Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksuennätys!

Vierailija
05.04.2023 |

Ylpeä olen itsestäni! 5km meni aikaan 23:31!

Ilmakin oli kaunis kuin mikä! Ihana kun tulee kevät!

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni 5k 17:12 kun testasin,nyt toukokuussa olisi tarkoitus päästä maraton alle 2:50 N36.

Vierailija
22/47 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni 5k 17:12 kun testasin,nyt toukokuussa olisi tarkoitus päästä maraton alle 2:50 N36.

Huippu aika! En pysyisi kyllä tuossa perässä. 😊

Olen sinua kymmenisen vuotta vanhempi. 😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko Nelli Viskari? Tulos on Kalevan Kisoista ja tulit viidenneksi?

Vierailija
24/47 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläpä on kovia juoksijoita... Pystyykö tuollaiseen ihan tavallinen pulliainen jos harjoittelee? Kauanko pitää treenata että on hyvässä kunnossa?

Vierailija
25/47 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno aika, ap. Mä myös juoksen aktiivisesti, ja 5km menee vähän alle puolen tunnin. Muistaakseni vähän päälle 27 min. on ennätys. Ja 10km menee tällä hetkellä vähän alle tunnin. Ikää mulla on tosin jo 46 vuotta, joten vauhti on viimeisten vuosien aikana selvästi hidastunut.

Vierailija
26/47 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko Nelli Viskari? Tulos on Kalevan Kisoista ja tulit viidenneksi?

En ole mutta olen juossut kansallisella tasolla nuorempana N36.

Vierailija
27/47 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno aika, ap. Mä myös juoksen aktiivisesti, ja 5km menee vähän alle puolen tunnin. Muistaakseni vähän päälle 27 min. on ennätys. Ja 10km menee tällä hetkellä vähän alle tunnin. Ikää mulla on tosin jo 46 vuotta, joten vauhti on viimeisten vuosien aikana selvästi hidastunut.

Ollaan saman ikäisiä!

ap

Vierailija
28/47 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku "etätyöläinen" työaikana lenkillä... Vai oletko sosiaalipummi?

Vuorotöitä ei tehdä enää missään?

Vierailija
29/47 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas huono aika. Mikä estää juoksemasta kovempaa? Onko huono kunto?

Vierailija
30/47 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon aikaan saa jo juosta! Onnea ennätyksestä! Ja mukavaa kevättä!

Kyllä, tuo aloittajan aika on jo oikeasti juoksemista. Siis ihan oikeasti juoksemista! Hyvä ap!

Multa puuttuu kyky oikeasti juoksemiseen. Mä osaan vain hölkätä. Mä hölkään aina 10km tunnissa. Siinä se. Muuhun en pysty. Ihan sama mitä matkaa mä hölkkään, mun vauhti on aina sama. Viiteen kilometriin menee puoli tuntia. 100 kilometriin menee 10 tuntia. Nih. Mun hölkkääminen on täydellisen yksinkertaista. Mihinkään muuhun nopeuteen en ole pystynyt. Tuon pidempää matkaa en ole kokeillut koska ei ole mitään syytä kokeilla. En minä niitä pidempiä matkoja kaipaile. Mutta sitä minä olen joskus vähän ihmetellyt että miksi minä en osaa juosta niitä lyhyitä matkoja yhtään nopeampaa. Onneksi aloittaja osaa.

Heiluttele jalkoja nopeammin tai harppaa pidempi askel. Ihan tosissaan kommentoituna tuollainen 10 km ja tunnin lenkki on oikein hyvä treeni. Ei sitä tarvitsekaan päästä yhtään nopeammin.

Vierailija
31/47 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläpä on kovia juoksijoita... Pystyykö tuollaiseen ihan tavallinen pulliainen jos harjoittelee? Kauanko pitää treenata että on hyvässä kunnossa?

Kuka tahansa terve pystyy aika nopeastikin juoksemaan 5k alle puoleen tuntiin. Siitä nopeampi vaatii jo sitten aika paljon treeniä, sisältäen erilaisia nopeusharjoituksia ja intervalleja.

5k puoleen tuntiin on jo ihan hyvä kunto.

Vierailija
32/47 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno aika...jaksaispa itekki...

Vierailija
33/47 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole paljoa juoksemista tullu harrastettua nyt viimeaikoina mutta selkälihaksia menee 1000 toistoa per päivä.

Vierailija
34/47 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole paljoa juoksemista tullu harrastettua nyt viimeaikoina mutta selkälihaksia menee 1000 toistoa per päivä.

20 kilon reppuselässä etunojapunnerruksia 100-200 toistoa päivässä.

Vierailija
35/47 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ennätys on vasta 3km 30min. En jaksa juosta kuin pikkuspurtteja, muuten kävelen reippaasti.

Mietin että koskahan tämä kunto kasvaa koska olen nyt noin 4 kuukautta kävellyt/juossut viikossa 4-5krtaa tuon matkan. Aloittaessa 3km meni kyllä n 35min eli ehkä tämä tästä..

Pääsisinpä samaan tulokseen kuin sinä joskus.

Vierailija
36/47 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ennätys on vasta 3km 30min. En jaksa juosta kuin pikkuspurtteja, muuten kävelen reippaasti.

Mietin että koskahan tämä kunto kasvaa koska olen nyt noin 4 kuukautta kävellyt/juossut viikossa 4-5krtaa tuon matkan. Aloittaessa 3km meni kyllä n 35min eli ehkä tämä tästä..

Spurtit oikeastaan tuossa tilanteessa ovat aika turhia, ne eivät kasvata hapenottokykyä. Tehokkaampaa olisi alkaa ottamaan pientä ponnahtavaa askelta, todella rauhallisesti ja matalalla sykkeellä. Siis todella matalalla. Jos ei pysty puhumaan samalla niin sitten syke on jo hapenottokyvyn kehittämisen kannalta liian korkea.

Etsi joku juoksuohjelma. Sohvalta 5k juoksijaksi/couch to 5k.

Voi alkuun tehdä vaikka kävellen.

Vierailija
37/47 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Spurtit oikeastaan tuossa tilanteessa ovat aika turhia, ne eivät kasvata hapenottokykyä. Tehokkaampaa olisi alkaa ottamaan pientä ponnahtavaa askelta, todella rauhallisesti ja matalalla sykkeellä. Siis todella matalalla. Jos ei pysty puhumaan samalla niin sitten syke on jo hapenottokyvyn kehittämisen kannalta liian korkea.

Paras konsti hapenottokyvyn parantamiseen on  painon tiputtaminen tämän huomasin ainakin itselläni kun painoin 102kg niin puuskutin kuin henkipatto jo ihan kevyessä vauhdissa mutta painon tippuessa alkoi hengityskin kulkemaan huomattavasti helpommin olettaen tietysti että on ylipainoa koska juoksemisessa tuo paino korostuu kun joutuu kannattelemaan omaa painoa.

Vierailija
38/47 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras konsti hapenottokyvyn parantamiseen on  painon tiputtaminen tämän huomasin ainakin itselläni kun painoin 102kg niin puuskutin kuin henkipatto jo ihan kevyessä vauhdissa mutta painon tippuessa alkoi hengityskin kulkemaan huomattavasti helpommin olettaen tietysti että on ylipainoa koska juoksemisessa tuo paino korostuu kun joutuu kannattelemaan omaa painoa.

Hapenottokykyynhän painon pudottaminen tuskin vaikuttaa... Ennemminkin siihen että happea tarvii vähemmän kun painoakin on vähemmän.

Vierailija
39/47 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon aikaan saa jo juosta! Onnea ennätyksestä! Ja mukavaa kevättä!

Kyllä, tuo aloittajan aika on jo oikeasti juoksemista. Siis ihan oikeasti juoksemista! Hyvä ap!

Multa puuttuu kyky oikeasti juoksemiseen. Mä osaan vain hölkätä. Mä hölkään aina 10km tunnissa. Siinä se. Muuhun en pysty. Ihan sama mitä matkaa mä hölkkään, mun vauhti on aina sama. Viiteen kilometriin menee puoli tuntia. 100 kilometriin menee 10 tuntia. Nih. Mun hölkkääminen on täydellisen yksinkertaista. Mihinkään muuhun nopeuteen en ole pystynyt. Tuon pidempää matkaa en ole kokeillut koska ei ole mitään syytä kokeilla. En minä niitä pidempiä matkoja kaipaile. Mutta sitä minä olen joskus vähän ihmetellyt että miksi minä en osaa juosta niitä lyhyitä matkoja yhtään nopeampaa. Onneksi aloittaja osaa.

Väitätkö, että jos juokset pelkästään 100 metriä, niin et pysty millään juoksemaan sitä alle 36 sekunnissa (vastaa nooeutta, jolla pääsee 10 km tunnissa)? Epäilen vahvasti, että pystyt juoksemaan 100 metriä tätä kovempaa. Jos näin on, kysymys ei ole siitä, että et pystyisi juoksemaan kovempaa. Et vain pysty pitämään kovempaa vauhtia yllä kovin pitkää matkaa. Tämä on ihan harjoittelukysymys. Voit harjoitella juoksemalla lenkin aikana muutaman lyhyemmän pätkän kovempaa ja sitten vähitellen pidentää näitä kovavauhtisempia pätkiä. HUOM: tee näitä vain yhdellä lenkillä viikossa. Pääosan harjoittelusta pitääkin olla rauhallista.

Ja mikään pakko ei ole juosta kovempaa. Tämä oli vain vinkki siihen, jos itse haluat oppia juoksemaan nopeammin.

Vierailija
40/47 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hapenottokykyynhän painon pudottaminen tuskin vaikuttaa... Ennemminkin siihen että happea tarvii vähemmän kun painoakin on vähemmän.

Tämä on kiinni ihan siitä, miten hapenottokyky ilmaistaan. Yleensä yksikkönä käytetään nimenomaan ml/kg/min, eli tavallaan elimistön kokonaishapenottokyky jaettuna henkilön painolla. Jos paino putoaa puoleen, niin tällä mittarilla hapenottokyky kaksinkertaistuu, jos painonpudotus aiheutui läskin määrän vähenemisestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi