Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivoaminen ei kannata, sillä palkka on huonompi kuin sosiaaliturva, väitti perussuomalaisten Riikka Purra

Vierailija
01.04.2023 |

https://yle.fi/a/74-20025278

Perussuomalaisten puheenjohtajan Riikka Purran väite on tosi ja samalla epätosi.

Sosiaaliturvan suuruus ei ole sama kaikille, vaan se riippuu muun muassa perhekoosta, asuinpaikasta, asumiskustannuksista ja terveydentilasta.

Kelan mukaan on harvinaista, että matalapalkka-aloillakaan palkasta verojen jälkeen käteen jäävä summa olisi pienempi kuin sosiaaliturva. Se ei kuitenkaan ole mahdotonta, jos kyseessä on esimerkiksi usean lapsen yksinhuoltaja. Sen sijaan yksinasuvan siivoojan palkka on Kelan mukaan hyvin todennäköisesti hieman parempi kuin saman ihmisen työttömänä saamat sosiaalietuudet.

Ero siivoojan palkasta käteen jäävän summan ja työttömänä saatavien sosiaalietuuksien välillä ei kuitenkaan ole suuri. Kelan antaman esimerkin mukaan pääkaupunkiseudulla yksinasuva pienipalkkainen saa asumistuen kanssa noin 1700 euroa kuukaudessa. Työttömänä ollessaan hän saisi noin 1300 euroa.

Riikka Purran sanavalinta ei kannata toimia siivoojana saattaa viitata siihen, että raskaasta siivoustyöstä saatava pieni rahallinen hyöty sosiaaliturvaan verrattuna ei kannusta hakeutumaan siivousalalle.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no kyllähän se hyöty noilla matalapalkka-aloilla työssäkäynnistä on aika olematon. Muutama satanen enemmän ehkä jää käteen. Ei ole paljoa. Ongelmana Suomessa tosin on se, että kaikki tienaavat melko huonosti. Matalapalkka-aloilla palkat eivät tule kovin paljoa nousemaan, koska koulutetut asiantuntijatöissäkään olevat eivät tienaa kovin kummoisesti. Bruttopalkat voivat olla ok, mutta toinen asia sitten mitä verojen jälkeen jää nettona käteen.

Noin 1800 euroa nettona. Puoliso maksaa puolet elämisestä eikä lapsia emmekä asu pääkaupunkiseudulla. Työmatkaa puolisen kilometriä. Väitän että minulle kannattaa siivoustyö aivan varmasti sillä työttömänä saisin ehkä sen 500 euroa vai mitä se on jos edes sitäkään. Nyt on varaa matkustella tai muuta mitä työttämänä ei olisi ja käytännössä silloinhan se olisi melko rikollista toimintaa. 

Jep, sinun tapauksessasi kannattaa. Jos puolisosikin olisi työtön tai olisit yksinasuva, tilanne olisi kannattavuuden suhteen täysin erilainen.

Entä jos tosiaan asuisin yksin: vuokra 450 euroa jäisi yksin maksettavaksi, vesi 16 euroa ja sähkö noin 20 euroa. Vakuutuksia en muista mutta jonkin verran. Ei auton tarvetta jne. Tietysti rahaa olisi reilusti vähemmän käytössä taloudessamme mutta pärjäisin silti mainiosti. Työttömänä pitäisi tilittää elämiseni ja kulutukseni muille ja se olisi minulle kammottava ajatuskin. Tarvittaessa ylitöitä on aina tarjolla ja niistä saa tällä hetkellä kutsurahat myöskin eli aina vähintään 110 euroa ylimääräistä ylityökorvauksen päälle. 

Vierailija
62/72 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain siivoojana nettona 1800e. Nyt työttömänä 2 lapsen äitinä 760e.

Missäs siivouksessa noin hyvin käteensä saa?Minä en saanut koskaan kuin 1300-1400 käteen vaikka olin alalla 13 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin eilen radiosta joko kokoomuksen tai keskustan vaalimainoksen, jossa tuollainen väite esitettiin. Siinä kaksi ihmistä kauhistelee bensan hintoja ja on sitä mieltä, ettei kohta enää kannata käydä töissä, kun bensat työmatkaan maksaa niin paljon. Siinä kahvilan myyjä väitti, että hänelle jäisi enemmän rahaa jos saisi tukia kuin työssäkäydessä. Aika erikoinen väite. Siinä mainoksessa työn kannattavuus riippui bensan hinnasta.

Ja yksi syy käydä työssä on saada työkokemusta, jota ei voi korvata rahalla ja joka mahdollistaa joskus paremman työpaikan hakemisen.

Vierailija
64/72 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliturvaa laskettava tai palkkoja nostettava mieluiten sekä että

Vierailija
65/72 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä ollessa pitää hankkia auto tai bussilippu. Eväisiin menee eri tavalla rahaa kuin jos söisi nistaria kotona työttömänä.

Jos töihin pääsee julkisella, voi ostaa kuukausilipun. Kyllähän työttömälläkin menee rahaa matkakustannuksiin, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että kuukausilipun ostamisessa olisi järkeä. Kuukausilipussa on taas se elämänlaatua kohottava puoli, että sillä voi sitten matkata niin paljon kuin haluaa, aina kun tekee mieli.

Vierailija
66/72 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako siivoaminen?

Yle:"Kansanedustaja Packalénin yritys sai Business Finlandilta täyden koronatuen alana keskustelupalstojen siivoaminen"

https://yle.fi/a/3-11317167

:D

Vierailija
67/72 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs siivouksessa noin hyvin käteensä saa?Minä en saanut koskaan kuin 1300-1400 käteen vaikka olin alalla 13 vuotta.

Laitoshuoltajan palkka ainakin sairaalassa vuorotyötä tehden

-eri

Vierailija
68/72 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raksasiivouksesta maksetaan myös paremmin. Kannattaa yrittää niihin hommiin.

Vierailija
69/72 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kunnalla laitoshuoltajana.

Vierailija
70/72 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä verojakaan tarvitse maksaa.

Vierailija
71/72 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla saa keuhkoihinsa kaiken puupölyn ym. mitä rakennuksissa on siivottavana. Ei kannata uhrata terveyrtään.

-eri-

Vierailija
72/72 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näissä jutuissa oletetaan, että tyoton tai pienituloisten asuu vuokralla.

Itse asun velkaisessa omistus-asunnossa. Silloin ei saa muuta tukea kuin työmarkkinatuki, joka on noin 800€ bruttona kuukaudessa. Jos ei ole muita tuloja, niin veroprosentti on noin 20, eli käteen kuussa noin 650€.

Teen osa-aikaisena matalapalkka-työtä. 300€ suoja-osuuden jälkeen tienattu euro vähentää työttömyystukea 50 senttiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi