Miksi minusta tuntuu, etten halua laittaa lasta päivähoitoon vielä 1- vuotiaana?
poika täyttää ensi viikolla vuoden ja hoitoon mneo lähestyy. Haluisin ettälapsi sais olla pitkään kotona, eikä itseä houkuta työel' ämä ollenkaan!
Muut ovat viemässä ihan intona alle 1 v tarhaan.
olenko huono ihminen?
Kommentit (34)
on varaa, niin kannattaa hoitaa kotona. Yksivuotias on vielä hirmuisen nuori päiväkotiin.
koska on pitänyt aina äitiyslomalla vanhemmat lapsetkin kotona. Joten tiedän ihan hyvin, mitä se on. Ja se on luksusta. Kuten sanoin, olen nauttinut niistä ajoista paljon, mutta katson, että koulutettuna minulla on myös velvollisuuteni kantaa korteni yhteiseen kekoon. Ja uskon, että lapseni pärjäävät hoidossa ihan yhtä hyvin kuin itsekin aikoinaan.
Tiedän, että päivähoito maksaa, mutta samalla se myös antaa työpaikan päivähoitajalle. Tällöin veroja maksaa sekä hoitaja että minä, joten lopputulema on aina parempi kuin se, että sekä minä olisin kotona että tämä perhepäivähoitaja olisi työttömänä kotona.
Lisäksi täytyy ottaa huomioon se, että minä maksan niitä teidänkin kotona olemisianne vielä sittenkin, kun omat lapseni eivät enää tarvitse esim. päivähoitopalveluja. Asia ei ole niin yksinkertainen että päivähoidon kustannukset suhteessa kotihoidon kustannuksiin. Sen tajuaisi, jos olisi tehnyt muutakin kuin ollut kotona. Mutta, en provosoi enempää, tämä on ollut riittävän hauskaa ajankulua :-) Hyvää jatkoa vaan kaikille, kotiäideille ja työäideille, sekä päivähoitajille!!
Ihan oikeastiko te luulette, ettei kenelläkään kotona lasten kanssa olevalla ole työkokemusta tai koulutusta? Itse en tunne ketään tällaista kotona olevaa äitiä. Itselläni on akateeminen koulutus ja olen ollut töissä myös sinä aikana, kun minulla on jo ollut lapsia. Rahaa ja lapsen etua ei voi mitata samoilla mittareilla. Se mikä on kansantaloudellisesti hyväksi, ei välttämättä ole hyväksi lapselle itselleen tai edes yhteiskunnalle laajassa mittakaavassa.
Eli ainakin 800¿ jää kunnalle maksettavaa jokaisen muksun päivähoidosta.
ylisuuret ryhmät, jatkuvasti vaihtuvat hoitajat, ei saa palkata sijaisia...
Mun kaveri joka on myös syntynyt 70-luvulla muistelee, kuinka äitinsä silloinen työnantaja-pankki oli järjestänyt lasten päivähoidon todella luksukseksi...eipä tapahdu enää moista.
Lisäksi kyllä 70-luvulla vielä huomattavasti suurempi osa naisista jäi kotiäideiksi kunnes lapset meni kouluun, oma äitini oli yksi heistä. Itse en jaksaisi niin kauaa olla kotona, ja onneksi tällä hetkellä on mahdollista hoitaa lapset kotona ja tehdä myös töitä.
Tunteva, ajatteleva, vaikka sitten joutuisitkin sen lapsen hoitoon viemään. Hyvä olisi tietysti vielä lapsen jatkaa kotihoidossa.
On täysin naurettava ajatus, että jonkin yhteiskunnallisen velvoitteen takia pitäisi mennä töihin lasten ollessa pieniä. Sama velvoite pitäisi sitten olla omaishoitajilla, jotka saattavat sitoutua KYMMENIKSI VUOSIKSI kotiin hoitamaan läheistään. Se on kuulkaa yhteiskunnalle säästöä se.
Ja voiko kaikkea mitata rahassa? Nykyään on tekeillä varovaista tutkimusta siitä, miten pieninä hoitoon vieminen vaikuttaa ihmisen psyykeen. Nuoret ovat masentuneita, vanhemmat potkivat jaloistaan ihan liian pieninä, kenelläkään ei ole aikaa. Suomalaiset nuoret pärjäävät hyvin koulumaailmassa, työelämässä ja vanhemmat hehkuttavat tällä ja korostavat, että hyvin on pärjännyt, vaikka aloitti hoidon niin ja niin pienenä. Mutta lapset ja nuoret voivat henkisesti huonosti, eivät vain valita, koska eivät halua tuottaa pettymystä vanhemmilleen, joiden näkevät olevan melko kurimuksessa velkojen ja omien ongelmien kanssa muutenkin.
Hyvä, että tähän on alettu etsiä syitä. Lukekaa vaikka psykologi Keijo Tahkokalliota, jotain hänestä löytyy googlellakin.
Minun kokemukseni mukaan naiset menevät töihin itsekkäistä syistä ja syyttävät sitten kotiäitejä, jotka itsekkäästi ovat kotona! Kyllä aikuisella aikuisten maailmassa oikeasti on " kivempaa" kuin lähemmäs 24 tuntia/ vrk lasten ehdoilla. Kuka oikeasti laiskottelee monen lapsen kanssa kotona? Kertokaa minulle, miten se onnistuu niin aloitan heti :-).
että jokainen huolehtii lapsistaan niin hyvin, ettei niitä mokia tarvitse sitten paikkailla yhteiskunnan voimin ja varoin ja että lapsesta varttuu yhteiskuntakelpoinen.
Minä, lapsiani muutaman vuoden kotona hoitava äiti olen ehtinyt tekemään töitä ennen ä-lomalle jäämistä useamman vuoden joten voitaisiinko sanoa, että olen maksanut sinun lastesi päivähoidon. Tulen tekemään töitä vuodesta 2008 eteenpäin niin monta vuotta, että maksan myös esim. sairaanhoitokulujasi.
Voi yksinkertaisuutta....
Pieni lapsi ei vielä oireile aikuisen kaipuuta näkyvästi, koska hänet on helppo heittää syrjään eikä hän vielä pysty aiheuttamaan vahinkoa. Kadulla työtä tekevät nuorisotyöntekijät sanovat, että lapsilla, nuorilla on valtava aikuisen kaipuu. Se saattaa olla ainoa syy siihen, että hajotetaan kaupan ovilasi tai varastetaan, sillä sitä huomiota varmasti tulee.
Sanotaan, että kun lapsi saa varttua " sylissä" , hänestä kasvaa tasapainoisempi ihminen. Tietysti on eroja lapsissa ja on aivan eri viedä 4-vuotias kuin 1-vuotias hoitoon.
t: 30
kyllä minä pidin äitiyslomaa vielä kolme vuotiaan Katri-lapseni kanssa, sitten tuli taas yksi pienokainen lisää. Katri meni nyt aamupäivähoitoon. (Hänellä on puhumisvaikeuksia) Mutta minun kelpaa. Ei ole nyt neljään vuoteen tarvinnut käydä töissä. Mihinköhän menen opiskelemaan ja mitä...
Miten ihmeessä voit olla 3 vuotta äitiyslomalla. Sehän kestää Suomessa noin 9 kuukautta.
Taidat olla huonosta omasta tunnosta kärsivä äiti. Olet vienyt lapsesi nuorena hoitoon.
Vierailija:
kyllä minä pidin äitiyslomaa vielä kolme vuotiaan Katri-lapseni kanssa, sitten tuli taas yksi pienokainen lisää. Katri meni nyt aamupäivähoitoon. (Hänellä on puhumisvaikeuksia) Mutta minun kelpaa. Ei ole nyt neljään vuoteen tarvinnut käydä töissä. Mihinköhän menen opiskelemaan ja mitä...
vuodenkin ikäisiä pieniä,jotka kyllä soputuvat ihan mukavasti MUTTA,MUTTA!!! En käsitä vanhempaa joka vie pienen lapsen hoitoon esim.10h/vrk,ei näe lastaan koko päivänä.
KUNNALLE kotihoito on tietysti halvempaa. Vanhemmat maksavat vain 1/3 hoidon todellisista kustannuksista.
VALTIOLLE; YHTEISKUNNALLE JA KANSANTALOUDELLE työssäkäynti on tietysti aina kannattavampi valinta.
En ymmärrä ruikuttajia, kuulostaa tyytymättämyydeltä ja katkerrudelta omiin valintoihin tai elämään ylipäänsä. Eläköön valinnanvapaus!