Onko sinulla löytynyt mammografiassa kalkkia rinnassa?
Jouduitko jatkotutkimuksiim? Oliko löydös hyvän- vai pahanlaatuinen? Miten sitä hoidettiin?
Kommentit (34)
Nopeaa toimintaa, ottaen huomioon katastrofitilanteen sairaudenhoidossa.
Kaksi eri kertaa, ensin 30-jotain ja tokan kerran 40+v. Otettiin vain kuvat uudelleen, ei jatkotoimenpiteitä. Huom kävin ekan kerran mammografiassa jo 36-vuotiaana, koska omalääkärin mukaan mulla oli niin paljon riskitekijöitä (bmi 29, ei imettänyt) että piti aloittaa normaalia aikaisemmin. Tämä siis ulkomailla; Suomessa noita riskejä varmaan pitäisi hiukan enemmän ennenkuin määrätään vuosittaiseen mammografiaan. En tiedä, koska kenelläkään suomalaisella lähisukulaisella ei ole ollut rintasyöpää.
Olin n.30v joka vuosi ultrassa kalkkikertymän vuoksi vuosikymmenen.
Vierailija kirjoitti:
Olin n.30v joka vuosi ultrassa kalkkikertymän vuoksi vuosikymmenen.
Ei, sillon olikin kystä, myöhemmin kalkkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, ja se oli alkava rintasyöpä. Leikattiin.
Millainen leikkaus sinulle tehtiin? Säästävä vai koko rinnan poisto?
Leikattiin koko rinta, halusin itse niin keskustelujen jälkeen, jotta varmasti kaikki lähtisi. Ei ole uusinut.
Ok, itse olen menossa pian jatkotutkimuksiin ja pelottaa valtavasti. En haluaisi rinnanpoistoa.
Vaadi kunnon puudutus paksuneulanäytteeseen. Minulla oli toisessa rinnassa kalkkia, toisessa syöpä. Tehtiin säästävä leikkaus. Ei oikeastaan näy muuten kuin yhä vähemmän erottuvana arpena.
Jos vielä toistuu, vaadin koko rinnan poistoa ja kieltäydyn näytteestä.
Minulla ei näytteenotto ollut mitään erikoista kipua,normaalipuudutus.paksuneulanäyte,on nykyisin aina.
Minulla säästävä leikkaus ja puolet rnnasta pois. Normaali/pienet rinnat.
Jos kutsutaan jatkotutkimuksiin kalkin takia, voikohan löydös olla hyvänlaatuinen? Vai kutsutaanko vain ne, jotka vaikuttavat pahanlaatuisilta?
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsutaan jatkotutkimuksiin kalkin takia, voikohan löydös olla hyvänlaatuinen? Vai kutsutaanko vain ne, jotka vaikuttavat pahanlaatuisilta?
Ei sitä tiedä ennenkuin tarkemmin tutkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tiedä ennenkuin tarkemmin tutkitaan.
Tarkoitinkin, että tunnistetaanko hyvänlaatuiset kalkit jo mammografiassa? Ja jatkotutkitaanko ne, joita epäillään pahanlaatuisiksi?
Mulla juuri tutkittu. Neulanäytettä ottanut lääkäri sanoi, että 10-15 % osoittautuu pahanlaatuiseksi. Osuin tuohon 85-90 % joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, ja se oli alkava rintasyöpä. Leikattiin.
Millainen leikkaus sinulle tehtiin? Säästävä vai koko rinnan poisto?
Leikattiin koko rinta, halusin itse niin keskustelujen jälkeen, jotta varmasti kaikki lähtisi. Ei ole uusinut.
Ok, itse olen menossa pian jatkotutkimuksiin ja pelottaa valtavasti. En haluaisi rinnanpoistoa.
Olin jatkotutkimuksia, rinnan alaosassa oli kalkkeutumaa, ultrattiin mutta löydös ei aiheuttanut mitään jatkoja.
Silikonileikkauksiin en ala enää.