Luottotiedot menneet "eksän takia"?
Tunnetko tällaisia ihmisiä? Vuokraan pientä asuntoa ja 95% kyselijöistä on luottotietonsa menettäneitä. Ja heistä 95% sälyttää syyn eksälle. Jotenkin ottaa päähän, ja arvostaisin enemmän sitä et kertoo itse rehellisesti mokanneensa ja edes yrittäneensä hoitaa asiat, kuin että "no eksä piilotti kaikki laskut". Tulee vaan ihmisestä entistäkin tyhmempi vaikutelma. Ai että sä voit vaan tilailla asioita eikä ikinä tuu laskuja, etkä ala ihmetellä missään vaiheessa mitään??
Onko oikeasti mahdollista, että eksän takia luottotiedot menee? Enkä nyt tarkoita mitään yhteistä pankkilainaa tms.
Kommentit (71)
Aina helpompi/kätevämpi ulkoistaa ongelmat, kuin myöntää omat virheet.
Eikös lähes kaikkien exätkin ole narsisteja, ainakin jos tätä palstaa on uskominen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiedän tällaisia tapauksia, viimeisin oli äitini joka alkoi seurustella ulosotossa olevan miehen kanssa ja otti pikavippejä lainatakseen sille miehelle rahaa. Se mies ei tietenkään itse saanut mistään mitään lainoja eikä edes vuokrakämppää saanut mistään, joten äitini otti hänet heti luokseen asumaan ja se mies oli sitten osannut satuilla äidille kaikkea. Alussa äiti vielä vastusteli, mutta väsymystaktiikalla ja olemalla niin ihana mies, äiti rakastuneena lopulta suostui kaikkeen.
Myös velipuoleni oli tuollainen heppuhei, joka ei koskaan käynyt töissä ja maksatti elämistään naisia huijaamalla. Ja ystävälläni oli myös miehenä joku ulosotto-Uolevi ja häneltäkin meni luottotiedot kun avusti miestään.Itsekin olen menettänyt rahojani miehille monin tavoin, mutta en koskaan ole suostunut isompia summia lainaamaan, enkä varsinkaan takaamaan lainoja saati ottamaan pikavippejä. Myös parille naispuoliselle ystävälle olen lainannut rahaa, eikä heistä sen jälkeen kuulunut mitään. Eli puhutaan vain muutamista satasista mitä olen yhteensä menettänyt, mutta yhteistä on se etten mitään ole keltään saanut takaisin. On selvää että enää en lainaa koskaan kenellekään.
Ja näissä KAIKISSA esimerkeissä se syyllinen löytyy lopulta kuitenkin peiliin katsomalla.
Mulla meinasi mennä exän ja huolimattoman vuokrafirman takia. Tein muuttoilmoituksen omasta puolestani vuokra-asunnosta johon ex jäi, ja tämä oli jättänyt sen jälkeen vuokrat maksamatta. Vuokrafirma ei ollut käsitellyt muuttoilmoitustani asianmukasesti, joten heille näytti että asun asunnossa edelleen ja vuokrien perintä kohdistettiin meihin molempiin. Käräjäoikeuden haastehakemus oli niin ikään lähetetty vanhaan osoitteeseen (vaikka olin tehnyt maistraattiin osoitteenmuutoksen) ja ex ei nähnyt tarpeelliseksi kertoa minulle aiheesta tai reagoida siihen.
Onneks exäni uusi tyttöystävä sotkeutui hänelle kuulumattoman asiaan ja soitti minulle, ja asia saatiin hoidettua. Vuokrayhtiöstä olivat kovasti pahoillaan, mutta eivät kuulemma pystyneet enää perumaan perintää, eli ainoaksi vaihtoehdokseni jäi toivoa ja anella että exä hoitaa osuutensa ja maksaa laskun ennen jatkotoimenpiteitä, onneksi hän myös teki niin.
En usko että näitä on 95% asunnon hakijoista, mutta haluan kertoa että kaikkea voi sattua myös asiansa hoitaville ihmisille.
En ole nähnyt tässä ketjussa YHTÄÄN esimerkkiä, jossa itse olisi toiminut "niin kuin pitää" ja silti jonkun muun takia menettänyt luottotietonsa.
On totta, että luottotietonsa voi menettää siksi, että luottaa toiseen ihmiseen liikaa. Tämä on typerää ja siihen voi vaikuttaa: älä luota sokeasti, jos itselläsi ei ole edellytyksiä velkoja maksaa.
On totta, että luottotietonsa voi menettää siksi, että joku velkaantuu nimissisäsi. Tähänkin voi vaikuttaa: tee rikosilmoitus heti kun tilanne selviää!!!
En voi sietää näitä, jotka ovat joskus -90 luvulla joutunut ulosottoon kun "joku toinen ei maksanut velkaansa, miten kurjaa ja epäreilua, että minun pitäisi se sitten maksaa". Mitä ihmettä kuvittelit takaajaksi ryhtymisen tarkoittavan???
Ja juu, ihmiset on erehtyväisiä ja tekevät virheitä, mutta sitten kun se virhe on tehty siitä pitää oppia eikä vain syyttää muita. Tämä on yksi niistä asioista, joissa 99% varmuudella olisi voinut ja ehdottomasti pitänyt omalla menettelyllään vaikuttaa asiaan, vaikka pääsyyllinen olisikin ollut joku muu. Se 1% voi olla sitten niitä tapauksia, joissa tapahtumaketju on ollut niin yllättävä yms. ettei sitä mitenkään olisi voinut ennakoida tai enää jälkikäteenkään realistisesti korjata.
Vierailija kirjoitti:
Mulla meinasi mennä exän ja huolimattoman vuokrafirman takia. Tein muuttoilmoituksen omasta puolestani vuokra-asunnosta johon ex jäi, ja tämä oli jättänyt sen jälkeen vuokrat maksamatta. Vuokrafirma ei ollut käsitellyt muuttoilmoitustani asianmukasesti, joten heille näytti että asun asunnossa edelleen ja vuokrien perintä kohdistettiin meihin molempiin. Käräjäoikeuden haastehakemus oli niin ikään lähetetty vanhaan osoitteeseen (vaikka olin tehnyt maistraattiin osoitteenmuutoksen) ja ex ei nähnyt tarpeelliseksi kertoa minulle aiheesta tai reagoida siihen.
Onneks exäni uusi tyttöystävä sotkeutui hänelle kuulumattoman asiaan ja soitti minulle, ja asia saatiin hoidettua. Vuokrayhtiöstä olivat kovasti pahoillaan, mutta eivät kuulemma pystyneet enää perumaan perintää, eli ainoaksi vaihtoehdokseni jäi toivoa ja anella että exä hoitaa osuutensa ja maksaa laskun ennen jatkotoimenpiteitä, onneksi hän myös teki niin.
En usko että näitä on 95% asunnon hakijoista, mutta haluan kertoa että kaikkea voi sattua myös asiansa hoitaville ihmisille.
Kyllä pystyvät. Puhut siis paskaa, tai sinulle puhuttiin paskaa. Tuossa vaiheessa minä antaisin laskuttajan kuulla kunniansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex-naapuri laittoi juuri 18-vuotta täyttäneen lapsensa takaamaan lainansa.
Kuka tuon ikäinen nuori tajuaa mitä se tarkoittaa tai pystyy sanomaan ei omalle vanhemmalleen?
Siinä joutui lapsi velkajärjestelyyn, sai aika monta vuotta tehdä töitä että sai isänsä velan aikanaan maksettua.
Ei laittanut. Ei mikään pankki hyväksy takaajaksi sellaista, joka ei takaamaan pysty. Mene muualle satuilemaan.
1990-luvulla näitä tapauksia oli vaikka kuinka paljon. Muistan eräänkin tiedotusvälineissä olleen jutun, jossa takaajaa syytettiin käräjäoikeudessa petoksesta, kun hän oli ryhtynyt pankkilainan takaajaksi, vaikka hänellä ei ollut mitään tuloja toimeentulotuen lisäksi. Syyte hylättiin, kun oikeudessa todettiin, että pankki ei ollut missään vaiheessa kysynyt ko. henkilöltä, onko hänellä mitään tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla meinasi mennä exän ja huolimattoman vuokrafirman takia. Tein muuttoilmoituksen omasta puolestani vuokra-asunnosta johon ex jäi, ja tämä oli jättänyt sen jälkeen vuokrat maksamatta. Vuokrafirma ei ollut käsitellyt muuttoilmoitustani asianmukasesti, joten heille näytti että asun asunnossa edelleen
.
Haluaisin kovasti uskoa, mutta miksi ihmeessä et osoittanut tehneesi osoitteenmuutosta? Kyllä kai sulla siitä joku meili tms oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se mahdollista. Taloudellinen väkivalta on todellinen ilmiö joka koskee kymmeniä tuhansia ihmisiä tässäkin maassa.
Silti se velkaantuminen on täysin oma vika.
Tottakai. Sitä voi aina ottaa myös turpaansa tai menettää henkensä. Nämä on valinnat välillä.
Puhut vähän, mutta täyttä asiaa. Itselleni kävi näin. Toki vahingosta viisastuneena en ole vuosikausiin seurustellut, enkä seurustele.
Jos ei ole omalle kohdalle sattunut, niin eipä silloin ymmärrystä ole.
Vuosia sitten kun kaikki laskut tuli paperisena, exä tyhjensi postilaatikon kun oli töistä aiemmin kotona. Piilotti ja jätti maksamatta. Esim. Sähkölasku ja jätehuolto oli molempien nimissä ja sovittu että hän maksaa ne, miksi olisin aviopuolisoa siitä epäillyt kun yleisesti hoiti asiansa?!
Edes käräjäoikeus ei ottanut minuun yhteyttä muuta kuin kirjeitse ennen kun siellä oltiin lyöty pöytään mun luottohäiriöpäätös.
Tililtä tehtiin ensimmäinen ulosmittaus ja vasta sen jälkeen kun soitin siitä pankkiin, alkoi vyyhti selvitä.
Kyllä siis voi olla mahdollista. Kovia oppirahoja luottamuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex-naapuri laittoi juuri 18-vuotta täyttäneen lapsensa takaamaan lainansa.
Kuka tuon ikäinen nuori tajuaa mitä se tarkoittaa tai pystyy sanomaan ei omalle vanhemmalleen?
Siinä joutui lapsi velkajärjestelyyn, sai aika monta vuotta tehdä töitä että sai isänsä velan aikanaan maksettua.
Ei laittanut. Ei mikään pankki hyväksy takaajaksi sellaista, joka ei takaamaan pysty. Mene muualle satuilemaan.
Ei tosiaan kelpaa takaajaksi sellainen, jolla ei ole säännöllisiä tuloja. Eikä edes eläkeläinen, jolla on säännölliset tulot ja pikkuinen omaisuus.
Se on totta, että moni on velkaantunut siksi, että joku muu on tehnyt velkaa hänen nimellään enemmän tai vähemmän vilpillisesti.
Velkajärjestely on muuten aikanaan säädetty nimenomaan takausvelkojen vuoksi, kun 1990-luvun laman aikaan moni velkaantui ilman omaa syytään.
Oli mahdollista vielä silloin, kun tilailemaan pystyi pelkästään toisen henkilötunnuksella. Sitten vaan piilottaa kaikki laskut sen jälkeen. Rikosilmoituksenhan tuosta voisi tehdä tietenkin.