Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos eron syy on miehen alkoholin käyttö, niin miten selittää eron syy lapselle.

Vierailija
07.04.2023 |

Eli otan eron miehestä hänen alkoholin käytön takia ja erityisesti siksi, että lapsi ei enää joutuisi näkemään humalassa sekoilevaa isää.

Miten selitän kuusivuotiaalle miksi isän pitää muuttaa pois kotoa? Miten selitän lapselle miksi emme enää voi olla perhe? Lapsi on todella kova kyselemään syitä ja kysyy kunnes asiat selitetään hänelle. Sanonko totuuden? Vai valehtelenko jonkun keksityn syyn? Jos sanon vain, että äiti ei pysty asumaan isän kanssa, niin lapsi kysyy loputtomiin, että miksi ei pysty. Eikä lopeta kysymistä ennen kuin saa jonkun loogisen selityksen.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen eronnut samasta syystä. Noin pienelle ei tarvitse kertoa syytä.

Kerrot, kun hän on isompi.

Alkoholismi on sairaus.

Hänet pitää jättää yksin juomaan.

Vierailija
2/70 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei 6-vuotiaalle ainakaan selitetä isän alkoholismista. Selitä että te ette tule enää toimeen mielummin, ettekä osaa enää asua yhdessä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholismi on sairaus.

Mutta joku ymmärrettävä selitys minun pitää lapselle sanoa. Hän todella kysyy ja kysyy loputtomiin ennen kuin asiat selittää hänelle. Ap

Vierailija
4/70 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin. Todella hyvin. Se on onnellista teille kaikille. Kyllä lapsi ymmärtää ja osaat vastata kysymyksiin. Isääkin joskus näkee hieman, ei isä ole lopullisesti menetetty. Voit tehdä lapsen kanssa kivoja asioita ja olla onnellinen. Rehellisyys on ok. On muita ihmisiä vielä maapallolla kuin juova isä ja lopettaako joskus vai ei, sitä ei tiedä.

Vierailija
5/70 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua, että lapsi alkaa puhua isän juomisesta kylillä ja sukulaisille, niin sanot, että nyt on kyse äidin ja isän välisestä asiasta ja sen hoitavat aikuiset. Ja ettei lapsi ole eroamassa kenestäkään eikä hänen tule olla huolissaan vanhemmistaan. Jokus sitten myöhemmin isolle lapselle voi totuudenkin kertoa, mutta sen aika ei ole nyt.

Vierailija
6/70 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kertoisin totuuden vaikka äiti ei halua enää asua yhdessä kun isä on niin usein humalassa. 6-vuotias on kyllä huomannut alkoholin käytön

Vierailija
7/70 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei 6-vuotiaalle ainakaan selitetä isän alkoholismista. Selitä että te ette tule enää toimeen mielummin, ettekä osaa enää asua yhdessä

Mutta kun ei tuo ole totta. Ensinnäkin kyllä me tulemme toimeen eikä riitoja ole ja lapsi tietää ja näkee tämän. En minä voi alkaa väittämään jotain, mikä on lapsen arkihavaintojen vastaista. Johan se sekoittaisi lapsen pään ihan, että miten niin ette tule toimeen kun näen että tulette.

Ap

Vierailija
8/70 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et halua, että lapsi alkaa puhua isän juomisesta kylillä ja sukulaisille, niin sanot, että nyt on kyse äidin ja isän välisestä asiasta ja sen hoitavat aikuiset. Ja ettei lapsi ole eroamassa kenestäkään eikä hänen tule olla huolissaan vanhemmistaan. Jokus sitten myöhemmin isolle lapselle voi totuudenkin kertoa, mutta sen aika ei ole nyt.

Minulle on aivan yhdentekevää puhuuko lapsi alkoholin käytöstä kylillä. En todellakaan aio alkaa miehen mokia salailemaan, itse hän vastaa omista mokistaan, ei kiinnosta.

Ap

Vierailija
9/70 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kertoisin totuuden vaikka äiti ei halua enää asua yhdessä kun isä on niin usein humalassa. 6-vuotias on kyllä huomannut alkoholin käytön

On huomannut ja puhuukin asiasta välillä.

Ap

Vierailija
10/70 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sanon noin, niin onko se isän mustamaalaamista? En halua ehdoin tahdoin puhua pahaa isästä lapselle.

Ap

Vierailija
11/70 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se totuuden kertominen ole mustamaalausta. Isäni oli alkoholisti ja sen takia vanhemmat erosivat, kun olin 4v. Ja tiesin syyn jo pienenä. Ei äiti kuitenkaan pahaa isästä ikinä puhunut ja tapasin isää aina välillä. Silloin kun oli selvinpäin. Ja ihan hyvät muistot kuitenkin jäi, vaikka ei oltu kovinkaan läheisiä, kun tosiaan harvoin nähtiin. Ja kuoli viinan takia kun olin nuori.

Vierailija
12/70 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tyhmänä pidätte lapsia? Totuus lapsen tasoisesti kerrottuna on aina paras. Muuten lapsi täyttää aukot itse omalla mielikuvituksellaan.

Isää ei tarvitse haukkua. Kyllä lapsikin voi ymmärtää alkoholismin sairaudeksi. Totta kai lapsi on jo huomannut asian. Aikuisten tehtävä on sanoittaa se.

Vierailija
13/70 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se totuuden kertominen ole mustamaalausta. Isäni oli alkoholisti ja sen takia vanhemmat erosivat, kun olin 4v. Ja tiesin syyn jo pienenä. Ei äiti kuitenkaan pahaa isästä ikinä puhunut ja tapasin isää aina välillä. Silloin kun oli selvinpäin. Ja ihan hyvät muistot kuitenkin jäi, vaikka ei oltu kovinkaan läheisiä, kun tosiaan harvoin nähtiin. Ja kuoli viinan takia kun olin nuori.

Mies on sitä mieltä, että en saisi puhua hänen alkoholin käytöstä lapselle mitään vaikka lapsi näkisi hänet humalassa, kuulemma se olisi tarkoituksellista pahan puhumista hänestä. Vieraannuttamista. Ei halua kantaa itse mitään vastuuta tilanteesta. Miehen mielestä minä olen perheenrikkoja, koska minä olen se joka ottaa eron. Ap

Vierailija
14/70 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano totuus. Isä vastatkoon itse virheistään.

Vierailija
15/70 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholismi on sairaus.

Mutta joku ymmärrettävä selitys minun pitää lapselle sanoa. Hän todella kysyy ja kysyy loputtomiin ennen kuin asiat selittää hänelle. Ap

Sano, että isän ja äidin rakkaus on loppunut, mutta kumpikin rakastaa sinua. Ja kerto että kun rakkaus loppuu niin aikuiset muuttavat eri koteihin.

Vierailija
16/70 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholismi on sairaus.

Sano, että isän ja äidin rakkaus on loppunut, mutta kumpikin rakastaa sinua. Ja kerto että kun rakkaus loppuu niin aikuiset muuttavat eri koteihin.

Totta on, että minun rakkaus on loppunut. Miehestä en tiedä.

Mutta pitääkö minun siis sanoa, että otan eron koska en enää rakasta? Silloinhan otan syyn erosta itselleni, sanon lapselle että minä olen se joka aiheuttaa rakkauteni loppumisella eron. Kun oikea syy eroon on miehen juominen. Se on myös syy minun rakkauden loppumiseen.

Ap

Vierailija
17/70 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on sitä mieltä, että en saisi puhua hänen alkoholin käytöstä lapselle mitään vaikka lapsi näkisi hänet humalassa, kuulemma se olisi tarkoituksellista pahan puhumista hänestä. Vieraannuttamista. Ei halua kantaa itse mitään vastuuta tilanteesta. Miehen mielestä minä olen perheenrikkoja, koska minä olen se joka ottaa eron. Ap

Ihan tyypillinen alkoholisti. Muissa on aina vika ja sekin on syy juoda. Rehellisesti lapselle kerrot, että isä juo liikaa. Asiasta ei saa tehdä tabua niin kuin se monissa perheissä on ja alkoholistit itse piilottelee. Kaikki tietää, mutta puhua ei saa. Se on sairasta.

Vierailija
18/70 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pohtinut samaa, joskin eron syynä on miehen arvaamaton, ilkeä ja aggressiivinen käytös. Lapset jo teinejä ja olen miettinyt voinko sanoa eron oikean syyn. Toki he itsekin ovat huomanneet käytöksen, mutta silti eivät tunnu ymmärtävän että miksi erottiin. Mutta jos sanon, niin menevät kysymään isältään asiasta, jonka jälkeen hänestä vasta tuleekin ilkeä ja aggressiivinen. :/

Vierailija
19/70 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ei tukenut isää vaikeuksissa, vaan päätti hajottaa perheen.

Vierailija
20/70 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teet asiasta noin suuren ongelman? Alkoholi on yhtä paha syy kuin esimerkiksi väkivalta. Miksi et saisi kertoa lapselle isän sairaudesta? Ei se ole mustamaalausta vain totuus.

Miksi naiset ovat loppuun asti niin uskomattoman naiiveja ja antavat pahan jatkua. Ettei miehelle vain tulisi paha mieli? Vähän tarmoa ja päättäväisyyttä kehiin nyt ihan lapsen ja itsesi tähden.