Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kertoa kaverille ettei lapsen hankkiminen juuri nyt kannata

Vierailija
08.04.2023 |

Tilanne on siis se, että kaverini haaveilee uudesta lapsesta, vaikka edellisenkin ( 4,5 v ) kanssa haasteita ja hankaluuksia riittää. Hän on siis yh, eikä tukiverkkoja juuri ole. Hän ei ole väleissä oman lapsuudenperheensä kanssa. Hänellä on taloudellisia sekä mielenterveydellisiä haasteita aika ajoin, joihin on usein tarvinut ulkopuolistakin apua. Etenkin jälkimmäisen syyn vuoksi olen huolissani siitä, miten hän jaksaisi jos vauva tulisi mukaan kuvioon. Miestä hänellä ei siis ole, mutta haaveilee että löytäisi pian jonkun, joka siittäjäksi suostuu. En myöskään ihmettelisi, jos hän ns huijaisi jonkun isäksi. Päällisin puolin hän näyttää normaalilta kansalaiselta ja osan ajasta hänellä meneekin ihan hyvin, joten sellainen joka ei taustoja tunne, saattaa pitääkin häntä aluksi ns normaalina ja terveenä ihmisenä. Emme ole kovinkaan läheisiä, mutta etenkin olemassa olevan lapsen takia tilanne huolestuttaa minua. Mielestäni on yleisesti huono idea tehdä lisää lapsia silloin kun on elämänhallintaongelmia. Kuinka voisin ilmaista kaverilleni hienovaraisesti, että ulkopuolisen silmin tilanne ei ole paras mahdollinen uuden lapsen hankinnalle. Asiahan ei sinänsä minulle kuulu, mutta huolestuttaa silti. Miten toimisitte?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään niin ajattele, että elämän ja taloustilanteen täytyisi olla täydellisiä ennen lasten hankintaa.

Lähinnä tarkoitan sitä, kun hän tarvitsee jo nykytilanteessaan säännöllisesti sossun sekä mielenterveyspuolen palveluita arjesta selviytymiseen, ei ole välittynyt kuvaa että hänen elämänsä olisi edes jokseenkin tasapainossa. Myös kehnosta taloustilanteesta valittaa usein. Välillä menee hyvin ja sitten tulee taas vaikeuksia. Pelkään että ajattelee vauvan ns korjaavan nämä ongelmat, ja niinhän se ei tule menemään. Säälittää jos jo olemassa oleva lapsi jää hoitamatta.

Minusta varsin perusteltu huoli. Mutta onneksi ovat jo sosiaalihuollon piirissä. En ole jutellut vielä huolestani kaverini kanssa, mutta hän on kertonut tästä vauvasuunnitelmastaan suunnilleen jokaiselle tutulle ja tutun tutulle. Ei itse näe siinä mitään haasteita tai riskejä, mutta se varmaan kuuluukin asiaan, kun on mielenterveyden haasteita, ettei näe koko kuvaa ihan selkeästi, saatika ulkopuolisen silmin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan