*****TAMMENTERHOJEN TIISTAI*****
maanantaimurinatturinat
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8947184&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (39)
On se vaan ilo nukkua kunnon yöunia (vain kerran veskiin), kun poika on kaksi viimeistä yötä nukkunut koko yöt heräämättä. Viime viikon yöt menikin kahden tunnin välein herätyksillä. Nyt on vaan tylsästi kahtena aamuna vetänyt suonta jalasta, johtuisko siitä, että on nukkunut liian pitkään paikoillaan... no pieni hinta hyvistä öistä.
Sunnuntaina päätin laittaa joulun jo kotiin ja kaivoin kaapista kaikki joulukoristeet. Poika on aivan innoissaan kyntteliköistä ja kynttilöistä. Laitoin jouluverhotkin keittiöön ja onhan se kivan näköistä, kun on vaihtelun vuoksi punaista ikkunoissa.
Lahjojakin on jonkin verran ostettu ja eilen paketoin muutaman lahjan. Koitan aloittaa tuon paketoinnin hyvissä ajoin, jos se nimittäin jää roikkumaan, niin sitten vaan ärsyttää paketoida kauheaa kasaa lahjoja. Pikkuhiljaa tehden se on mukavaa puuhaa.
kylläpä Nasu kuulostaa tosi rankalta tuo teidän perhee tämänhetkinen tilanne. Toivottavasti saatte hoitoapua!
Chiccalle: Onnea uuteen kotiin!
Zatulle kiitos kakkuohjeesta. voisin vaikka tuollaisen vääntää pojan tuleville synttäreille.
Nyt täytyy lähteä suihkuun, tie vie srk:n kerhoon tunnin päästä!
Iloista päivää terholaiset!
Taneli + perttuvauva 34+2 (jee - vajaan viikon kuluttua saa mennä tuohon lähisairaalaan synnyttämään, siellä siis rajana 35 rv.)
[color=8B3A3A][b]Voi sua, vai unettomia öitä siälä viätellähä..
Se niiren esitys on pyäriny täällä meillä..
Meill on kumpaanenkin mun vanhemmista innokkahia näytteliöötä.
Isä on siällä teirän kaupungin teatteriski ollu,piänes roolis siinä sound of musicis,kävikkö kattoos?
Iskä jaksoo aina höpäätä siitä korisevan arjasta ja sen raskaudesta (sai marraskuun aluus vauvan) siitä kuinka mukava se näin livenä on samoon se jurkka on mahrottoman huumorintajuunen :)
Ittekki oon nuarempana sitä näyttelemistä harrastanu,jäi sitten teini ijäs..miksiköhän?? :D
ja kiältämäti joskus tekis miäli kokeella taas mennä lavalle.. mutta mihinä välis tästä nyt mihkää harjootuksihi ehtiis ja esiintymähä??
Sun pitää käskiä isännän huitaasta sullen nuija nukutuksen :D
saat vähä levättyäki sitte ..
Niin ja se mun la on pualesvälis kuuta..
Tuallaasia päiviä se tekayn sivu mullen väitti olevan jälijellä..[/color]
[color=8B7355]( . ) Kummallinen heikootus jatkuu yhä,ihan yäköttää vähä väliä.
Mää aijon siliti tänää tapetoora tuan keittiön, siälä ei oo ku yks seinä tapetootavana, sen mää eilen krapasin ja liotin vanahoosta tapeetiista irti, kyll oli lujas! ja löysin kivaa tapeettiakai, oli vaan 5¿/rll ja mä kaks tarvittin, tuskin menöö kaikki ,mutta oli kohristettavaa,niin saa olla ¤%" " #!)/&%¤-varaa :D
Himpulaanen se jaksaa ryskiä lujaa, hieman on ehkä rauhoottunu kun vertaa parin viikon päähä,tai sitten tälläänen masoksti vaan tottuu ainaasehen sisääsehe mukiloontihi :)
Mun tarvittis soittaa neuvolaha, pitää saara lisää niitä sokerin mittaus värkkejä..
ei vaan millää pysty olla 12 h syämätä, kun niin oksettaa, saateri mitä kirutusta sanon mää..
Ostin eileen kans tilpehöörää joulu kranssia varten,pitääs omaha ovehen sellaanen teherä,havut on ollu jo kk orottamas ulkona pussis.
Jos tuloo eres jonkunlaanen,voin ottaa kuvan ja laittaa sindalle.. missäs muutoon sinda luuraa??[/color]
[color=A2CD5A]Huh huijaa, NASU tääl on kaans tua meirän kloppi ihan maharotoon menijä!
Se pääsöö kiipiämähä joka paikkaha ja kun se saa ovekki auki ,nii ei sitä estä mikää! eilenkin löysin herran rasvaamasta käsiää vessasta HAMMASTAHNALLA!
Keittiös se kiipiää joka välis pöyrällen ja kaapit mää oon vetäny hiuslenkiillä nupiista lukkoo,meille kun ei saanu niitä laps lukkoja millää laitettua, nykki se tuas räppää vireoota, liäkö taas tunkenu jotain ylimääräästä koneesehen?
Ei ,yrittää tunkia toista kasettia ku toine on jo tuvas.. voi voi...[/color]
[color=#66CDAA]ei ,kyllä nyn pitää mennä kahtoo klopille aamupalaa,meillä on taas E-Syä-Puurua-kausi..hianua![/color]
Maria-maikkoo ja himpulaane 33+2
Täällä on nukuttu piiiiitkästä aikaa 8 asti ilman vessaan heräämistä! Ihanan levännyt olo, toissa yö kun taas meni kokoajan pomppiessa ja valvoessa!
Oon pahoillani etten oo ehtinyt pahemmin juttujanne kommentoimaan, ollaan oltu miehen kanssa liikkeellä kun sillä nuo pari vapaapäivää on ja nyttenkin ollaan lähössä Tampereelle ajelemaan anoppia moikkaamaan, ei sitten enää lähempänä joulua jaksa istua autossa!
Huomenna olis taas neuvola ja mielenkiinnolla oottelen onko tää meidän vauveli pysynyt " oikein" päin eli pää alaspäin niinku viime käynnillä oli.... Kun noista liikkeistä ei aina saa selvää, milloin tuntuu nivusissa, milloin navan kohdalla!
Mutta, nyt painun suihkuun ja suuntana onneksi vaan 1,5 h autoreissu!
Palailen myöhemmin, mukavaa päivää & voikaahan hyvin!
Pupina & Möykky 33+4
[color=EE1289][b]Onnia uutehe kotihi , chicca ! ! !
Täällä taas töissä " aherretaan" !
Lydi@ Töitä olisi vielä 7 päivää jäljellä eli melko loppusuoralla olen miekin.. Hyvin olen töissä jaksanut olla, tosin nyt alan jo odottelemaan kotiin jäämistä ihan innollakin. Oma työni on onneksi sellaista, etten mitenkään pysty painamaan loppuun asti täysillä vaan joudun/pääsen lopettelemaan hyvissä ajoin ja tämän loppu ajan teen lähinnä paperihommia. Joudun melko paljon istumaan, mikä alkaa nyt rasittamaan selvästi masua. Raskaista on ehkä se, ettei päikkäreitä pysty ottamaan, mutta täytyy vaan yrittää muistaa mennä ajoissa nukkumaan. Ja viikonloppuna on pakko nukkua päikkärit:)
NASU: Ikävä kyllä vanhat kodinhoitajat ovat lähes tyystin kadonneet:( Vaikka nimenomaan sellaiselle tuelle olisi tarvetta. Täällä meillä päinkään ei kyllä kodinhoitoapua saa kunnallisesti oikein mitenkään. Lastensuojelun kautta saa, ja sekin painottuu enemmänkin perhetyöhön, eikä tämä vaihtoehto oikein toimi " tavallisissa" perheissä, joissa ei nyt varsinaiselle perhetyölle ole tarvetta. Ihan taatusti on rankkaa siulle, miten sie ylipäätänsä jaksat? Muutkin ovat kirjoitelleet yksityisistä palveluista ja MLL:stä, joilta voisi apua saadakin.
Tupakointi: En ole tupakoinut, enkä ole ajatellut alkaakaan;) Mies on nuorempana poltellut, mutta lopettanut varmaan 10v. sitten.
Eilen huusin huuto.netistä yhdet pienet housut ja potkarit vauvalle. Sunnuntaina kiertelin vähän aikaa kaupoilla, mutten oikein löytänyt mitään molemmille sopivia vaatteita.. Kivoja vaatteita kylläkin joko pojalle tai tytölle, mutta kun en uskalla ostaa kun ei varmaa tietoa sp ole. Poikaa kyllä enemmän odotellaan...
( . ) Vaaveli liikkui eilen tosi paljon pitkin päivää eikä nytkään vaikuta kovin hiljaiselta. Ei enää tule potkuja paljonkaan vaan sellaista möyrintää ja vatsanahan venyttelyä;) Enemmän edelleen tuntuu vasemmalla puolella,liekö jalat siellä puolella.. Mie olen nyt nukkunut taas ihan hyvin, kiitos korvatulppien! Vessassa en ole käynyt kuin yhden kerran yössä, mikä on miulle tosi vähän. Ilman raskauttakin käyn kerran veskissä.
Onneksi ollaan hankittu kummilapsille joululahjat jo hyvissä ajoin ennakkoon ja tytönkin lahjat on aika hyvin jo hoidettu. Miehelle ehkä jotain pientä ostan, usein ollaan sitten ostettu joku yhteinen vähän arvokkaampi lahja. Ei tartte miettiä oikeestaan kuin isovanhempien lahjat enää. Ei nimittäin enää jaksa ihan tuntitolkulla noita kauppoja juosta, tai ainakin pitäisi saada pitää kunnon taukoja välillä;)
Palataan,
tikru ja tiuhti 32+4
Jopas sie Lydia aikaseen oot liikkeellä :D Ei vaan, ei kovin naurata noi unettomat yöt :/ Kokeileppas sääkin sitä kamomillateetä, jos auttais. Ariella tais ainakin yhden yön nukkua paremmin sen voimalla.
Mie tässä oottelen ajan kulumista. Neuvola ois parin tunnin päästä.. Ihan innolla ootan nyt sinne pääsyä, jospa uskaltais ihan kunnolla avautua näistä omista tyhmistä ajatuksista sille tätsylle, on paljon sydämellä... Onneksi vaihdoin kätilöä, tämä uusi vaikuttaa tosi mukavalta :) Kiinnostaa myös vauvan asento tuolla masussa, veikkaan olevan poikittain taikka perätilassa jonkinmoisessa.
Chicca: Onnea uuteen kotiin! Ja yritä olla luottavaisin mielin vauvan koon suhteen. Sä sentään pääset vielä kontrolliin myöhemmin ja sitten tarkistetaan se koko uudelleen.
Nenn: Kiitos sinulle, kirjoitit taas ihanasti mulle ja muille loppuviikosta. Olet ihan oikeassa, mulla nää pelot suurimmalta osalta pohjautuu kontrollin menettämisen pelkoon. Mulla on suunnaton tarve pitää ohjaksia käsissäni. Kodin on oltava järjestyksessä, siivoan vaikka viimeisillä voimillani.
Mä sain tuon kuopuksen synnytyksen aikana ekan paniikkikohtauksen, olin ihan järjiltäni kun se kipu oli niin kova (peukut pystyyn kaikille luomuna synnyttäneille, saatte multa kyllä hyvät pointsit :) Ja jostain syystä edan antoa viivyteltiin tahallaan (anestesialääkärin mielestä turha ja väärä kellonaika...), olin 6cm auki noin 3h ilman, että alakerrassa tapahtui yhtikäs mitään. Mie vaan kärvistelin oksitosiinitipassa ja oottelin... Luottamus täkäläisiin lääkäreihin on aika nollassa siis :( Mutta kyllä tää tästä.. Perjantaina menen taas pelkokätilön juttusille.
Nasu: Kuulostaapas kurjalta sinun perheen tilanne :/ Mietin vaan, että saisitko lapsiasi päivähoitoon edes muutamaksi tunniksi päivässä, saisit levätä.. Vai saako siellä päin nopeasti hoitopaikkaa? Täällä ainakin on ns. varapaikat lapsille, joiden vanhempi esim. sairastuu akuutisti, on mahdollisuus myös kotipalveluun (mutta tää ei ymmärtääkseni toimi teillä niin hyvin, sen perusteella mitä muut on sulle vastannut..)
Zatu: Kiitos reseptistä, täytyy tehdä kaakku tässä viikolla..
( . ) On paikallaan ;) Eilen illalla olin viemässä pyykkikasaa kellariin niin liukastuin rappusissa :( Persauksissa TAJUTON mustelma, häntäluu kipiä, selkä vielä entistä enemmän jumissa :/ Taisin säikähtää aika lailla, sillä liu´un aikana olin pissannut housuuni (luultavasti vaan lihakset jotenkin päästi otteensa tuolla alhaalla..?), aika hyvin aikuiselta ihmiseltä :/ Mies ei kyllä nauranut, säikähti aika lailla kun seisoi siellä alhaalla ja näki mun laskeutumisen. Miehellä on just asiakkaana mie, joka on halvaantunut rappusissa putoamisen seuauksena, se kävi kuulema sen mielessä ekana. Ja mie luulin eka, että lapsivedet meni, mutta ei tainnut olla sitä, kun ei nestettä sitten sen enempää tullut.. Täytyy sitäkin kysyä neuvolassa kohta.
Mutta aikoi mies asentaa kellarin rappuihin mammaportin, lapsiportti siinä on jo, mutta kuulemma munkaan ei tarvii sitä osata avata ;)
Mutta nyt täytyy yrittää kaunistautua, jotta kehtaa kaupungille lähtiä. Palaan myöhemmin neuvolakuulumisten kera!
Ardisia 32+2
Oon tosi laiska kirjoitteleen, tosin eipä tässä oikeen sen kummempaa ole ollutkaan. Joka päivä käyn kyllä lukeen jutut. Aika menee tosi nopeasti ja synnytys on ruvennut hirvittään toden teolla. HIrvittäis se muutenkin, mutta vielä kun toi vauveli tuntuu edelleen olevan perätilassa, kuinka mun käy, jos se ei enää käännykkään. Nyt 33+3 menossa, että ehtiihän se toki vielä, mutta en voi olla ajattelematta toistakin vaihtoehtoa. En missään nimessä haluaisi leikkausta, mutten halua perätilasynnytystäkään. Ihan niiden komplikaatioiden takia. No, tällaisia mietin päivät pitkät, mutta ei siitä sen kummempaa.
Nasulle paljon voimia jaksamiseen. Kyllä kuulostaa hirveen uuvuttavalta toi sun tilanne. Kyllä jotain apua olisi pakko saada. Omat murheet ja vaivat tuntuu pieniltä tuon tilanteen rinnalla.
Chicca: Onnea uuteen kotiin minunkin puolesta. Älähän nyt liikaa rehki, ettet ole sinäkin kohta synnyttämässä. Aika hurjia painoarvioita olit sinäkin saanut, toivottavasti vauva ei nyt ihan mielettömän isoksi kuitenkaan ehdi kasvaa.
Meillä pikkumies on kipeenä ja tosi surkeen näköinen tuossa sohvalla maatessaan. Lapsi on kyllä tosi kipee kun ei jaksa muuta kuin maata. Monesti sitä virtaa riittää kiitettävästi kuumeessakin, mutta nyt on kunnon tauti iskenyt. Viime yö meni valvoessa. Ensin ei uni tullut tän oman olon takia, jotenkin aina nukkumaan mennessä tulee sellainen tukala olo, eikä tiedä miten päin olisi. Kaikki ajatukset pyörii mielessä ja vaikka kuinka väsyttää, niin käy ihan ylikierroksilla. No, sitten siinä kolmen hujakoillapoika alkoi yskiin ja yskänpuuskan mukana tuli oksennus. Ei muuta kuin poika pesulle ja lakanat vaihtoon, eikä tilanne suinkaan siitä rauhoittunut vaan samaa rataa meni sitten loppuyö. Aina kun yritettiin nukkua niin alkoi yskä ja sitä mukaa tuli ylös kaikki. Pesuhuone on täynnä lakanapyykkiä, onneksi on toi kuivuri, ei tästä muuten tulis mitään. Kuumettakin hällä on lähes 38, toisaalta hyvä, että tauti paranee kenties nopeemmin. Johan tässä on pitkin syksyä ollut sellaista lievää köhää ja nuhaa, vähän väliä, mutta ei kuumetta.
Olo on siis tosi nuutunut, tuntuu että nyt raskaana ollessa nää valvomiset käy niin voimille ettei tosikaan. No, tää on tätä. Toivottavasti muutaman päivän päästä helpottaa.
Mutta nyt tarvii mennä hoiteleen pikku potilasta....
[color=darkpink]Aamulla laitoin lapset tv:n eteen (heräsivät tosin vasta puoli kymmeneltä=) ja menin takaisin petiin puoli yhteentoista asti. Nyt on levännyt olo!
[color=violet]Eilen jätin taas uuden pissanäytteen ja saan soittaa vastauksia tänään. Viikon ajan on tuntunut painon tunnetta alapäässä ja vessahätä koko ajan, mutta koskaan ei tunnu siltä että kaikki tulee pois kun siellä vessassa on käynyt. Terkkarin mukaan se voi johtua siitä että vauvan pää on tipahtanut lähtöasemiin, mutta kun mulla on ollut näitä oireettomia virtsatientulehduksia, halusin varmistaa ettei siitä ole kyse.
[color=blue]Tänään vaivaa myös ahdistus, eli hengen ahdistus, eli jos vauvan pää on alhaalla, miksi mun henkeä sitten ahdistaa? Tuntuu siltä että joku istuu rinnan päällä, niin työlästä on tällä hetkellä hengittää. Ahdistaako teillä muilla henkeä??
Jännä tunne muuten, kun istun tässä kirjoittamassa, vauvan liikkeet tuntuu jalkoihin kun maha on jo niin iso että se ikäänkuin " lepää " jalkojen päällä =)
[color=maroon]Zatulle ja muillekin unista. Olitte viime viikolla kyselleet unentulkinnoista ja joka päivä olen unohtanut vastata. Eli itse en tapaa tulkita kaikkia unia enkä sillä lailla uskokaan että pitkän sekavan unen (esim. chikkan] kertoo muusta kun alitajunnan tavasta selvittää omia pelkoja, haluja ja tapahtumia. Mutta uskon unisymboleihin, eli semmoisiin uniin kun unennäkijä itse voi heti sanoa mikä siinä unessa on Yksi semmoinen asia mikä jää mieleen. Esim, tuli, vesi, eläin, kuolema (mikä siis ei tarkoita kuolemaa huom.) syntymä, hampaiden irtoaminen, käärmeet jne. Eli uni josta saa enteitä on usein lyhyt ja siitä pitää osata tulkita se yksi symboli mitä uni viestittää. Toivottavasti ymmärrätte mitä takoitan. Eli jos joku haluaa että tulkitsen unen, olisi tärkeää tietää mikä asia unessa on ollut merkittävintä. Pitkä ja sekava uni on usein vain ... niin, unta =)
Täällä soi puhelin taas, jo toista kertaa 10 minuutin sisällä, en viitsi vastata kun haluan kirjoittaa loppuun rauhassa, mutta kyllä mä joudun istumaan puhelimessa paljon. Ennen tykkäsin, mutta nyt välillä toivon ettei koko kapistusta olisikaan.
Nasulle sanoisin että kyllä kuulostaa rankalta! Täällä saa kodinhoitajan aika helpostikin, pieni kunta kun on. Sun kannattaa otta selvää minkälaisia palveluita sun kunnassa on, siis yksityisiä ja soittaa sinne, osaavat hienosti kertoa mikä jää käteen maksettavaksi summaksi, ehkä voisit saada tilapäisesti jotain apua. MLL voisi kans auttaa, tarvisit ilmeisesti jonkun joka ulkoiluttaisi lapsia kerran päivässä. Itse olen osaanut tällä kertaa pyytää apua, ja soita itsekin ihan rohkeasti vaikka naapuriin ja kysy saako lapset mennä sinne leikkimään. Itse olen huomannut että ihmisillä on kova auttamisen halu, vaikka nykyään ei osata pyyttää toisilta apua. Ajattele niin että sinä autat vuorostasi heitä kun siihen pystyt ja useimmat eivät edes odota vastapalveluksia kun ihmisillä on hätä.
Ardisialle kiitokset kauniista sanoistasi! Täällä suomessa ei voi viedä lapsia päiväkotiin väliaikaisesti, koska kotihoidontuki loppuu saman tien ja sitten on 3 kk karenssi, vaikka lapsi olisi sollut päivän hoidossa, nimimerkillä kokemusta on. V, 2004 sain työpaikan ja ilmoitin 2 lasta päiväkotiin, yhden kokopäivähoitoon ja toisen koulun jälkeen. Menin iloisesti ekaa päivää töihin ja heti ymmärsin että minua oltiin hijattu. palkka oli pienempi, työaika oli lyhyempi ja lisäkis oli aivan hullut säännöt vähimmäismyynnistä, minkä tajusin kun aloin kysellä muilta kuinka kauan olivat olleet töissä. Firma oli puhelinmyyntifirma ja työaika oli se 3 kk minkä aikana oltiin " koeajalla" ja palkkakin oli kehno. Sen jälkeen luvattiin kuu taivaalta, mutta eipä kukaan siitä kerinnyt nauttia. Päätin että koska käteen jäi enemmän rahaa kotinhoidontuella, jään kotiin sittenkin. Ilmoitin päiväkotiin ja kelalle ja sitten sainkin shokin. Kelasta ilmoitettiin että koska mulla on kunnallinen hoitopaikka, kotihoidontukea ei makseta siltä kuulta kun on aloittanut (elokuun alku) eikä sitä seuraavalta vaan vasta kolmannen kuun viimeisenä päivänä tulee eka kotihoidontuki. Eli itse jäin kotia ilman euroakaan elokuun ensimmäisestä- lokakuun 31:mäiseen päivään asti. Lisäksi jouduin maksamaan elokuulta täydet päivähoitomaksut molemmilta lapsilta. " Työpaikkani " meni sitten kuukauden päästä konkurssiin, enkä saanut palkkaakaan siitä ainoasta päivästä minkä siellä vietin. Eli suomessa vanhemmat voivat tehdä pätkätöitä vain jos joku sukulainen voi hoitaa, muuten tulee kalliiksi.
Nasulle vielä, olen aika varma että kunnan on voitava tarjota apua sinun tilanteessa, sen tiedän että voivat antaa maksusitoumuksen yksityiselle palvelun tuottajalle. Voitko hakea lääkärintodistuksen siitä että et pärjää enää, ja sillä uhata kuntaa?? Ihan hirvittää sun tilanne ja sääliksi käy!! Voimia sulle!!
[color=navy] Ardisia, tiedän panniikkikohtauksen, olen saanut niitä itsekin nuorempana. En tosin synnytyksen aikana. Voin uskoa että se on pelottava kokemus. Kaikki ympatiani sulle. Onneksi saat keskusteluapua!
Nyt kaipa pitää soittaa niille joilla oli asiaa, voikaahan hyvin mammat! =)
nenn35+1
[color=blue]Nukuttiin sitten akan kans pommiin aamulla. Meinaspa tulla pikkasen kiirus, mut vaan muutamia minuutteja myöhästyin työkkäristä. Mullako raskas kaasujalka?
Kävin sitten samalla pyörähtään systerillä, ku tilattiin yhessä Anttilasta. Tuli mm. imetysrintsikat ja eipä ollu hinnan kirossa -> 9,50 ja tuntu hyviltä päällä.
Samalla reissulla kävin yhestä halpakaupasta ostaan itkuhälyttimen, vähä alle 30,-. Pitää tässä tänään tesmailla onko se pätevä. Koska ei tosiaan mittää nimekästä merkkiä oo. Mut eiköhän tuo saman asian aja.
Uhhuh. .menipä masu sekasi. Jospa se johtu vaan siittä ku poikkeuk-
sellisesti otin pari kuppia sumppia yhen sijaan, enkä oo kovin tukevasti vielä syöny tälle päivää.
[color=blue]Chicca [color=violet]toivottavasti saat elppastua kotiaskareilta ja muutenki. Täytyy kyllä myöntää etten normaalistä näin tiheeseen leivoskele juuri mittää. Satunnaisesti vaan jotaki. Mut kai sitä on nyt akut latautunu, ku on saanu olla vaan kotona.
[color=blue]Leperus [color=maroon]heh :D kivasti ne nuo pikkuset päättelee kaikkee. Sitä omatkin päivät kirkastuu, ku katselee maailmaa lapsen silmin :)
[color=blue]Lydi@ [color=violet]jospa sie ens yönä pysyt sängyssä etkä kuuhaile. Ihan outo mulle ainaki tuo sarja.
Kiitos linkistä, tuo eilinen ohje oli iloleipurien. Lehestä sen nappasin, joten pitäs joskus niitten sivuilla käyä tutustuun muihin ohjeistuksiin, ku tuo oli toimiva.
Ehottomasti teen piparitaikinan ite. Ohjeet vaihtelee lähes vuosittain, ku tuppaan unohteleen millä ohjeella oon viimeks leiponu. Piparkakkumökin oon alkanu tekeen valmistaikinasta, ku sen teen aina erikseen niin pitihän sitä helpotusta löytää ;) Akka oottaa jo kovasti, ett tehään mökki, mut saa malttaa kuun vaihtumista.
[color=blue]Mikä pitää tiellä. .[color=maroon]mua piristää hirveesti peipin liikkeet. Aikasi aamusta tänäänki oli ihana tuntee möyrimistä ja oli pakko ukon käsi laittaa masun ympärille, vaikka se oli niin unitokkurassa, ett tuskin tajus mittää :) :) Toisena vois mainita, ku akka huutelee/laulelee masuun ja ku luen lastenkirjoja ääneen niin peipi liikkuu :) Ja tottakai herkuttelu piristää ja joskus omassa rauhassa pohiskelu. Köpöttelyreissut on myös tärkeitä. Tässähän näitä jo oliki.
[color=blue]Taneli [color=violet]mä kans täs yks päivä mietin verhojen vaihtamista. Taian sen joku päivä ottaa urakaksi, ku ukko on orjana ;) Olkkarissa meillä on tupla-akkuna elikkäs siinä on tooosi pitkä puinen verhotanko. Saa ukko sen kans ainaski avustaa. Ite silitän ja laitan nipsuihin, mut ku on tällanen vaahtosammutin niin saa ukko ripustella.
[color=blue]Ardisia [color=maroon]toivottavasti selvisit säikähyksellä ja mustelmilla " liukumäestä" . On tosiaan varmaan parempi asentaa mamilukot ;)
Neuvolakuulumisia ootellessa. .
[color=blue]Fable [color=violet]täytyy olla kyllä tosi pöpö kyseessä, koska pikku-ukko on niin voimaton. Toivottavasti paranee pian.
[color=blue]Nenn [color=maroon]ei oo ahistanu henkee tällä akalla. Hengästyttää tietty helpommin, mut ei muuta.
No, jo on p**seestä tuo kotihoidontuki juttu, ku voi katketa noin pitkäksi aikaa. Mitä ihmeen järkee on rankasta siittä, ett joku haluaa olla töissä :/ Ja ois kiva, jos tarvis maksaa just niistä päivistä ku lapsi on ollu hoijossa. Miksihän sitä ei vois muuttaa ?¿/päivä *hmm*.
[color=darkviolet]Pitääpä tekasta puuro ja katastaa onko tuo masu nyt ookoo vai ei. .
Täällä yksi mamma joka yrittää epätoivoisesti verrytellä sellaiseen kuntoon ettei olisi koko ajan hengästynyt ja lihaksia särkisi. Pitää ihan kevyesti touhuta, ettei tulisi takapakkia liiaksi. Jotkin vaivat poistuu sitten kun synnytys on ohi.
Tuosta päivähoitoasiasta on ollut puhetta. Minullekin tuli nyt kyllä aivan yllärinä tuo, että on 3kk:n karenssi kotihoidontukeen, kun lapsi on kunnallisessa hoidossa. Ymmärsinkö oikein, että siltä kuulta ei makseta milloin lapsi on viimeisen kerran hoidossa. Ja sitten on vielä se karenssi kuukausi ja sitten vasta seuraavan kuun lopussa maksetaan ensimmäinen tuki? Meillähän poika on ollut nyt hoidossa kun itse en ole ollut kykenevä hoitamaan poikaa. Toisaalta suurensuurta merkitystä sillä ei ole, kun olen nyt äitiyspäivärahalla, mutta olisi se hoitolisäkin sitten ihan kiva lisä, jos sen voisi saada.
NASU: Kuulostaa kyllä rankalta tuo sun tilanne. Toivottavasti saisit jotain apuja jostain tilanteeseesi, ettet olisi aivan loppu vauvan tullessa taloon. *halaus rutistus*
LYDI@: Täällä ilmottautuu kohtalotoveri unettomiin öihin. Itse olen viettänyt tosi levottomia öitä, kun uni ei vaan tule, poika herättelee tai supistaa.
TANELI: Itsekin haaveilen että laittaisin joulua oikein kunnolla. En taida vaan kehdata, kun heti pyhien jälkeen olisi muutto edessä. Saa valot, kynttilät ja tunnelma riittää. Meille taitaa tulla koruton joulu ulkoisesti. Mutta voihan se joulu olla tällainenkin, kai?
ARDISIA:Sinähän lennokkaasti olit portaat menny. Onneks ei pahemmin käyny.Varmasti säikytti kovasti. Mukavaa neuvolareissua! Toivottavasti vaavi olisi oikein päin ja saisit vähän puhella mieltä painavia asioita.
FABLE: Toivotaan, että vauveli kääntyisi vielä oikein päin ettei siitä tulisi enää murhetta ja pelkoa synnytykseen. Ovatko puhuneet mahd kääntämisestä?
NENN: Minulla on ollut sellaista tunnetta että olisi kuin kala kuivalla maalla. Tuntuu että vaikka kuinka henkeä vetää niin se ei riitä. Sellainen ahdistava olo. En ole osannut yhdistää sitä mihinkään. Joskus vaan on sellainen päivä, että tuntuu, että läähättää ja puuskutta ja on ahdistava olo.
Nyt taidan painua sohvan pohjalle neulomaan vauvan toista töppöstä valmiiksi ja tyhjentämään tuota karkkipussia...:)
Tuiskua +kirppu 34+6
Meillä tyttö ei oikein tahtonut viime yönä nukkua, meni kyllä ajoissa nukkumaan mutta jostain syystä heräs kymennen jälkeen ja valvottikin sit pitkälle puoleen yöhön. J anyt tätä äitiä väsyttäis kun en oikein aamustakaan osaa unia pidentää..
Chicca: hyvä että paikat ooli kuitenkin vielä noinkin hyvin kiinni, ettei " pikkuinen" ihan vielä syntyis.
Nasu: Toivottavasti saisit apua tuohon sinun tilanteeseen edes joksikin aikaa päivästä. Kannattaa kokeilla juuri tuota MLL tai 4H kerholaisia. Tietysti ne pikkasen maksaa mutta saisit ainakin hetken levätä.
Outi: Joko on vatsatauti helpottanut? Täällä ei.. kohta menee jo hermot tähän p****miseen..
No mut nyt mä taas unohdin mitä piti kirjottaman,joten jatkan taas tuota iänikuista taistelua noista per****n päiväunista tuon uhmaikäisen tytön kanssa...
äityli ja rinsessa 31+6
[color=purple][b]Pohojalaaset liikennesäännöt on paikallaan ;)[/b]
Autoolijoolle:
1. Jos joku menöö erellä, aja ohitte.
2. Jos joku yrittää ohitte, niin älä päästä.
3. Säästä vilikkua.
4. Ku liikennevalo vaihtuu nokkas erestä vihiriästä keltaaseksi, niin kiihrytä vauhtia. Kyllä sä kerkiät.
5. Ku jalankulukia tuloo eressä suajatiälle, nii lisää vauhtia. Ei se sitte tuu.
6. Mutta jos se kumminki tuloo, nii polokaase kaasu pohojaan. Ettei jää kitumahan.
7. Ku joku hirasteloo erellä ja hakoo vaikka jotaki paikkaa, niin neuvo sille oikia osoote. Elikkä huura ohimennessäs sivuikkunasta, että: " Painu ***hun!"
8. Oo varovaanen ruuhkaliikentees. Ettei kännykkäs lipsahra korvalta.
9. Ku joku yrittää sivutiältä ramppia myären isomman tiän liikennevirtaan, niin älä tee sille tilaa. Son joku kohomo.
10. Jos taharot ajella rauhassa kaupunkilla, niin lähäreppä paanalle vaan silloon, kun kaikki muukkin tapaa liikkua.
11. Jos jonku auto menöö rikki ja pysähtyy etehes, niin töötötä ja raivua ittekses niin kauan, että saat syränhalavauksen.
12. Jos haluat päästä nopiaa kaupunkin lävitte, niin hommaa polokupyärä ja aja jalakakäytävällä. Siälä saa päästellä lujaa.
http://norssi.oulu.fi/suomi/3.9.4.1.htm
Oli vaikehia,en tiänny ihan kaikkia.. sen verta erua on etelä ja pohjois pohojanmaas!
[color=darkblue]Hienoa Zatu, kiitos hyvistä nauruista!! Itse tunnistan itseäni tuosta vaikka samaa murretta en osaakaan =)
Joku eilen kyseli kuinka tämä yhdessäolo voi jatkua sen jälkeen kun jakaannutaan. No edellisessä odotuspinossa (toukomammat 03 ja 05) ollaan jatketu porinoita tuolla vauvapuolella, välillä viikkopinoilla ja välillä päiväpinoilla, riippuen aktiivisuudesta. Eli se joka ekana vauvan saa, saa kunnian aloittaa pinoutumisen vauvapuolella, muut seurataan sitten kun oma nyytti on haettu. Varsinkin alussa moni kuitenkin pinoutuu odotuspuolella, kun ei vielä ole kovin montaa joilla on jo se vauva. Kukahan on ensimmäinen =) Blogiin voidaan sit laittaa kuvia vauvoista (ihana ajatus) ja nimiä, jos haluaa.
Eihän tälläista porukkaa voi jättää noin vaan, eihän? =)
nenn
[color=red]Apua Zatu! Mitä nää kaks tarkoittaa? Olen yrittänyt omasta mielestä kaikkia nyt, ja näistä herjaa..
namiskuukkeli (oma arvaus=karamelli)
kompiainen (oma arvaus=yleisnimitys teknisestä kummajaisesta)
Kerrohan mitäs noilla tarkoitetaan =) Pliiiiis!!
Mä en etes ite tiiä noita kaikkia, ja mitä äkkiseltään tutustuin niin mun murre on sekotusta noista kolmesta ;)
Onpas paljon lainasanoja ruotsinkielestä, mistähän johtuu? Itse pidän Oulun seutua ihan supisuomalaisena... No ainakin ymmärrän tän tähden hyvin oulun murretta!!
Mutta mun mielestä olisi loogisempaa jos nam-sanan sisältävä murresana tarkoittaisi hyvää syömistä kuten karamelli. Niin, saatte muuttaa sitä murrettanne! =)
[color= lime]ihan kun joku chatti olisi kyseessä =) (testaan onko lime värikartalla =) )
[color= green] Soitin terveyskeskukseen ja se virtsaviljely oli muuten negatiivinen mutta kuulemma epäpuhdas... Kysyin että voiko se tarkoittaa tulehduksen alkua, ja laborantti vastasi töykeesti että tuntuuko sitten siltä että olet sairas?? No huh,huh. En kai jättelis näitä näytteitä 3 viikon välein jos sen tietäisin. Ei se meinannut uskoa kun sanoin että olen sairastanut munuaistulehduksia 2 kpl ja oireettomasti ensin virtsatientulehduksen. Ei se ole kuulemma mahdollista. NO ON SE! Per****le. No taidan jättää uuden näytteen n. 2 viikon päästä varmuuden vuoksi etten tällä kertaa menis ihan sairaalakuntoon.
Mihinkäs Sinda on jäänyt? Ja onkohan Sulina jo selvinnyt sieltä pohjanmaanreissultaan... Hmmm.
Nyt vuoroa toisille!
Nonni, unettomia öitä tältä suunnalta. Koskahan viimeksi oon nukkunut kunnon mittaiset unet?! Taas on mennyt useampi yö hyvin valvoessa. Onneksi on tuttua aikaisemmista raskauksista. Hattua nostan teille vielä työssäkäyville, miten oikein jaksatte??!
Poikkeuksellisesti telkkariasiaa tällä palstalla: Olettekos kukaan ikinä katsoneet Ali G Usa:ssa sarjaa? Satuin tänään näkemään sen ja täytyy sanoa, että osu ja uppos! Järjettömän hauska. Täytyy varmaan käydä kattoos elokuvissa Borat, vois olla hauska. Tenat vaan matkaan..
Chicca: Jopas sulla on ollut touhua ja turvotusta, niin ja unia. Sulla on viikkoja jo hurjan paljon. Meidän esikoinen syntyi 38+3, joten noilla sun viikoilla mä olisin melkein toinen jalka oven raossa.
Zatu: minttusuklaakakku kuulostaa syntisen hyvältä. Kotivinkin sivuila löytyy myös minttusuklaaruutujen ohje. Siihen tulee suklaata enemmän kuin laki sallii ja sen takia kai se olikin niin taivaallista.. Löytyy tuolta:
http://www.kotivinkki.fi/asp/system/empty.asp?
P=1256&VID=default&SID=420095835199324&S=0&C=24880
Teetkö muuten piparit omalla ohjeella vai valmistaikinasta? Tein viikonloppuna elämäni ensimmäisen piparitaikinan. Netistä löytyi muumimamman resepti ja voi jestas, mutta oli hyviä. Taikinaakin syötiin aika läjä jääkaapista päin :)
Tupakoinnista: mies polttaa järjettömän vähän päivässä, max 5, jota ei ilmeisestikään aio lopettaa. Mä lopetin raskauden alussa. Toivottavasti ei ala maistua uudestaa imetyksen lopettamisen jälkeen..
Maikkoo: Kuinkas sun LA taas olikaan ku nuan vähääsesti tuntuu päiviä olevan jälijellä??! Ja mihinä sun äitees ny esiintyy? Minoon jostaki lukenu jotaki juttua tuosta näytelmäkappalehesta, eisunkaan se ny kaupunginteatteris ollu?! ooksä ny malttanu olla möyrästämättä pihalla? :) Minoon kyllä malttanu. Laiskuuren etuja. Alaosasto natisoo liitoksistansa seisoskelun jälekehen, saatika sitte jos jotaki touhuaas oikee lujaa!
OMK&äityli: pikaista paranemista taudista!!
Monttu: Nuku vaan aina kun voit! :) Kateeks ihan käy. Mä oon päättänyt nukkua aina silloin kuin voin, kellonaikaan katsomatta. Pitkät päiväunet ei tunnu vievän yöunia, pikemminkin päinvastoin. Nytkin pitäis väsyttää jo ja lujaa, mutta kun ei. Taitaa olla lapsilla huomenna leffahetki..
Beijaflorille proteiineista: mulle terkkari sanoi neuvolassa, että pissan proteiineja voi nostaa ruoka-aineista ainkin banaani. Jotain muutakin oli, banaani jäi vaan mieleen, kun itse popsin vähintään 2/pvä. Runsas valkovuotokin kuulemma nostaa proteiinia, en sitten tosin tiedä kuinka paljon. Mulla on ollut proteiinia ajoittain pissassa, terkkarin mukaan " hyvin vähän" , joten en sitten tiedä, kuinka paljon em vaikuttaa tikussa. Toivottavasti sun tilanne kuitenkin hyvä erityisesti proteiinin suhteen!
NASU: johan sulla on jaksamista! Miten eivät neuvolasta tajunneet tilannetta?? Olitko tiukkana? Eikös jo kolmella alle kouluikäisellä ole oikeus kodinhoitajaan ihan normaalissa arjessakin? Muistelenko nyt omiani? Yksityisten yrittäjien palvelukset saa laittaa kotitalousvähennyksiin, toivottavasti teiltä päin löytyy kotipalveluyrittäjiä. Laita mies värväämään sulle apua. Toivottavasti saat pian apua kotiin ja todellakin, lepää aina kun voit! Jaksamista!
( . ) Tuhansia töitä, valvottuja öitä.. Hei mamitsut, mikä pitää naisen tiellä?? Mut on pitänyt ruoka (hyvä ruoka, parempi mieli..). Pizza maistui tänään oikein hyvältä, tässä kirjoitellessa on laskenut pikku pussi manteleita, viikonlopun pipareista ei oo enää jälkeäkään.. Eipä jaksa kovasti vahtia syömisiään, kun valvoo paremmin kuin nukkuu. Keskiviikkoaamuna on ilo käydä sokerirasituksessa ja ti-ke yö olis parempi nukkua kuin kärvistellä nälissään.. Massu voi hyvin ja vauvakin kaikesta päätellen. Liikkeet on muuttuneet rauhallisemmiksi ja ihan mukava niin. Lantio naksuu ja paukkuu, liikkeellelähtö on välillä yhtä tuskaa, häntäluun vois käydä poistattamassa, niin ei olis vaivoina..Mutta ei onneksi suurempaa vaivaa.
Taisi tulla aikamoinen yöromaani, jokohan se uni alkais maistua pian? Meinaa pukata yöllistä maniaa, sormet vähän syyhyää joulukorttiaskartelun pariin.. Hartiat on onneksi niin jumissa, että vauvan pipon virkkaus ei innosta.
Erinomaisia tai edes kohtuullisia vointeja kaikille! Kirpeitä pakkaskelejä, jotta tautipöpöt kualis!!
L, yömaanikko 29+5?