Meidän ekaluokkalainen ei osaa vieläkään lukea :(
Osaa lyhyitä sanoja lukea esim. ja, on ja tuttuja sanoja ja nimiä. Lukiessaan arvailee paljan.
Kielellisesti lahjakas samoin matikassa, mutta huolestuttaa, miten muiden lapset?? Onko vinkkejä lukemisen oppimisen jouduttamiseen olemassa?
Kommentit (13)
Älä suotta hätäile vielä lukemisen kanssa. Tyttöni luokalla on muutamia, jotka eivät osaa edes kaikkia kirjaimia kunnolla. Oma tyttönikään ei vielä lue " sujuvasti" , mutta alku on lupaava. Eihän kouluakaan ole vielä montaa kuukautta käyty :) Laskeminen sujuu meilläkin paremmin.
Oletko ollut opettajaan yhteydessä, mitä mieltä hän on asiasta? Olisiko lisäharjoittelu kotona tarpeen?
Mut tää asia on niin kuin moni muukin:toiset oppii aiemmin ja toiset myöhemmin.
Osaako kirjaimet? Laita luettelemaan kirjaimia sanoista, jos osaa kirjaimet, ja liuta sanoja. Mitä tulee kun kirjaimia luetellaan peräkkäin? Ehkä keksii. Ja sanoja on kaikkialla ympärillä.
siinä, että osaa ilmaista itseään verbaalisesti, tuntee ja tietää käsitteitä. Hänellä on erittäin hyvä suullinen ulosanti ja muisti. Hän muistaa paljon erilaisia asioita ja osaa tuoda ne kysyttäessä esiin.
ap
Minä tein sitä jo ekalla luokalla. Koskaan en ole oikein kunnolla oppinut lukemaan. Tai, jos luen kunnolla, se on hidasta ja työlästä.
t. lukihäiriöinen
Itse en piitannut tippaakaan lukemisesta koulun alussa. Äiti luki minulle erään nuorten kirjan joululoman aikana ja aloin kiinnostua kirjoista. Opin pian kevätlukukauden alussa lukemaan ja sen jälkeen istuinkin nenä kiinni kirjassa perheen perustamiseen asti.
...älä hätäile turhaan. Anna lapselle oppimis rauha. Usein liika harjoittelu on haitaksi. Sitten kun lukemisen oivaltaa se on usein kerrasta selvää.
Nykyään liikaa odotetaan ja ihannoidaan aikaisin oppineita lapsia. Meidän esikoispoika on eskarissa ja siellä jo ope kehuu jatkuvasti lukevia lapsia. Pojallamme on nyt menossa lukemaan oppimisessa nk. herkkyyskausi ja opettaja hiostaa meitä vanhempia harjoittelemaan vielä iltaisinkin lukemista ja äänteitä. Mielestäni lapsella on kuitenkin oltava vapaa-aikaakin, vaikka kotona harjoitellaankin välillä. Liika on aina liikaa. Oppimisen on oltava mukavaa ja jokainen opii ajallaan ja tavallaan!
äitiope
opettaja ei ole huolissaan, mutta minä äitinä olen. Minulla itselläni on lukihäiriö. Erityisopettajan mielestä pojallani ei ole lukivaikeutta, mutta ihmettelen miksi hän lukee esim. SI niin, että sanoo sen IS eli kirjaimet vaihtavat paikkaa?
Toki tuossa lukemaan oppimisessa on kypsyyseroja lapsilla.
ap
Kaikista pahin, on että pakotetaan lukemaan ja " irvaillaan" myös siittä että ei lue. Saattaa jäädä traumoja jotka jäävät pysyvästi elämään.
T. 2 lukihäiriöinen
tuossa lukemaan oppimisessa (opettajan toiveesta).
Kaksi perheemme lapsista on oppinut lukemaan 5- ja 6- vuotiaina, ihan itsekseen ja yksi lapsista oppi koulussa jouluun mennessä.
Mutta nyt ei taida olla toivoakaan?!
Ap
Se tarkoittaa, että lapsesi osaa yhdistää kaksi äännettä tavuksi ja tässä vaiheessa se varmasti riittää. Kokeile kirjoittaa lapsellesi tavuttain joitain sanoja, joissa on kaksi tavua ja tavuissa aina vain kaksi kirjainta. kirjoita sanat tavuttain. Esim. ka-na, on-ni, ni-mi, mo-ni. JOs tällaiset sujuu, niin ei mitään hätää. Eikä muutenkaan tässä vaiheessa ole hätää.
t. alkuopettaja
Ei siis osannut lukea vaan esitti lukevansa kun muisti ulkoa tekstin.
Kerran petti pokka kun kirjassa oli marsun kuva ja nimi ja tyttö ihan totisena tavasi hams-te-ri. =D
Oppi lukemaan juuri ja juuri jouluun mennessä ja sitten lukikin heti hyvin. Kyllä se sieltä sitten tulee kun on tullakseen.
Ei kannata hätäillä vaikka muistan kyllä kuinka hermojaraastavaa se harjoittelu oli kun toinen vain muistelee ja arvailee...
ja tokan luokan loppuun on aikaa harjoitella.
Kehota lukemaan tarkasti.
Ehkä ei olekaan sitten niin kielellisesti lahjakas?