Syvä endometrioosi ja raskaaksi?
Onko kukaan syvää endoa sairastava tullut äidiksi? Sain diagnoosin rektovaginaalisesta endosta ja toinen munasarja on toimiva.
Tarvitsen kannustavia kokemuksia, tää on surullista. Kiitos!
Kommentit (25)
Kreikan klinikka.Vaikeaan lapsettomuuteen erikoistuneita lääkäreitä.
Mulla endo myös ja muistaakseni myös tuo sama sekä toinen munasarja tukossa ja 1 leikkaus on takana. Olen saanu 3 lasta yhteensä. Kaksi ensimmäistä onnistui iwf hoidoilla (tästä erästä on vielä 3 alkiota pakkasessa) ensimmäisellä hoitokerralla. Tämä kolmas oli luomu yllätys joka tuli sitten kun isommat lapset on jo kouluikäisiä. Kaikki on siis todellakin mahdollista. Epäilen et tähän kolmanteen tärppiin liittyi myös vyöhyketerapia jossa olin käynyt sekä pätkäpaasto. Nämä kummankin aloitin jonka jälkeen tuli tämä yllätysraskaus.
Kiitos ihanan kannustavasta viestistä! :)
Ap
Kaveri jolla oli endo, sai lapsen luomusti laparoskopian jälkeen.
Mä en saanut edes koeputkihedelmöityksellä, vaan tarvitsin luovutetun munasolun, jolla onnistui. Endo voi pahana vaikuttaa munasolujen laatuun ja myös haitata alkion kiinnittymistä kohtuun.
Mulla myös endoa löydetty mm. kohdun takapinnalta, virtsarakon läheltä, molemmista munasarjoista jne. Yksi leikkaus takana.
Tulin luomusti raskaaksi muutamassa kuukaudessa. Raskausaikana oli paljon outoja ja voimakkaitakin kipuja (syyksi epäiltiin juuri endon ja leikkauksen aiheuttamien arpikudoksen venymistä), mutta kaikki meni hyvin.
Tsemppiä, ap!
Kiitos kaikille! Te, jotka olette yrittäneet ja saaneet lapsen, oletteko yrittäneet heti leikkauksen jälkeen? Me mietitään, että aloitetaanko yrittämistä. Lääkäri sanoi mulle, että se on parhain mahdollisuus.
Ap
En edes tiennyt koko taudista, luulin että todella kivuliaat kuukautiset kuuluu asiaan, välillä oli kävely hankalaa ja tipuin jaloiltani. Sitten löytyi kun ultrassa kun kaksosia odotin, sitä ennen oli kaksi lasta. Muutama vuosi kaksosten jälkeen leikattiin kun olin niin kipeä.
Minullakin kesti 14 vuotta oireiden alkamisesta saada diagnoosi. Muistakaa, että kovat alavatsakivut ei ole normaaleja!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille! Te, jotka olette yrittäneet ja saaneet lapsen, oletteko yrittäneet heti leikkauksen jälkeen? Me mietitään, että aloitetaanko yrittämistä. Lääkäri sanoi mulle, että se on parhain mahdollisuus.
Ap
Me alotettiin yrittäminen n. 1,5v. leikkauksen jälkeen.
- Se, jolla onnistui luomusti
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mulle lääkäri sanoi, että kannattaa mahdollisimman pian leikkauksen jälkeen aloittaa. Asia ei kuitenkaan ollut vielä ajankohtainen silloin. Raskauden luomusta 2 vuotta leikkauksen jälkeen. Ja melkeinpä heti pillerien lopetuksen jälkeen.
Nostan vielä :) Rentouttavaa pääsiäistä kaikille endottarille!
Ap
Te, ketkä olette onnistuneet: oliko teillä syvä endometrioosi, munasarjojen endometrioosi vai vatsakalvon endometrioosi? Luin jostain lääketieteellisestä julkaisusta, että syvässä endometrioosissa luomuraskauden mahdollisuus on 2% :(
Ap
Olin leikkauksessa ja selvisi, että endoa on myös kohdussa, vatsakalvolla ja palleassa. Onko täällä kohtalontovereita, kenellä olisi yhtä levinnyt endo?
Ap
Onnistui vasta lahjoitetulla munasolulla. Lapsi on ihana ja täydellinen, sai paremmat geenit kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Te, ketkä olette onnistuneet: oliko teillä syvä endometrioosi, munasarjojen endometrioosi vai vatsakalvon endometrioosi? Luin jostain lääketieteellisestä julkaisusta, että syvässä endometrioosissa luomuraskauden mahdollisuus on 2% :(
Ap
Endo heikensi mulla myös munasolujen laatua. Ei siksi onnistunut koeputkihedelmöityksellä omilla soluilla.
Olen 27-vuotias. Harkitsen munasolujen pakastusta, ettei niiden menisi laatu huonoksi/loppuisi. Mulla on käytännössä yksi toimiva munasarja. Kokemuksia pakastuksesta?
Ap
Ihme pakkomielle joillain saada se oma lapsi. Ja tietysti yhteiskunnan piikkiin kaikki hoidot ja kulut... Ei kaikkia ole tarkoitettu äideiksi.
Lisäys: endoa on mulla myös kohdun takakannatinsiteissä (sakrouteriiniset ligamentit).
Ap