*^*^*JOULUKUISTEN VIIKONLOPPU ^*^*^*
Kommentit (19)
Plaah. Mitä te muut teette lomalla? Jos olette ihan yksin ja KAIKKI muut ovat töissä? Siivota nyt pitäisi/voisi, mutta mitä muuta? Lenkillä olen nyt yrittänyt käydä ja eilen piirsin, PIIRSIN, yli 6 tuntia! Enkä edes saanut sitä tyhmää kuvaa valmiiksi. Ehkä tänään menee toiset 6 tuntia siihen. Vauvahärdellejä voisi väsäillä, mutta me mennään vasta huomenna miehen kanssa ostamaan kankaita ja pinnasänky (jos mennään).
Vauva oli tossa päivän verran tosi hiljainen, eikä liikkunut juuri lainkaan. Silloin tuli potku, tällöin toinen, mutta todella harvakseltaan ja niitä sai aina jäädä miettimään, oliko se nyt oikeasti vauva vai vaan oma maha. Sitten tein taas sen virheen, että huolestuneena valitin asiasta miehelle ja illalla vauva aloittikin taas sen ihan oman sirkusesityksen. Tietysti jatkoi sitä heti aamulla. Onhan se ihana, että liikkuu :)
Enää 10 päivää seuraavaan neuvolaan (kolmanteen, vasta) ja 12 päivää 4D-ultraan. Kuka valehteli, että lomalla aika lentää? Niin, ja tämä siis on kolmas päivä, kun olen lomalla :) Tuun mökkihöperöksi.
Nunia ja Lumikko 21+6
Mulla on aina niin paljon puuhaa että tylsää ei kerkee tulemaan! Tosin ei mulla oo koskaan lomaakaan ;D Nytkin puuhaa riittäis vaikka muille jakaa, vaan ite ne on kaikki tehtävä! Mulla ohjelmassa on siis aika paljon omepelemista, laitan vaatteita huuto.nettiin..paljon! Välissä pitäs lapsetki hoitaa ja ruokkia ja kyläillään/liidellään ympäri seutuja millon mistäkin syystä. Tosiaan vikat 7vko:a on nyt menty päivän " vapaa" päivällä...et tässä ei kerkee paljoa mökkihöperöks tuleen ;) Välillä jopa kaipaa et olis vähän hiljasempaa =)
Täällä kanssa oli alkuviikosta masussa aika hiljasta mut kyllä se taas siellä kovasti möngertää ja potkuja satelee. Nukkumisasennot alkaa olla aika vähissä (hyvät siis). Tuntuu että kyljellään tyyny jalkojen välissä on ainoo, mut siinäkin jos tyyny jää vähänki huonosti niin tuntuu että maha jää roikkuun ja kipeytyy. Selällään nyt viime yö alko jo tuntuu huonolta vaikka nukunki sit jalat koukussa, mut nyt sekään ei enää tunnu hyvältä! Edellisessä raskaudessa loppuvaiheessa kyljet huus kuolemaa kun millään ei olis enää kestäny nukkua silleen. Vielä olis kumminkin aika monta viikkoa aikaa ennenko mahalleen pääsee takasin =O
Ja jotenki tää pitkään paikallaan istuminen on alkanu ahistaa..ei kykene kauaa kun tulee levoton olo!
Imettämisestä on ollu puhe. Mulla maito nousee kunnolla noin 2-3päivänä mutta ilman lisämaitoa ollaan silti siihenkin asti pärjätty. Luovuttanu olen molemmilla kerroilla ja jospa jälleen. Kaikki extraraha on hyvästä + tärkeimpänä tietenkin Tyksissä siitä on ainakin aina ollu huutava pula ja on kiva tietää auttavansa niitä pikkuisia! Pakkaseen on ollu ihan turha itelle laittaa kun ne ei sieltä mihinkään kulu. Imettäny olen molempia vuoden. Tässä kohta pitää taas vinkata varsinkin esikoistaan odottavia että sairaalassa pyytäkää HETI rasvaa nänneille eikä vasta kun ne on rikki!! En käsitä miksei se rasvapurkki oo valmiina siinä sängyn vieressä samalla lailla kuin vesikannut yms. Ja laittakaa sitä joka ikisen imetyksen jälkeen..säästytte paljolta ;) Maidonkerääjät on myös ihan superhyvä keksintö kun nännit on kipeet...ei osu kankaisiin yms mihinkään kun saavat olla maidonkerääjissä suojassa. En nyt ehkä kylille lähtis ne päällä mut kotona/sairaalassa kyllä ;) Myös sitruunan puristaminen nännille helpottaa todella äkkiä kipeytyneisiin nänneihin! Ja lakristsia mukaan säkkikaupalla että maha alkaa toimiin hyvin =)
Hankinnoista on kanssa ollu juttua...Me hankittiin nyt kavereilta käytettynä rattaat ja turvakakalo. Kaukalon saa siis naksautettua niihin rattaisiin. Tätä käytämme shoppailessa. Vanhastaan on jo vaunut joissa saapi nukkua pihalla. Nyt pitäs enää saada myytyä pois Pinkit yhdistelmävaunut/rattaat jotka innostuksissani huusin ja tuplat.. Et jos on tarvetta ;) Vaatteita ostan kun kivaa löydän koska meillkään ei oo varaa sit kerralla ostaa.
