yliaikaiskontrolli edessä, miten varautua?
huomenna tulee 41 viikkoa täyteen ja neuvolasta sanoivat että lauantaina (kun 10 päivää yli lasketun ajan) ois aika mennä yliaikaiskontrolliin äitiyspoliklinikalle kätilöopistolle. mihinkähän pitäs varautua? onko tuo vain sellainen kontrolli, missä katsovat että kaikki on hyvin, vai onko mahdollista että joudunkin jäämään paikanpäälle samantien? eivät kai sentään heti ala synnytystä käynnistämään? lähinnä huolestuttaa esikoisen hoito, että voiko isä jäädä kotiin hoitamaan, vai pitäsköhän varmuuden vuoksi keksiä joku muu hoitaja?
Kommentit (2)
ja koska lapsivesi oli vähentynyt, synnytys käynnistettiin samantien.. Meillä isä oli kotona vanhemman kanssa ja tuli sitten, kun mummu pääsi töistä ja meni meille poikamme seuraksi. Joten jos kaikki on hyvin, niin saatat " päästä" vielä takaisin, mutta kyllä siihen jäämiseenkin on hyvä varautua.. sairaalakassia ei tosin kannata mukaan ottaa, isä voipi sen tuoda sitten, jos sinne jäätte! :D
Onnea!
Hei,
MInulla ainakin oli vain kontrolli ja vasta viikolla 41+4. En kyllä tiennyt että mitä siinä kontrolloitiin. Lääkäri teki sisätutkimuksen. VArmaan siis kohdunsuuta arvioitiin. Minä olin täysin kiinni ja kotiin siis lähetettiin. Ellei synnytys ole kohdallasi käynnistymässä, kotiin sieltä lähetettäneen.
Ai niin verenpaine myös tsekattiin.
Eli en olisi huolissani siitä että sairaalaan joudut jäämään, jollei sitten ole ollut jo supistuksia.
Minulle määrättiin uusi yliaikaiskontrolli rv 42, jolloin ehkä olisi käynnistetty.
Mutta yliaikaiskontrollissa on se hyvä puoli, että siinä tehtävä sisätutkimus voi nopeuttaa synnytyksen alkamista. Ainakin minulla alkoi seuraavan yönä.