Mitä ajattelet äidistä, jonka 3,5-vuotias lapsi on ollut kerran yhden yön mummolassa, ei muuten yötä poissa kotoa?
Meillä näin ja kaikki kauhistelevat asiaa. Olenko todella liian tiukkis ja tarkka äiti, jollen ole työntämässä näin pientä vielä yökyläilemään ja itse lähde huvittelemaan? Miksi on niin järkyttävää haluta hoitaa omia lapsiaan mahdollisimman paljon itse?
Kommentit (56)
hänestä välittäviä ja rakastavia ihmisiä ympärillä. Vanhempien ei pitäisi estellä vaan edesauttaa noiden suhteiden rakentamista. Meidän lapsille on mummit ja kummit ja sedät ja tädit ja serkut tosi läheisiä, koska vierailemme heillä paljon ja lapsemme on välillä yökylässä, välillä täällä meillä käy yökylässä sukulaislapsia. En siis tarkoita sitä, että pikkuvauvaa pitää alkaa heivata sukulaiselta sukulaiselle, (vaikka kyllä yli 6kk vauva voi joskus olla mummolassakin yötä), vaan sitten siinä 2-3-vuotiaana, kun lapsi jo on kiinnostunut muista niin on hyvä edesauttaa hyvien suhtedein kehittymistä muihinkin kuin omiin vanhempiin.
Kyllä sitä taas ollaan. Jos lapsi itse EI HALUA yökylän, miksi sinne väkisin pitäisi viedä? Onko siitä jotain hyötyä?
Päättääkö teillä lapsi meneekö päiväkotiin ensimmäisen kerran?
OHHOH!
Vierailija:
Kyllä sitä taas ollaan. Jos lapsi itse EI HALUA yökylän, miksi sinne väkisin pitäisi viedä? Onko siitä jotain hyötyä?
Musta on ainakin rikkaus jos lapsi rakastaa isovanhempiaan ja haluaa olla heidän kanssaan! On todella paljon hyötyä myös lapsden kehityksen kannalta ja tulevaisuudessa!
Se, OHHOH-jutun kirjoittaja
Teillä on mahdollisuus valita viettekö vai ette. Kaikilla sitä ei ole.
Yökyläily ei todellakaan ole lapsen kehityksen kannalta mitenkään merkittävä asia.
Vierailija:
hänestä välittäviä ja rakastavia ihmisiä ympärillä. Vanhempien ei pitäisi estellä vaan edesauttaa noiden suhteiden rakentamista. Meidän lapsille on mummit ja kummit ja sedät ja tädit ja serkut tosi läheisiä, koska vierailemme heillä paljon ja lapsemme on välillä yökylässä, välillä täällä meillä käy yökylässä sukulaislapsia. En siis tarkoita sitä, että pikkuvauvaa pitää alkaa heivata sukulaiselta sukulaiselle, (vaikka kyllä yli 6kk vauva voi joskus olla mummolassakin yötä), vaan sitten siinä 2-3-vuotiaana, kun lapsi jo on kiinnostunut muista niin on hyvä edesauttaa hyvien suhtedein kehittymistä muihinkin kuin omiin vanhempiin.
Lapsi on paljon tekemisissä isovanhempiensa kanssa, ilman äidin läsnäoloa. Mutta yökylään ei halua yksin jäädä. Enkä ole muutenkaan joka hetki paikalla, miehenikin osaa hoitaa lasta. Hänestä ilmeisesti tulee sen perusteella kun ei ole yökylässä epäsosiaalinen?
kun meidän kohta 4v lapsi ei ole koskaan ollut yötä saati päivää edes hoidossa missään mummolassa. Et mitäpä tuosta!
Meidän lapsen mummila on suht kaukana, 100 km päässä, eikä mummi ole lasta sinne ees pyytänyt, saati käynyt lasta täällä meillä hoitamassa. Joten mun puolesta ihmiset saa ajatella mitä lystää, minkäs me sille voidaan jos ei mummi tai kukaan muu halua lasta hoitaa. =/
ta vielä sen jälkeenkin. Pitäisit noi omat typerät uskomukses omana tietonasi, etkä kävis muita arvostelemaan luulojesi perusteella.
Vierailija:
Päättääkö teillä lapsi meneekö päiväkotiin ensimmäisen kerran?OHHOH!
Muuten en ajattele mitään. Meillä ei ole lapset pahemmin yökyläillee. Esikoinen oli partioreissussa eka kerran 7 vuotiaana yötä ja hyvin pärjäsi, vaikka ei ollut yökyläilyä harjoitellut aiemmin.
Mikä siinä jos on nuoret isovanhemmat, jotka jaksaa hoitaa, mutta jos ei ole niin pärjäävät kyllä ilmankin.
nytottamaan lapsia hoitoon kun terminaalihoidossa ollut isäni on kuollut.
Ei ole kuopuskaan yökyliä aiemmin kaivannut.
Meillä lapset eivät liiemmin yökyläile, kuopus (vajaa 3 vee) ei ole ollut kertaakaan yökylässä. Hänestä edellinen oli ekaa kertaa yökylässä ollessaan neljävuotias.
Meillä lasten isä on eniten lapsisidonnainen :), en minä. Hän oli edellisen lapsen ekalla yökyläkerralla liikuttavan huolissaan siitä, miten hänen pikkuisensa pärjää. Hyvin pärjäsi ;-).
Meillä yhteiset " ulkoilut" on hoidettu siten, että on hoitaja omassa, tutussa kodissa.
Eli että eivät oikein ole innokkaita hoitajia tai eivät jaksa. Me kyllä laitettaisiin lasta yöhoitoon, jos olisi hoitajia. Hän on nyt 2 v 3 kk eikä erityisen arka luonteeltaan. Joo, enkä edes lähtisi baariin, jos lapsen saisi yöhoitoon - röhnöttäisin kotona ja nukkuisin aamulla pitkään.
Tai siis koko perheen voimin ollaan kyllä matkusteltu ja kyläilty, mutta ilman vanhempia ei siis ole yöpynyt. En tiedä onko se hyvä vai huono ratkaisu, tähän vaan ollaan ajauduttu.
Meillä mummolat ovat toisessa maassa, joten noin vaan viikoloppuhoitoon heittäminen ei onnistu. Sama pätee muihinkin sukulaisiin. Yksi kummi asuu lähellä, mutta hänellä ei aikaa tunnu riittävän kuin piakisiin tapaamisiin.
Päivähoidoissa ollaan kyllä oltu vierailla ihmisillä ja päiväkotikin alkaa pian. Eli ihan pelkästään mammanpoikina ei ole sentään pyöritty. Jokatapauksessa, minulla ei olisi kyllä mitään sitä vastaan jos lähellä olisi joku sukulainen joka haluaisi lapsen/lapset yöhoitoon. Kaipiasin jo välillä omaakin vapaailtaa... eli siis kenellä näitä hoitajia löytyy ja lapsi yökylässä viihtyy, niin ottakaa toki ilo irti tuosta mahdollisuudesta!
En ole kokenut tarvetta viedä hoitoon sen useammin, ja toisaalta eipä meillä ole juuri tilaisuuksiakaan siihen joten ei tarvi sitä miettiä. Minäkään en koe että parisuhteen " hoitaminen" vaatisi jonnekin lähtemistä tai lapsista erossa olemista, hyvin voi parisuhde ja lisää lapsiakin saa tulla.
Meidän 3v tyttö on usein yökylässä isovanhemmilla. Ja ihan omasta tahdostaan ja isovanhempien tahdosta. Emme siis ole vieneet lasta yöhoitoon että pääsisimme itse viihteelle, ei ei. Ollaan vaan kotona vauvan kanssa...