En saa apua lapselleni...
Olen yrittänyt jo neljä kuukautta saada 19 vuotiaalleni apua. Pojasta on tullut itku herkkä ja hermostuva. Huonona hetkenä hakkaa päätään täysillä seinään ja huutaa mulle että haluaa kuolla. Laittaa käden kurkun ympärille ja esittää k u ri s ta vansa itsensä. Työntää sormet kurkkuun ja oksentaa. On pari kertaa kadonnut pelkillä sisä vaatteilla ulos ja jättänyt puhelimen ja kaiken kotiin... hyvinä hetkinä kun tuohon poikaan saa puhe yhteyden, niin kertoo että pelkää. Ei oikeasti halua kuolla. Haluaa apua. Haluaa olla onnellinen. Haluaa elää.
Kommentit (24)
Hyvä että välität. Toivon todella että saatte apua. Läheisen hätää on vaikeaa katsoa vierestä.
Menkää päivystykseen. Aina uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Menkää päivystykseen. Aina uudestaan.
Voi kuule. Ollaan monesti oltu. Olen myös pari kertaa joutunut soittamaan ambulanssin.
kuulostaa ihan tosi huolestuttavalta. Ovatko nämä kohtaukset tulleet vasta murrosiän jälkeen vai onko ahdistusta ollut aiemminkin? Onko niihin konkreettinen syy (esim. häntä kiusataan) vai nouseeko ahdistus ihan vain omasta mielestä? VOisitko ensi alkuun yrittää saada aikaa hänelle psykiatriselle sairaanhoitajalle? Kuulostaa siltä, että tuo lapsi kuolee jos ei saa apua. Älkää suhtautuko vähätellen.
Jatkat soittelua, ni on pakko ottaa osastolle.
Milloin oikein psykiatria saa lisää resursseja? Eihän näin voi olla!
Suomessa ei ole hoitajia jotta apua saisi. Rahaa menee ulkomaiden hallituksille ja avustuksiin afrikkaan.
Vierailija kirjoitti:
kuulostaa ihan tosi huolestuttavalta. Ovatko nämä kohtaukset tulleet vasta murrosiän jälkeen vai onko ahdistusta ollut aiemminkin? Onko niihin konkreettinen syy (esim. häntä kiusataan) vai nouseeko ahdistus ihan vain omasta mielestä? VOisitko ensi alkuun yrittää saada aikaa hänelle psykiatriselle sairaanhoitajalle? Kuulostaa siltä, että tuo lapsi kuolee jos ei saa apua. Älkää suhtautuko vähätellen.
Noin puoli vuotta on ollut masennusta. Näitä itse t u hoi suus juttuja tänä vuonna... En keksi tuolle mitään syytä. Tiedän että tarvitaan apua ja turhauttaa kun ei saada. Olen piilottanut kaikki sellaiset esineet joilla voi satuttaa itseään. Minun tai miehen pitää olla jatkuvasti kotona. Yksin ei voida jättää. Ei voi jatkua näin.
Nyt on hyvä hetki. Kuka tietää illalla...
Menkää yksityiselle jos mitenkään mahdollista.
Päivystyksestä saa vain akuutin avun. Heti tiistaina soitto kuntanne matalan kynnyksen hoitopaikkaan ja ajan varaus.
Mistä olette apua hakeneet ja miksi sitä ette ole saaneet?
Vierailija kirjoitti:
Milloin oikein psykiatria saa lisää resursseja? Eihän näin voi olla!
Tuskin koskaan. Mielenterveyspalvelut ajettiin alas 90-luvun laman aikana, eikä niihin ole sen jälkeen rahoitusta löytynyt.
Onko lääkitystä? Kuulostaa siltä, että siihen ainakin olisi tarvetta oireiden perusteella.
Kyllä lääkityksen saa heti vaikka yksityiseltä, toki tarvitaan keskusteluapua myös ja seuranta. Hän on nuori aikuinen ja monella kunnalla ainakin pitäisi olla psyk. Sairaanhoitaja tätä varten. Toki jonot voivat olla pitkiä.
Apua on myös haluttava ottaa vastaan.Ketään ei voida väkisin auttaa.
Mitäs jos ihan yksityiselle varaat ajan heti? Eihän tossa voi odottaa mitään 3-6 kk jonoja julkisella. Selvästi hän voi huonosti. Eikä tuo mene itsestään ohi todellakaan. Pitäis olla paras ikä elämässä - opiskelua, töitä, kavereita jne.
Mitäköhän AP on tyrinyt kasvatuksessa? Suomihan on planeetan onnellisin maa. Ilmainen koulutus, ilmainen terveydenhoito. Käyttäkö poika huumeita, oletteko alkkis/narkkiperhe??
Orastava skitsofrenia? Kuuleko ääniä?
Hei,
Haluaako lapsesi apua? Mistä olet/olette yrittäneet apua hakea? Niinkuin tuolla ylempänä olikin, niin apua pitää myös haluta. On aivan tuskallista hakea lapselle apua jos lapsi ei ole siihen halukas ja sitten onkin kovat paikat.
Olen psyk. Sh. En nyt tarkoita, että liittyy tähän ap:n asiaan, mutta valitettavan usein on myös niin, että vanhempi varaa ajan lapselleen ja ajalle ei tulla tai tullaan mutta ei sitouduta tai tulla ns. Puolta matka vastaan.
On haluttava tulla autetuksi. Lääke auttaa jonkin verran ilman keskustelua, mutta molemmat yhdessä antavat parhaimman vasteen. Ahdistukseen ja masennukseen on hyvät hoidot ja terapiaohjelmat olemassa ja ne toimivat yleensä todella hyvin.
Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin.
19v on jo aikuinen. Potki pois kotoa jos ei osaa olla.