Eduskuntavaalit 2023 OFFICIAL
Vaalipäivän tunnelmat ja kommentoinnit vaalien lopputuloksesta.
Kommentit (2314)
Olen niin ihmeissäni, kun Liike Nyt ei saanutkaan 10 edustajaa. Nyyyyyhhh!
Todennäköisesti persut on näitä korona on vain flunssa-tyyppejä, joiden mielestä kaikki rajoitukset ja koronatuet oli turhia.
Samoin Ukrainan sota oli varmaan niille ihan pikkujuttu, mihin Suomen ei pitäisi puuttua. Sodasta johtuva energiakriisikin oli hallituksen syytä, kun eihän nyt sähkön ja bensan hinta saa nousta, hyvänen aika.
Persujen täysi ymmärtämättömyys syyn ja seurauksen vaikutuksista on aika legendaarista.
Pitää toivoa, että kokoomus on niin fiksu, että ei ota ääliöitä hallitukseen.
Oikeistohallitus (Kok+PS) tietää kylmää kyytiä palkansaajille. Typerät duunaritkin äänestivät Persuja sen maahanmuuttovastaisuuden vuoksi, eivätkä ymmärtäneet että ei PS ole mikään pienipalkkaisen duunarin puolue.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti persut on näitä korona on vain flunssa-tyyppejä, joiden mielestä kaikki rajoitukset ja koronatuet oli turhia.
Samoin Ukrainan sota oli varmaan niille ihan pikkujuttu, mihin Suomen ei pitäisi puuttua. Sodasta johtuva energiakriisikin oli hallituksen syytä, kun eihän nyt sähkön ja bensan hinta saa nousta, hyvänen aika.
Persujen täysi ymmärtämättömyys syyn ja seurauksen vaikutuksista on aika legendaarista.
Pitää toivoa, että kokoomus on niin fiksu, että ei ota ääliöitä hallitukseen.
Kannattaisikohan sinun ottaa pääsi pois pensaasta ja ruveta seuraamaan edes hieman politiikkaa. Lue vaikka jotain helppotajuista ensin, ja nosta sitten tasoa. Lue jopa kokonainen kaunokirjallinen proosateos! Myös hyviä sanomalehtiä kannattaa lukea, ja avata silmät näkemään asioita hieman laajemmasta perspektiivistä. Lukeminen kannattaa aina.
Toivoo perussuomalaista äänestänyt väitöskirjatutkija.
Kannatan perussuomalaisia ja ääneni meni heille.
Edellinen hallitus oli surkea koska hinnat nousi, etenkin polttoaineen hinta. Edellinen hallitus ei auttanut minua millään tapaa kun hinnat nousi ja koronan hoito oli täysi farssi hallitukselta.
Toivon että tuleva hallitus keventää verotusta, kevennetään ilmastopolitiikkaa, leikkaa menoja reilusti ja ennen kaikkea toivon että tuleva hallitus pitää huolta myös meistä keskituloisista koska edellinen hallitus unohti meidät täysin.
Korona aikana myös päättäjät kohteli minua epätasa-arvoisesti ja ne haukkui meitä rokottamattomia.
T: ajan autolla töihin joka päivä ja kuulun keskiluokkaan.
Persut <3
Vierailija kirjoitti:
Oikeistohallitus (Kok+PS) tietää kylmää kyytiä palkansaajille. Typerät duunaritkin äänestivät Persuja sen maahanmuuttovastaisuuden vuoksi, eivätkä ymmärtäneet että ei PS ole mikään pienipalkkaisen duunarin puolue.
Pitäisi olla uusi puolue, jossa tämä PS:n ominaisuus ja sitten suunnilleen kaikki muu SDP:ltä yhdistyvät.
Kristillisdemokraattien vaaliohjelma oli järkevä, mutta ihmiset pelkäävät tuota nimeä 'kristillis'. Kyllä heitä olisi voineet äänestää nekin, jotka eivät ole uskossa.
IS sanoi hyvin, että KD puoluetta kipeästi kaivataan hallituksen muodostamisessa ja on se puolue pitänyt paikkansa, vaikka ei olekaan paljon ääniä saanut. Sari Essayah jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen duunari ja minun mielestä tämä nykyinen hallitus antoi jo todella kylmää kyytiä meille duunareille.
Miksi hallitus ei auttanut mitenkään meitä duunareita kun hinnat nousi?
Persut ei vastusta maahanmuuttoa, persut kannattaa työperäistä maahanmuuttoa.
Vihreät,Sdp,Kokoomus ja Vasemmistoliitto on myrkkyä meille duunareille.
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä ja moniongelmainen pitkäaikaistyötön. En kuitenkaan ole rikollinen, en ole myöskään orja, enkä lähihoitaja. Ongelmien takia en myöskään pysty tai sovellu opiskelemaan lähihoitajaksi.
Hyvä Petteri Orpo! Suomi on allekirjoittanut orjatyöt kieltävän kansainvälisen sopimuksen. Silti Suomessa pakotetaan karenssin uhalla työttömiä jo oman perustuslakinsakin vastaisesti tällaisiin töihin 9 euron päiväkorvauksella. Tulevan hallituksen täytyy olla tietoinen tästä suuresta vääryydestä, mutta ei selvästikään haluta tätä asiaa muuttaa parempaan, vaan päinvastoin haluaa pakottaa työttömiä entistä kurjempiin oloihin. Petteri Orpo voisi itse mennä tällaiseen kuntouttavaan työtoimintaan, työkokeiluun, työharjoitteluun ja opiskella pakotettuna ilman motivaatiota alalle oikeasti sopimattomana lähihoitajaksi.
Hei hei, hidasta vähän, syytätkö nyt jo Petteri Orpoa jostain entisen hallituksen tekemättä jättämisestä tai päätöksestä -> osoita syytös Sanna Marinille! Eihän Orpo vielä ole pääministeri!
Sain viime viikolla veroehdotuksen. Viime vuoden tuloni olivat reilut 9000 euroa koostuen kokonaan Kelan maksamasta työmarkkinatuesta. Tuosta otettiin sitten vielä 20 prosentin ennakonpidätys. Olen juu köyhä moniongelmainen pitkäaikaistyötön, joka ei työllisty koskaan, mutta en ole rikollinen, orja tai syyllinen kaikkeen. Tällaisia itseni kaltaisia kokoomus kuitenkin vihaa ja on leikkaamassa tällaiselta, vaikka ei ymmärrä, että elämä on jo nyt nyt aivan kamalaa, eikä tällaisella elä. Olen ihan AMK-tutkinnon suorittanut aikuinen, mutta joudun asumaan vanhempani luona kun muuta vaihtoehtoa ei ole.
kepulle rökäle tappio, itsrkin maalaisjuntti juurilta mutta Hgissä en äänestä keskustaa.
Ääni meni demareita vastaan ja kannatti.
Keskustan romahdus johtuu täysin siitä että ne olivat hallituksessa joka ei ajanut sitten yhtään niiden ihmisten asioita jotka asuu kaupunkien ulkopuolella. Polttoaineen hinnan nousu kirpaisi eniten keskustan äänestäjiin. Saarikko oli myös surkea tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä ja moniongelmainen pitkäaikaistyötön. En kuitenkaan ole rikollinen, en ole myöskään orja, enkä lähihoitaja. Ongelmien takia en myöskään pysty tai sovellu opiskelemaan lähihoitajaksi.
Hyvä Petteri Orpo! Suomi on allekirjoittanut orjatyöt kieltävän kansainvälisen sopimuksen. Silti Suomessa pakotetaan karenssin uhalla työttömiä jo oman perustuslakinsakin vastaisesti tällaisiin töihin 9 euron päiväkorvauksella. Tulevan hallituksen täytyy olla tietoinen tästä suuresta vääryydestä, mutta ei selvästikään haluta tätä asiaa muuttaa parempaan, vaan päinvastoin haluaa pakottaa työttömiä entistä kurjempiin oloihin. Petteri Orpo voisi itse mennä tällaiseen kuntouttavaan työtoimintaan, työkokeiluun, työharjoitteluun ja opiskella pakotettuna ilman motivaatiota alalle oikeasti sopimattomana lähihoitajaksi.
Hei hei, hidasta vähän, syytätkö nyt jo Petteri Orpoa jostain entisen hallituksen tekemättä jättämisestä tai päätöksestä -> osoita syytös Sanna Marinille! Eihän Orpo vielä ole pääministeri!
