Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tuo mobile pay eroaa tavallisesta tilisiirrosta? Torissa jotkut pystyy maksamaan vain sillä...

Vierailija
04.04.2023 |

...eivät kuulemma pysty käyttämään tilisiirtoa, eivät pääse nettipankkiin. Maksu toki siirtyy ilmeisesti nopeammin, mutta miksiköhän nuo jotkut mobile payn kannattajat ei kelpuuta ihan perinteistä tilisiirtoa maksutavaksi?

Kommentit (170)

Vierailija
61/170 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mobile Pay toimii samanlailla kun tilinsiirto. Eli jos luotat toiseen henkilöön niin voit maksaa.  Rahoja et saa takasin normi tilisiirolla tai mobilpaylla tai vastaavilla.  eli sillain jos kasvotusten maksaa vaikka kaverille bensarahaa niin asiat on hoidossa jne.

Vierailija
62/170 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei varmaan ole aina tunnus- tai avainlukulistaa mukana matkassa. Tai mitä eri pankit nyt käyttävätkään kirjautumiseen, itsellä tili Nordeassa eli tunnuslukusovellus puhelimessa. Mobilepay-maksut ovat siinä mielessä käteviä ettei tarvita verkkopankkia vaan rahat siirtyvät heti maksajalta saajalle. 

Niin, mutta huono puoli on kyllä se, kun maksun vastaanottajallakin pitäisi olla älypuhelin ja mobile pay : /

Taas meitä wanhoja sorretaan....

Aapee

No jos sinulla kerran tietokone ja nettiyhteyskin on, niin eiköhän se älypuhelinkin ole aika itsestäänselvyys. Onko niitä edes muita puhelimia enää käytössä?

Tavallinen kännykkä, jolla voi soittaa, tekstata, ottaa kuvia ja kuunnella radiota ja lisäksi laittaa kalenteriinsa muistutuksia. Saan olla netissä ihan tarpeeksi kannettavan tietsikkani kanssa, en ymmärrä miksi pitäisi olla netin äärellä kellon ympäri. Elämässä on niin paljon muutakin. Mutta olen wanha, myös sielultani, joo.

Aapee

Luultavasti aika moneen nykyaikaiseen "peruspuhelimeen" saa mobilepayn.

Tässä ei ole kosketusnäyttöä. Halpa rimpula kyseessä, mutta minulle välttää. En oikein tiedä uskaltaako tämmöiseen laittaa nettiä.

Aapee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/170 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei varmaan ole aina tunnus- tai avainlukulistaa mukana matkassa. Tai mitä eri pankit nyt käyttävätkään kirjautumiseen, itsellä tili Nordeassa eli tunnuslukusovellus puhelimessa. Mobilepay-maksut ovat siinä mielessä käteviä ettei tarvita verkkopankkia vaan rahat siirtyvät heti maksajalta saajalle. 

Niin, mutta huono puoli on kyllä se, kun maksun vastaanottajallakin pitäisi olla älypuhelin ja mobile pay : /

Aapee

No kuinka vanha sinä olet? Minä kohta 65-v olen käyttänyt MobilePayta jo vuosikausia. Ja muuten kaupoissa Applepayta. En edes muista, koska minulla olisi ollut käteistä mukana (paitsi Espanjassa) ja luottokortitkin vaan makaavat lompakossa vailla fyysistä käyttöä.

No, minä olen 52v. Ei älypuhelinta, ei maksukorttia (ei pankki-, luotto-, automaattikorttia, ei siis mitään korttia). Ei onnistu Mobilepay.

Maksan käteisellä tai tilisiirrolla.

-eri-

Siis mitä? Ei voi olla totta että ei edes pankkikorttia.

Voi kuule, on lukemattomia ihmisiä jotka käyvät nostamassa käyttörahansa pankin tiskiltä kerran kuussa ja jotka maksavat siinä samalla myös kaikki laskunsa. Täysin arkipäiväistä edelleen.

90% näistä oli yli 75-vuotiaita.

Mahdollisesti. On näissä jonoissa paljon muitakin ihmisiä kuin kovin vanhoja. Itselleni hassu ajatus että ei olisi yleisesti tiedossa että käteisellä asiansa hoitavia on runsaasti. Mitä ihmiset olettavat muiden jonottavan koko päivän siinä pankilla kuin käteisen nostoa ja laskujen maksua. Pitkä jono pankin edessä on itselle niin tuttu jokakuinen näky.

Vierailija
64/170 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnus ja avainlukulista.

Huoh miten vanhanaikaista.

OP on mobiiliavain. Listoilla ei ole aikoihin päässyt sisään.

???

Kas kun minulla ainakin OP:n paperinen avainlukulista toimii edelleen.

-eri

Ja minulla S-pankin. Ja jopa Nordean avainlukulista toimii edelleen, vaikka jo ainakin kuusi vuotta on uhkailtu, että ne poistuvat käytöstä. Aina vain tulee uusi postissa.

Mitä hittoa! Minulle lakkasi tulemasta Nordean avainlukulista, piti ottaa tunnuslukulaite. Minua on huijattu!

Vierailija
65/170 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aapee

No kuinka vanha sinä olet? Minä kohta 65-v olen käyttänyt MobilePayta jo vuosikausia. Ja muuten kaupoissa Applepayta. En edes muista, koska minulla olisi ollut käteistä mukana (paitsi Espanjassa) ja luottokortitkin vaan makaavat lompakossa vailla fyysistä käyttöä.

No, minä olen 52v. Ei älypuhelinta, ei maksukorttia (ei pankki-, luotto-, automaattikorttia, ei siis mitään korttia). Ei onnistu Mobilepay.

-eri-

Siis käytkö sinä ihan pankin konttorissa nostamassa rahaa, jos kerran et omista minkäänlaista korttia ja maksat käteisellä? Eikö tuo ole nykypäivänä turhan hankalaa, kun kaikissa pankeissa ei ole kassapalveluita tai jos on, ne ovat avoinna tyyliin keskiviikkona klo 10-12.

Vierailija
66/170 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

???

-eri

Turvallisuussyistä unohda se lista.

Vierailija
67/170 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aapee

-eri-

Siis mitä? Ei voi olla totta että ei edes pankkikorttia.

Voi kuule, on lukemattomia ihmisiä jotka käyvät nostamassa käyttörahansa pankin tiskiltä kerran kuussa ja jotka maksavat siinä samalla myös kaikki laskunsa. Täysin arkipäiväistä edelleen.

90% näistä oli yli 75-vuotiaita.

Mahdollisesti. On näissä jonoissa paljon muitakin ihmisiä kuin kovin vanhoja. Itselleni hassu ajatus että ei olisi yleisesti tiedossa että käteisellä asiansa hoitavia on runsaasti. Mitä ihmiset olettavat muiden jonottavan koko päivän siinä pankilla kuin käteisen nostoa ja laskujen maksua. Pitkä jono pankin edessä on itselle niin tuttu jokakuinen näky.

Onko se jokakuinen jonottaminen sitten niin ihanaa, vai miksi et vain hanki pankkikorttia?

Vierailija
68/170 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole valmis lataamaan ilmaista tietoturvallista sovellusta vaan haluaa hoitaa kaupankäynnin maksuasiat pöytätietokoneen äärellä paperisesta avainlukulistasta lukuja tihrustaen, se on täysin ok. Sitten pitää vain etsiä muut jotka suosivat samaa menettelytapaa ja hyväksyä että kaikkia ei kiinnosta odotella rahan siirtymistä myyvän osapuolen tilille, jos tarjolla on myös kaupankäyntiä jossa rahan siirtämiseen menee minkä tahansa pankkien välillä 5-10 sekuntia.

Itse käytän kyllä Mobilepaytä ja se on minusta kätevä, mutta en kyllä koe mitään tarvetta pilkata muita, jotka eivät halua käyttää miljoonaa eri sovellusta. Ihan sama juttu näiden kanssa, jotka suorastaan VAATIVAT muiden käyttävän Whatsappia, Facebookia, jne. kun se juuri minun käyttämäni sovellus on maailman paras ja kätevin, ja kaikkien kuuluisi sitä käyttää, ihan kaikkien.

Minulla ei ainakaan käy kauppa Torissa niin hyvin, että olisi varaa näyttää ovea ostajille, jotka haluavat maksaa perinteisellä tilisiirrolla. Itse asiassa hyvä juttu, jos kieltäydytte myymästä tuollaisille ostajille - ehkä ne ostavat sitten mieluummin minulta!

Itse myynkin jotain hyvin ekslusiivista, niin sitä ei ihan kaikilta myyjiltä saakaan... 🤭

Aapee

Vierailija
69/170 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kellään enää nykyään on käytössä tunnuslukulistoja. Ja mobilepay on toki kytketty tiliin, vaikka operoidaankin puhelinnumerolla. 

Veikkaan että kyse on siitä ettei haluta kytätä milloin maksu on tullut perille, mobilepaylla kun maksu näkyy heti ja kaupat voi lyödä lukkoon heti. 

Vierailija
70/170 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

???

-eri

Mutta jos hoitaa pankkimaksuja vain kotosalla, niin miksi pitäisi unohtaa? Listanhan voi piilottaa minne vain, vaikka pitää omien alkkareiden alla salataskussa : )

Vierailija
71/170 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh tätä maailmanmenoa. Kaikkea uutta tulee koko ajan niin vauhdilla, että ei sielultaan wanha pysy perässä. Muistan, kun teksti-tv:kin oli äskettäin hurja uutuus ja puhuttiin suuresta tiedonvallankumouksesta, kun nyt kuka tahansa tv:n omistaja pystyi katsomaan siitepölytiedotteita....

No ei nämä tule mitenkään vauhdilla vaan ihan pikkuhiljaa ovat tulleet. Aikaa on ollut opetella.

Minkä ikäinen olet.

Itse 60v

Vierailija
72/170 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

???

-eri

Eivätköhän ne listat ole aika turvallisia, ainakin päätellen siitä, että nettiostoksia tehdessä tarvitaan pahimmassa tapauksessa 7 eri koodia, joista osa tulee tekstiviestillä, osa siitä listasta ja osa on olemassa vain käyttäjän ulkomuistissa.

Vierailija
73/170 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aapee

-eri-

No et sitten vissiin edes matkustele tms vaan olet jämähtänyt kotiympyröihin.

Miten tämä liittyi matkustamiseen?

Miehellä on älypuhelin ja pankki- sekä luottokortti. En koskaan lähtisi matkalle ilman häntä, koska on ihanaa jakaa matkustuskokemukset ja muistella niitä myöhemminkin.

Eli et kuitenkaan voi elää täysipainoista elämää ilman kortteja. Käytät niitä vain miehesi välityksellä.

Vierailija
74/170 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tilisiirtoa huomattavasti nopeampi ja helpompi ja luotettavampi eikätarvitse muistaa kuin pinkoodi 4 numeroa. Tilisiirtoon tarvitset aikaa ja energiaa tilinumeroineen kaikkineen ja pankkiin kirjautumisineen... Ai niin mutta etpä sä voi tilisiirtoakaan tehdä ihan tosta vaan jos sulla ei ole mobiilipankkia eli pankkia luurissa. Mahtaa elämäsi olla vähän hankalaa, suosittelen nykyteknologian käyttöönottoa. Mobilepayssa menot Visan kautta ja tulot tilille niin on vielä Visa turvaajana takana hankinnoissa.

Vielä runsas 10 vuotta sitten kellään ei ollut älypuhelinta ja se oli ihan normaalia. Ei silloin valitettu, että elämä on hankalaa.

Ensimmäinen iphonen julkaistiin 2007, joten älypuhelimia on ollut myynnissä pitempään kuin kymmenen vuotta.

Vierailija
75/170 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

???

-eri

Ja minulla S-pankin. Ja jopa Nordean avainlukulista toimii edelleen, vaikka jo ainakin kuusi vuotta on uhkailtu, että ne poistuvat käytöstä. Aina vain tulee uusi postissa.

Siellä apissa voi pin-koodilka kyllä kirjautua. Vuosiin en ole avainlukulistoja käyttänyt.

Mikähän takia ovat poistumassa. Oletko kuullut sanaa turvallisuus.

Vierailija
76/170 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

???

-eri

Mitä hittoa! Minulle lakkasi tulemasta Nordean avainlukulista, piti ottaa tunnuslukulaite. Minua on huijattu!

Minäkin tilasin tunnuslukulaitteen, mutta päätin, että otan sen käyttöön vasta kun listoja lakkaa tulemasta. Nyt laite on ollut laatikossa jo neljä vuotta ja listoja tulee edelleen.

Vierailija
77/170 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mobile payn avulla voit maksaa ostoksen luottokortilla.

Vierailija
78/170 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksikö? Koska Kela seuraa tilitapahtumia ja ei maksa toimeentulotukea jos tilillä on vääränlaisia tuloja tai menoja.

Kyllä ne mobilepay jutut siellä tilillä näkyy ihan samalla tavalla kuin tavalliset tilisiirrotkin. vai luuletko että se on jotai mikkihiirirahaa jota mobilepaylla välitetään.

Vierailija
79/170 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pystyn kyllä maksamaan kahdenkin pankin tililtä mobiilisti ilman erillisiä tunnuslukutaulukoita, mutta silti kannatan MobilePayn käyttöä. Siihen kun ei tarvitse antaa kuin puhelinnumero, kuittaus maksusta tulee heti saman tien ja rahatkin siirtyvät välittömästi. Helppoa juuri Tori-kaupoissa, joissa tavara ostetaan kasvotusten. Myös omalle tyttärelle siirrän rahaa ensisijaisesti MobilePaylla. MobilePaylla voi myös lähettää toiselle rahapyynnön, joka tarvitsee sitten itse vain hyväksyä (tätä käytän tyttären kansa, kun on sovittu, että hän käy ostamassa asian x ja minä sitten siirrän hänelle siihen rahat). Samaten nettiostosten maksaminen on helppoa MobilePaylla (käytän näissä toki luottokorttimaksuakin, varsinkin jos on kyse isommista ostoksista).

Tilisiirtohuijauksia on siis tehty siten, että näytetään puhelimelta "kuittia" tilisiirrosta, mutta todellisuudessa se kuitti onkin huijattu ja rahat eivät ole ikinä tulossa tilille. Tilisiirto toimii kyllä, jos on kyse "rahat tilille ja sen jälkeen paketti postiin" -tyylisestä Tori-kaupasta.

-48v

Vierailija
80/170 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

???

-eri

Minulla on lista aina samassa lipaston laatikossa. Hyvin on pysynyt turvassa, kiitos vaan kysymästä.

Jos joku tähän taloon murtautuu, on lista pienin murheistani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän