Yritys unohti laskuttaa puoli vuotta sitten palveluistaan. Sanoivat laittavansa laskun postitse mutta vieläkään ei ole kuulunut.
Kommentit (12)
"Jos saatavan perusteen syntymisestä on kulunut jo yli kolme vuotta, saatava on vanhentunut, eikä sitä voi enää laskuttaa asiakkaalta."
mulla tuli lasku kanssa joku reilu puoli vuotta myöhässä kerran. en ruvennut kyselemään perään mutta maksoin pois kun tuli, ei kai siinä muuta voi?
Yrityksellä on oikeus laskuttaa hautaan saakka.
Vierailija kirjoitti:
mulla tuli lasku kanssa joku reilu puoli vuotta myöhässä kerran. en ruvennut kyselemään perään mutta maksoin pois kun tuli, ei kai siinä muuta voi?
oikein teit
Finanssivalvonnan ohjeiden mukaan kauppiaan tms edellytetään laskuttavan maksut kohtuullisessa ajassa. Varmaan riidatonta saatavaa voi periä jopa vuoden kuluttua, mutta voi huomauttaa yritykselle laskutuksen viivästymisestä. Tuollaisen yrityksen laskujen ja maksujen valvonta ei ole kunnossa. Onko mikään muukaan? Verotkin tilitetään myöhässä jne.
Taannoin oli jotain juttua kun yritys oli myynyt saatavat eteenpäin. Laskuja karhuttiin maksamattomana usean vuoden kuluttua. Osa oli mielestään msksanut laskut ajallaan. Yllättävintä tuossa oli, että maksetun laskun todistustaakka oli/on kuluttajalla. Tiliotteet pitäisi muistaa ladata verkkopankista ja säilyttää useita vuosia.
Luulisi yritysten todellakin huolehtivan laskutuksesta ajallaan - jouduin itsekin kyselemään käyttämäni palvelun laskujen perään. Kun viimein sain laskun siitä puuttui osa töistä. Tottakai ilmoitin tämän yrittäjälle mutta ihan kuin häntä ei olisi kiinnostanut koko asia. Harmi koska työn jälki oli erinomaista. Semmosta.
Sähköfirma kävi tekee lieden asennuksen jne joulukuussa 2021.
Ei ole kuulunut laskua.
Tarttisin kuitin, että lieden asensi firma, enkä itse. Kolme kertaa olen pyytänyt. Taidanpa Pääsiäisen jälkeen kysyä taasen.
Muutamassa vuodessa taitaa vanhentua saatava.
Vierailija kirjoitti:
Muutamassa vuodessa taitaa vanhentua saatava.
Pienillä paikkakunnilla laskut ei vanhene. Koskaan.
Tuskinpa enää laskua tulee