Mitä tarkoittaa, että on hauras mieli?
Siis ammattilaisten sanomana. Millainen siis on?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo aloitus, miksi ap ei avaa enemmän pointtia miksi kysyy? Kenen mielestä siis tuolla henkilöllä on hauras mieli?
Kysyn, koska haluan ymmärtää. Ja koska ilmiselvästi en ymmärrä, kun hän on yllä kuvatunlainen. Juu, hänen mielialansa taitaa romahtaa helposti, mutta ei hän kauhean ehdoton ole eikä näe uhkia kaikessa.
Hän on vuosia ollut avopuolen psykiatrian asiakas. Hauras mieli on hoitajilta kuultu. Olen ollut mukana hoitotapaamisissa.
Ap
Ehkä kannattaa jättää ylianalysointi... Jos hoitaja sanoo, että hauras mieli, hän voi viitata sillä vaikka mihin. Hoitaja ei anna diagnooseja, vaan toimii ihmisenä ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo aloitus, miksi ap ei avaa enemmän pointtia miksi kysyy? Kenen mielestä siis tuolla henkilöllä on hauras mieli?
Kysyn, koska haluan ymmärtää. Ja koska ilmiselvästi en ymmärrä, kun hän on yllä kuvatunlainen. Juu, hänen mielialansa taitaa romahtaa helposti, mutta ei hän kauhean ehdoton ole eikä näe uhkia kaikessa.
Hän on vuosia ollut avopuolen psykiatrian asiakas. Hauras mieli on hoitajilta kuultu. Olen ollut mukana hoitotapaamisissa.
Ap
Ehkä kannattaa jättää ylianalysointi... Jos hoitaja sanoo, että hauras mieli, hän voi viitata sillä vaikka mihin. Hoitaja ei anna diagnooseja, vaan toimii ihmisenä ihmiselle.
No, minulle tieto on hyvin olennaista. Se vaikuttaa siihen, miten käyttäydyn häntä kohtaan. Esim. Voinko puhua suoraan, vai pitääkö käsitellä silkkihansikkain.
Mitä jos suoraan sanomiseni on juuri sitä, mitä hänelle ei pidä puhua?
Ap
Ap tässä. Vielä pohdin samaa asiaa.
Mikä on pahinta, miten tällaista ihmistä käsittelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No, minulle tieto on hyvin olennaista. Se vaikuttaa siihen, miten käyttäydyn häntä kohtaan. Esim. Voinko puhua suoraan, vai pitääkö käsitellä silkkihansikkain.
Mitä jos suoraan sanomiseni on juuri sitä, mitä hänelle ei pidä puhua?Ap
Kuulostaa nyt sille että tämä palsta ei ole oikea paikka kysellä neuvoja.
Loose cannon. Voi olla arvaamaton. Alhainen resilienssi.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkään vastaukset eivät kuvaa tätä henkilöä. Hän on pikemminkin tunteeton kuin herkkä. Ei ole empaattinen, vaan pikemminkin jyrä. Ei välitä toisten mielipiteistä. Arvaamaton ja impulsiivinen, riskinottaja.
Mutta silti hauras mieli.
Ap
Tuntee itsensä suhteettoman avuttomaksi tilanteissa, joita ei itse hallitse ja turvautuu herkästi ylireagointiin ja impulsiivisiin ylilyönteihin keinona ottaa tilanteet haltuun. Ei siis ole joustava ja pienetkin asiat mitkä eivät mene henkilön mielen mukaan uhkaavat hänen pohjimmiltaan haurasta minäkuvaansa ja turvallisuudentunnettaan.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkään vastaukset eivät kuvaa tätä henkilöä. Hän on pikemminkin tunteeton kuin herkkä. Ei ole empaattinen, vaan pikemminkin jyrä. Ei välitä toisten mielipiteistä. Arvaamaton ja impulsiivinen, riskinottaja.
Mutta silti hauras mieli.
Ap
Tunteettomuus ei auta. Loppuviimeksi kaikki joko taipuvat (pehmeä) tai menevät pirstaleiksi (kova).
Taipunut voi palautua takaisin, pirstaleet eivät.
Minulla on lääkäri todennut olevan hauras mieli ja tarkoittanut varmaan sitä, ettei oma minäkuvani ollut kovin vahva. Olin tuohon aikaan parikymppinen suorituskeskeinen perfektionisti ja kärsin uupumuksesta, masennuksesta ja ahdistuneisuudesta. Suorituspaineet eivät niinkään tulleet ulkoa tai halusta miellyttää muita, vaan erittäin vaativasta ja armottomasta sisäisestä puheesta. Kaiken sen suorittamisen keskellä olin aika hukassa itseni kanssa, eikä millekään minuuden rakentamiselle oikein jäänyt aikaa tai tilaa.
Sittemmin olen löytänyt itseni ja minulla on terve, vahva minäkuva. Eli ei tuo mikään lopullinen ja ihmistä ikuisesti määrittävä luonnehdinta välttämättä ole.
Ap:n tuttava on ehkä yhtä lailla hukassa itsensä kanssa? Eli luonnehdinta ei välttämättä liity herkkyyteen tai persoonaan, vaan juuri minuuden haurauteen.
Tarkoittaisiko, että ihmisellä on alhainen resilienssi? Eli on vaikeuksia selviytyä stressaavista tilanteista ja vastoinkäymisistä ja saattaa kokea vaikeuksia sopeutua muutoksiin elämässään. Psyykkinen hyvinvointi on tällaisella ihmisellä helposti huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida olla mikään diagnoosi, ammattilaisetkin välillä puhuu puuta heinää.
Kaipa sillä jokin merkitys on ammattilaisen kielessä, vaikka ei diagnoosi olekaan.
Millaisesta ihmisestä sanotaan näin?
Usein liittyy diagnosoituun epävakaaseen pers. häiriöön tai psykoositason sairauteen. Ei pysty hyötymään tietynlaisesta terapiasta tai lainkaan. Jonkinlainen tukikäyntitapaaminen säännöllisesti paras ja järjestettävissä, siis hoitokontakti. Hauraus liittyy impulsiivisuuteen, itsetuhoisuuteen, huonoon elämänhallintaan, hygieniaan ja kykyyn kestää tunteita joita ihmissuhteet herättävät. Persoonan rakenne on siis hauras minkä voi aiheuttaa lapsuuden pitkäaikainen kaltoinkohtelu, turvattomat kasvuolosuhteet. Melko usein yhdistyy riippuvuuskäytökseen.
Epävakautta voi hoitaa tuloksekkaasti siihen kehitetyllä terapialla. Psykoosisairauksiin saattaa tarvita pysyvän lääkityksen. Kaikki on silti yksilöllistä eikä pitäisi ajatella ettei mieli voi vahvistua suotuisten kokemusten kautta, vaikka se veisi kauankin. Näin usein onneksi käy.
32 jatkaa vielä ap:n kysymykseen liittyen, pahinta mitä voi tehdä on olla antamatta ihmiselle tilaa kasvaa omaksi itsekseen. Ainakin itse huomasin vähän toivuttuani, että olin tehnyt tiettyjä ratkaisuja aivan muista kuin omista lähtökohdista ja jopa omien mielipiteiden vastaisesti. Syynä on ollut luultavasti se, että aiemmin oma minäkuva oli häilyvä ja rajanveto omien ja muiden ihmisten ajatusten ja mielipiteiden välillä hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida olla mikään diagnoosi, ammattilaisetkin välillä puhuu puuta heinää.
Kaipa sillä jokin merkitys on ammattilaisen kielessä, vaikka ei diagnoosi olekaan.
Millaisesta ihmisestä sanotaan näin?
Usein liittyy diagnosoituun epävakaaseen pers. häiriöön tai psykoositason sairauteen. Ei pysty hyötymään tietynlaisesta terapiasta tai lainkaan. Jonkinlainen tukikäyntitapaaminen säännöllisesti paras ja järjestettävissä, siis hoitokontakti. Hauraus liittyy impulsiivisuuteen, itsetuhoisuuteen, huonoon elämänhallintaan, hygieniaan ja kykyyn kestää tunteita joita ihmissuhteet herättävät. Persoonan rakenne on siis hauras minkä voi aiheuttaa lapsuuden pitkäaikainen kaltoinkohtelu, turvattomat kasvuolosuhteet. Melko usein yhdistyy riippuvuuskäytökseen.
Epävakautta voi hoitaa tuloksekkaasti siihen kehitetyllä terapialla. Psykoosisairauksiin saattaa tarvita pysyvän lääkityksen. Kaikki on silti yksilöllistä eikä pitäisi ajatella ettei mieli voi vahvistua suotuisten kokemusten kautta, vaikka se veisi kauankin. Näin usein onneksi käy.
Kiitos selvennyksestä.
Paljastan nyt, että kyse on veljestäni. Hän on juuri tuollainen kuvatunlainen. Mutta ei meillä ollut kaltoinkohtelua. Hän oli vaikea lapsi, mutta vanhempani olivat riittävän hyviä vanhempia.
En siis tajua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
32 jatkaa vielä ap:n kysymykseen liittyen, pahinta mitä voi tehdä on olla antamatta ihmiselle tilaa kasvaa omaksi itsekseen. Ainakin itse huomasin vähän toivuttuani, että olin tehnyt tiettyjä ratkaisuja aivan muista kuin omista lähtökohdista ja jopa omien mielipiteiden vastaisesti. Syynä on ollut luultavasti se, että aiemmin oma minäkuva oli häilyvä ja rajanveto omien ja muiden ihmisten ajatusten ja mielipiteiden välillä hankalaa.
Kiitos sinullekin.
Tästä veljeni on puhunut, että on elänyt muiden toiveiden mukaan. Sanoo sen enemmän somen ja kavereiden syyksi kuin kotiolojen.
Onko sinulla neuvoa, miten muuten voin häntä auttaa?
Ap
Ap