Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parhaat juoksukengät/lenkkari?

Vierailija
07.04.2023 |

Ajattelin aloittaa pitkästä aikaa hölkän/juoksun ja sitä varten tarvis ostaa uudet kengät. Suosituksia?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoka

Vierailija
2/21 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon tykästynyt niihin paksupohjaisiin, Hokalta ainakin löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pronaatiota, Altra zerodrop

Vierailija
4/21 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksukaljoja olet menossa hakemaan.

Vierailija
5/21 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin ihan kävelyyn Asicsin gel nimbus lenkkarit. Sopii mun jalkaan suht hyvin.

Se mikä sopii toiselle voi olla aivan hirveän epämukava itselle. Kävin itse liikkeessä neuvoja kyselemässä kun noita jalkaongelmia löytyy hermovauriosta lähtien joka lähtöön.

Vierailija
6/21 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen menemään esim. Intersportiin, jossa myyjä katsoo sun jalan asennon askeltaessa ja jalkaterän mallin. Niin osaat valita neutraalin, pronaatio- tai sublimaatiotuetun kengän oikean levyisellä lestillä. Asics on esim. yleensä leveämpi kuin Adidas näin esimerkkinä vaan. Pronaatiotuki on useissa kengissä, mutta neutraalilla tai ulospäin vääntävällä askeleella sellanen kenkä kipeyttää polvet muutamassa viikossa. Makuasia sitten kuinka vahvan vaimennuksen kenkään haluat.

Vierailija
7/21 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä juoksee eli alusta vaikuttaa.

Vierailija
8/21 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hankala löytää sopivaa lehtiä. Adidas ultraboost ollut paras omaan jalkaan. Nyt toiset menossa.

Vierailija
9/21 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menokkaat, tarra

Vierailija
10/21 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin urheilukaupppojen askelanalyyseihin suhtautuisin varauksella. Luin norjalaisesta tutkimuksesta, jonka mukaan noissa usein "diagnosoidaan" ylipronaatio, vaikka vain n. 10% ihmisistä on oikeasti liikaa pronaatiota.

Kokeilemalla löydät sopivat. Itsellä tällä hetkellä Brooks Ghostit ja New Balancen Fuelcell Propelit, mutta ei ne välttämättä ole sulle hyvät ollenkaan.

Vierailija
11/21 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin brooksin hyperion tempot viime syksynä ihanan kevyet ja rullaavat tossut.

Vierailija
12/21 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset, joilla juokset tavoitteidesi mukaan tai jopa ylität ne.

Suositus: sovita ja anna kohtalon hoitaa loput.

Vierailija
13/21 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roadman roller xgt.

14/21 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, joiden lesti istuu käyttäjälle. Teineille merkki on tärkeä, aikuiselle istuvuus.

Vierailija
15/21 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset, mitkä tuntuu hyvältä jalkaan.

Vierailija
16/21 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasiassa lestin vuoksi Mizunon Waveridereita on tullut käytettyä jo useampi malli. Vaimentaa myös sopivasti asfalttijuoksua. Miinuksena paras tuntuma alkaa katomaan n. 700 kilometrin kohdalla. 1500 kilometrin kohdalla mitään vaimennusta ei enää ole.

Vierailija
17/21 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lestistä, millaisella pohjalla aiot juosta, miten paljon jne. Tarvitsetko pronaatiotukea, pidätkö isosta dropista, kuinka vaimennettua kenkää kaipaat, jos juokset maastossa, haluatko pitävämpää pohjaa (mikä taas asfaltilla on tökkivämpi)? Myös kengän materiaalin osalta toinen tykkää gorekalvoisista, minä taas haluan, että kenkä hengittää ja päästää ulos veden jos tulee juostua märillä pohjilla (ja hien, koska useampien tuntien lenkeillä gorekalvoiset hautoo jalkaa avannut hitokseen..)

Multa löytyy tällä hetkellä viisi paria juoksukenkiä eri pohjille ja erilaisiin maastoihin. Oman jalan lesti on pitkä ja kapea, parhaiten istuviksi olen todennut Mizunot ja Salomonit. Jos on leveä lesti, vaivaisenluut tms, niin tarvitset vastaavasti leveämmän lestin. Samoin pitkillä matkoilla, jos sellaisia olet ajatellut, tarvitset väljempää kenkää ellet halua päästä eroon varpaankynsistäsi :)

Käy jossain liikkeessä, jossa pystyt analysoimaan askellustasi ja suosittelemaan sen ja sun tavoitteidesi perusteella hyvää kenkää. Lopulta kuitenkin kengän malli on se, mikä merkkaa eniten, juoksukengissä kannattaa ulkonäkö pitää täysin toissijaisena valintaperusteena.

Vierailija
18/21 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääasiassa lestin vuoksi Mizunon Waveridereita on tullut käytettyä jo useampi malli. Vaimentaa myös sopivasti asfalttijuoksua. Miinuksena paras tuntuma alkaa katomaan n. 700 kilometrin kohdalla. 1500 kilometrin kohdalla mitään vaimennusta ei enää ole.

Kah, kohtalotoveri. Saman huomannut, pahuksen hyvät kengät mutta paljon ja matkaa juoksevana pakko todeta, että moneen muuhun tossuun verrattuna noissa on lyhyt käyttöikä, ei ole tainnut tonniin kestää yksikään pari ns. "kunnossa" ja toi 1500 km niin pintamateriaalitkin ovat jo osin levinneet ja välillä haljennut pohjakin päkiältä siihen mennessä.

Vierailija
19/21 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, millaisia lenkkejä teet ja missä, millainen askelluksesi on (päkiä, kantapää, koko jalka), onko ylipronaatiota/supinaatiota. Ja lisäksi ihan kengän istuvuus omaan jalkaasi. Ei aloituksen spekseillä voi sanoa mitään.

Jos jalka pronatoi liikaa (kaikilla jonkin verran), valitse pronaatiotuetut kengät. Jos ei, neutraalit voivat olla hyvät. Jos olet taipuvainen kanta-askellukseen, valitse kengät korkeammalla dropilla, jos et, pienempi droppi riittää. Lisäksi ota huomioon iskunvaimennus ja siihen liittyen se kuinka pitkiä lenkkejä on tarkoitus tehdä ja millä alustalla.

Mene urheiluliikkeeseen ja sovittele kenkiä, pääasia on se, että kengät istuvat jalkaasi hyvin heti ensisovittamalla. Pyydä lisäksi myyjän apua.

Vierailija
20/21 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Crocksit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme