Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luottotiedot menneet "eksän takia"?

Silja Laine
01.04.2023 |

Tunnetko tällaisia ihmisiä? Vuokraan pientä asuntoa ja 95% kyselijöistä on luottotietonsa menettäneitä. Ja heistä 95% sälyttää syyn eksälle. Jotenkin ottaa päähän, ja arvostaisin enemmän sitä et kertoo itse rehellisesti mokanneensa ja edes yrittäneensä hoitaa asiat, kuin että "no eksä piilotti kaikki laskut". Tulee vaan ihmisestä entistäkin tyhmempi vaikutelma. Ai että sä voit vaan tilailla asioita eikä ikinä tuu laskuja, etkä ala ihmetellä missään vaiheessa mitään??

Onko oikeasti mahdollista, että eksän takia luottotiedot menee? Enkä nyt tarkoita mitään yhteistä pankkilainaa tms.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se mahdollista. Taloudellinen väkivalta on todellinen ilmiö joka koskee kymmeniä tuhansia ihmisiä tässäkin maassa.

Silti se velkaantuminen on täysin oma vika.

Vierailija
22/71 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin paljon vastauksia, mutta kukaan ei tällaista tunne. "On se mahdollista", mutta ei omassa kuplassasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne.

Vierailija
24/71 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se mahdollista. Taloudellinen väkivalta on todellinen ilmiö joka koskee kymmeniä tuhansia ihmisiä tässäkin maassa.

Tottakai. Sitä voi aina ottaa myös turpaansa tai menettää henkensä. Nämä on valinnat välillä.

Vierailija
25/71 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noita tekosyitä esiintyy noin paljon johtuu vain siitä että ihmiset eivät halua ottaa vastuuta OMISTA tekemisistään ja tekemättäjättämisistään.

Vierailija
26/71 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oli vähällä käydä noin vuosia sitten. Tuolloinen mieheni oli tilaillut nettikaupasta pelejä henkilötunnuksellani kertomatta asiasta minulle. Rahaa pelien maksamiseen miehellä ei ollut ja hän pimitti minulta laskut sekä niiden muistutukset. Tämä onnistui, koska minä kävin töissä ja mies oli työttömänä kotona. Meille tuli muista syistä ero ja koko kuvio onneksi paljastui minulle, kun perintätoimiston lasku tipahti postiluukusta miehen muutettua pois yhteisestä asunnostamme. Miehen vanhemmat hoitivat tuon perintälaskun, mutta minulla oli suuri työ saada ns. nimeni puhdistettua tuossa kyseisessä nettikaupassa, että pystyisin itse vielä tilaamaan sieltä jotakin. Mitään en osannut epäillä, kun koskaan aiemmin ei ollut ollut minkäänlaisia viitteitä tuollaisesta käytöksestä. Tosin muistan kerran ihmetelleeni ääneen miehelle sitä, etten saanut rekisteröidyttyä tuohon nettikauppaan henkilötunnuksellani. Mies ihmetteli mukana asiaa ja kun harvoin tuolta tilasin, niin hoidin sitten tilaukseni laskulla miettimättä asiaa enempää. Ikää meillä molemmilla oli tuohon aikaan hieman päälle 25 vuotta.

Vierailija
27/71 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla, jos puoliso on vaikka käyttänyt henkilöllisyystunnustasi ilman lupaa? No, kai senkin voi uhrin syyksi laittaa, kun ei ole pitänyt henkkareitaan yhteisessä kodissa lukkojen takana ettei toinen saa tietää henkilötunnusta.

Vierailija
28/71 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla, jos puoliso on vaikka käyttänyt henkilöllisyystunnustasi ilman lupaa? No, kai senkin voi uhrin syyksi laittaa, kun ei ole pitänyt henkkareitaan yhteisessä kodissa lukkojen takana ettei toinen saa tietää henkilötunnusta.

1) henkilötunnus EI OLE tunnistamiskeino -> voi kiistaa tehneensä sopimuksen LISÄKSI tuosta voi tehdä tutkintapyynnön poliisille. ->Ei joudu maksamaan

Vierailija
29/71 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silja Laine kirjoitti:

Näin paljon vastauksia, mutta kukaan ei tällaista tunne. "On se mahdollista", mutta ei omassa kuplassasi?

Kumpi Silja olet? Turun yliopiston dosentti vai se toinen?

Vierailija
30/71 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että mies ei anna naiselle tarpeeksi rahaa ei ole lähelläkään oikeaa väkivaltaa.

Vierailija
31/71 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ole vuokranantajan näkökulmasta väliä tuhlaako itse rahansa vai antaako toisen tuhlata rahat. Ei tuollaisilla kannata vuokrata.

Vierailija
32/71 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetin luottotietoni 18-vuotiaana vanhempieni takia. He halusivat että otan heidän sähkölaskun omiin nimiini eivätkä maksaneet niitä. Luotin, en osannut itse selvittää asiaa. Tuloksena järkyttävä nuoren aikuisen elämä täysin yhteiskunnan hylkiönä. En voinut mennä opiskelemaan, en oikeastaan pystynyt tekemään juuri mitään vuosikausiin. Kävin töissä, matalapalkkaisella alalla ja palkasta meni ulosotto täysimääräisenä. En pystynyt aina myöskään maksamaan omia laskujani . Onneksi sitten tapasin nykyisen mieheni joka auttoi ulos siitä ojasta. Olen opiskellut, luottotiedot kunnossa. Teen töitä, mulla on perhe eikä tarvitse asua kamalissa ylihintaisissa vuokrakämpissä joita vuokrataan luottotiedottomille. Yleensä yksityinen vuokranantaja joka vuokraa melkein asuinkevotonta tilaa. 

Vierailija
33/71 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menetin luottotietoni 18-vuotiaana vanhempieni takia. He halusivat että otan heidän sähkölaskun omiin nimiini eivätkä maksaneet niitä. Luotin, en osannut itse selvittää asiaa. Tuloksena järkyttävä nuoren aikuisen elämä täysin yhteiskunnan hylkiönä. En voinut mennä opiskelemaan, en oikeastaan pystynyt tekemään juuri mitään vuosikausiin. Kävin töissä, matalapalkkaisella alalla ja palkasta meni ulosotto täysimääräisenä. En pystynyt aina myöskään maksamaan omia laskujani . Onneksi sitten tapasin nykyisen mieheni joka auttoi ulos siitä ojasta. Olen opiskellut, luottotiedot kunnossa. Teen töitä, mulla on perhe eikä tarvitse asua kamalissa ylihintaisissa vuokrakämpissä joita vuokrataan luottotiedottomille. Yleensä yksityinen vuokranantaja joka vuokraa melkein asuinkevotonta tilaa. 

Ihan oma syy

Vierailija
34/71 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et menettänyt vaan ihan oman typeryytesi takia.

Vierailija
35/71 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle oli vähällä käydä noin vuosia sitten. Tuolloinen mieheni oli tilaillut nettikaupasta pelejä henkilötunnuksellani kertomatta asiasta minulle. Rahaa pelien maksamiseen miehellä ei ollut ja hän pimitti minulta laskut sekä niiden muistutukset. Tämä onnistui, koska minä kävin töissä ja mies oli työttömänä kotona. Meille tuli muista syistä ero ja koko kuvio onneksi paljastui minulle, kun perintätoimiston lasku tipahti postiluukusta miehen muutettua pois yhteisestä asunnostamme.

Kiitos tästä! Mutta: tässäkin sinulla oli VÄHÄLLÄ käydä niin, ei käynyt kuitenkaan. Ilmeisesti aika paljon yritetään asianosaista tavoitella ennen kuin menee ihan ulosottoon tai luottotiedot menee. Jotenkin näissä "eksä pilasi luottotiedot " jutuissa korostuu se ettei itse tiennyt asiasta tuon taivaallista.

Vierailija
36/71 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ensin maksoin omat laskut sitten vasta hänen.

Vierailija
37/71 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan, että rakkaus on sokea. Se pätee monessa parisuhteessa niin, että toinen maksaa ja ottaa velkaa, ja toinen vain lupaa maksaa.

Sitten tulee ero, toinen omistaa kaiken rekisteriin merkityn omaisuuden, ja toinen vain velat. Avoliitossa hyvin tavallista, ja avioliitoissakin, jos on avioehto. Tai ehkä hän saa velkojen lisäksi yhteiset koirat, joiden kulut tietenkin edelleen maksaa.

Vierailija
38/71 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin aika harvaan velkaan riittää pelkkä henkilötunnus. Sen lisäksi tarvitaan vahva tunnistautuminen, yleensä pankkitunnuksilla. Jos pankkitunnukset on antanut jollekin muulle, on ihan sama kuin olisi itse niitä käyttänyt.

Vierailija
39/71 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ymmärrä, millä tavalla luottotiedottomuus olisi opiskelun estänyt. Ja kyllä, minä tiedän todella paljon sekä luottotiedottomuudesta että opiskelusta.

AP:lle, tunnen aina monta puolison vuoksi luottotietonsa menettänyttä. En omia läheisiä vaan työn vuoksi. Yhdelle tutulle oli vähällä käydä noin, kun ei ollut maksanut omaa osuuttaan vuokrasta suoraan vuokranantajalle vaan sille kämppikselle, joka oli jättänyt maksamatta.

Vierailija
40/71 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ex-naapuri laittoi juuri 18-vuotta täyttäneen lapsensa takaamaan lainansa.

Kuka tuon ikäinen nuori tajuaa mitä se tarkoittaa tai pystyy sanomaan ei omalle vanhemmalleen?

Siinä joutui lapsi velkajärjestelyyn, sai aika monta vuotta tehdä töitä että sai isänsä velan aikanaan maksettua.

Kaikki. Ainakin meillä tuo käytiin jo peruskoulussa yhteiskuntaopissa läpi.

Eli omaa tyhmyyttään menetti luottotietonsa.

Noin nuori ja kotona asuva on heikoilla. Minusta alle 25-vuotiaista ei pitäisi hyväksyä vanhempiensa takaajaksi. Ihan siitä syystä, että vanhempien vaikutusvalta on niin suuri vielä nuoriin aikuisiin. Kyllä, lähipiirissä tämmöinen tapaus, jossa vanhemmat pilasi kahden lapsensa luottarit. Lapset ovat itse aikuistuttuaan kyllä osanneet hoitaa raha-asiat, mutta nalkuttamalla, anelemalla ja sääliin vetoamalla saivat hädin tuskin täysi-ikäiset lapsensa takaamaan ja sitä on maksettu pitkään ja hartaasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi