Kävitkö lapsena pyhäkoulussa?
Muistan , kun sieltä saa aina jonkun lammas tarran .
Kommentit (39)
Ei muistikuvia ehkä joskus kävin. Seurakunnan kerhossa ainakin kävin.
Vierailija kirjoitti:
Kävin. Melkoista aivopesua lampaineen yms.
Kyllä. Jumalan sana puhdistaa tuhriintuneen mielen ja sydämen.
Sitä en kyllä tiedä, miten mainitsemasi lampaat siihen liittyvät. Lampaat ovat vertauskuva uskovista, joita Paimen eli Jeesus kaitsee.
Vierailija kirjoitti:
Kävin pyhäkoulussa ja sieltä sain ensimmäiset ohjeet, kuinka elää. Ei rikoksia, ei kiusaamista, ei huumekauppaa, ei pommien asettamista, ei vääräuskoisten murhia. Sellaista ajattelua toivon myös kaukaa tulleille.
Jotain pyhäkoulun tapaista, ei koraanikoulua, tarvittaisiin myös Lähi-Itäläisille, että osaisivat olla.
Kävin 8 -10- vuotiaana monena sunnuntaina. Jäi lämpimät muistot, oli muutenkin turvallinen ja kiva kasvuympäristö lapselle se paikkakunta. Kokoonnuttiin aina vuorollaan jokaisen pyhäkouluun osallistuvan lapsen kotona, toisten luona tietysti useammin.
Me käytiin vain sellaisissa paikoissa joissa oli hyvät tarjottavat. Muuta en muista!
Kävin niin pyhäkoulussa kuin keskiviikkoisin tyttökerhossakin. Molemmista on minulla mukavat muistot.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te kävitte pyhäkoulussa?
Minä menin kun yksi kaveini kävi ja pyysi mukaan. Siihen aikaan (1970-luvulla) ei sunnuntaiaamuisin ollut oikein mitään tekemistä, kun tv:stäkään ei tullut mitään ohjelmaa ja vanhemmat nukkuivat pitkään.
Muistan myös tarrat, ekana vuonna kerättiin omenoita omenapuuhun ja sitten oli jotain tähtitarroja. Parasta oli kun kuunneltiin raamatun kertomuksia, ne olivat minusta jännia. Kivaa oli myös laulaminen ja askartelu. Tunnelma oli lämmin ja kodikas, ja se jäi mieleen.
Tykkäsin kovasti ja kävinkin pyhäkoulussa monta vuotta. Sen jälkeen menin seurakunnan kerhoon, mutta se loppui aika pian, kun ei ollut tarpeeksi osalistujia.
Pidin myös rippikoulusta : )
En siis ole uskonkollisesta perheestä, eikä kaksi sisarustani käyneet rippikoulussa.
Naapuritalossa oli Pelastusarmeija ja jonkun aikaa kävin siellä heidän pitämässään pyhäkoulussa. Muistan, että minulle tuli pyhäkoulussa jostain syystä ahdistunut olo ja samanlainen ahdistus iski rippikoulussa jonka senkin kävin koska niin oli siihen aikaan tapana kaikkien käydä.
Joo, opettajatäti kertoi satuja totena.
En. Koulussa ope oli uskonnollinen joka päivä. Jeesuksen esimerkkiä noudattaen voi elää.
kyllähän siinä aivopesulassa tuli käytyä. Onneksi ei tehonnut.
Kyllä olen käynyt. Miellyttävä kokemus jota vieläkin lämmöllä voin muistella.
Juu, asuimme kyläkoululla joten oli lyhyt matka pyhäkouluun jota piti alakoulun opettaja. Kyllä tykkäsin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen käynyt. Miellyttävä kokemus jota vieläkin lämmöllä voin muistella.
Sama mulla ja laulettiin kauniita lauluja esim. Saarasta, joka oli Afrikasta.
Kyllä kävin, 50-luvun alussa, tarroja sielläkin liimailtiin. Myös tyttäreni kävi 80-luvun alussa pyhäkoulussa, esitti erikoisia kysymyksiä tuntien jälkeen.
Kävin pyhäkoulussa ja sieltä sain ensimmäiset ohjeet, kuinka elää. Ei rikoksia, ei kiusaamista, ei huumekauppaa, ei pommien asettamista, ei vääräuskoisten murhia. Sellaista ajattelua toivon myös kaukaa tulleille.