Luottotiedot menneet "eksän takia"?
Tunnetko tällaisia ihmisiä? Vuokraan pientä asuntoa ja 95% kyselijöistä on luottotietonsa menettäneitä. Ja heistä 95% sälyttää syyn eksälle. Jotenkin ottaa päähän, ja arvostaisin enemmän sitä et kertoo itse rehellisesti mokanneensa ja edes yrittäneensä hoitaa asiat, kuin että "no eksä piilotti kaikki laskut". Tulee vaan ihmisestä entistäkin tyhmempi vaikutelma. Ai että sä voit vaan tilailla asioita eikä ikinä tuu laskuja, etkä ala ihmetellä missään vaiheessa mitään??
Onko oikeasti mahdollista, että eksän takia luottotiedot menee? Enkä nyt tarkoita mitään yhteistä pankkilainaa tms.
Kommentit (71)
Mielestäni se on mahdollista. Siinä tapauksessa ainakin jos mies-ex manipuloi, oli väkivaltainen ja uhkaava. Kukaan ei kuuntele uhria ja ei jää todisteita. Siitä pitää ex huolen. Osa ihan sabotoi toista jo lähtökohtaisesti "suhteessa", jos se tyyppi on rikollinen tai kiero. Sabotoijalla voi olla itsellään velat ja haluaa muut samaan suohon, voi olla hormonien tai aineiden/alkoholin käyttäjä. Mielestäni velkoihin tarvisi äkkiä uhrin vanhemman apua, jos pystyy ne laskut maksamaan, ennen kuin korot nousevat pilviin. Kiltillekin ihmiselle voi käydä tämä, koska ovat nuorena sinisilmäisiä.
Ota vastu omasta elämästä.Älä syytä yhtään ketään.Sinä olet itse vastuussa omista tekemisistä ja päätöksistä: EI EX:SÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex-naapuri laittoi juuri 18-vuotta täyttäneen lapsensa takaamaan lainansa.
Kuka tuon ikäinen nuori tajuaa mitä se tarkoittaa tai pystyy sanomaan ei omalle vanhemmalleen?
Siinä joutui lapsi velkajärjestelyyn, sai aika monta vuotta tehdä töitä että sai isänsä velan aikanaan maksettua.
Kaikki. Ainakin meillä tuo käytiin jo peruskoulussa yhteiskuntaopissa läpi.
Eli omaa tyhmyyttään menetti luottotietonsa.
Noin nuori ja kotona asuva on heikoilla. Minusta alle 25-vuotiaista ei pitäisi hyväksyä vanhempiensa takaajaksi. Ihan siitä syystä, että vanhempien vaikutusvalta on niin suuri vielä nuoriin aikuisiin. Kyllä, lähipiirissä tämmöinen tapaus, jossa vanhemmat pilasi kahden lapsensa luottarit. Lapset ovat itse aikuistuttuaan kyllä osanneet hoitaa raha-asiat, mutta nalkuttamalla, anelemalla ja sääliin vetoamalla saivat hädin tuskin täysi-ikäiset lapsensa takaamaan ja sitä on maksettu pitkään ja hartaasti.
Samaa mieltä, että oma nuori lapsi ei saisi olla takaajana eikä muutenkaan ottaa niskoilleen vanhempien sopimuksia.
Ei sitä niin vaan omille vanhemmille sanota ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tuon ikäinen nuori tajuaa mitä se tarkoittaa tai pystyy sanomaan ei omalle vanhemmalleen?
Siinä joutui lapsi velkajärjestelyyn, sai aika monta vuotta tehdä töitä että sai isänsä velan aikanaan maksettua.
Kaikki. Ainakin meillä tuo käytiin jo peruskoulussa yhteiskuntaopissa läpi.
Eli omaa tyhmyyttään menetti luottotietonsa.
Noin nuori ja kotona asuva on heikoilla. Minusta alle 25-vuotiaista ei pitäisi hyväksyä vanhempiensa takaajaksi. Ihan siitä syystä, että vanhempien vaikutusvalta on niin suuri vielä nuoriin aikuisiin. Kyllä, lähipiirissä tämmöinen tapaus, jossa vanhemmat pilasi kahden lapsensa luottarit. Lapset ovat itse aikuistuttuaan kyllä osanneet hoitaa raha-asiat, mutta nalkuttamalla, anelemalla ja sääliin vetoamalla saivat hädin tuskin täysi-ikäiset lapsensa takaamaan ja sitä on maksettu pitkään ja hartaasti.
Hirveesti kiinnostaa tietää, et mitä tuommoisten vanhempien päässä liikkuu? Pilata nyt lastensa tulevaisuus! Ovat varmaan narsisteja ja vähät kiinnostaa muu kuin oma kiva?
Jokainen menettää luottotietonsa ihan itse omaa tyhmyyttään, täysin turhaa syytellä siitä ketään muuta.
Tuollaiselle joka väittää että luottotiedot ovat menneet ex:n takia voi vastata vain, "Kuinka sinä olet noin typerä ja holtiton raha-asioidesi hoidossa".
Pikkuveljelläni, lähes nelikymppisellä miehellä, ei ole käytännössä koskaan ollut luottotietoja. Hän hankki jo alaikäisenä tehtailemistaan rikoksista itselleen vahingonkorvausvelkaa. Sittemmin hänet on tuomittu erinäisistä vakuutus- ja veropetoksista. Pääsääntöisesti hän elää käteisen varassa. Työttömyystuet menevät suoraan ulosottoon ja tekemällä pimeästäi töitä hän hankkii käteistä.
Veljeni on kuitenkin vuosien aikana hankkinut muun muassa auton ja muita kalliimpia hankintoja, ja kysyin joskus, miten tämä käytännössä onnistuu. Joku kaveri, jolla on luottotiedot, ottaa lainan maksua vastaan omiin nimiinsä. Samoin hänen satunnaiset kumppaninsa ovat ottaneet veljeni asunnon vuokrasopimuksia ja vakuutuksia nimiinsä. Näistä epävirallisista sopimuksista syntyy monimutkaisia verkostoja ja kiitollisuudenvelkoja.
Ulkopuolisena on helppo sanoa, että kuka hullu tuollaiseen lähtee mukaan, mutta jos ei ole muuta nähnyt kuin kituuttelun yhteiskunnan reunamilla, ei elämäntapaa osaa kyseenalaistaa. Esimerkiksi veljeni ei tunnu edes hahmottavan, että hänen sosiaalisten ympyröidensä elämäntapa olisi mitenkään epätavallinen. Voisin siis kuvitella, että joku hänen eksänsä olisi päätynyt menettämään luottotietonsa edellä kuvatulla tavalla. Vaikeahan se on kieltäytyä, kun läheinen ystävä, kumppani tai perheenjäsen pyytää palvelusta. Minultakin veli on apua pyytänyt, ja olen aina kieltäytynyt, vaikka pahalta se on tuntunut.
Minä menetin luottotiedot äitini takia parikymmentä vuotta takaperin. Silloin pystyi vielä helposti tilailemaan juttuja postimyynnistä ja joistain verkkokaupoista toisen nimellä. Äitini siis tilaili vaatteita, sisustusjuttuja yms minun tiedoilla kun omat luottotiedot olivat jo menneet. Perintätoimiston ja ulosoton laskut sain käsiini sitten, kun muutin omaan kämppään. Siihen asti äiti oli ne piilottanut minulta. Isovanhemmat pelastivat minun ja jouduin kärsimään onneksi vain sen kaksi vuotta, mikä meni maksun jälkeen luottotietojen puhdistumiseen.
Poliisista sanottiin suoraan, että helpointa on vaan maksaa ne, jos vaan jotenkin pystyn, mutta voin toki tehdä rikosilmoituksen.
Onneksi nykyään vaaditaan monessa verkkokaupassa tunnistautumista ja Klarnan yms firmojen sovelluksista voi seurata omilla tiedoilla tilattuja juttuja, joten tuollainen ei nykyään enää onnistu niin vain.
Vierailija kirjoitti:
Pikkuveljelläni, lähes nelikymppisellä miehellä, ei ole käytännössä koskaan ollut luottotietoja. ---
Ulkopuolisena on helppo sanoa, että kuka hullu tuollaiseen lähtee mukaan, mutta jos ei ole muuta nähnyt kuin kituuttelun yhteiskunnan reunamilla, ei elämäntapaa osaa kyseenalaistaa. Esimerkiksi veljeni ei tunnu edes hahmottavan, että hänen sosiaalisten ympyröidensä elämäntapa olisi mitenkään epätavallinen. Voisin siis kuvitella, että joku hänen eksänsä olisi päätynyt menettämään luottotietonsa edellä kuvatulla tavalla.
Mielenkiintoista. Ja tuo huomio hyvä, että omasta kuplasta tarkasteltuna asiat näyttää aivan erilaiselta. Kiitos kun jaoit tämän!
Onneksi tosiaan nykyisin tilailu toisen nimiin on hankalampaa mutta varmasti sitä henkisesti väkivaltaisissa suhteissa tapahtuu. Surullista.
Äiti ja sisko ottivat aikoinaan pikavippejä nimeeni, näin laskun joskus vuoden päästä.
Äiti myös kävi eräs päivä ryöstämässä narkkarikavereidensa kanssa.
Suku on pahin.
Köyhät kun menevät parisuhteeseen, niin näin helposti käy. Suomessa on puoli miljoonaa luottotiedotonta, ja luku on kasvussa. Kai se on noin viidennes työikäisistä. Minun piti tilata exälle tärkeitä terveysjuttuja, kun puolisolla ei ollut luottotietoja. Osin kyllä omatkin tilailut jäi maksamatta, kun joskus tulikin taloudellinen vastoinkäyminen, mutta myös puolison. Nyt olen itsekin luottotiedoton.
Täytyy sanoa, että on varmasti hyvinkin yleistä, että se kumppani manipuloi ja hyväksikäyttää taloudellisesti. Näin joku ylikiltti kynnysmatto menettää luottotietonsa.
Vierailija kirjoitti:
Ei laittanut. Ei mikään pankki hyväksy takaajaksi sellaista, joka ei takaamaan pysty. Mene muualle satuilemaan.
Kaikille ein sanominen ei ole helppoa. Ja yleensä suhteissa myös haluaa luottaa ja uskoa siihen toiseen.
Valitettavasti kaikki ei aina mene hyvin.
Toiset joutuvat oppimaan vaikeimman kautta.
Silja Line kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkuveljelläni, lähes nelikymppisellä miehellä, ei ole käytännössä koskaan ollut luottotietoja. ---
Ulkopuolisena on helppo sanoa, että kuka hullu tuollaiseen lähtee mukaan, mutta jos ei ole muuta nähnyt kuin kituuttelun yhteiskunnan reunamilla, ei elämäntapaa osaa kyseenalaistaa. Esimerkiksi veljeni ei tunnu edes hahmottavan, että hänen sosiaalisten ympyröidensä elämäntapa olisi mitenkään epätavallinen. Voisin siis kuvitella, että joku hänen eksänsä olisi päätynyt menettämään luottotietonsa edellä kuvatulla tavalla.
Mielenkiintoista. Ja tuo huomio hyvä, että omasta kuplasta tarkasteltuna asiat näyttää aivan erilaiselta. Kiitos kun jaoit tämän!
Onneksi tosiaan nykyisin tilailu toisen nimiin on hankalampaa mutta varmasti sitä henkisesti väkivaltaisissa suhteissa tapahtuu. Surullista.
Taustalla ei välttämättä edes ole väkivaltaa, eivätkä kaikki velat ole mitään huumevelkoja. Veljeni esimerkiksi ei käytä huumeita (alkoholia kyllä senkin edestä) ja on lähempänä reppanaa kuin vallankäyttäjää, ja sillä hän varmaan onkin onnistunut löytämään naisystäviä, jotka ovat halukkaita auttamaan. Toisen auttaminen on keino tehdä itsensä tarpeelliseksi ja saada hyväksyntää. Yleensä veljeni naisystävillä on itselläänkin rikkonainen tausta. He ovat tottuneet siihen, että perheessä ja ystäväpiirissään autetaan puolin ja toisin, myös oman edun vastaisesti, ja luottamus yhteiskuntaan on heikkoa, mikä on ironista siinä mielessä, että hehän itse juuri ovat saamapuolella yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Pankit eivät ole varmaan vuosikymmeniin hyväksyneet henkilötakausta. Eli sillä 18 vuotiaallakin tulee olla tuloja tai omaisuutta, että hyväksytään takaajaksi yhtään mihinkään.
Kyllä tiedän tällaisia tapauksia, viimeisin oli äitini joka alkoi seurustella ulosotossa olevan miehen kanssa ja otti pikavippejä lainatakseen sille miehelle rahaa. Se mies ei tietenkään itse saanut mistään mitään lainoja eikä edes vuokrakämppää saanut mistään, joten äitini otti hänet heti luokseen asumaan ja se mies oli sitten osannut satuilla äidille kaikkea. Alussa äiti vielä vastusteli, mutta väsymystaktiikalla ja olemalla niin ihana mies, äiti rakastuneena lopulta suostui kaikkeen.
Myös velipuoleni oli tuollainen heppuhei, joka ei koskaan käynyt töissä ja maksatti elämistään naisia huijaamalla. Ja ystävälläni oli myös miehenä joku ulosotto-Uolevi ja häneltäkin meni luottotiedot kun avusti miestään.
Itsekin olen menettänyt rahojani miehille monin tavoin, mutta en koskaan ole suostunut isompia summia lainaamaan, enkä varsinkaan takaamaan lainoja saati ottamaan pikavippejä. Myös parille naispuoliselle ystävälle olen lainannut rahaa, eikä heistä sen jälkeen kuulunut mitään. Eli puhutaan vain muutamista satasista mitä olen yhteensä menettänyt, mutta yhteistä on se etten mitään ole keltään saanut takaisin. On selvää että enää en lainaa koskaan kenellekään.
Mulla on useampi vuokrakämppä.
Jos on maksuvaikeuksia, etupyllyn luottoraja auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin on mahdollista. Osa ihmisistä on ihan hirveitä etenkin siinä vaiheessa kun ruvetaan puhumaan erosta tai ovat muuten katkeroituneita.
Jonkun exä saattanut myös helposti tuhlata uhkapeleihin koko yhteisen omaisuuden
Varmaan siinä vaiheessa kun on huomannut toisen käyttävän sun rahoja, tajuaa hankkia oman tilin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiedän tällaisia tapauksia, viimeisin oli äitini joka alkoi seurustella ulosotossa olevan miehen kanssa ja otti pikavippejä lainatakseen sille miehelle rahaa. Se mies ei tietenkään itse saanut mistään mitään lainoja eikä edes vuokrakämppää saanut mistään, joten äitini otti hänet heti luokseen asumaan ja se mies oli sitten osannut satuilla äidille kaikkea. Alussa äiti vielä vastusteli, mutta väsymystaktiikalla ja olemalla niin ihana mies, äiti rakastuneena lopulta suostui kaikkeen.
Myös velipuoleni oli tuollainen heppuhei, joka ei koskaan käynyt töissä ja maksatti elämistään naisia huijaamalla. Ja ystävälläni oli myös miehenä joku ulosotto-Uolevi ja häneltäkin meni luottotiedot kun avusti miestään.Itsekin olen menettänyt rahojani miehille monin tavoin, mutta en koskaan ole suostunut isompia summia lainaamaan, enkä varsinkaan takaamaan lainoja saati ottamaan pikavippejä. Myös parille naispuoliselle ystävälle olen lainannut rahaa, eikä heistä sen jälkeen kuulunut mitään. Eli puhutaan vain muutamista satasista mitä olen yhteensä menettänyt, mutta yhteistä on se etten mitään ole keltään saanut takaisin. On selvää että enää en lainaa koskaan kenellekään.
Eli ihan tietoisesti itse sössinyt asiansa.
Tätä luulisi aprillipilaksi mutta tunnen itsekin henkilön, jonka isä takuutti hänellä reilun 100 tuhannen lainan! Kauan oli elämä lapsella pilalla. Vasta hiljan on saanut alkaa elää omaa elämäänsä. Itse olen lapselleni aina teroittanut jo nuoresta, että niin hyvää kaveria ei sulle tule, että lainapapereihin nimesi laitat takaajan kohdalle! Muistat sen! Se on paras ohje elämää varten. Et takaa edes isääsi! Minua siis vaikka mitä tapahtuisi.