Miksi ihmiset puhuvat niin paljon älykkyydestä, arvoista, moraalista,...?
Miksi ihmiset puhuvat niin paljon tuollaisista "hypoteettisista" tai puhtaasti "teoreettisista" jutuista joilla ei ole mitään käytännön merkitystä, ei mitään vaikutusta käytännön asioihin?
Siis vaikkapa älykkyys. Se on psykologinen juttu tai siis psykologien mittaama ihmisen älykkyysosamäärä. Niin, kullakin ihmisellä on jokin älykkyysosamäärä, siis jokin tietty määrä älykkyyttä. Se älykkyys on ihmisellä, se vain on hänellä. Mutta siinä se: se älykkyys vain on henkilöllä. Älykkyys vain on. Ei sillä älykkyydellä ole mitään käytännön vaikutusta, ei se mitenkään liity sen ihmisen elämään, ei liity siihen miten se ihminen elää, miten hyvinvoiva se ihminen on, mitä se ihminen tekee, mitä sen ihmisen elämässä käytännössä tapahtuu,...
Ja vaikkapa arvot sekä moraali. Ne ovat filosofisia juttuja. Arvofilosofit ja moraalifilosofit pohtivat tuollaisia. Ja arvot sekä moraalikin vain ovat. Niitä on olemassa, voihan niitä pohdiskella, spekuloida, mittailla, analysoida,... mutta eivät nekään mitenkään liity mihinkään käytännölliseen, eivät liity ihmisten arkeen, eivät liity siihen mitä ihmiset tekevät tai miten ihmiset elävät tai miten hyvinvoivia ihmiset ovat tai mitä maailmalla tapahtuu,...
Älykkyys, arvot, moraali - noiden kolmen jutun lisäksi on useita muitakin vastaavia juttuja joista usein puhutaan mutta joilla ei ole mitään käytännön merkitystä, eivät millään lailla vaikuta ihmisten elämään. Joten miksi niistä puhutaan? Miksi ihmiset puhuvat asioista joilla ei ole mitään väliä?
Kommentit (6)
Vielä lisää vastaavia sanoja: reiluus, tasa-arvo, ihmisoikeudet, oikeus, vääryys, velvollisuus, vastuu,...
Vaikka kuinka paljon psykologisia/filosofisia tai muita vastaavia hypoteettisia teoreettisia juttuja, korulauseita, korusanoja. Miksi noita korusanoja käytetään niin paljon vaikka ne eivät mihinkään mitenkään ikinä ollenkaan käytännössä vaikuta?
ap
Kyllä voin sanoa elämän olleen mulle helppoa, kun älyä on. Puolisoni olen valinnut arvojen perusteella, samoin työpaikkani. Moraalin vuoksi olen parisuhteessa uskollinen, työssä tunnollinen ja ystävänä luotettava. Ei abstrakteja asioita lainkaan.
Olen ap tosi pahoillani että sä olet noin tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vielä lisää vastaavia sanoja: reiluus, tasa-arvo, ihmisoikeudet, oikeus, vääryys, velvollisuus, vastuu,...
Vaikka kuinka paljon psykologisia/filosofisia tai muita vastaavia hypoteettisia teoreettisia juttuja, korulauseita, korusanoja. Miksi noita korusanoja käytetään niin paljon vaikka ne eivät mihinkään mitenkään ikinä ollenkaan käytännössä vaikuta?
ap
Ja vielä lisää: maailmankuva, maailmankatsomus, uskonto, jumala, isänmaa, ideologia, aate, periaate, vakaumus, kutsumus,...
ap
Vieläkin lisää: itsetunto, itseluottamus, itsevarmuus, persoonallisuus, identiteetti,...
Psykologit usein käyttävät tuollaisia sanoja. Siis juttuja jotka ovat täysin abstrakteja. Voihan niitä mittailla, mutta mitään käytännön vaikutusta niillä ei ole. Joten miksi mittaillaan? Miksi niistä puhutaan? Mikä pointti tuollaisten psykologien tekemällä työllä on, miksi sellaista työtä rahoitetaan jolla ei ole mitään käytännön vaikutusta?
ap
Oletko tosissasi?