Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiselle ootte antaneet "roskaruokaa"?

Vierailija
09.04.2023 |

Minkä ikäisenä teidän lapset on saaneet maistaa/syödä esim. ranskalaisia, nakkeja, hampurilaisia, pizzaa? Kuinka usein?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v lähtien. Harvoin toki.

Vierailija
2/21 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vähän ongelma, kun ei haluta antaa vielä 2-vuotiaalle kovin epäterveellisiä ja varsinkaan suolaisia juttuja, ja kavereiden perheessä on eri säännöt. Välillä jätetään yhteisiä ravintolareissuja väliin tämän takia, kun ne tuppaa aina suuntautumaan sellaisiin paikkoihin, joissa ei ole tarjolla järkevää syömistä taaperolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa taapero saa ihan varmasti suola-annoksensa täyteen. Siellä tarjotaan suolaisia puolivalmisteita ja esim. nakkeja, joita ei meillä kotona syödä.

Vierailija
4/21 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme lasten ollessa pieniä Usassa ja siellä sai puolitoistavuotias maistaa ranskanperunoita ja kolmevuotias myös.

Vierailija
5/21 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 v voisi olla sellainen ikä, että voisi vaikka pari kertaa kuussa syödä pizzaa.

Vierailija
6/21 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

5- 6 vuotiaana muutaman kerran vuodessa.

Sitten alakoulukouluikäisenä oli pari vuotta, että varmaan kerran kuussa herkuteltiin, nyt yläkoulussa on tasoittunut. Toki karkkia ostaa parin viikon välein.

Vierailija
7/21 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä myöhemmin, sen parempi. Esikoinen söi karkkiakin vasta 5 vuotiaana. Roskarokaa eskarissa, eli 6v. Toki nuorempi sitten oli vasta 4v, kun käytiin pizzalla.

Mutta en siis näe mitään syytä, miksi tällaista pitäisi lapsille opettaa jo pienestä pitäen. Luulevat pian ihan normaaliruoaksi. Sama kun ihmettelisi, että missä vaiheessa lasten annetaan kokeilla tupakkaa ja viinaa ja joidenkin mielestä vaikka 7- 10v olisi hyvä aika aloittaa.

Vierailija
8/21 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

9kk iästä lähtien. Kuten joku jo totesi, niin päiväkodissa on joka tapauksessa eineksiä ruokana eikä se jauhelihapihvi eroa mitenkään halvasta hampurilaispihvistä. Pizza on sama asia kuin vehnäleipä+ketsuppi lisäsuolalla, sitäkin on päiväkodissa tarjolla, joten ei kannata kotonakaan vältellä.

Vierailija
9/21 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9kk iästä lähtien. Kuten joku jo totesi, niin päiväkodissa on joka tapauksessa eineksiä ruokana eikä se jauhelihapihvi eroa mitenkään halvasta hampurilaispihvistä. Pizza on sama asia kuin vehnäleipä+ketsuppi lisäsuolalla, sitäkin on päiväkodissa tarjolla, joten ei kannata kotonakaan vältellä.

Mä taas ajattelen niin päin, että tätä lajia saa tarpeeksi siellä päiväkodissa, joten kotona sitten vältellään.

Vierailija
10/21 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä myöhemmin, sen parempi. Esikoinen söi karkkiakin vasta 5 vuotiaana. Roskarokaa eskarissa, eli 6v. Toki nuorempi sitten oli vasta 4v, kun käytiin pizzalla.

Mutta en siis näe mitään syytä, miksi tällaista pitäisi lapsille opettaa jo pienestä pitäen. Luulevat pian ihan normaaliruoaksi. Sama kun ihmettelisi, että missä vaiheessa lasten annetaan kokeilla tupakkaa ja viinaa ja joidenkin mielestä vaikka 7- 10v olisi hyvä aika aloittaa.

Mä oon samaa mieltä, ettei oo varsinaisesti mitään tarvetta opettaa taaperolle, että tällainen ruoka on normaalia. Sen ymmärrän hyvin, että perheissä on erilaisia tilanteita ja jaksamistasoja, ja aina ei voi kaikki olla täydellistä. Mulle kuitenkin ruoka on tosi tärkeä asia, ja pidän kiinni siitä, että meillä syödään järkevästi. Järkevään syömiseen mahtuu kyllä herkutkin, mutta ei 2- ja 4-vuotiaiden oikeasti tarvitse mitään ranskalaisia jatkuvasti syödä.

Miks muuten tuntuu niin hankalalta löytää sellaisia paikkoja, mistä pienille lapsille saisi oikeasti jotain järkevää syömistä? Jos ollaan porukalla liikenteessä ja muut sujahtaa Heseen lounaalle, vois itse ehdottaa jotain muuta paikkaa, kun sellainen vain olisi. Ja kohtuuhintainen vielä.

