Kerroin terapeutille, etten halua hakea kolmatta vuotta Kelalta psykoterapiaa, terapeutti oikein säpsähti ja
Voivotteli kuinka kesken kaikki sitten jää.
Ihmettelen että mikä kaikki? Elämä on aina keskeneräistä. Nyt olemme turisseet pari vuotta niitä näitä ja terapeutti on peesaillut lähinnä omia ajatuksiani.
Eikö näillä terapeuteilla oikeasti ole kykyä itsereflektioon?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin jätin kesken, kun en jaksanut rupatella niitä näitä. Terapeutti ei halunnut ikinä jutella vaikeista asioista.
Niin, että Good vibes only?
No eihän sitä ny heti pidä mennä ongelmien ytimeen niitä ratkomaan, pitää olla ainakin parin vuoden lörpöttelyt eka käyty!
Siis niin täysin turhanpäiväisiä nämä terapeutit. Lässyttäävät vain "voikun mä olen huolissani susta"
tai "niin niin" ja "no miltäs se sinusta sitten tuntuu" mitään oikeaa tai järkevää puhetta heistä ei irti saa.
Yhdelle kerroin kuinka liikunta on/olisi minun henkireikä mutta kun ei saa itsestään irti kun aina vain väsyttää. Niin se tollo vastasi, että "no eihän se liikunta nyt niin tärkeää ole, hänkään ei välitä liikunnasta. Aina voi kuule käydä vaikka taidetta katsomassa ja museoissa" Ja vi**t mikä ääliö, en viitsinyt sanoa että mua nyt ei pätkääkään sun taitees ja museos kiinnosta. Lopetin siihen sen mummon luona käymisen ja lähdin lenkille :)
Vierailija kirjoitti:
Terapian pitää päättyä ja terapeutin tehdä itsensä tarpeettomaksi. Jos terapeutti sitoo potilaan itseensä ja tekee tästä riippuvaisen terapiasta, sellainen terapia on vaarallista. Kyse on vallasta ja loppujen lopuksi rahasta.
Terapeutti tekee itsensä tarpeettomaksi onnistuneen terapian jälkeen. Mutta ennen onnistumista on vaikeita paikkoja, joissa saattaa tehdä mieli lopettaa terapia kesken. Siksi minulla oli muistaakseni sovittu, että ennen lopetusta pitää vielä käydä muutama kerta. Näin ei tule lopetettua liian kevein perustein.
Toki aina on mahdollista, että terapeutti on väärä. Sen olisi kuitenkin varmaan huomannut jo alussa eikä vasta parin vuoden jälkeen?
On se jännä , että terapiaa ja hoitoa tarvitsevat, jopa itsemurhaa hautovat ahdistuneet potilaat joutuu jonottamaan sinne pääsyä , mutta he ketkä osaavat ihan itse käsitellä tunteensa ja tilanteensa maanitellaan ottamaan käyntejä vastaan pikku ongelmiin .
Vierailija kirjoitti:
On se jännä , että terapiaa ja hoitoa tarvitsevat, jopa itsemurhaa hautovat ahdistuneet potilaat joutuu jonottamaan sinne pääsyä , mutta he ketkä osaavat ihan itse käsitellä tunteensa ja tilanteensa maanitellaan ottamaan käyntejä vastaan pikku ongelmiin .
Tai ehkä ne ongelmat ei olekaan niin pieniä? Niitä ei vain itse välttämättä näe, varsinkin jos niitä on koettanut vältellä koko elämänsä.
Siitä kyllä samaa mieltä, että terapiaan pitäisi päästä helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Haha.
Ap, mun terppa oli samanlainen.
Ehdotti vielä, ettei peri multa omavastuuta, jos suostun jatkamaan.
Syyllisti, miten todellakin tarvin terapiaa enkä tule selviämän ilman. (LOL)
Lopuksi suuttui mulle, kunvien hänen elantonsa, vaikka olen oikeutettu Kelan subventoimaan terapiaan ja nyt häneltä menee toimeentulo minu osaltani.
Huh huh.
Enpä koskaan katunut, että lopetin tuon tyhjänpäiväisyyden.
Tämä kuulostaa todella omituiselta, kun psykoterapeuteillehan on töitä niin paljon kuin vain haluavat tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mä voin tarjota Al Bundy -terapiaa kuhan maksatte mun kaljat ja savut.
Koko session istun sohvalla kädet munissa, kuuntelen ja kommentoin niitä teidän typeriä juttujanne.
Millon haluaisitte alottaa?
Omien terapiakokemusteni perusteella voisin väittää, että Al Bundy-terapiallekin voisi olla paikkansa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ehkä ne ongelmat ei olekaan niin pieniä? Niitä ei vain itse välttämättä näe, varsinkin jos niitä on koettanut vältellä koko elämänsä.
Joskus on niin että ihminen on itse jo käsitellyt asian , terapeutti yrittää tehdä siitä uudestaan ongelman mikä pitäisi käsitellä ja hoitoa kiireesti kaipaava roikkuu siellä jonossa odottamassa paikkaa . Kaikki ihmiset eivät pado ongelmia sisäänsä vaan käsittelevät ne heti . Toiselle iso asia voi toisen mielestä olla pieni tai yhdentekevä . Tätä kaikki asiantuntijat eivät ymmärrä . Sama koskee pariskuntia . Moni mies on parisuhteessa tyytyväinen kun on perustarpeet tyydytettynä . Nainen taas kokee että suhteessa on ongelma ja mennään yhdessä terapiaan vaikka ongelma olisi pelkällä naisella . Terapia on tärkeää heille ketkä sitä tarvitsevat, mutta rahan ja ajan haaskausta heille ketkä eivät tarvitse .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus on niin että ihminen on itse jo käsitellyt asian , terapeutti yrittää tehdä siitä uudestaan ongelman mikä pitäisi käsitellä ja hoitoa kiireesti kaipaava roikkuu siellä jonossa odottamassa paikkaa . Kaikki ihmiset eivät pado ongelmia sisäänsä vaan käsittelevät ne heti . Toiselle iso asia voi toisen mielestä olla pieni tai yhdentekevä . Tätä kaikki asiantuntijat eivät ymmärrä . Sama koskee pariskuntia . Moni mies on parisuhteessa tyytyväinen kun on perustarpeet tyydytettynä . Nainen taas kokee että suhteessa on ongelma ja mennään yhdessä terapiaan vaikka ongelma olisi pelkällä naisella . Terapia on tärkeää heille ketkä sitä tarvitsevat, mutta rahan ja ajan haaskausta heille ketkä eivät tarvitse .
Ei tietenkään kaikki ihmiset pado sisällään jotain. Jos ihminen on kuitenkin päätynyt jo pitkään psykoterapiaan, niin silloin se on aika todennäköistä kuitenkin. Mutta terapiaan pitää itse olla valmis, että eipä siihen voi kukaan pakottaa. Ei edes terapeutti.
Terapia on pseudotieteellistä paskaa vailla tulosvastuuta.
Siksi siitä aina VOI olla hyötyä, mutta SAATTAA olla ettei olekaan, ja jos ei ole, VOI vika olla asiakkaassa tai terapeutissa, yleensä ensin mainitussa, asiakashan VOI olla vaikka hoitovastainen tai sitten vaan niin hönö ettei itse näe ja tajuu vaan näitä juttuja..
Jos mä haluun avautua, niin mä ainakin avaudun mielummin läheisille ja kavereilleni kuin jollekin, jonka pitää rahaa vastaan edes esittää olevansa kiinnostunut mun elämästäni, paljon hyödyllisempiä ne läheiset ja kaverit tässäkin tapauksessa on.
Terapeuteilla on piikki auki yhteisiin rahoihin. Rahantulo taattu niin kauan kun viitsii vastaanottoa pitää. Uskomatonta. Kun ns hoidon hyötykin vielä oikeasti todistamatta.
Älkää asettuko valta-asemassa altavastaajaksi terapeutin kanssa vaan ottakaa puheeksi ongelmat. Joko ne ratkaisette yhdessä ja edistyt tai sitten lähdet muualle, asiakkaan valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha.
Ap, mun terppa oli samanlainen.
Ehdotti vielä, ettei peri multa omavastuuta, jos suostun jatkamaan.
Syyllisti, miten todellakin tarvin terapiaa enkä tule selviämän ilman. (LOL)
Lopuksi suuttui mulle, kunvien hänen elantonsa, vaikka olen oikeutettu Kelan subventoimaan terapiaan ja nyt häneltä menee toimeentulo minu osaltani.
Huh huh.
Enpä koskaan katunut, että lopetin tuon tyhjänpäiväisyyden.Tämä kuulostaa todella omituiselta, kun psykoterapeuteillehan on töitä niin paljon kuin vain haluavat tehdä.
Olen tuon aiemman kommentin kirjoittaja, ja se on todellakin totta. Tapahtui Helsingissä, mutta siitä on jo aikaa. Ehkä silloin joidenkin terapeuttien työtilanne ei ollut niin hyvä. Tämä terppa edusti analyyttistä suuntaa (jonka tajusin vasta jälkeen päin). Siinä 'terapeutti' ei oikeastaan puhu ei pukahda. En hyötynyt tuosta yhtään mitään, vaikka toiveikkaana aloitin, kun luulin, että saan "oikean" terapeutin, joka auttaa minua ongelmissani. Siis vastavuoroista kommunikaatiota, tukea, ratkaisukeinoja jne.
Toisaalta, ei ollut ihmekään, että tälle terapeutille ei ollut jonoa. 😏
Ne kunnon terapeutit ovatkin täystyöllistettyjä, ja heille on vuosien jono.
Vierailija kirjoitti:
Terapeuteilla on piikki auki yhteisiin rahoihin. Rahantulo taattu niin kauan kun viitsii vastaanottoa pitää. Uskomatonta. Kun ns hoidon hyötykin vielä oikeasti todistamatta.
Hyötysuhde on samaa tasoa kuin päihdehoidossakin, eli yhden käden sormilla laskettavilla prosenteilla.
Vierailija kirjoitti:
Terapian pitää päättyä ja terapeutin tehdä itsensä tarpeettomaksi. Jos terapeutti sitoo potilaan itseensä ja tekee tästä riippuvaisen terapiasta, sellainen terapia on vaarallista. Kyse on vallasta ja loppujen lopuksi rahasta.
Samaa mieltä. Siis eikö lopputuloksen pitäisi olla eheä ihminen, joka pärjää omillaan?
Kiinnostaa kanssa kuinka monta tonnia, vai puhutaanko jo kymppitonneista, ap on tuolle terapeutille heittänyt? Jotkut terapeutit varmasti ovat kullanarvoisia, mutta osa ei varmasti ole.
Kait sitä ottaa päähän kun menettää hyvän rahasammon.
Vierailija kirjoitti:
Älkää asettuko valta-asemassa altavastaajaksi terapeutin kanssa vaan ottakaa puheeksi ongelmat. Joko ne ratkaisette yhdessä ja edistyt tai sitten lähdet muualle, asiakkaan valinta.
Mutta kun ongelmana on esim. vaikea masennus, on kohtuutonta sälyttää vastuu oikeanlaisen terapeutin valinnasta asiakkaalle.
Hänelle on ollut jo iso ponnistus ylipäätään hankkiutua terapiaan.
Tämmöisissä tapauksissa esim. puoltavan terapialausunnon kirjoittaneen lääkärin pitäisi suositella asiakkaalle muutamia hänelle sopivia terapeutteja. Tai edes, minkä suuntauksen terapiaa kannattaa hakea.
Muodollisesti päteviä mutta käytännössä puoskariterapeutteja on pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Kait sitä ottaa päähän kun menettää hyvän rahasammon.
Pitäsköhän alkaa terapeutiks... kelaa, ei tarvii kuin istuskella ja kuunnella kaikenlaisten toopejen voivottelua ja muistelua... hyvät rahat pelkästään tollasta "työtä" ahkerasti perse penkissä istuskellen!
Kannattais varmaan jatkaa, jos noin sanoo. Itse olen käynyt kauemminkin.
Niin, että Good vibes only?