Yhden turhakkeen aikakausi loppuu pian: ei enää opintolainan valtiontakausta
Opintolainan valtiomtakaus on ollut yski turhimmista asioista ja menoerä koko 2000-luvun, joka on tullut valtiolle vain kalliiksi, joten on vain hyvä että seb aikakausi päättyy ja opintolaina palaa takaisin normaaliksi pankkilainaksi niin kuin sen olisi aina kuulunut olla.
Kommentit (60)
Voi ei, porvareiden muksut eivät pääse sijoittamaan sitä summaa nyt.
Entäs, jos ihmiset hankkisivat lapsia vain sen verran, että pystyvät tukemaan heitä opiskeluajan? Miksi kaikki pitää olla yhteiskunnan vastuulla, eikö riitä että saa ilmaisen koulutuksen?
Paljon pahempi rahareikä on naisten hömppäkoulutus ja erityisesti se kun pitää sitten keksiä jos jonkin näköistä näsäviisaan virkaa heille.
Opintolainan valtiontakaus on tae sille, että vähävaraisenkin on mahdollista opiskella. Sitä ei olla poistamassa, vaikka jotkut ehdokkaat vaalikiimassaan tällaista ehkä lupailikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui kauheaa, sittenhän ne äitien pellavatukkaiset ja sinisilmäiset pikku kullanmurut joutuu lukion ohella käymään TÖISSÄ kuten enenvanhaa sen sijaan että vaan maleksivat kotona ja ostareilla.
Milloin oli tämä ennen vanhaan? Ei ainakaan 70-80-90-luvulla
Itse lähestys viittäkymppiä ja olen ollut lukiolainen 90-luvun alussa. Perheeni ei tosiaan olut rikas, mutta ei siltikään ollut tarvetta käydä töissä lukion ohella. Opiskeluaikoina 94-99 opintotuki & asumislisä olivat vielä niin kelvollisia, että kun koko kesän kävi töissä ja sai rahaa massattua tililleen, ei ollut välttämätöntä hankkia osa-aikatöitä opiskelun oheen. Itse olin töissä vain loma-aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui kauheaa, sittenhän ne äitien pellavatukkaiset ja sinisilmäiset pikku kullanmurut joutuu lukion ohella käymään TÖISSÄ kuten enenvanhaa sen sijaan että vaan maleksivat kotona ja ostareilla.
Itse lähestys viittäkymppiä ja olen ollut lukiolainen 90-luvun alussa. Perheeni ei tosiaan olut rikas, mutta ei siltikään ollut tarvetta käydä töissä lukion ohella. Opiskeluaikoina 94-99 opintotuki & asumislisä olivat vielä niin kelvollisia, että kun koko kesän kävi töissä ja sai rahaa massattua tililleen, ei ollut välttämätöntä hankkia osa-aikatöitä opiskelun oheen. Itse olin töissä vain loma-aikoina.
Mutta kun kävi töissä niin ei tarvinnut ottaa sitä kirottua opintotukea ja imeä elantoa valtion rinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun kävi töissä niin ei tarvinnut ottaa sitä kirottua opintotukea ja imeä elantoa valtion rinnasta.
"Imeä elantoa valtion rinnasta"
Jonne röllää taas
1,5/5
Vierailija kirjoitti:
Entäs, jos ihmiset hankkisivat lapsia vain sen verran, että pystyvät tukemaan heitä opiskeluajan? Miksi kaikki pitää olla yhteiskunnan vastuulla, eikö riitä että saa ilmaisen koulutuksen?
Mä en ymmärrä näitä kommentteja. Tässä puhutaan LAINASTA. Laina maksetaan takaisin ja sillä on korko. Ei se ole mitään yhteiskunnan ilmaista rahaa.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä nuoretkin voivat tämän myötä hieman tarkemmin miettiä kannattaako lähteä kouluttautumaan mongolialaisen kurkkulaulun tutkimuksen maisteriksi opintolainalla vai olisiko vaikka sairaaanhoitaja tai muu työvoimapula-ala kuitenkin parempi valinta?
Todella tärkeä ammatti toki, mutta vähän valoja päälle, olen kyllästynyt tuohon mantraan, että hoitajat ovat koko maailman tukipilari ja kaikista pitäisi tulla hoitajia. No siinä onkin valoisa tulevaisuus: puolet kansasta vaipoissa ja toinen puoli hoitaa heitä.. Kuka hankkii tuloja yht. kuntaan?
Hoitajia kunnioitetaan kyllä, mutta ei ole pahitteeksi kunnioittaa myös "mongolialaisen kurkkulaulun" osaajaa. Voi tulla ties millainen maailmankuulu laulaja, jonka verotuotoilla maksetaan ties mitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli köyhien koulutustie on sitten poikki. No kuulostaa tyypilliseltä kok/persu-politiikalta. Kokoomus ei köyhiä kouluun edes halua ja persut ei arvosta koulutusta tipan tippaa vaan pitää sitää ylellisyystuotteena. Tyhmyys ja tietämättömyyshän on siinä puolueessa hyve.
Mites ulkomailla sitten pystytään opiskelemaan, esim jenkit Yhdysvalloissa, kun siellä ei ole opintolainaa ollenkaan?
Et tiedä mistä puhut. Jenkeissä on tavallista, että opiskelijalla on vähintään kymmenien tuhansien velkataakka opiskelujen jälkeen. Ja on se sielläkin iso ongelma, samoin kuin se, että köyhillä ei yksinkertaisesti ole samanlaisia mahdollisuuksia kouluttautua, yliopistojen väleillä on suuria eroja tasokkuudessa jne.
Bideenin hallitus puhui 30 000 dollarin anteeksiannosta, ja se on vain murto-osa tyypillisestä opintolainasta. Suomessa on vajausta korkeakoulutetusta työvoimasta. Suomi putoaa kuin kivi OECD:n tilastoissa. Siinä saa Petteri ja Kokoomus haalata osaajia alle 3000 euron kuukausipalkalla tänne Siperian laidalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap odotan linkkiä tuohon. Päätöksiä ei ole tehty. En usko valtiontakauksen poistamiseen. Miksi uskotte jonkun omasta päästä keksimää asiaa?
Siksi että valtiontakauksen poistaminen oli joidenkin ehdokkaiden vaalilupauksissa ja kansanedustajilta odotetaan lupausten pitämistä vaikka he harvoin sitä tekevät.
Tuolla ei ole merkitystä. Osa lupaa mitä vaan, että saisivat ääniä. En usko, että tuo saisi kannatusta ja päätökset tehdään yhdessä.
Kuulostaa, että aloittajalla on liikaa rahaa. Sen voisi lahjoittaa vaikka köyhien perheiden lasten opintojen tukemiseen :)
Mutta kuten Orpo on puhunut niin Suomessa koulutukseen käytetään liikaa rahaa mikä näkyy rahan tuhlaamisena ja epätehokkaana käyttonä perusopetuksen ja jatko-opetuksen järjestämiseksi. Koulutusta pitäisi tehostaa ja se tapahtuu rahoitusta leikkaamalla.
Voisi olla hyvä idea tuottavuuden kannalta. Opiskelijat kävisivät mahdollisesti töissä opintojen ohessa ja käyttäisivät muun ajan opiskeluun ja lepäämiseen. Opiskelijabileet vähenisivät, kun opiskelijoiden aivot eivät kärsisi esim. Päihteiden käytön seurauksena, kun opiskelijat alkaisivat kriittisemmin punnitsemaan valintojaan, että käyttävätkö korkeakorkoisemman lainasumman päihteisiin vai ovatko opiskelemassa tai jopa töissä, kun pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna päihteet eivät lisää henkilön tuottavuutta yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on ihan turha opiskella kun pelkällä opintotuella ja asumislisällä ei pärjää, lainaa ei uskalla ottaa kun ei ole varmuutta työllistymisestä ja opintojen aikana ei näin mt-kuntoutuja mitään töitä edes jaksaisi tehdä. Onneksi toimeentulotuki on olemassa, harmi vaan kun silläkään ei yleensä saa opiskella...
Opintotuki = opintoraha +opintolaina + asumislisä, paitsi ettei nykyisin enää ole opintotuen asumislisää, sillä opiskelijat kuuluvat yleisen asumistuen piiriin.
Toimeentulotuella saa opiskella, mutta ensin on käytettävä ensisijaiset etuudet, eli opintotuki. Jos on oikeutettu opintolainaan, on se nostettava käyttöön ennen kuin voi hakea toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuten Orpo on puhunut niin Suomessa koulutukseen käytetään liikaa rahaa mikä näkyy rahan tuhlaamisena ja epätehokkaana käyttonä perusopetuksen ja jatko-opetuksen järjestämiseksi. Koulutusta pitäisi tehostaa ja se tapahtuu rahoitusta leikkaamalla.
Jo nyt on ajettu alas pienryhmiä, avustajia, erityisopetusta peruskoulussa. Suuri osa ammattikoulusta ja moni amk-opinto on etänä. Sitten työnantajat valittaa, kun nuoret ei osaa. Mistähän leikkaisit vielä lisää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap odotan linkkiä tuohon. Päätöksiä ei ole tehty. En usko valtiontakauksen poistamiseen. Miksi uskotte jonkun omasta päästä keksimää asiaa?
Siksi että valtiontakauksen poistaminen oli joidenkin ehdokkaiden vaalilupauksissa ja kansanedustajilta odotetaan lupausten pitämistä vaikka he harvoin sitä tekevät.
Tuolla ei ole merkitystä. Osa lupaa mitä vaan, että saisivat ääniä. En usko, että tuo saisi kannatusta ja päätökset tehdään yhdessä.
Jos ja kun kyseinen tavoite ei ole minkään puolueen vaaliohjelmassa, sillä ei todellakaan ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo nyt on ajettu alas pienryhmiä, avustajia, erityisopetusta peruskoulussa. Suuri osa ammattikoulusta ja moni amk-opinto on etänä. Sitten työnantajat valittaa, kun nuoret ei osaa. Mistähän leikkaisit vielä lisää?
Leikataan rahasta, ei opetuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Yhden turhakkeen aikakausi loppuu pian: ei enää opintolainan valtiontakausta
Puhdas trolli, väitteessä ei ole mitään perää.