Ei kyllä pääsiäiskaupassa siltä näytä, että inflaatio olisi syönyt ostovoiman
Mitä teillä syödään pääsiäispyhinä? Meillä pienituloisena palkansaajana+yh mennään jauhelihakeitolla.
Aamusta iltaan on ainakin tässä kylässä ollut jo pari päivää kaupat täyteen ammuttuina ja ostoskärryihin tarttunut mitä ihanimpia herkkuja.
Lihakaupassa oli pitkä jono jo aamulla siitä ohi töihin kävellessäni.
Mietinpä vaan, kun on niin paljon puhuttu, ettei suomalaisten raha meinaa enää riittää ruokaan ja itse sitä todellisuutta elän, niin näyttääpä siltä, että suurelti osin ei pidä paikkaansa. Alkaa olla varmaan alan vaihto edessä.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin Suomea on vielä erikseen lihakauppa? Olen yrittänyt etsiä
Helsingissä ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti pitäisi siis tuntea huonoa omaatuntoa siitä(kin), jos voi ostaa kaupasta ruokansa ilman sen kummempaa tarvetta hintakyttäykselle🤔.
En suostu siihen ja aionkin huomisen kauppareissun ja ostokset hankkia hyvällä mielellä ja nautiskella niistä seur vuorokaudet.
T. 1x/vkossa kaupassa asioivat (+keskellä viikkoa pieni hevi+maitotäydennys) ja n.200-300€/kerta.
No sama, en suostu tuntemaan huonoa omaatuntoa siitä, että mistään ei tarvitse halutessaan karsia. Toisaalta, olen kai aika järkevä kuluttaja ja esimerkiksi kotimaiset tomaatit ovat jääneet aina talvella kauppaan. Ei ne edes maistu talvella millekään. Tänä talvena olen kyllä jättänyt joitakin asioita ostamatta ihan periaatteesta, en siksi, että ei olisi varaa. Hintojen nousu joissakin tuotteissa on ollut ihan posketonta ja haisee enemmän ahneudelle kuin kustannusten nousulle.
Vierailija kirjoitti:
Prismassa banaanit maksoivat enää 1,19 eur/kk. Kalleimmillaan olivat 1,55. Kurku, tomaatin ja paprikan hinnatkin olivat selvästi laskeneet huipuistaan. Vielä kuitenkin kalliita kurkkua lukuunottamatta.
Meilläpäin Prismassa kurkku kg oli 2,99e 😲 kurkun sai 0,69e mikä minusta on jo paluu entisiin hintoihin? Toki esim paprika ja tomaatit maksaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti pitäisi siis tuntea huonoa omaatuntoa siitä(kin), jos voi ostaa kaupasta ruokansa ilman sen kummempaa tarvetta hintakyttäykselle🤔.
En suostu siihen ja aionkin huomisen kauppareissun ja ostokset hankkia hyvällä mielellä ja nautiskella niistä seur vuorokaudet.
T. 1x/vkossa kaupassa asioivat (+keskellä viikkoa pieni hevi+maitotäydennys) ja n.200-300€/kerta.
No sama, en suostu tuntemaan huonoa omaatuntoa siitä, että mistään ei tarvitse halutessaan karsia. Toisaalta, olen kai aika järkevä kuluttaja ja esimerkiksi kotimaiset tomaatit ovat jääneet aina talvella kauppaan. Ei ne edes maistu talvella millekään. Tänä talvena olen kyllä jättänyt joitakin asioita ostamatta ihan periaatteesta, en siksi, että ei olisi varaa. Hintojen nousu joissakin tuotteissa on ollut ihan posketonta ja haisee enemmän ahneudelle kuin kustannusten nousulle.
Voi sitä olla ns järkevä kuluttaja monellakin eri tavalla, meillä siis päätyy aina kärryyn kotimaiset hevi-osaston antimet niiltä osin joita kotimaisina saa, tomaattia ostettiin viime la 1,3kg ja maksoi 7,99€/kg, ei vain tunnu hyvältä syödä niitä(kään) ulkomaisina. Toinen asia minkä oltava kotimaista alkuperää on marjat ymv ja liha.
Ja jotkut tuotteet on oltava luomua, esim.kananmunat.
Jokainen ostaa ja hankkii ja syö siten kuinka haluaa/pystyy ja mihin rahkeet riittää, yksinkertaista.
Samalla kun lasketaan joidenkin tuotteiden hintoja, niin toisten tuotteiden hintoja nostetaan.
Joka viikko kaupassa käydessä huomaa, kuinka joidenkin tuotteiden hinnat ovat nousseet monta kymmentä senttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. En periaatteestakaan maksa ylihintaa. Voin aivan hyvin downshiftata siinä mitä ostetaan. Ei olisi mikään pakko, mutta en halua lihottaa ahneen kauppiaan kukkaroa. En osta esim. mitään kanan fileitä, koska en maksa kanasta 20e / kg. Ostan koipia kerran viikossa alle 3e/kg, lohta saa 12e/kg, on paljon terveellisempääkin kuin kana, joten kanafile on vaihtunut usein myös kalaan. En myöskään maksa kahvista 10e /pkt, voin juoda teetäkin. En ole ostanut ylikalliita tomaatteja / kurkkuja, salaatin voi syödä ilmankin tai muilla lisukkeilla, esim porkkanaraasteen ja punakaalisuikaleiden kanssa. Vaikka meidän perhe kuuluukin sinne ylimpään tulodesiiliin, eikä ole velkaa, niin silti katson mihin rahat menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sitä olla ns järkevä kuluttaja monellakin eri tavalla, meillä siis päätyy aina kärryyn kotimaiset hevi-osaston antimet niiltä osin joita kotimaisina saa, tomaattia ostettiin viime la 1,3kg ja maksoi 7,99€/kg, ei vain tunnu hyvältä syödä niitä(kään) ulkomaisina. Toinen asia minkä oltava kotimaista alkuperää on marjat ymv ja liha.