masuviikot edelleen 23+0 (niin se aika vaan menee)
Hippuskaiselta hyviä vinkkejä imetykseen, siis se rasva, naikkarilla ainakin suosivat sitä Lansinoh-lammasrasvaa. Muttei sielläkään sitä tarjota ennenkuin älyää itse pyytää! Esikoisen ja toisenkin kanssa olin todella rinnat verellä, kolmannen kanssa enää vain toinen rinta tihkutti verta alussa..kyllä imettäminen on mukavaa ;). Oikeesti se alku on mun mielestä todella tuskaista, siis ekat päivät vauva syö ja syö, kunnes rinnat on verillä ja sitten se maito pakkautuu ja tuska on karmeeta! Lypsäminen on tuskaa ja suihkussa itkun kanssa sitä yrittää käsin lypsää pahimpia paakkuja alta pois että vauva saisi otteen piukeesta rinnasta. Rintakumit on myös hyvä apu tuohon kipuun jos vauva vaan osaa sellaisen kanssa imeä.
Me käytiin toissapäivänä rakenneultrassa! Kaikki näytti olevan hyvin, ihanaa. Ja saatiin tietää sukupuolikin!!!! POIKA!! Siis kolmas poika meille. Meidän ainoa tyttö veti herneen nenään, toivoi niin kovin sitä siskoa, voih. Mutta alkaa jo pikkuhiljaa sulatella uutista. Ihan kiva uutinen kun tuo kuopus 1v1kk on myös poika niin onpahan vielä enemmän yhteistä heillä kun ovat samaa sukupuoltakin ja aikoinaan samaan huoneeseen " joutuvat" . Isommilla on omat huoneet enkä heiltä tietenkään ala huoneita pois ottamaan. Pienemmät saavat tyytyä samaan huoneeseen. Alussahan se on tietty kivaakin mutta kouluiässä varmaan olis ollut vaikeampi olla samassa huoneessa jos olisivat olleet eri sukupuolta kun on niin eri jutut sen ikäisillä, lelut ihan erilaiset ja kaverit myös!
Istukka on mulla tämän kanssa tuossa edessä, ilmankos liikkeet on ollut vähän hakusessa. Tuntuvat kovin vaimeilta siis mutta vatsan päälle kyllä jo tuntuu käteen ne liikkeet vaikkei kovin selvästi vatsan sisältä niitä tunnekaan.
Mutta kyllä on helpottunut olo kun kaikki oli ok masussa!
t. mariadee ja poika 19+5
Viimeisiä lomapäiviä vietellään. Oltiin ke-to kylpylässä ja kivaa oli. On se huomattavasti helpompaa olla mahan kanssa vedessä kuin maalla. Täytyy vain alkaa tuota uintia nyt syksymmällä harrastamaan enemmänkin, kun poikakin tykkää kovasti molskia.
Supistuksia tulee ja menee. Välillä on monta peräkkäin, ei onneksi kipeitä, mutta välillä aika koviakin. Täytyy tuolla neuvolassa asiasta puhua maanantaina. Menkkamaista kipuiluakin on, mutta kaipa nää kuuluu tähän vaiheeseen raskautta. Ainakin luulen niin, kun kohtu kasvaa kovaa vauhtia.
Rintakumia käytin imetyksessä, oli pelastus. Muuten en ois varmaan pystynyt ollenkaan imettämään. Teki niin kipeää, ainakin aluksi. Taisin imettää 5 kk. Sitten ei maitoa enää riittänyt, kun poika ei syönyt juuri koskaan öisin. Maidontulo vaan ehtyi. Taisin 3-4kk:n iässä alkaa antaa jo soseita ja tuttelia taisi mennä melkein alusta asti oman maidon ohella.
Hauskaa viikonloppua kaikille!
Marianni rv. 21+0
laiskakin kirjoittaa välillä.....
Täällä ihmiset laittaneet pitkiä kommentteja erinäisistä asioista, nettilaiskuuden parissa kieriskelen, eikä oo jaksanu vastata vaikka mielikin on tehny.
Imettämisestä.... maitoa tulee täällä kauheita määriä, loppunu innostus aina viimeistään 4-5 kk kohdalla. Rintakumeja en oo aikasemmin käyttäny, tehny pahuksen kipeää joka vähentäny mielenkiintoa, nyt aion heti hankkia. ja toivottavasti into ei laannu.
4 D edelleen toiveissa, hinta itkettää.... oon nyt aika moneen paikkaan soitellut. Tosi kallista ainakin terveystalolla, yli 50 e eroja hinnoissa. maanantaina jatkan soittokierrosta
Masussa myllertäjä hyppii ja möykkää, olen kuullut sanottavan, että pojat laiskempia, jos paikkasa pitää, niin tämä ois sitten tyttö. Toisaalta, ihan erilainen raskaus kuin aikasemmat. Ois kiva tietää
Lomailmakin näyttää vihdoin tulevan. kauppaan pitäisi lähteä...
P-M 20+5
Nunia: Jos aika käy pitkäksi lomalla, niin vaihdetanko " olotilaa" ? Voisin lomailla vaikka tekemättä mitään ja sinä voisit mennä mun puolesta töihin... :-D
Töissä tosiaan taas ja nyt sielläkin tiedetään raskaudesta. Hyvin otti lähimmät työkaverit asian vastaan, kuulemma moni oli jo epäillytkin ennen kesälomia, mutta eivät olleet viitsineet kysyä.. Onneksi ei tartte enää salailla, oli se vaan niin ankeeta yrittää peitellä iloista asiaa.
Viikon päästä olis rapukekkerit tiedossa, eikö rapuja voi syödä raskaana? Ei kai siinä mitään ole?
Odessalle tervetuloa mukaan! Käy laittamassa tietosi tuonne joulukuisten esittelypinoon, jonka päivitin taas tänään. Muutkin " vakkarit" voivat päivittää tarvittaessa tietojaan!
Nyt lepäämään sohvalle rankan työpäivän jälkeen... Supistuksia, pieniä sellaisia, on ruvennut tulemaan melkein päivitäin. Ne on ilmeisesti ihan ok, jos eivät ole kivuliaita?
G ja g 19+1
Piitu-Miina: Minulla taas oli niin päin että poika oli vilkkaampi mahassa ja tyttö rauhallisempi... Saas nähdä kuinka nyt käy, vilkkautta ainakin riittää!! =)
Olen miettinyt hieman noita kaksosten rattaitten hommaamista. Meillä kun tuo nuorimmainen on tämän " kolmosen" syntyessä 1v5kk...eikä vielä (nyt 1v) itse edes kävele, nouse pystyyn tms joten tarvetta varmaan on kun esikoistakin esikouluun kuljetellaan. Onko jollakin kokemuksia, vinkkejä minkälaiset olisi hyvät??
Eilen alkoi täällä " ärsytyskausi" , juuri kun olin ajatellut että ne kuuluivat vain edellisen raskauden oirelistaan, siis ihan ykskaks saattaa ruveta ärsyttämään ihan pikkuasiat: argh!! Mutta tätä tää on, onneks yli puolen välin jo ollaan... Ja tietysti juuri nyt kun esikoisella tänään 6v synttärit ja kun huomenna vieraita tulee niin pitäisi jaksaa leipoakin jotain. Jospa tämä ohi menisi!
Mukavaa viikonloppua kaikille,
Tuikku ja Vilpertti 21+1
Tuli illalla syötyä suklaata ja ilm. laktoosipillerit eivät tehonneet tällä kertaa ja vatsa sitten sekaisin. Se vielä menetteli mut sit olin ilmeisesti nukahtanu ilman tyynyä vatsan alla ja hitto että mahaa särki kun siitä heräsin! Mikään asento ei todellakaan ollut hyvä ja tuntu että pakko nousta ylös kun niin alavatsa oli tulessa. Kaipa se sitten pääsee roikkumaan kun kyljellään nukkuu. Onneks keksisin hakea tukivyön ja heti helpotti ja loppu yön sain nukuttua ihan hyvin. Mies aamulla nauro mun " seksikästä" asua kun nousin sängystä ylös pelkkä tukivyö päällä ;D
Jätin sen nyt sitten päälle näin päivälläkin. Tuossa aikasemmin on vielä ahdistanu jonkin verran mut nyt tuntuu että on ihan hyvän oloinen. Jospa inan rauhottais noita liitoskipujakin. Eilen yöllä nuorimmainen yökkäs limaa kurkusta kun tekee poskihampaita ja nukahti mun syliin sillä aikaan kun isäntä siivos jäljet..siirryin sitten tosi hölmössä asennossa laps sylissä takas sänkyyn ja sen jälkeen tuo h#¤%&*i alapäässä vasta alkokin. Ei vissiin oikeen tykänny oisesta liikkumisesta!! Muutenki tuskastelin että mitä nää liitoskivut oikeasti on sitten loppuvaiheessa jos nyt jo tätä!!
Kaveri joka on suht samoissa raskaana mun kanssa jo tuskastelee että eikö mua ollenkaan ala närästään kun hän ei voi syödä mitään ilman rennietä...närästykseen sentään auttaa rennie (yleensä)..vaan noihin liitoskipuihin ei taida olla mitään helpotusta??!! Kertokoon joku jos tietää!
