Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko liian aikaista 9v lukea Harry Potter ja Feeniksin kilta?

Vierailija
08.04.2023 |

Help me out. Tyttö täyttänyt juuri 9v ja sai multa luvan muutama kk sitten jouluna lukea Liekehtivän pikarin. Pitkin hampain suostuin (lopussa on se hautausmaakohtaus.) Nyt tyttö haluaisi alottaa seuraavan, mutta mun mielestä 5-7 kirjat on jo liian rajuja eikä sovi hänen iälle. Olenko liian tiukka? Muutamat 8-10v kaverit on jo katsoneet 5-7 leffat vanhempiensa kanssa, mutta mun mielestä ne on täysin sopimattomia tuon ikäisille lapsille.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hei muuten. Jos olisi sen tilalle kirjasuosituksia heittää tytölle, niin olisin kiitollinen.

-ap

Vierailija
2/12 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä! Minä luin ronskeja dekareita jo 9 vuotiaana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin juu olen perheestä jossa oli 5 kirjahyllyä. Anne Frankin päiväkirja tuli luetua myös aikaisessa vaiheessa. Oksetavin muistikuva oli kuvakirja Ranskan vallankumouksesta , Robespierre - Danton ja siitä seuranut Napoleon joka rakensi Liberalismin ja sosialiasmin alkujuuri. 

Vierailija
4/12 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lukea. Lukeminen on nykyään niin vähäistä nuorison keskuudessa, kun on kaikki älylaitteet, että kaikkea lukemista pitää tukea kaikin mahdollisin keinoin. Itse aloin lukea Stephen Kingin kirjoja 10-12 vuotiaana ja oli tosi jännittäviä mutta tasapainoinen minustakin aikuisena tuli. Harry Potterit on kuitenkin hyvin kesyjä noihin verrattuna. Se kirjojen luoma jännitys vain lisäsi lukunautintoa ja siitä sukeutui elämänmittainen harrastus.

Sanoisin, että kyllä se tyttö sitten kertoo, jos on liian pelottavaa. Lapset ovat kuitenkin vahvempia ja kestävämpiä kuin me aikuiset usien ymmärretään. Sen sijaan, että kieltäisit lukemasta, mitäpäs jos vaikka alatte pitämään yhteisiä lukuhetkiä olkkarissa, jossa istutte sohvalla viltin alla ja kumpikin lukee omaa kirjaa? Vieressä lautanen jossa porkkanaa ja omenaa. Siinä menee pelottavampikin kirja ja lukemisesta tulee lapsellesi hieno muistijälki aikuisuuteen. :)

Vierailija
5/12 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna lukea. Lukeminen on nykyään niin vähäistä nuorison keskuudessa, kun on kaikki älylaitteet, että kaikkea lukemista pitää tukea kaikin mahdollisin keinoin. Itse aloin lukea Stephen Kingin kirjoja 10-12 vuotiaana ja oli tosi jännittäviä mutta tasapainoinen minustakin aikuisena tuli. Harry Potterit on kuitenkin hyvin kesyjä noihin verrattuna. Se kirjojen luoma jännitys vain lisäsi lukunautintoa ja siitä sukeutui elämänmittainen harrastus.

Sanoisin, että kyllä se tyttö sitten kertoo, jos on liian pelottavaa. Lapset ovat kuitenkin vahvempia ja kestävämpiä kuin me aikuiset usien ymmärretään. Sen sijaan, että kieltäisit lukemasta, mitäpäs jos vaikka alatte pitämään yhteisiä lukuhetkiä olkkarissa, jossa istutte sohvalla viltin alla ja kumpikin lukee omaa kirjaa? Vieressä lautanen jossa porkkanaa ja omenaa. Siinä menee pelottavampikin kirja ja lukemisesta tulee lapsellesi hieno muistijälki aikuisuuteen. :)

Pelottavuus tai jännittävyys ei ole se miltä haluan suojella, vaan itsestä tuntuu että tokaluokkalaisen ei kuuluisi vielä kohdata ns "sairaita" juttuja. Kidutusta ja tappamista ym. Harry Potterit ovat kesyjä juu, mutta silti.. ja toisaalta pitääkö tuon ikäisen lapsen lukea 15v teinien jutuista, kun on itse vasta 9. Tuo argumentti, että lapset ovat vahvempia ja kestävämpiä kuin ymmärretään ei minusta pidä paikkaansa. Nimenomaan lapsuus on sitä herkintä aikaa, kun voi paskoa pienen elämän hyvinkin kauaskantoisesti. Tuskin harry potterilla, mutta liian lepsuilla rajoilla muun materiaalin suhteen.