Vierailija
11/21 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Lapset on jo niin isoja, että mun on enää tosi hankala muistaa edes tämmöstä, vaikka muistankin, että erityisesti esikoisen kohdalla mulle oli suorastaan kunnia-asia pitää se mahdollisimman kaukana karkeista, roskaruuasta ja limusta mahdollisimman pitkään. En tiiä oliko mitään hyötyä asiasta, koska nykyään se mankuu pizzaa ja purilaisia ruuaksi harva se päivä (ei kyllä saa niitä). Nuorempi, jonka kohdalla en enää  jaksanut niin pingottaa ei ole niin tuon pikaruuan perään. Ehkä ois kannattanut olla rennompi tuon vanhemmankin kanssa, kuka tietää?

Vierailija
12/21 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin antanut varmaan plus 1v, mutta lapset ei ole halunneet. Nyt 17-11 vuotiaita. Syövät max kerran vuodessa jos ei ole kotiruokaa tarjolla.

Vierailija
13/21 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista. Lapset on jo niin isoja, että mun on enää tosi hankala muistaa edes tämmöstä, vaikka muistankin, että erityisesti esikoisen kohdalla mulle oli suorastaan kunnia-asia pitää se mahdollisimman kaukana karkeista, roskaruuasta ja limusta mahdollisimman pitkään. En tiiä oliko mitään hyötyä asiasta, koska nykyään se mankuu pizzaa ja purilaisia ruuaksi harva se päivä (ei kyllä saa niitä). Nuorempi, jonka kohdalla en enää  jaksanut niin pingottaa ei ole niin tuon pikaruuan perään. Ehkä ois kannattanut olla rennompi tuon vanhemmankin kanssa, kuka tietää?

Mä en saanut lapsena kauheasti mitään herkkuja, ja mulle kävi sitten niin, etten niitä aikuisenakaan oikein kaipaile. Varmaan tosi yksilökohtaista. Luulen, että rentous on hyvä, ja jokaisella on sitten omat taipumuksensa esim. rasvan ja sokerin himon suhteen. Vanhempien tehtävä on kuitenkin pitää huoli, että lapsi syö terveellisesti.

Vierailija
14/21 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen 2-vuotiaana. Muistelisin, että eivät aluksi tykänneet siitä edes. Nyt lapset ovat jo teini-ikäisiä ja terveitä, liikunnallisia sekä normaalipainoisia, vaikka meillä syödään roska ruokaa nykyään kerran viikossa.

Vierailija
15/21 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan antanut. Ei meidän perheessä kukaan muukaan niitä syö. Lapsi täyttää 6v.

Vierailija
16/21 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset opetettiin syömään pikaruokaa jo 2-vuotiaina. Ihan normaaleja aikuisia ovat nykyään.

Vierailija
17/21 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen, että kävin joskus lapseni kanssa Hesessä, kun hän oli n. 2-3 -vuotias, mutta en koskaan ostanut hänelle mitään omaa siellä, korkeintaan pillimehun. Omista ranskalaisistani annoin sitten muutaman maistiaiseksi sillä aikaa, kun söin oman ateriani. Meni vielä vuosia ennenkuin lapsi alkoi haluta, saati jaksaa syödä oman aterian.

Vierailija
18/21 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistelen, että kävin joskus lapseni kanssa Hesessä, kun hän oli n. 2-3 -vuotias, mutta en koskaan ostanut hänelle mitään omaa siellä, korkeintaan pillimehun. Omista ranskalaisistani annoin sitten muutaman maistiaiseksi sillä aikaa, kun söin oman ateriani. Meni vielä vuosia ennenkuin lapsi alkoi haluta, saati jaksaa syödä oman aterian.

Meillä lapsi ei syö enää purkkiruokaa, joten tällainen on hankalaa, kun sitten pitää kuitenkin hankkiutua kotiin syömään. Olisi niin paljon parempi voida poiketa jossain, missä olisi lapsellekin sopivaa syötävää.

Vierailija
19/21 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On itse asiassa aika ihme, ettei ole edes Helsingissä yhtä ravintolaa tai kahvilaa, joka tekisi vaikka peruna-porkkanasosetta ihan pienille ja muutamaa terveellistä ja suolatonta/vähäsuolaista ruoka-annosta taaperoille. Vai onko? Luulen, että olisi aika hitti.

Vierailija
20/21 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi ei syö enää purkkiruokaa, joten tällainen on hankalaa, kun sitten pitää kuitenkin hankkiutua kotiin syömään. Olisi niin paljon parempi voida poiketa jossain, missä olisi lapsellekin sopivaa syötävää.

No siinä tapauksessa menisin ns. oikeaan ravintolaan syömään, jos vain rahatilanne antaa myöden. Pienelle lapselle voi kehitellä siellä tarjoilijan kanssa jonkun aterian listan ulkopuolelta, jos ei listalta suoraan löydy sopivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan