Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reilun vuoden ikäinen nauraa päin naamaa kun kiellän. Mitä mä teen väärin?...

Vierailija
28.11.2006 |

Meidän 1-v on melkoinen vintiö. Keksii vähän päästä paikkoja joihin ei saa mennä tai kiipeillä tai tekee muuten vaan " pahojaan" . Olen toki koittanut eliminoida kaiken mahdollisen (lukot laatikoissa ja kaapseissa, särkyvä ym. vaarallinen tavara ylös tai piiloon jne). Mutta en mä sentään sohvaa voi varastoon kantaa. Eilen keksi, että hänpä pääsee sohvan selkänojan päälle kiipeämään ja siinä voi koittaa nousta seisomaankin (eikä ole sohva seinää vasten eikä voi meidän olkkarissa laittaa...). Argh. Stokken trip trapiin pääsee myös itse kiipeämään parissa sekunnissa ja nousee istuimelle seisomaan...

Mä menen yleensä rauhallisesti (joskus on pakko juosta ja napata lapsi kainaloon lennossa kun näyttää niin huteralta) lapsen luo ja laskeudun niin, että silmämme ovat samalla tasolla ja koitan saada katsekontaktin ja torun matalalla äkäisellä äänellä. Vien lapsen pois ja aloitan hänen kanssaan leikin jossain sivulla, jotta mielenkiinto kielletystä siirtyisi muualle.

Mutta ensinnäkään en saa lapseen katsekontaktia. Kiemurtelee ja katsoo sivulle ja hihittelee ja nauraa samalla. Leikkimään asettuu kyllä, mutta saattaa pyrkiä jo minun paikalla ollessa takaisin kiellettyyn hommaan. Ja muistaa kyllä vielä 10 min yhteisen leikin jälkeenkin, että tonne ei saanut mennä, mäpä kokeilen huomaako äiti nyt...

En usko, että kyseesä on huomion hakeminen, sillä lapsi ei tee tuota nimenomaan silloin kun minä tai mieheni puuhastelee hänen kanssaan. Kertaakaan ei ole snä aikana kun esim. siivoan noita temppuja tehnyt... Ilmeisesti on lapsesta hauska leikki, mutta millä saan sen loppumaan?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kun on vasta ensimmäinen menossa, niin ei oiekin osaa asiaa kaikilta puoilta ajatella. Koitan jatkaa samaan malliin :). Ehkä ajan kanssa alkaa ymmärtämään puhetta sen verran, että totteleekin. tai uskon, että ymmärtää jo nyt, mutta ei ymmärrä miksi pitäisi totella.

Äänessäni ei varmasti ole mitään vikaa ;). Osaan kyllä kuulostaa tosissani olevalta ja äkäiseltä. Lähinnä jos jotain, niin pitää varoa, että ei liian pelottava ole. Muutaman kerran on hermo mennyt ja tilanne ollut niin paha, että olen matkan päästä karjaissut ja lapsi on tosissaan säikähtänyt itkemään :(. En tuon ikäistä vielä halua sillä tavalla säikytellä :(.

Musta tuntuu, että mulla on hyvinkin " eläimellinen" ja johdonmukainen " koulutustapa" kun olen useamman koiran kouluttanut elämäni aikana. Koirat vaan oppii ja uskoo niin paljon helpommin, että alkoi arveluttamaan onko toiminnassani jotain vikaa. Mutta vika taitaa tosiaan olla lapsen iässä, ehkä se ajan myötä tosiaan ohi menee.

ap

Vierailija
2/9 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset lapset ei myöskään opi heti kerrasta vaikka putoaisivat ja satuttaisivat, joten en kehota tahallaan antaa pudota.

Meidän nyt 3,5-vuotiaalla oli 1-2 vuotiaana kestokuhmu otsassa, hänellä oli aika samanlaiset elkeet kuin ap:n lapsella ja toisaalta ei kuitenkaan ollut motorisesti kovin kehittynyt silloin, enkä läheskään aina ehtinyt estämään onnettomuuksia. Kolauttaessa tuli aina kova itku, mutta kiipesi samaan paikkaan samantien kun itku oli loppunut... Nyt 3,5-vuotiaana erittäin tottelevainen nuorimies, ja osaa nykyään myös varoa vaaroja :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lue sieltä kuinka ton ikäisten kanssa toimitaan, molemmat pääsevät vähemmällä.

Vierailija
4/9 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten jostain perusturvallisesta paikasta anna tulla päälleen niin että vähintään säikähtää.

Eli: kiellät ja kerrot miksi on kiellettyä, ja jos tekee uudelleen ja satuttaa sitten toteat vaan että " enkös juuri sanonut, että noin käy?"

Valitettavasti suurimmalla osalla meistä oppi menee perille vain " persnahan" eli oman kokemuksen kautta.

Vierailija
5/9 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden vanhan kyky pitää asioita mielessä ja ymmärtää perusteluita on vielä aika rajallinen. Jatka kieltämistä ja perustelemista ja estämistä, mutta tuloksia ei vielä vähään aikaan kannata odottaa... Kärsivällisyyttä!

Vierailija
6/9 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu vuoden ikäinen on muutenkin vauva. Älä vaan lähde läpsimis/tukistelulinjalle. Lapsi ihmettelisi koska ei ymmärrä tehneensä väärin. Tuon ikäiselle ei auta MUU KUIN määrätietoinen kieltäminen jatkuvasti. Ota vaikka kädestä kiinni niin että saat häneen katsekontaktin ja sano tiukasti ei. Jos sanot ei samalla kiltilillä äänensävyllä kun normaalisti puhut niin lapsi ei ymmärrä.

Koita jaksaa ja ole iloinen että sinulla on eloisa lapsi. Tiedän mitä tuo on sillä omani oli samanlainen ja on vieläkin:)

Vierailija
7/9 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että alkoi uskoa kun löysin tarpeeksi ankaran äänen. Oli todella hurja tilanne ja karjaisin kerrankin kunnolla. Tuli alahuuli väpättäen pois pahanteosta. Meillä ei tehoaa vain jos äänensävy on oikea.

Vierailija
8/9 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän 1-vuotias vielä mitään tottele tai muista :-)) Voit toki perustella asian ja puhutella lapsen jos se sinusta tuntuu mielekkäältä, mutta yhtä hyvin voit vain napata lapsen alas, sanoa, " ei saa" ja jatkaa muita hommia. Pikkulapsilla on jokin käsittämätön hinku kiusoitella vanhempiaan joko juoksemalla karkuun tai tekemällä kiellettyä yhä uudestaan, se menee ohi aikaaan (parin vuoden kuluessa) kun aikuinen ei mene leikkiin mukaan.

Muista että varsinainen säännöille kasvattaminen alkaa vasta n. 3-vuotiaan kanssa. Vielä ei kannata otta stressiä lapsen " tottelevaisuudesta" tai " kurittomuudesta" , tässä vaiheessa tärkeintä on perusturvallisuus ja hyvän yhteyden ja luottamuksen luominen lapsen ja vanhempien välille.

Vierailija
9/9 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei ole huvittunut oikeasti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi