Laitan sut kaiuttimelle
Tuo ilmoitus puhelimessa saa aina niskakarvat pystyyn. Hemmetti, puhelu on yksityistä viestintää ja kaiuttimelle laittaminen kysymättä on viestintäsalaisuuden loukkaus!
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että puhelun saa katkaisua hyvin nopeasti vain yhtä nappia painamalla?
Tietäähän ap myös, että oman puhetulvansa voi katkaista tosi helposti? Jos toinen vastaa puhelimeen, niin se ei tarkoita sitä, että hän on 100% sinun käytettävissäsi ja keskittyy sinun lörpöttelyihin niin kauan kun haluat.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Pääsiäistervehdyksiä soittavat pariskunnat laittaa aina kaiuttimelle ja sitten siellä kuunteleekin mun asioitani koko suku. Kuvottavaa ajattelemattomuutta.
Eihän sinun lapsikulta tarvitse sanoa mitään kovin kummoista ja yksityistä! Ihan itse päätät mitä sanot.
Sanot vaan että "niin minäkin ja sanopa hei kaikille täällä!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla puhelin nauhoittaa kaikki puhelut automaattisesti.
Niitä puheluita on varmasti äärettömän mielenkiintoista kuunnella jälkeenpäin! :D Saatan jutella ystäväni kanssa kolme tuntia yhtä soittoa ja siinähän se päivä mukavasti menee, jos kuuntelisin tarkalla seulalla lörpöttelyt uudestaan!
En tiedä, toistaiseksi ei ole tarvinnut, mutta mahdollista se on tarvittaessa.
On ainakin hyvä sanoa, että nyt on kaiutin päällä.
Mulle kävi aikoinaan moka, kun puhuin ihmisestä ja en tiennyt että hän kuulikin kaiuttimen välityksellä puheeni.
Silloin harvoin kun soitan jollekin, minulla on kerralla monenlaista asiaa. Olisi tosi rasittavaa joutua soittelemaan monta kertaa puhuakseen eri asioita sen mukaan, kuunteleeko siellä yleisö vai ei. Sen takia ollaan ystävien ja sukulaisten kanssa sovittu ettei käytetä kaiuttimia.
Itse en viestittele enkä alistu puhelin lörpöttelyt. Puhelin minulla on sitä varten sovin tapaamiset,suku,ystävät, suhteeni, lääkärit.En jää yhtään juoruamaan tai kuuntelmaan asioita. Pitää jokaisen löytää aika oikeaan kohtaamiseen ihmisten kanssa. Jos ei aikaa se oli siinä. Vanhukset nyt eri asia.
Minä osallistun aina keskusteluun kun junassa, bussissa tai ratikassa vierustoveri laittaa kaiuttimelle. Monet hyvät keskustelut on käyty niin suomeksi, ruotsiksi kuin jollain ählykielellä.
Vierailija kirjoitti:
On ainakin hyvä sanoa, että nyt on kaiutin päällä.
Mulle kävi aikoinaan moka, kun puhuin ihmisestä ja en tiennyt että hän kuulikin kaiuttimen välityksellä puheeni.
Yleensäkin kannattaa miettiä mitä puhuu.
Kaveri teki tuon teininä että antoi toisen kaverin kuunnella meidän puhelua sanomatta minulle, luottamus meni molempiin eikä palaa.
Hyvä huomata myös että on eri asia kysyä saanko laittaa sut kaiuttimelle, kuin ilmoittaa että laitan.
Ymmärrän kyllä kun vaikka juttelen vanhempieni kanssa, että ovat siellä linjoilla mielellään molemmat. Hyvähän se on kertoa, jos laittaa kaiuttimen päälle, niin ei sitten vuodata niitä syvimpiä traumojaan silloin.
Kun joku sanoo laitan sut kaiuttimelle, en puhu enää spontaanisti vaan joudun miettimään mitä sanon ja vastailen. Se on rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en viestittele enkä alistu puhelin lörpöttelyt. Puhelin minulla on sitä varten sovin tapaamiset,suku,ystävät, suhteeni, lääkärit.En jää yhtään juoruamaan tai kuuntelmaan asioita. Pitää jokaisen löytää aika oikeaan kohtaamiseen ihmisten kanssa. Jos ei aikaa se oli siinä. Vanhukset nyt eri asia.
Olipas typerä viesti. Mulla asuu kavereita ja sukulaisia kaukana, ja nähdään muutaman kerran vuodessa. Mutta soiteltua tulee useinkin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä huomata myös että on eri asia kysyä saanko laittaa sut kaiuttimelle, kuin ilmoittaa että laitan.
Aina kun mulle sanotaan laitan sut kaiuttimelle, vastaan että tulen teille kylään. Ilmoitusluontoinen asia, eiks je?
Vierailija kirjoitti:
Metrossa saa välillä kuulla juuri tuota ja molemmat huutaa siihen kännykkään.
Äitini on yksi näistä huutajista. Hänestä kaiutin päällä on mukavampi puhua... Käyttää kaiutinta myös salaa eli tulee hauskoja yllätyksiä, kun yksityinen keskustelu onkin käyty vaunullisen ihmisiä kanssa. :))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Pääsiäistervehdyksiä soittavat pariskunnat laittaa aina kaiuttimelle ja sitten siellä kuunteleekin mun asioitani koko suku. Kuvottavaa ajattelemattomuutta.
Eihän sinun lapsikulta tarvitse sanoa mitään kovin kummoista ja yksityistä! Ihan itse päätät mitä sanot.
Tämä. Voit sanoa vastaajalle heti alkuun, että haluat jutella nyt yksityisistä asioista, onko sinulla rauhallista aikaa nyt vai soitanko myöhemmin? Sittenkin mietit mitä sanot.
Vierailija kirjoitti:
No tiedät, että silloin ei puhuta asiaa joka ei kuulu muiden korville. Sanot, että olisi yksityistä asiaa, palataan myöhemmin.
Olisipa asia näin mustavalkoinen. Mies, lapsi, työkaveri, kuka tahansa voi kysyä puhelun aikana minulta jotain jostain sivusta. Jos vastapuoli on laittanut minut kaiuttimelle niin en voi hoitaa näitä muita asioita puhelun aikana, ettei ne kuulu sinne vastapuolen yleisölle. Mutta jos en ole kaiuttimella niin tilanne on aivan toinen, pystyn kommunikoimaan omassa ympäristössäni usean ihmisen kanssa yhtaikaa, ilman puhelun lopettamista ja taas uutta soittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Voit sanoa vastaajalle heti alkuun, että haluat jutella nyt yksityisistä asioista, onko sinulla rauhallista aikaa nyt vai soitanko myöhemmin? Sittenkin mietit mitä sanot.
Ei. Puhelu on lähtökohtaisesti yksityinen kuten kirjekin. Kirjettä lähetettäessäkään ei etukäteen tiedustella, saako siinä mainita yksityisiä asioita. Yksityisyys ja viestintäsalaisuus ovat lähtökohtia. Viestinnän avaaminen muiden kuultavaksi tai luettavaksi vaatii aina luvan.
Julkisissa aivan erityisen raivostuttavaa kuunneltavaa