-ap

Vierailija
6/12 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sovi noituus ihmiselle, kellekään. Eikö olisi jotain heppakirjoja? Minä luin Viisikoita jo yhdeksänvuotiaana. Nekin ovat parempia kuin Potter.

Vierailija
7/12 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekehtivä pikari näyttää tulevan telkkarista tänä iltana.

Vierailija
8/12 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, paha kysymys. Miten tyttö suhtautui luettuaan liekehtivän pikarin? Itse olin jo parikymppinen kun sen aikoinaan luin ja kyllä se loppu sai minulta kyyneleet silmiin ja olen vieläpä mies. Hyviä kirjojahan ne on, mutta kyllähän se meno siitä vaan synkkenee sarjan loppua kohti. Toisaalta mietin että nyt kun liekehtivä pikari on tuoreessa muistissa, niin varmasti olisi malttamaton lukemaan jo seuraavan, mutta taas toisaalta, itse jouduin aikoinaan aina odottamaan että Rowling saa seuraavan kirjoitettua. Jossain kohtaa sitä jarrua on kuitenkin ehkä hyvä laittaa, kun miettii kahta viimeistä osaa, niistä voi saada enemmän irtikin kun lukee vähän vanhempana. Nuo neljä ekaa on tunnelmaltaan erilaisia kuin kolme viimeistä, tuo nelosen loppu on ikäänkuin käännekohta sarjassa. Se on myös sarjan kolmikolle eräänlainen lapsuuden loppu, kun pahuus alkaa tulla lähemmäs. Ehkä pieni tauko voisi olla nyt paikallaan. Minusta 10 - 11 olisi sopiva ikä aloittaa se sarja, koska silloin on samanikäinen kuin päähenkilöt. Korvaavaa luettavaa en osaa ehdottaa, paitsi ehkä Hobitti.

Vierailija
9/12 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herran jumala.. Anna lukea!

Vierailija
10/12 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sovi noituus ihmiselle, kellekään. Eikö olisi jotain heppakirjoja? Minä luin Viisikoita jo yhdeksänvuotiaana. Nekin ovat parempia kuin Potter.

Höpönlöpö. Fantasiatarinat on parasta.

-ap

Vierailija
11/12 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpönlöpö. Fantasiatarinat on parasta.

-ap

No mikset sitten anna tyttäresi lukea niitä? Idiootti.

Vierailija
12/12 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, paha kysymys. Miten tyttö suhtautui luettuaan liekehtivän pikarin? Itse olin jo parikymppinen kun sen aikoinaan luin ja kyllä se loppu sai minulta kyyneleet silmiin ja olen vieläpä mies. Hyviä kirjojahan ne on, mutta kyllähän se meno siitä vaan synkkenee sarjan loppua kohti. Toisaalta mietin että nyt kun liekehtivä pikari on tuoreessa muistissa, niin varmasti olisi malttamaton lukemaan jo seuraavan, mutta taas toisaalta, itse jouduin aikoinaan aina odottamaan että Rowling saa seuraavan kirjoitettua. Jossain kohtaa sitä jarrua on kuitenkin ehkä hyvä laittaa, kun miettii kahta viimeistä osaa, niistä voi saada enemmän irtikin kun lukee vähän vanhempana. Nuo neljä ekaa on tunnelmaltaan erilaisia kuin kolme viimeistä, tuo nelosen loppu on ikäänkuin käännekohta sarjassa. Se on myös sarjan kolmikolle eräänlainen lapsuuden loppu, kun pahuus alkaa tulla lähemmäs. Ehkä pieni tauko voisi olla nyt paikallaan. Minusta 10 - 11 olisi sopiva ikä aloittaa se sarja, koska silloin on samanikäinen kuin päähenkilöt. Korvaavaa luettavaa en osaa ehdottaa, paitsi ehkä Hobitti.

Samaa mieltä, että nelonen on käännekohta ja kirjasarja synkkenee siitä. Synnyin itse -90, joten harry potterit ilmestyivät sopivasti sitä tahtia kirjakauppoihin, että itse kasvoi hahmojen kanssa samaa tahtia. Tyttö oli surullinen nelosen lopusta, mutta hän ei ole kovin herkkä, joten painajaisia siitä ei aiheutunut. Hobitti on hyvä vinkki, kiitos!

-ap