Ylimääräistä rahaa tilillä
Mulla on vähän yli 20 000€ tilillä "ylimääräistä" jolle ei ole oikeastaan mitään käyttöä. Osakkeet eivät tuota mitään lyhyellä aikavälillä ja en oikein tarvitse mitään (kaksi uutta autoa pihassa ja matkojakin varattu). Mitä ehdotatte?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En siis halua mitään menopelejä, enkä varsinkaan moottoripyörää, enkä matkoja tms. Mietin että mitä sellaista voisi hankkia joka olisi jollakin tavalla erityistä. Minua ei kiinnosta mitkään kalliit merkkivaattewt tai laukut tai muutkaan luksustuotteet.
Entäs taide?
Ja jos tosiaan on joutavaa rahaa, niin ehkä osan voisi laittaa vaikka hyväntekeväisyyteen?
Et kyllä vaikuta sellaiselta muita ajattelevalta tyypiltä.
Ei kiinnosta taide eikä vähäosaiset
Taidat olla vain jaskaapuhuva, leveilevä mjulkvisti?
Äkkiäkös sun auto on vanha romu, joka tarvii vähän väliä huoltoa. Silloin on hyvä aika ostaa uusi.
Voit ostaa myös kunnollisen sängyn kunnollisella patjalla ja huolehtia että yöunet ovat hyvät. Patjoja pitäisi uusia noin 10-15 käyttövuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
En siis halua mitään menopelejä, enkä varsinkaan moottoripyörää, enkä matkoja tms. Mietin että mitä sellaista voisi hankkia joka olisi jollakin tavalla erityistä. Minua ei kiinnosta mitkään kalliit merkkivaattewt tai laukut tai muutkaan luksustuotteet.
Kultakolikoita. Katso joku itsellesi mieluisa sarja ja alaa kerätä. Ei vie paljon tilaa kotona. Esim. Australian Lunar on kiva sarja, menee kiinalaisen horoskoopin mukaan ja joka vuos tulee uus kolikko. Kiinalaisessa horoskoopissa on 12 eri eläintä, eli 12 vuoden aikana tulee sarja täyteen. Yhdessä sarjassa on aina vähän samaa tyyliä ne kolikot. Tavexilta näitä saa. Vähän alle 2000€ näyttäis nyt olevan noi unssin kolikot, joilla ei ole vielä keräilyarvoa.
Jos haluat jotain vähän näyttävämpää, niin kilon hopeakolikot on hyvä vaihtoehto. Noi unssin kultakolikot on oikeesti aika pieniä, mutta on niitä silti kiva katsella. Kilon hopeakolikko on jo sellainen, jolla on vähän painoa.
Osta hyvö ihminen osakkeita tai talleta kasvamaan pientä korkoa esim. Svea maksaa korkoa määräaikaistalletus ilkeä suht hyvin ja ihan nostettavissa oleville talletuksille 1,85% korkoa.
Vierailija kirjoitti:
Osta hyvö ihminen osakkeita tai talleta kasvamaan pientä korkoa esim. Svea maksaa korkoa määräaikaistalletus ilkeä suht hyvin ja ihan nostettavissa oleville talletuksille 1,85% korkoa.
Autocottect:D. Siis määräaikaistalletuksille.
1,85% korkoa kun inflaatio on lähes 10%. Huomaa että ollaan mammapalstalla...
Kuukausi pattayalla hauskaa pitäen niin hurahtaa helposti 10k.
Onko kaikki varatut reissut jo business luokan lennoilla, 5 tähden hotelleissa ja retket yms. kaikilla herkuilla? Itse saisin mihin tahansa reissuun helposti 10 000€ enemmän kulumaan.
Onko koti- ja vapaa-ajan asunto pihoineen rempattu viimeisen päälle? Kesäkukkiinkin menisi helposti tonneja jne.
Ei tollaista ongelmaa voi ollakaan
Ehkä nuo rahat kannattaisi pitää vaikka määräaikaistalletuksessa. Summa olisi sopiva hätävara esim. Jos käy niin huonosti, että joutuu työttömäksi. Sanoisin, että sijoittamista kannattaa miettiä vakavissaan siinä vaiheessa, kun on ensin säästänyt vuoden pakollisia menoja vastaavan hätävarannon säästötilille. Sen jälkeen palkasta yli jäävät eurot voi sijoittaa oman harkinnan mukaan.
Lahjoita hyväntekeväisyyteen (minulle).
20 000 € on aika vähän. Itse antaisin olla säästössä mutta ap.lla näköjään polttaa taskussa.
Osta pala metsää ja tee siitä luonnonsuojelualue. Käytte sitten retkellä siellä.
Pidä säästössä, jos tulee hetki kun sairastut tai joku muu perheessänne sairastuu, tulee rahat tarpeeseen.
Sokeria, koko rahalla sokeria. Säilöt sokerit saunaan pahojen päivien varalle. Siitä sitten on pula-ajan koittaessa mukava myydä mustassa pörssissä kotiovelta 10-20 egeä per pussukka. Loput voi käyttää itse niin plättyjen päällä kuin kiljun valmistukseen.
Kannattaa pitää säästössä , jos tuleekin jotain yllättäviä menoja .
Osakkeet tuottaa pitkällä aikavälillä. Mä laitan kaiken ylimääräisen samantien osakkeisiin, en jätä tilillä lojumaan. Harvemmin on mitään lyhyen aikavälin hankintoja joita varten pitäis säästää. Luottokortti on niitä varten.
Olenko ainoa jolla on aina käyttöä rahalle/ aina suunnitelmia jotka söisi rahaa ihan niinpaljon sitä on käytettävissä?
Siksi rahat pitääkin käyttää johonkin.