Mutta uudella hallituksella on kuitenkin valtaa lopettaa tuollainen pelleily ja nöyryytys. Sitä ei kuitenkaan selvästikään halua tehdä. Sanna Marininkaan hallitus ei halunnut tätä tehdä. Ylipäätään oli hallitus ja eduskunta sitten millainen tahansa nostaisi se varmasti kannatustaan jos saisi tuollaisen lopetettua ja kiellettyä. Toki toivo voisi olla jossakin kansanedustajassakin jos saisi aikaan lakialoitteen noiden lopettamisesta ja kieltämisestä. Tavallisen ihmisen on turha yrittää tehdä tuosta kansalaisaloitetta kun vaikka se saisikin tarvittavan kannattajamäärän sitä ei kuitenkaan jonkun tekosyyn vuoksi oteta edes käsittelyyn vaan hylätään heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassuja muuten nämä veroistaan itkevät hyvin toimeentulevat. Pari tonnia kuussa tienaavat maksavat kiltisti ja valittamatta veronsa, vaikka käteen ei jää juuri mitään. Me ymmärrämme, että niistäkin täytyy pitää huolta jotka eivät muuten pärjää. Mitä enemmän tienaa, sitä kauheampaa on kun täytyy osallistua hyvinvointivaltion ylläpitoon, vaikka tili pullistelee. Näitä ovat n a t s ikokoomuksen äänestäjät.
Progressiivinen verotus ei ole ilmeisesti sulle käsitteenä tuttu.
Ja silti ne hyvin toimeentulevat vetävät käteen reilusti enemmän. Luulis olevan tyytyväisempiä, mutta enemmän pitäis saada vetää. Ovatko kyltymättömiä?
,,,eri
Totta hitossa vetävät! Se on aivan oikein. Ihminen joka on opiskellut vuosikausia ja menee tekee pitkää päivää, on palkkansa itse ansainnut. Mene ja tee sama perässä, Suomessa on ilmainen koulutus sinullekin.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista leikataan eli jätetään hiusvärit parturissa ottamatta, kahvilakäynnit väliin ja puoliso ottaa eväät töihin.
Samalla tapetaan yrittäjyys, tulee konkursseja kun ihmisillä ei ole ostovoimaa. Olisi kannattanut miettiä toisenkin kerran kun antoi kokoomukselle äänensä. Orpokin tämän tietää että konkursseja tulee mutta silti huutaa täystyöllisyyden perään. Mahdoton yhtälö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1000 netto eläkettä saava mummo on vastuussa naapureidensa yhtiölainoista.
Yt-neuvotteluita pukkaa.
Toivottavasti noilta vältytään, vaikka demarit jättävätkin jälkeensä aivan karmean talouskatastrofin.
Eräs kauppaliike irtisanoo 100 ja Uudenkaupungin autotehtaalla on yt-neuvottelut.
Ei siis täysin vältytty. Kiitos demarit!
Niin, arvaas kuinka paljon partureita irtisanotaan, kun ansiosidonnaista leikataan eikä naiset ota enää 100 euron hiusvärejä.
Seuraavan kerran, kun menen palkkatukitöihin niin kysyn mies johtajalta voiko se leikata mun hiukset, koska minun pitää säästää ruokarahaa työttömyysaikaan.
Ei yhteiskunta ole vastuussa sun pärjäämisestäsi, kyllä se vastuu elämisestäsi on yksin sinun ja vain sinun. Leikkaa itse tukkasi.
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin, Marin olisi verottanut meidät hengiltä kattaakseen miljardivelkansa.
Vierailija kirjoitti:
Hakaristihallitus olisi hirvittävä asia, mutta kauhua on luvassa köyhille ja duunareille, oli siellä kuka tahansa kokoomusta myötäilemässä. Köyhät, sairaat ja heikot maksavat gryndereiden irstailut. Onnea varsinkin pedopersujen idioottiäänestäjille. Mukava se on varmaan persaukisena haukata seuraavaa kikyä ja huomata, että kansainvälisten lakien vastaiset populistifantasiat jäävät taas toteutumatta. Muualta tulleiden ihmisten vääränlainen ulkonäkö harmitti niin paljon, että päätitte köyhdyttää itsenne. Hävetkää.
Stalinin urut olisi vuelä karmeampi hallitus Siinä menisi osa omistakin.
No, tiedot ja taidot punnitaan pääsiäisen jälkeen kun hallitustunnustelut lähtevät liikkeelle.