Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hiilineutraalius 2035 mennessä?

Vierailija
07.04.2023 |

Onko suomalaiset asiantuntijat sitä mieltä? Yliopistoväki? Mitä mieltä koko hiilineutraaliudesta? Katsotaanko oikeita asioita?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edustamme promillea (tuhannesosaa) maailman ilmastopäästöistä, onko tuolla muka jotain merkitystä noin niin kuin globaalisti? Ei ole!

Vierailija
2/11 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kouluttautuneet ottaa kantaa näin politisoituneeseen "kuumaan perunaan". On politiikan tekoväline.

Heillä on ihan eri käsitys koko asiasta. 

A-studio tai joku voisi joskus haastatella jotain riippumatonta tutkijaa. Jos niitä löytyy.

Vierailija
4/11 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://ym.fi/hiilineutraalisuomi2035

Tämä on poliitikkojen kanta. Mikä on yliopistoväen mielipide koko asiasta?  Ympäristökysymysten tärkeysjärjestyksestä?

Vierailija
5/11 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö täällä ole ketään ympäristöasioiden asiantuntijaa, joka voisi olla jotain mieltä? 

Vierailija
6/11 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliitikot ja yrityksetkö onkin niitä parhaita asiantuntijoita?

Vierailija
7/11 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valtio voi minulle ostaa sähköauton niin liikennepäästöni loppuvat osaltani siihen.

Vierailija
8/11 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Ei vaikuta elämääni. 

Vierailija
9/11 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yliopistossa ja alalla, jolla tutkitaan mm. luonnonilmiöitä ja hiilensidontaa. Pitää miettiä, missä kontekstissa asiaa käsitellään. Jos kyseessä on esim. kasvava kaupunki ja sen rakentamisesta aiheutuvat hiilipäästöt, on käytännössä mahdotonta päästä hiilineutraaliuteen noin lyhyessä ajassa. Rakentamisen vaikutukset tulisi ottaa koko prosessin elinkaaren ajalta huomioon, jo materiaalien louhinnasta lähtien elinkaaren loppuun asti.

Siksi käytetään hiilipäästöjen kompensaatiota, eli esim. istutetaan puita jonnekin toisaalle, vaikka Intiaan. Tämähän on pelkkää pötyä ja bisnestä. Voidaan rakentaa hirveitä, epäviihtyisiä kaupunkeja, jonka maaperä ja kasvillisuus on tuhottu niin ettei hiilensidontaa enää tapahdu, vaan syntyy pelkkiä päästöjä ja esittää, että ollaan menossa kohti hiilineutraaliutta, kun hyvitetään anekaupalla omat päästöt.

Hiilensidonta tuollaisenaan on siis pelkkää bisnestä.

Vierailija
10/11 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä valtio voi minulle ostaa sähköauton niin liikennepäästöni loppuvat osaltani siihen.

Eivät lopu. Sähköntuotannostakin aiheutuu hiilipäästöjä, puhumattakaan siitä, että sen sähköauton akkua varten on louhittu harvinaisia metalleja. Siitä koituu ympäristöhaittoja ja hiilipäästöjä vielä sadoiksi vuosiksi.

Vierailija
11/11 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppujenkin lopuksi tosi simppeli aihe ympäristöstä poliittista kannatusta ammentaville puolueille. Tarpeeksi paljon ihmisä kun saadaan sitoutettua, paljolti hölynpölystä saataviin tulovirtoihin, niin aihe ruokkii itse itseään. Ei tarvitse mitään kummoista tieteellistä pohdintaa käydä.

Nyt vaan kävi niin huonosti, että talous menossa alas, ja se mikä toi ennen poliittista kannatusta "ympäristöpuolueille"  ei enää tuokkaan, kun ihmisille tullut taloudellisesti tiukkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme