Pitkäperjantai kristinuskossa on muistamista, ei vain suklaamunia!
Se on sen muistamista kun Jeesus kuoli ristillä ihmiskunnan syntien vuoksi.
Syljettynä ja ruoskittuna, tuskissaan ja verissään hän antoi henkensä, ettei meidän tarvitsisi kuolla. Avaten iankaikkisen elämän mahdollisuuden jokaiselle joka uskoo.
Kommentit (101)
Jos mun muksut tekee jotain mistä en tykkää, mulla on kyky antaa se anteeksi. Sen sijaan että esimerkiksi leikkaisin omat hiukseni ja polttaisin ne tulessa uhrauksena itselleni että pystyisin antamaan anteeksi.
Ilmeisesti olen tätä jumala-tyyppiä anteeksiantavampi ja rakastavampi kaveri. Ihan käsittämätöntä venkoilua jumalan päädystä tämä koko pääsiäispelleily.
Vierailija kirjoitti:
Kaunista. Mietin juuri passion sanaa. Onko intohimoa vai kärsimystä tarkoittava.
On tietenkin kiva ajatus, että synnit sovitetaan muiden kautta.
kiitos ap. Kuuntelin juuri Matteus passion loppukuoron... Kiva että olet olemassa
Vierailija kirjoitti:
kiitos juuri näin. Itse muistan tämän ja on hienoa kuulla, että sinä siellä ... Kaunista kevättä Sinulle.
Tällä palstalla on paljon manalan trolleja ja muita herjaajia, mutta myös uudestisyntyneitä kristittyjä.
Käyttäjä31541 kirjoitti:
Aivan. Tänä pääsiäisenä voimme erityisesti muistaa, että Moskovan patriakka Kirill uutisoinnin mukaan antoi synninpäästön venäläissotilaille sodassa tekemistään teoista.
Suomessa metropoliitta Arseni ei hyväksy tätä näkemystä, eikä se ole hänen mukaansa ortodoksisen kirkon opetuksen mukainen.
Mitä mieltä patriarkka Kirill oli Palmusunnuntain iskusta Ukrainaan? Onko hän sanallakaan ilmaissut paheksumista? Hän on ehkä ainoa, joka Venäjällä pystyisi sanomaan jotain ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Jos mun muksut tekee jotain mistä en tykkää, mulla on kyky antaa se anteeksi. Sen sijaan että esimerkiksi leikkaisin omat hiukseni ja polttaisin ne tulessa uhrauksena itselleni että pystyisin antamaan anteeksi.
Ilmeisesti olen tätä jumala-tyyppiä anteeksiantavampi ja rakastavampi kaveri. Ihan käsittämätöntä venkoilua jumalan päädystä tämä koko pääsiäispelleily.
Uhrasi itsensä itselleen viikonlopuksi suojellakseen ihmisiä itsensä kostolta omien luomiensa sääntöjen rikkomisesta.
Ihan järkevää jos on kasvanut koko elämänsä kristinuskossa eikä kyseenalaista mitään
Vierailija kirjoitti:
Muistelemme ilolla jeesuksen kärsimyksiä hirttoköydessään.
Älä! Ihan oman sielusi tähden, älä rienaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pääsiäismunat ovat todellisempia kuin sinun jumalasi. Harmittaahan se varmasti.
Nehän kuuluvat ortodoksiseen perinteeseen.
Jeesus Kristus kuollut ristillä myös sinunkin syöntiensi tähden!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, kostonhimoisen verijumalan kultti juhlistaa taas tarpeetonta veriuhria. Koko tarina on ihan käsittämättömän typerä kun sitä katsoo vähääkään kriittisesti
No, miten sinun mielestä syntisten ihmisten pitäisi päästä taivaaseen?
Kaikkea sinäkin uskot!
Olen paperilla kristitty eli en ole eronnut kirkosta, mutta ajatusmaailmaltani agnostikko eli miksi minun pitäisi tänään muistella ja kunnioittaa historiassa ehkä joskus elänyttä juutalaista arabia, josta ensimmäiset tarinat kirjoitettu satoja vuosia hänen kuolemansa jälkeen sellaisten ihmisten toimesta, jotka eivät häntä koskaan tavanneet ati tunteneet?
Pääsiäismuna, joka sisältää vertauskuvallisesti uuden elämän, on ylösnousemuksen symboli. Ihan hyvällä omallatunnolla näitä mutustelen ja muistelen Jeesuksen sovitustyötä, joka on pohjimmiltaan iloinen asia.
kääntäkää jo satu kirjan sivua jo viikon samaa sivua olette tankanneet.
Vierailija kirjoitti:
Olen paperilla kristitty eli en ole eronnut kirkosta, mutta ajatusmaailmaltani agnostikko eli miksi minun pitäisi tänään muistella ja kunnioittaa historiassa ehkä joskus elänyttä juutalaista arabia, josta ensimmäiset tarinat kirjoitettu satoja vuosia hänen kuolemansa jälkeen sellaisten ihmisten toimesta, jotka eivät häntä koskaan tavanneet ati tunteneet?
Sepä. Siinä tapauksessa eroakirkosta.fi superhelppoa ja bonuksena saattaa säästää satasia vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki uskonnot ovat kulttuurisidonnaisia, koska uskonnot perustuvat perinnesääntöihin.
Miksi te itse rikotte Jumalan käskyä perinnäissäännöillänne? Matt. 15:3
Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne. Joh. 13:34
Raamattu on tehnyt kristinuskosta perinnesääntöihin nojaavan uskonnon ja näin sen kirjoittaneet ihmiset ovat jo rikkoneet ed. mainittua Jumalan käskyä. Mikäli Raamattuun on uskominen, ei Jumala ole käskenyt kirjoittaa oikeastaan muuta kuin kymmenen käskyä ja Johanneksen ilmestyksen.
Synti on siinä, että ihmiset eivät usko minuun. Joh. 16:9
Perinne asetetaan myös kristinuskossa (uskonnossa) Jumalan tahdon noudattamisen edelle.
Varsinainen usko ei ole kuitenkaan uskonto vaan Jumala, Rakkaus ja Elämä
Kukaan ei voi niitä määritellä ilman, että ne muuttuisivat uskomuksiin perust
Elävä Jumala ei ole mikään perinne, mutta ethän sinä voi sitä tietää kun et Jeesusta tunne.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus oli ja on juutalainen, ei arabi.
Suklaamunat eivät kuulu pitkäperjantaihin. Ne kuuluvat pääsiäissunnuntaihin.
Vierailija kirjoitti:
Pääsiäismuna, joka sisältää vertauskuvallisesti uuden elämän, on ylösnousemuksen symboli. Ihan hyvällä omallatunnolla näitä mutustelen ja muistelen Jeesuksen sovitustyötä, joka on pohjimmiltaan iloinen asia.
Juuri siksi niitä kuuluu syödä vasta sunnuntaina eli päivänä jolloin Kristus nousi kuolleista.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkivaltias rakastava Jumala ei voi antaa ihmisille heidän syntejään anteeksi muuten kuin lähettämällä oman ainoan poikansa ihmisten kidutettavaksi ja tapettavaksi?
Uhrin piti olla synnitön, jotta se olisi kelvannut täydelliselle Jumalalle.
Muita synnittömiä ei silloin ollut ei ole nyt, eikä koskaan tulekaan, kuin Jumalan Poika Jeesus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä olisi poikkeus kaikista tarinoista ja ajattelun merkkimiehistä joista opiskellaan jopa korkeakoulutasolla? Monella on ihan järjestys ja kiistely mitä niistä arvostaa eniten.
kiitos juuri näin. Itse muistan tämän ja on hienoa kuulla, että sinä siellä ... Kaunista kevättä Sinulle.