Kohta lähtö kangaskaupoille joten pitää mennä kampaan naama ;)
masuviikot 23+1
Hippuskainen, liitoskivuista.. Mulla oli kolmosen kanssa jumalattomat liitoskivut, jotka alkoi jo varhain, muistaakseni rv 14 paikkeilla. Kävely oli tuskaa ja muistan että esim. autoon meneminen ja pois tuleminen oli erittäin vaikeaa koska en pystynyt lainkaan jalat erillään " ponnistamaan" ylös enkä alas. Samoin yöllä vessaan meno oli painajaista ja kääntyminen kyljeltä toiselle. Samoin kantaminen ja annas olla jos sattui ottamaan vähän liian pitkän askeleen innoissaan niin tuntui että nivuset halkes. Hirveetä! Sympatiat sulle.
Nyt tässä neljännessä raskaudessa ei vielä ainakaan (koputtaa puuta) ole ollut pahempia liitoskipuja. Neuvolasta sanoivat kolmosen kanssa kun valitin liitoskivuista että fysioterapiaa voisi ajatella, ehkä auttais ehkä ei, lähinnä kait sieltä olis kuitenkin tullut ohjeita hyvitä asennoisata ym, joten jätin väliin koko homman koska jäin töistä pois jo varsin varhain joten sain sitten kotona levätä ja sipsutella rauhassa, kun ei ollut pieniä lapsiakaan jaloissa kanneltavana.
Oon kotona kuopuksen kanssa, esikoispoika ja mies läksivät Jyväskylän ralleihin, tyttö meni anopille yökylään joten sinänsä rauhallista menoa kun tuo kuopus nukkuu päiväunia ja menee toivottavasti ajoissa illalla nukkumaan, luksusta tämä tällainen. Ellei sitten iske Murphyn laki ja joku yrjötauti tms nuorimmalle vielä...
Tuli muuten mieleen että onkohan noi rakenneultran arviot sukupuolesta yleensä paikkansa pitäviä, jos meinaan menikin väärin niin olis varmaan melkoinen totutteleminen jos oliskin sitten tyttö. Jos tässä siis 20viikkoa miettii vauvaa poikana :). Aiempien kanssa ei ole koskaan rakenneultrassa kerrottu kumpi on tulossa, tämä kätilö vartavasten tahtoi oikein kertoa, siis vihjaili kovasti ja lopulta kysyi haluammeko tietää.
Kaksi tuttavaa meinaan tiedän joille on sanottu väärin sukupuoli ns, tavallisessa ultrassa.
t. mariadee ja poika 19+6
Tulipas jo pienet itkutkin tirautettua. Jospa päivä paranee kun pääsee vauhtiin. Tyttö pissasi viime yönä 2 kertaa sänkyynsä! oli repinyt vaipan pois unissaan. Kai se joskus oppii pidättämään pissan..ikää 4v.
Miehellä alkoi kahden viikon loma. Jospa nyt saataisiin jotain tehtyä pihalla. Ja jospa miestäkin jaksaa katsoa 2 viikkoa kotona! hohhoi!
Joudutteko te nostelemaan paljon? lapsia ja painavia tavaroita tms.? ja saako sitä nostella? Mun pitää nostella jatkuvasti jotain. kiviä ja tavaroita ympäri pihaa jne.. lähes joka päivä ja ilta on jalat ym. kipeänä kun on koko päivän riehunut.
Huomioiko teidän miehet teitä erillailla nyt raskaana? tekeeko enemmän kotihommia tms? Meillä ei..tuntuu että vastuu on vaan lisääntynyt. Nyt varsinkin kun on kaikki marjahommat ym. Ja pihahommissa mulle jää kaikki paskasimmat hommat. Mutta oon tosi iloinen että pystyn tekemään kaikkea! Voi olla että muutaman viikon päästä en enää voikkaan touhuta samaan malliin.
Mutta tuo mies nyt ärsyttää kuten huomaatte..kai tää kuuluu asiaan.
Mahassa tuntuu potkuja ja möyrintää mutta ei tuo maha kovin iso ole eikä ole vielä yhtään tiellä. mahallaan on vaan vähän hankala nukkua.
Mukavaa sunnuntaita!! (lähden kahville kun MIES on keittänyt. Aika erikoinen tapahtuma meillä!!!)
puolkymmpi rv 22+4
Meillä mies ei anna mun nostaa tai tehdä yhtään mitään raskaampaa. Välillä teen silti ja saan motkotuksia ;) Kyllä mä suosittelen että sanot sille miehelles vaan että minähän enää yhtään kiveä kantele!! Ja vaikka ite pystyykin niin kyllä pientä varovaisuutta on oikeasti syytä harjottaa. Kunnon riuhtominen yms. saattaa saaha pahaakin hallaa siellä masussa..ei ne istukat siellä seinämässä ihan mitä tahansa kestä!!
Mullahan tässä alkuviikosta supisteli siivouksen jälkeen aika paljon ja mies heti ilmotti että sä et varmaankaan sitten siivoo enää! Sovittiin että hän huolehtii lattiapinnoista ja mä tasoista. Ja aina on tehny ne raskaammat hommat kantaa matot yms pihalle. Tiedän että kaveriperheessä mies ei taas tee edes sitä, saatikka tarttuis imuriin. Meillä mies tekee ruokaakin jos pyydän ja siivoo ja imuroi ja oikeastaan mitä tahansa. Mä tosin taidan pääsääntösesti pestä pyykit aina..ripustaa kyllä (mut vinoon, niin tykkään tehä senki ite ;D )
Eli tosi hienosti mies ottaa huomioon, niin raskaana kuin muutenkin. Kauppakasseja mun ei tarvii kantaa koskaan, ovia aukoo tosi usein jne. Eli on siitä anopista jotain hyötyä ollu =))) Tavat on oppinu. Vaikka ei sielläkään kotona miehet siivoo eikä ruokaa laita, mut kun ite sit olen 14 vuotiaasta asti saanu kouluttaa, hih ;)
Vaatikaa vaan niiltä miehiltänne enemmän!! Niiden ei tarvii synnyttää niin eikö olis ihan kohtuullista että raskausaikana sais vähän apua!
Masussa ei sen kummallisempaa, liikutaan sen verran että mieli pysyy äidillä hyvänä ja viime yön sai kohtuudella nukkua.
masuviikot 23+2
Sukupuoliasioista... Muistan jonkun lääkärin joskus sanoneen että ultrassa tyttöjen häpyhuulet voivat olla sikiöaikana " turvoksissa" jolloin helposti luullaankin pojaksi. Eli ei kai se veikkaus ikinä varmaa ole. Me ei olla kummankaan kohdalla tiedetty etukäteen sukupuolta enkä halua nytkään tietää, hieman jännitystä h-hetkeen. Aikamoinen yllätys tuo tyttö olikin viimeksi kun miehen sukuun ei ollut isänsä puolelle 50vuoteen tyttöä syntynyt!! (itselleni ei niinkään, mutta miehelle oli lähes sokki...)
Puolkymppi kyseli nostelemisista. Meidän 1v tyttö ei vielä itse seiso eikä kävele, painoa 11kg joten nostelemaan joudun häntä päivittäin. En tiedä onko jonkinlaista rajoitusta olemassa mutta kai suositus on ettei nyt raskaana ollessa kauheasti itseään rasittaisi jos vain pystyy rankempia nosteluja välttämään! Mutten usko että tuollaisista lasten nosteluista nyt ainakaan tässä vaiheessa kauheasti ongelmaa olisi, ehkä sitten loppuraskaudessa on eri asia.
Meillä mies on aina aikalailla tehnyt kotihommia. Ja varsinkin kun monesti on niin että esim minä olen päivällä töissä/opiskelemassa, ja hän menee iltavuoroon niin kyllä siinä on hänenkin pakko jotain tehdä. Muttei kuitenkaan raskaus ole vaikuttanut. Paitsi ehkä sellaisina päivinä jos olen hyvin uupunut, itkuinen jne.
Tuikku ja vilpertti 21+2
..tullut valvottua koko viikonloppu yötä myöten, tosi fiksua.
Hippuskainen: mistä oot hankkinut tuon tukivyön? Veikkaan, että tulee minullekin tarvetta sellainen hankkia. Painaa sen verran aina välillä tuolla alamahassa jo tässä vaiheessa, että tukivyö saattaisi olla poikaa.
Mariadee: Kun kävin kättärillä np-ultrassa, niin kätilö kertoi, että heillä oli vähän aikaa sitten ollut tapaus, jossa kuuluisa " ultra-Bruno" täältä pk-seudulta oli sanonut odottavalle äidille 4D-ultrassa sukupuolen väärin. Ja Bruno ei ilmeisesti usein erehdy. Sitten naiselle oli tehty kättärillä tämän jälkeen joku tarkistusultra muista syistä, niin kätilöopisto olikin antanut tiedon eri sukupuolesta! Ja kättärin " veikkaus" oli mennyt oikein. Oli ollut hämmentävä tilanne vanhemmille, kun olivat niin varmana pitäneet toista vaihtoehtoa. Nyt en vaan muista, että kumpaa Bruno oli veikannut.. Mutta tosiaan, 100% varmaa nuo veikkaukset eivät ole ultran perusteella, vaikka usein oikein menevätkin.
