Tänään juhlitaan kansainvälistä romanipäivää!!
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Hitaita on suomalaiset. Yli 500 vuotta ja vieläkin ennakkoluuloja. Luulisi jo muuttuneen vankaksi kokemukseksi.
Joo, mut somalialaiset kototuu varmasti muutamassa kuukaudessa. T: Vihreät
Vierailija kirjoitti:
Eikös heidän kulttuurin kunnioitus yms muut säännöt koske vain toisia romaneita? Ei tarvitse kunnioittaa muita kansalaisia, edes vanhuksia.
Lähtökohtaisesti koskee kaikkia ihmisiä.
Mutta käytäntö on, ikävä kyllä, usein toinen. Paljon on sitä että "me vastaan he". Sitä on kantaväestössäkin, esimerkiksi köyhät vs rikkaat. Moni veisi rikkaan lompakosta rahat jos löytäisi kadulta, eikä ilkivaltakaan ole harvinaista. Romaneilla tuota on harmi kyllä vielä enemmän koska integroituminen yhteiskuntaan ei ole vieläkään sujunut niin kuin pitäisi.
Mutta se on harhaluulo että kulttuuriin kuuluisi että muita kuin romaneja saa kohdella huonosti, tai että enemmistö romaneista hyväksyisi tuollaisen. Se vaan on ongelma että vähemmistö on mikä huomataan, ja sitten ollaan ennakkoluuloisia kaikkia kohtaan. Tämä on olennainen ero, koska moni luulee että kulttuuri aiheuttaisi ongelmat. Ei se aiheuta. Vaan se, että romaneissa on enemmän yhteiskunnasta syrjäytyneitä kuin kantaväestössä.
Olen siis itse romani. Pukeudun kylläkin valtaväestön tapaan, joten sulaudun helpommin porukkaan.
Ja kyllä, olen töissä. Ja ei, en varasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse minulla ei ole enää mitään negatiivisia ajatuksia romaneja kohtaan. Ensinnäkin, kyllä jotkut heistä yrittää päästä työelämään ja osa toimii yrittäjinä. Suurinta osaa ei suomalaiset työnantajat ota töihin.
Väkivaltarikokset heillä lähinnä omaan väestöön kohdistuvia. No varastaminen.. siitä en voi heitä puolustella mitenkään ja jos olisi kauppias niin en varmaan voisi suhtautua heihin myötämielisesti, mutta en itse vain kykene sen vuoksi ajattelemaan heistä mitään negatiivista. He eivät ryöstä kuitenkaan yksityishenkilöiltä ymmärtääkseni. Ja jos itse pyörii rikollisissa piireissä, missä käsittääkseni heitä pelätään, se on ihan oma vika muutenkin.
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Romaneja on Suomessa alle puoli prosenttia väestöstä, mutta he tekevät 20 % ryöstöistä! Minutkin on ryöstänyt romani aseella uhaten. Enkä liiku missään rikollisissa piireissä.
Lähde?
Kävin juuri sen kunniaksi pihalla kusel.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitaita on suomalaiset. Yli 500 vuotta ja vieläkin ennakkoluuloja. Luulisi jo muuttuneen vankaksi kokemukseksi.
Joo, mut somalialaiset kototuu varmasti muutamassa kuukaudessa. T: Vihreät
Somalihullu ilmestyi ketjuun. MENE HOITOON!
Suomalainen on tyhmä aasi ja alenmuus kompleksia kärsivä ja ainut apina laji joka osaa puhua
Tämänpäiväinen bussimatka muistutti taas, miten 99 % kyseisestä porukasta pilaa loppujen maineen. Aivan uskomatonta porsastelua aikuisilta ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös heidän kulttuurin kunnioitus yms muut säännöt koske vain toisia romaneita? Ei tarvitse kunnioittaa muita kansalaisia, edes vanhuksia.
Lähtökohtaisesti koskee kaikkia ihmisiä.
Mutta käytäntö on, ikävä kyllä, usein toinen. Paljon on sitä että "me vastaan he". Sitä on kantaväestössäkin, esimerkiksi köyhät vs rikkaat. Moni veisi rikkaan lompakosta rahat jos löytäisi kadulta, eikä ilkivaltakaan ole harvinaista. Romaneilla tuota on harmi kyllä vielä enemmän koska integroituminen yhteiskuntaan ei ole vieläkään sujunut niin kuin pitäisi.