Ja jotkut tuotteet on oltava luomua, esim.kananmunat.
Jokainen ostaa ja hankkii ja syö siten kuinka haluaa/pystyy ja mihin rahkeet riittää, yksinkertaista.
Miksi haluat syödä kallista kotimaista tomaattia? Sen hiilijalanjälki on hirveä ja jos olet yhtään seurannut uutisia, niin kotimainen tomaatti on käytännössä orjatyöllä ja ihmiskaupalla teetettyä josta nyhdetään kallista hintaa kuluttajilta. Ota selvää asioista, jos haluat olla eettinen.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e286628b-aade-4151-888d-755531151f39
Ostan erilaisia kaloja vaikka onkin kallista. Meillä on 3 teinipoikaa ja syövät paljon. Nyt ostin kolmea erilaista lohta (päällystetty ja savustettu erilaisilla tavoilla), yht. 2.5 kiloa. Lisäksi ostin kuhaa ja täytettyjä paprikoja ja salaatteja tiskistä jne. Kustansi yli 200e. En rupea tinkimään ruuasta. Näillä pärjätään huominen. Lauantaina menemme hyvään ravintolaan syömään.
Vierailija kirjoitti:
Ostan erilaisia kaloja vaikka onkin kallista. Meillä on 3 teinipoikaa ja syövät paljon. Nyt ostin kolmea erilaista lohta (päällystetty ja savustettu erilaisilla tavoilla), yht. 2.5 kiloa. Lisäksi ostin kuhaa ja täytettyjä paprikoja ja salaatteja tiskistä jne. Kustansi yli 200e. En rupea tinkimään ruuasta. Näillä pärjätään huominen. Lauantaina menemme hyvään ravintolaan syömään.
Kala on terveellistä ja hyvää👍
250€ meni kauppaan ja yksin asun. Onhan se pitkä viikonloppu ja vähän paremmin syön ja juon.
Vierailija kirjoitti:
Prismassa banaanit maksoivat enää 1,19 eur/kk. Kalleimmillaan olivat 1,55. Kurku, tomaatin ja paprikan hinnatkin olivat selvästi laskeneet huipuistaan. Vielä kuitenkin kalliita kurkkua lukuunottamatta.
Prismassa banaanit käynyt ainakin 1.79 kg. En tiedä tämän päivän hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaarinassa
Vierailija kirjoitti:
Hämeenkyrö Palviportti.
Ihan tavallista ruokaa syödään pääsiäisenä. Ruokakauppaan meni semmonen 200 euroa.
Ostettiin mm. hedelmiä, salaattiainekset, perunoita, lehtipihvit, kokonainen kana, linssipasta-ainekset, lasagne-ainekset, limepiirakka-ainekset, munia, kylmäsavulohta, leivät jne. En ole juurikaan miettinyt ruokien hintoja, ja aina on rahat riittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin Prismassa kurkku kg oli 2,99e 😲 kurkun sai 0,69e mikä minusta on jo paluu entisiin hintoihin? Toki esim paprika ja tomaatit maksaa paljon.
Helsingissä kurkkua sai Prismasta 1,99e/kg. Olin jo ehtinyt ostamaan Cittarista 2,19e/kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ainakin.
Et kai tarkoita m a t u j e n halai-lihakauppoja? Niitä on vähän joka paikassa lähiöissä.
Vierailija kirjoitti:
Kelan tuilla herkutellaan pääsiäisenä. Ruokajonossakin oli parempaa lihaa yms. tarjolla, jottei tarvitse omia rahoja ruokiin juuri tuhlata ja tuilla voi ostella kaikkea lukusta. Juomia sai ulkomailta halvalla, joten ratkiriemukas pääsiäinen on taas tiedossa.
Haista v...u! : (
Kunnon sika
315€ oli ostoksien yhteissumma tänään, tosin siinä oli talvitakki heräteostoksena, koska ihastuin väriin ja natsasi muutenkin ja oli vielä -70% alessa jolloin hintaa jäi vain 35€.
Mignon-muniakin oli "pakko" ostaa, 2x 4-pack yht.13€ ja kaloja yms.
Aion syödä koko pääsiäisen samaa lasagnea, tein ison vuoallisen. Sen lisäksi puuroa, onneksi on pakkasessa marjoja. Ehkä leivon itselleni jonkun hyvän kuivakakun. Siinä mun juhla-ateriat, yksinäisen ihmisen, mutta olen noihin ruokiin ihan tyytyväinen. Hyvältä maistuvat!