Osaisiko joku, vaikkapa ihan keittiöpsykologi, auttaa :D
Ongelmana siis ihmissuhteissa tietty kaava, jota en saa itse ratkottua ja terapiaan pääsyä odotan.
Eli saan kohtuullisen harvoin tutustuttua kehenkään, ehkä kerran vuoteen, mutta kun näin tapahtuu niin x-ajan päästä välit AINA katkeaa. Yleensä syynä on joku ihan mitätön juttu esim. sanon vääränlaisen mielipiteen tyyliin väärä ehdokas vaaleissa tai että kaveri löytää mielenkiintoisemman tyypin kaveriksi ja minä unohdun heti. Siis olen ilmaa tuon jälkeen. Myös sitten jälkikäteen voin kuulla ihan keksittyjä paskapuheita, jos olen ystävällisesti esim. torjunut jonkun kiinnostuksen. Eli en enää jaksa ottaa kontaktia kehenkään näiden kokemusten jälkeen ja oikeastaan välttelen jo ihmisiä. Niin ja on lapsuuskodissa ollut silkkaa he lvet tiä enkä ole sukuni kanssa tekemisissä ja muutama pitkäaikainen ystävä/miesystävä on ollut. Eli kykenen terveisiin ihmissuhteisiin, mutta jotenkin tuntuu että tutustun vääränlaisiin ihmisiin, he kun eivät lopulta tunnu lainkaan edes pitävän minusta vaan lähinnä tunnen olevani monelle hyödyke ja hyödynnettävä jollain tapaa. En persoona.
Saisiko kukaan tästä kiinni?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmissuhteet perustuvat hyötymiseen.
En sanoisi hyötymiseksi sitä, että tuntee iloa keskustellessaan toisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen terapeutti ja sanoisin, että asia jota tulette terapiassa käsittelemään ovat rajat. Omat ja muiden. Nämä ovat usein aika veteen piirrettyjä asioita, ja vahvasti vuorovaikutustilanteissa liittyviä sekä suurelta osin tiedostamattoman seikkoja.
Toivon että pääset terapiaan pian. Kyllä näihin asioihin on voitu ihan menestyksekkäästi vaikuttaa.
Miten omat ja muiden rajat tulisi siis huomioida ja missä kohtaa tässä menee asia pieleen?
Uskotko muuten että ap ja muut jotka kokevat samoin, olisivat mahdollisesti autisminkirjolla vai voiko tämä johtua pelkästää niistä rajoista tai muista mielen ongelmista?
Olen itse narsistin lapsi ja muut /narsistiset ihmiset haistavat tämän ja tulevat elämääni. Kokevat minut helpoksi ystäväksi, kumppaniksi, alaiseksi, koska minut on ehdollistettu jo lapsena.
Alan tunnistaa kuvion ja olla päästämättä näitä ihmisiä lähelleni. He tulevat todella aktiivisina ja ihanina.
Osaatko riidellä rakentavasti? Vuoden tuntemisen jälkeen ihmisiltä karisee se alun yltiökohteliaisuus. Osaatko sanoa asiallisesti omat mielipiteesi ja kuunnella toisen mielipidettä? Uskotko, että voit riidellä niin, että vastapuoli ei automaattisesti hylkää sinua?
Ap, jos suvun kanssa ollut ihan hirveää, niin luultavasti sieltä jäänyt jokin trauma. Tuossa on ihan tarpeeksi hyvät syyt hakeutua terapiaan etsimään vastauksia ammattilaiselta.
Itselläni on lapsuudesta traumatausta suvun takia, mutta olen edelleen tekemisissä osan henkilöistä kanssa (en nyt missään nimessä kehota sinua ap olemaan yhteydessä!). Pahimpaan traumatisoijaan en ole missään yhteyksissä.
Olen itse pieneltä paikkakunnalta, jossa ei ollut mistä valita kavereiden suhteen. Minulla oli tuolla kotipaikkakunnallani on-off-kiusaaja-kavereita, jotka mielivaltaisesti asettuivat aina kaverin tai kiusaajan rooliin. Luulen, että tämä on vaikuttanut myöhempiinkin kaverisuhteisiini siten, että olen hakeutunut väärien ihmisten seuraan ja lopulta väsynyt uusiin ihmisiin tutustumiseen, kun näitä samantyylisiä, inhottavia tyyppejä tuntuu tulevan vähän joka nurkan takaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko riidellä rakentavasti? Vuoden tuntemisen jälkeen ihmisiltä karisee se alun yltiökohteliaisuus. Osaatko sanoa asiallisesti omat mielipiteesi ja kuunnella toisen mielipidettä? Uskotko, että voit riidellä niin, että vastapuoli ei automaattisesti hylkää sinua?
Millä tavalla omat mielipiteet voi ilmaista epäasiallisesti? Jos miettii mikä on asiallista ja mikä ei
Hienoja vastauksia tullut ja saanut jo näistä uutta näkökulmaa ja motivaatiota terapiaa ajatellen! Varmaan noita rajoja pitää työstää piiiiiiitkään ja haluan kyllä selvyyden mikä on minussa traumatisoitumista ja mikä taas autismia. Tänään itseasiassa oli sattumalta jopa KAKSI mukavaa ihmiskohtaamista, jollekin nämä tällaiset eivät merkitsisi mitään, mutta itse näistä elän pitkään :)
Ap
Ehkä et vain osaa olla tarpeeksi valikoiva ihmissuhdeasioissa. Kelpuutat ystäviksesi sellaisia ihmisiä, jotka eivät oikeastaan sovi lainkaan ystäviksesi.
Olen terapeutti ja sanoisin, että asia jota tulette terapiassa käsittelemään ovat rajat. Omat ja muiden. Nämä ovat usein aika veteen piirrettyjä asioita, ja vahvasti vuorovaikutustilanteissa liittyviä sekä suurelta osin tiedostamattoman seikkoja.
Toivon että pääset terapiaan pian. Kyllä näihin asioihin on voitu ihan menestyksekkäästi vaikuttaa.