Puolkymppi: Pistähän ukkosi nostamaan kaikki painava! Älä rehki liikaa, ettei olo mene huonoksi. Itsellä ei ole lapsia ennestään, niin ei sellaista nostelua tule, ja mies kantaa kauppakassit ja nostelee painavat tavarat, jos sellaista on. Jos ei muuten, niin pyynnön jälkeen. Ei ole oikein tullut edes tilanteita eteen, kun pihahommat on tältä kesältä lähes ohi ja meillä ei ole marjapuskia tms. Olin heinäkuussa mansikkapellolla ja sen jälkeen oli olo kyllä kuin jyrätty. Silti odotan, että pääsisin äidin luokse marjapuskiin ja sienimetsään, en vaan tiedä miten järkevää se kyykkiminen on.. Mutta kun se on niin kivaa! Ja tietty sitä voi tehdä rajallisesti voimien mukaan, kun ei ole omat puskat mihin marjat homehtuu...
(.) Pullistuu ja pollistuu :) Nyt olen tuntenut IHAN VARMASTI vauvan liikkeitä jo kädelle masun päältä!!! Ihana tunne :-D Huomenna rakenneuä, jännnnnittttäääääää!!!
Mukavaa sunnuntaita joulukuiset!
G ja g 19+3
edellisessä odouksessa en moisista tienny mitään, mutta nyt on liikkuminen rasituksen jälkeen tosi kivuliasta ajoittain, kuuluu ihan napsumista.
perjantaina kävin sillä uudella neuvolatädillä ja kyllä oli mukava juttutuokio. otti tosissaan meidän tilanteen ja päästään pelkopolille juttelemaan+synnytystapa-arvio tulee automaattisesti edellisen sektion vuoksi. vauvalla oli kaikki hyvin samoin mammalla, hb 141 ja paino +500g (tämä on kokonais nousu raskauden aikana), sydänäänet kuulu hyvin, sf mittaa ei otettu vielä. katselin tuossa aamulla edellistä äitiysneuvolakorttia ja tässä vaiheessa sillon oli +9kg, onneksi ei nyt ole.
Gaiolelle paljon paljon tsemppiä huomiseen ultraan. meillä on sitten viikon päästä ja meinaahan tuo jo jännittää(esikolta saatiin huonoja uutisia silloin jotka onneksi kääntyivät positiivisiksi).
muuta kummepaa ei tänne kuulukkaan, jännitysmomenttia tietysti luo myös se että tuleeko jo tällä viikolla slomaa vai kykenenkö tekemään normityötä..
tamatu+ihme rv19+2
On siitä kiva että on saumaton joten mitkään tarrat yms ei paina. Ekassa raskaudessa mulla oli sellanen tarrallinen ja ei sekään kyllä puristanu ainakaan kovin paljoa enempää. Liikkeessä kaikki vyöt on siellä 40¿ paikkeilla muistaakseni.
Noista ultrista..kivekset ja häpyhuulet tosiaan voi olla todella samankaltaisen näköiset ja molemmista löytyy yleensä se tappikin (on joko pippeli tai klitoris...eroa löytyy yleensä sivuprofiilissä jossa pippeli tönöttää pystyssä ja tytön vehkeet ei taas näy sivukuvasta. Meillä pippeli näky myös erittäin selvästi sivukuvassa ja ei siitä nyt tytön vehkeitä saanu tekemälläkään mut silti en osaa ihan 100% luottaa..ostan kyllä poikavauvan vaatteita ja myyn tyttöjen vanhoja pois mutta en hamstraa uusia kuin pieniä kokoja..en koko tulevaks ekaks vuodeks ;)
Nyt lastensängyn maalaukseen..tiedän ettei tee hyvää selälle mut kun haluu maalata ;)
masuviikot edelleen sen 23+2
miehelle jo sanoinkin etten kyllä enää ikinä vehtaa illalla sun kanssas kun menee koko yö harakoille ;) ja nyt väsyttää ja äksyttää
Minäkin huusin huutonetistä tukivyön itselleni, Se oli Anitan, yhdessa raskaudessa käytetty, tuli hintaa 26¿postikuluineen, ei paha minusta 41¿ vyöstä. JA oli todella kuin uusi. Tai siis on, ihanasti helpottaa oloa.
Vaikka kauppareissu oli muuten ihan kamala (viisi vuotias keksi käyttäytyä kuin apina julkisella paikalla..) niin piristi sovituskopissa huomata että heetkinen! Tämä masuhan on itseasiassa aika kaunis vaikka suuri onkin jo!!
MInä sain hommattua kaksosten orat sopuhintaan tuttavalta, kun en asu ihan kaupungissa -ja harvoin siellä käyn- niin en jaksa lähteä kolmen lapsen kanssa vähän väliä katsomaan olisko paikallisessa liikkeessä käytettyjä tarjolla. Ja kun ne tunnetusti menee melkein heti.
Myös toinen pinnasänky on plakkarissa, tosin vähän vahingossa, olin ensin ajatellut että 1v2kk siirtyis jatkettavaan sänkyyn (mutta tarkemmin ajateltuna swe ei liene kovin viisas idea, en jaksa kannella sitä sataa kertaa illassaan takaisin) ja sit ajattelin ostaa matkasängyn ja siihen lisäksi patjan, mutta tuttava tarjosi kunnollista pinnistä 50¿lla joten en voinut siitä kieltäytyä, kun matkasänky kuitenkin maksais 39¿
nyt tuli mummo kylään
Minjuska 23+0
Täällä ollaan oltu matonpesussa, siis sain illalla ajatuksen että juuri NYT on hyvä pestä matot! Mies pihisi ja puhisi mutta kaivoi painepesurin esiin ja pesi joitain mattoja kunnes mäntysuopa loppui kesken, pah. No huomenna jatkuu hommat.
Kuopuksen tulevaa huonetta ollaan raivattu tyhjäksi, on toiminut nyt tietokone/varastohuoneena. Oikea varasto valmistumassa pihalle kohtapuoliin. Huomenna maalin ostoon ja sitten alkaa huone olla valmis.
Me saadaan kaiketi kanssa tutulta kaksostenrattaat käytettyinä ostettua ja pinnasängyn toivon saavani joltain tutulta lainaksi. Ikäeroa kun noille tulee kuopuksen kanssa 1v5kk niin tarpeen on vielä nuo. Edellisellä " sarjalla" oli ikäeroa 1v2kk ja kaksostenrattaat oli ihan ehdoton asia, samoin pinnasängyt molemmilla. Yritimme silloin esikoista laittaa ns. lasten sänkyyn, mutta hermot siinä vain meni kaikilta! Muistan yhtenä iltana laskeneeni että lapsi " karkasi" sängystä 58 kertaa...hommattiin sitten toinen pinnasänky! Ja yöunetkin alkoi heti sujua taas paremmin kun ei ollut kiusausta lähteä yöllä vaeltelemaan.
Ultrasta ja sukupuolista..me saatiin kuva sivuprofiilista, eli siinä se pippeli(?) näkyy selvästi. Eestäpäin otetuista kuvista en kyllä näe mitään? No, saapi nähdä. Mutta säästän toki nuo kuopuksen vaatteet, poika kun on hänkin, en ainakaan niitä jakele pois. Jos tyttö tulee niin sitten vaan kauppaan :). Ihmettelin vaan kovin kun naikkarin kätilö tosiaan oikein vihjailemalla vihjaili sukupuolta vaikkemme edes kysyneet sitä. Mutta nälkähän kasvoi syödessä kun kätilö sanoi näkevänsä selvästi kumpi olisis tulossa. Eli pakko oli kysyä että no kumpi sen on? :)
Meillä mies auttaa mukavasti kunhan vaan pyydän. Etenkin edellisen raskauden kanssa ja nyt, ei ehkä niinkään ekan ja tokan kanssa. Eli en voi kyllä pahaa sanoa nyt hänestä. Toki mua nyppii kun hän ei jaksaisi kokoajan siivota ja rempata kuten minä haluaisin, siis kun on tämä kauhea pesänrakennusvietti iskenyt mulle. Mutta tarjoutuu kyllä kaatamaan perunoistakin keitinvedet etten nostele kattilaa jne..
Muuten kyllä joudun nostelemaan tuota kuopusta, etenkin kun loma loppuu mieheltä. Ja nostaminen tekee kyllä pahaa etenkin iltaa kohden, toisinaan on ihan kipua kohdussa jo ollut. Ja supistelujakin se aiheuttaa mulla. Mä kyllä myös suosittelisin jättämään kivien kannot ym raskaat, ihan turvallisuuden takia. Just istukkahan on ainakin vaarassa mun käsittääkseni. Mulla on nyt istukka edessä aivan ja sanottiin ottamaan rauhallisesti siksikin. Tosin mulla on tota arpikudosta kanssa tossa edessä sektioista ja kohdun repeämästä joten käsitin ettei istukka pysy välttämättä niin hyvin kiinni just tossa kohti :/ .
Mutta nyt koneelta pois!
Laskuja istahdin maksamaan mutta eksyin tänne=)
Meillä ollut touhukas päivä, kolme vasikkaa syntynyt, kaksoset ja hieholta onneksi vaan yksi vaikka maha oli sellanen, että ennen siltä oisin oottanut kaksosia kun Tuulilta, yllärinä tuli.
Kuopus lähti anopille yökylään ja kovasti on orpo olo, on kyllä jos isommatkin on mutta pienin kummiskin eniten äiskän jalaoissa on.
Loppuviikko oltiin Suomussalmella, hyvin meni reissu ja porojakin nähtiin monia matkan varrella. Hyvin jaksoin ajaa muuten mutta takasin tullessa alko kyllä jo supistelemaan ja muutenkin on pikkuhiljaa sitä vaivaa alkanut ilmaantumaan.
