onko lääkäriä paikalla? Voiko olla munuais/virtsatiekivet aiheuttaa paineluarkuutta alavatsassa/nivusessa?
Hei, onko täällä ketään lääkäriä tai sellaista paikalla joka tietää munuais/virtsakivistä? Mulla joskus on tullut verta pissatessa muutama tippa ja jatkuva alavatsa/nivuskipu jomottavaa/vihlovaa. Tutkittiin, ei vt-tulehdus. Runsas vedenjuonti helpottaa kipua mutta lenkkeily pahentaa...
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko nainen vai mies?
Nainen
ap
Perustele.
Ap
Itse asiassa niitä verrataan toisiinsa. Kuulemma yhtä kipeät voi olla
Mulla on ollut virtsakivikohtaus ja kyllä se kipu on aivan hirveä. Monet menee ambulanssilla sairaalaan kaksinkerroin. Lisäksi mulla on ollut toisen kerran virtsakiviä, verta virtsassa ja kivut vain lievästi vihlovia. Virtsakivikohtausta on joku nainen kuvannut, että se on synnytyksen karsein aaltomainen kipu, joka virtsatiekohtauksessa on ja pysyy koko ajan yhtä voimakkaana eli hänen mielestään synnytys oli piece of cake siihen verrattuna. Mulla se kipu oli niin halvaannuttavaa, että sen seurauksena oksensin. Opioidipohjainen kipulääke lihakseen, kun tavalliset eivät auttaneet. Olin vuorokauden päivystyksessä, kun kipukohtauksia tuli useampi vuorokauden mittaan.
Voi johtua. Itse en noteerannut pientä kipuilua alavatsalla, sitten alkoi verivirtsaisuus ja kirvely jota siedin pari päivää kunnes yllättäen treeneissä sain pahan tärinä/hikoilu/kipukohtauksen ja meinasin menettää tajuntani. Siitä päivystykseen, kaiken maailman kokeisiin ja tarkkailuun vuorokaudeksi. Epäiltiin munuaiskiveksi, koska kipu siirtyi kovana kylkeen.
Parin pv:n päästä ultassa näky hydronefroosi toisessa munuaisessa, mutta ultra ei näyttänyt kiveä. Pikana CT-kuviin jossa näkyi iso 7,5x6x5mm munuaiskivi kivun ja munuaisaltaan laajenemisen syynä, eli ultra ei näyttänyt ISOAkaan kiveä!
Leikkauksessa paljastui tuon ison kiven lisäksi vielä 4 pientä, 'alkavaa' kiveä jotka poistettiin samalla. Sanoisin, että ko. oireilla aina kannattaa mennä lääkäriin, lekuri sanoi että munuainen kestää maksimissaan 2 vkoa hydronefroositilaa kunnes vaurioituu pysyvästi. Vaurio johtaa munuaisen vajaatoimintaan, mitä kukaan tuskin haluaa.
Huh, kuulostaa kamalalta :/ Eikö sinut olisi pitänyt leikata kun kipu oli noin kova ettei morfiinikaan tehonnut kunnolla?