Työkyvyttömyyseläke ja kelan tukema terapia
Jäin työkyvyttömyyseläkkeelle vuosi sitten mielenterveyssyistä. En saanut kelan tukemaa psykoterapiaa koska olen eläkkeellä. Minua kuitenkin kehotettiin hakemaan kelalta vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen nimellä tukea terapiaan. Mitä tämä tarkoittaa ja onko neuvo edes oikea? Onko joku saanut eläkkeellä ollessaan tälläistä?
Kommentit (4)
Mistä tästä aiheesta saisi lisätietoa? Itse olen ollut myös mielenterveyssyistä työkyvyttömyyseläkkeellä kaksi vuotta ja haluaisin yrittää kuntoutua niin että pääsisin takaisin työelämään ainakin osa-aikaisesti. Tuntuu vain siltä, että ei ole olemassa tukea siihen, että työkyvyttömyyseläkeläinen pystyisi parantamaan toimintakykyään.
Käsittääkseni ei ole mahdollista, koska Kelan terapian tarkoitus on palauttaa työkykyä. Sen sijaan terapia lääkinnällisenä kuntouktuksena on mahdollista myös eläkkeellä. Tosin tiukassa ja harvinaista. Näin me eläkeläiset tipumme yhä syvemmälle yhteiskunnan ulkopuolelle - ja ihan tarkoituksella.
Vaativa lääkinnällinen kuntoutus
Vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen tavoitteena on, että pystyt sairaudestasi tai vammastasi huolimatta tekemään töitä tai selviytymään arkielämän toiminnoista paremmin.
https://www.kela.fi/vaativa-laakinnallinen-kuntoutus
Jos et työelämässä vaan tk-eläkkeellä niin tuskin myönnetään. Tuossa lienee vaaditaan, että olet työelämässä.
Minua myös kiinnostaa onko kukaan saanut työkyvyttömyyseläkkeellä ollessaan kelan tukemaa psykoterapiaa? Sitähän ei yleensä eläkkeellä oleville myönnetä (vaikka tarvetta olisi) koska sen avulla on tarkoitus pitää yllä työ- ja opiskelukykyä.