Navetassa kun enempi tekee niin sen tuntee sitten kyllä. Kun kuukauden parikaan vielä pääsisi ilman saikkua niin ois hyvä juttu, kyllä sitä sitte jo joutaakin ottamaan lunkimmin.
Meillä ei isukki kyllä yhtään välitä oonko paksuna vai nou eikä se muutenkaan kotihommiin osallistu kun sotkemalla=). Hommia on tuolla pellolla ja pihalla niin, että työnjako on ollut meillä ihan perinteinen enkä oo sillä ressannut itteeni.
Aikas natisematta se on onneksi sietänyt hyvinkin yksinkertaset menuut pahoinvoinnin aikaan ja sen verran se teki kun mua jostain kumman syystä pyykki iletti, sekä likanen että puhdas jonka tuoksua normaalisti rakastan, niin pesi omat työvaattensa tuossa keväällä.
Kuopuksen kakkavaippoja ei kyllä suostu vaihtaan vaikka ne saa mut vieläkin yökkimään...
Mut siinäkin on työnjako silleen,e ttä se ei vaihda vaippoja enkä minä piikitä lehmiä kun antibioottikuurilla ovat.. Molempien inhokkihommat tulee välteltyä nätisti;O
Mutta kyllä mä koitan tehä vaan ihan pakollisia noista hiukan raskaammista hommista missä pitää kiskoa tai nostella kovasti.
Viime raskaudessa mulla oli ihan karseet liitoskivut, liikut oli kyllä aikas vaikeet ja syksyllä vitsailinkin ostavani rollaattorin avuksi mutta pärjäsin sitten ilman.
Nyt ei oo vielä sitä vaivaa mutta ennättäähän tuota. Vauva varmaan on ollut tuolla aikas takana lantiossa kun takapuolesta on vähän kurjan tuntusesti painattanut, en jaksa kauaa seisoa kerralla, pakko panna istumaan.
Pikkunen on onneksi alkanut reipastumaan tuolla masussa ja liikkeitä tuntuu koko ajan enemmän. Äiskän mieli on hyvä.
edelliset on olleet aikamoisia jalkapalloilijoita.
Vauvalle on kaikki valmiina kun neljäs on ja oon sellanen hamsteri, että kolme äippäpakkauslaatikollista on varastossa vauvanvaatteita......
Hoitopöytää ei varastoon oo laitettukaan kun pojan vaatteet on sen lipaston laatikossa edelleen, häkkisänky meni hetkeksi huilimaan varastoon kun kuopus laitettiin jatkettavaan sänkyyn, turvakaukalon ostin kuopukselle uuden ja se on hyvä. Kaksostenrattaat ainoat mitä ihan oikeesti tarvitaan, kaikki muu vaate yms on sitten ihan ylimäärästä hankintaa.
Tukivyötä mullei ole koskaan ollut mutta ei kyllä selkävaivojakaan eikä närästystä, persjalkasuuden plussapuolia.
Nukkuessa ainoastaan selkä kiukuttelee, aina kun oon tottunut mahallani nukkumaan niin mutt asennot ei oikeen tunnu kivoilta enkä osaa kyelläni ja selälläni kunnolla nukkua, aina herää huonosta asennosta ja joko on kädet turrat tai selkää kivistää. Ehkä sänkyynkin vois patjat vaihtaa muttei nekään kovin vanhat loppupeleissä ole eikä olleet ihan pahasimmasta päästä kun ostettiin.
Tuosta istukkajutusta kun tossa edellä oli että arpikudoksesta lähtis helposti irti tms.jos siinä kiinni, niin mulle taas lääkäri esitti asian päinvastoin, että arpiseen kohtaan kiinnittyy erityisen lujaan.
Mulla kun on istukan irtoamisen kanssa ollut ongelmaa, kahdesti on irrotettu käsin nukutuksessa ja kolmannella kerralla lähes väkivalloin synnytyssalissa repästy irti, kolmatta odottaessa lääkäri selitti, että jos kohdussa on paljon arpia esim kaavinnoista tai limakalvo on ohut niin istukka kiinnittyy tosi tiukkaan, yksi syy irtoamattomuuteen voi olla myös laiska kohtu joka ei jaksa enää synnytyksen jälkeen supistella.
Mistään kirjoista en aikasemmin ollut mitään vastausta löytänyt, noi kuulostaa kyllä ihan järkeenkäyviltä ja ainakin mun kohdalle passaa syyksi vaikka kaikki kolme.
Jo vain mutta pakko maksaa ne viheliäiset laskut..
palaillaan
Lahja rv 19+2
Tänään ei onneks vielä tunnu samanlaiselta kiukkupäivältä kuin eilen =)
Ääh, nyt pitää mennä..jatkan myöhemmin ;)
masuviikot 23+0