Murrekysely: Missäpäin Suomea me = myö ja
te = työ ja he = hyö
?
Lieksasta ja Nurmeksesta tiedän, että ainakin vanhemmat ihmiset sanovat. Sannoo, että työ sitte määtte sinne Helsinkiin sitä Siljaa kahtommaan. Miten hyö mahtaat siel pärjäillä?
Kommentit (20)
Ainakin yksi Joensuussa asuva puhuu noin.
Miul ja siul :3
Ainakin puhun niin. Ikäni Jyväskylässä asunut. Sukua Karjalasta kotoisin kyllä.
Tamperewn kaverit aina vinoili, että venyyytän ja heillä työ on se mitä tehdään🤗
ihmiset liikkuu ja muuttaa, joten voipi olla mistä päin vuan
Mie, sie, hää
Myö, työ, hyö
Karjalaa.
Vierailija kirjoitti:
Tamperewn kaverit aina vinoili, että venyyytän ja heillä työ on se mitä tehdään🤗
Tuo johtuu karjalaisista juuristasi. Suurin osa meistä jyväskyläläisistä ei puhu noin, eikä myöskään venytä sanoja. Olisi muuten mielenkiintoista tietää, mistä päin Erikoisjoukkojen juontaja on kotoisin, hän todella venyttää sanoja niin, että pahaa tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo johtuu karjalaisista juuristasi. Suurin osa meistä jyväskyläläisistä ei puhu noin, eikä myöskään venytä sanoja. Olisi muuten mielenkiintoista tietää, mistä päin Erikoisjoukkojen juontaja on kotoisin, hän todella venyttää sanoja niin, että pahaa tekee.
Ainakin joskus juuri Jyväskylässä puhuttiin murteettominta suomea. Muuten sitten taas pohjoisemmassa Keski-Suomessa puhutaan savolaismurteisiin kuuluvaa Keski-Suomen murretta. Sukujuureni ovat Saarijärvellä ja Karstulassa ja siellä puhutaan "myö männää mehtään".
Vierailija kirjoitti:
Eikös se olen Karjalan murretta? Kauan sitten edesmennyt henkilö, jonka tunsin, puhui niin (oli kotoisin Käkisalmelta).
Käkisalmesta
Kaenuussa noin. Mutta ei sie ja mie vaan sinä ja minä.
Miun mummi ja vaija haastoivat noin. Hyö olivatkii kotoisin Viipurist, karjalaisten kaupunkist.
En mie nyt kehhtoo haastella aiheesta.
Osassa Etelä-pohjanmaata sanotaan myö ja työ.
Myö, työ hyö on savvoo. Mie , sie ei ole savvoo
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko savoksi ihan minä ja sinä?
Myö puhuttaa Hämmeessä näin, tosin karjalast on sukumme.
Väitin, ettei meillä mittää murretta puhuta, kaverit kysyi: montakos j kirjainta on sanassa emmä tiijjä? Se siittä.
Tulkeeha Murteela ketjuun keskustelemmaa, siel suap ommaa murret kirjottaa kaikes rauhas, aiheest ko aiheest.
Sanotaanko Karjalassa "mitä sie pikkupiika haastat" vai "mittee sie pikkupiika haastat"? Vai muulla tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko savoksi ihan minä ja sinä?
Täällä päin Savoa sanotaan miä ja siä.
Eikös se olen Karjalan murretta? Kauan sitten edesmennyt henkilö, jonka tunsin, puhui niin (oli kotoisin Käkisalmelta).