Mutta se on harhaluulo että kulttuuriin kuuluisi että muita kuin romaneja saa kohdella huonosti, tai että enemmistö romaneista hyväksyisi tuollaisen. Se vaan on ongelma että vähemmistö on mikä huomataan, ja sitten ollaan ennakkoluuloisia kaikkia kohtaan. Tämä on olennainen ero, koska moni luulee että kulttuuri aiheuttaisi ongelmat. Ei se aiheuta. Vaan se, että romaneissa on enemmän yhteiskunnasta syrjäytyneitä kuin kantaväestössä.
Olen siis itse romani. Pukeudun kylläkin valtaväestön tapaan, joten sulaudun helpommin porukkaan.
Ja kyllä, olen töissä. Ja ei, en varasta.
Se, että ihminen on syrjäytynyt sisältyy jo siihen perseilyyn; totesit käytännössä saman asian kahteen kertaan. Jokainen tietää, että roisto on syrjäytynyt yhteiskunnan kriteereillä ja roiston käsissä on kuitenkin tehtävänä valintoja eikä kukaan pakota tekemään väärää valintaa. Eli kulttuuri ei sitten aiheuta ongelmia, vaan "integroituminen". Voit sanoa ihan suoraan, että kaikista etnisistä kiintiöistä ja sormien läpi katsomisesta sekä ruhtinaallisista nuoruuseläkkeistä huolimatta edes rikokseton elämä, saati kouluttautuminen ei kiinnosta kovin montaa. Jos kulttuuri ei aiheuta ongelmia, niin tekevätkö esim.muut työttömät tai työkyvyttömyyseläkeläiset yhtä paljon rikoksia?
Erästä yliopiston kurssia varten piti lukea artikkelikokoelma, joka käsitteli myös tätä kulttuuria ja siinä oli listattu asioita, mitkä ovat tämän kulttuurin mukaan likaisia ja puhtaita. Likaisia asioita olivat mm. valkoiset, valkolaiset tai kantaväestön edustajat; mitä termiä haluaakin käyttää. Jos vaikka Riikka Purra sanoisi, että ulkomaalaiset ovat likaisia, siitä tulisi mieletön kohu ulkomailla asti, mutta X-porukan edustajia on miljoonia maailmalla ja ilmeisesti heidän kulttuuriinsa kuuluu ajatella, että kantaväestö on ihmisten hierarkiassa heidän alapuolellaan, mikä on aika hullunkurista, kun vertailee saavutuksia ja käytöstä. Virolaiset ovat perustaneet huippuvaltion miljoonalla hengellä tuossa naapurissa ja X-kulttuurin ihmiset, joita on useita miljoonia maailmalla näyttävät keksineen mielikuvituksellisia tapoja hyväksikäyttää ja nöyryyttää yhteiskunnan heikoimpia jäseniä keräten samalla nuoruuseläkettä tai almuja.
Tiedostan, että kaikki tuohon porukkaan syntyneet eivät ajattele niin ja kunnioitan niitä, jotka eivät hyssyttele, paina villaisella tai yritä tehdä naurettavia "kyllä kantaväestökin" hätäselityksiä ikään kuin X-kulttuurin epäsosiaalinen käytös olisi jotenkin verrannollista mihin tahansa muuhun etnisyyteen. Siinä vaiheessa, kun hätävalheet ja hyssyttely alkaa, en enää voi pitää tätä omien sanojensa mukaan työssä käyvää yms. X-henkilöä täysin luotettavana, koska hän harhaanjohtavilla puheillaan houkuttelee ihmisiä roistojen ansaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ilmannettu rasimista
Mitä kansanryhmää vastaan?
Romaneita. Kannattaa sinun valkolaisen emäsnussijan varoa kadulla.
Sieltä se romani väkivalta tuli, hai sie!
Se on vakava tilanne kun romaani alkaa Morslisoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää romanien kansallispäivää!
Romanit kohtaavat edelleen valtavasti syrjintää ja jopa vihaa, kuten tästäkin ketjusta näkee.
Paljon on työtä tehtävänä tasa-arvon eteen tässäkin maassa.
95% pilaa kaikkien maineen
Mannelta pöllitiin kello, "hai, se meni hankinta hintaan".
Vierailija kirjoitti:
Millä maalla ei ole romaniongelmaa?
Työmaalla
On siellä, käyvät öisin.
Miksi suollatte tuota rasistista paskaanne tänne?
Vierailija kirjoitti:
Miksi suollatte tuota rasistista paskaanne tänne?
Miksi romaanit varastaa?
Miksi Hitler ei saanut romaniongelmaa ratkaistua? No Pekka tulee Suomen osalta hoitamaan homman. Niiden kanssa ei tarvitse olla lungisti.
Laittaako ne hihat heilumaan, eli vievät paidan ulos pyykkinarulle tuulisella ilmalla.