Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi työ: pomo avautuu ettei arvannut että tarvitaan perehdyttämistä

Vierailija
01.04.2023 |

Perusteli erikoista näkemystään sillä, että olen ollut työelämässä muunlaisissa työtehtävissä pitkään.

Työpaikalla on tosi nihkeä ilmapiiri. Yrität kysyä kollegoilta apua ja saat yleensä vastaukseksi ettei tällaiseen ole aikaa, kun omat työt painavat päälle. Jotain muitakin outoja juttuja on.

Onko tämä merkki että pitäisi koeajalla lähteä pois?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko mahdollisesti vaihtanut Helsingin KYMP:piin, kuulostaa ihan siltä?

Kiitos ennakkovaroituksesta. En työskentele siellä.

Vierailija
42/59 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Olen asiantuntijatyössä jossa jokaisella on oma erityisosaamisalueensa. Yleensä se osaaminen on hankittu koulutuksen ja työkokemuksen kautta. Työhön on vaikea oppia itsestään. Oma esimies ei tiedä tuon taivaallista työkentistämme (ei kiinnosta häntä) ja olen joutunut tilanteisiin jossa MINUN on ajateltu perehdyttävän uusi työntekijä eri tehtävään, josta minulla ei ole hajuakaan. Sitten on ollut minun syyni kun en ole tähän pystynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua. Olen asiantuntijatyössä jossa jokaisella on oma erityisosaamisalueensa. Yleensä se osaaminen on hankittu koulutuksen ja työkokemuksen kautta. Työhön on vaikea oppia itsestään. Oma esimies ei tiedä tuon taivaallista työkentistämme (ei kiinnosta häntä) ja olen joutunut tilanteisiin jossa MINUN on ajateltu perehdyttävän uusi työntekijä eri tehtävään, josta minulla ei ole hajuakaan. Sitten on ollut minun syyni kun en ole tähän pystynyt.

Kuka on aikanaan perehdyttänyt sinut? Onko henkilöresursseja sen jälkeen karsittu?

Vierailija
44/59 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on aikanaan perehdyttänyt sinut? Onko henkilöresursseja sen jälkeen karsittu?

Minut on perehdyttänyt edeltäjäni. Nykysysteemi on että vanha ja uusi työntekijä eivät ole yhtä aikaa töissä. Muka säästetään siinä ettei rekrytä ennen kuin aiempi on lähtenyt ja säästetään kuukauden kahden palkka ennen rekryn julkaisua.

Vierailija
45/59 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan liiton jäsen? Ala hakea uutta työtä heti. Kuulostaa todella huonolta työilmapiiriltä ja osaamattomuudelta. Tilanne ei tule paranemaan, päinvastoin.

Vierailija
46/59 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olethan liiton jäsen? Ala hakea uutta työtä heti. Kuulostaa todella huonolta työilmapiiriltä ja osaamattomuudelta. Tilanne ei tule paranemaan, päinvastoin.

Olen kyllä. Pelkään ongelmien kärjistyvän entisestään, jos jo alussa suhtautuminen on tällaista. Tässä vaiheessahan pitäisi olla eniten tukea tarjolla työn opetteluun. Tuntuu hälyttävältä, jos ihmetellään miksi pitää auttaa tai perehdyttää uutta työntekijää.

Vierailija
47/59 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä surullista, jos perehdytystä ei ole. Omalla työpaikallani on kuitenkin tullut vastaan työntekijöitä, jotka haluaisivat yksityiskohtaisia ohjeita kaikesta. Kun työ on vaativaa asiantuntijatyötä, ei sitä voi täysin opettaa. Pitää vaan ryhtyä tekemään hommia.

Vierailija
48/59 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä surullista, jos perehdytystä ei ole. Omalla työpaikallani on kuitenkin tullut vastaan työntekijöitä, jotka haluaisivat yksityiskohtaisia ohjeita kaikesta. Kun työ on vaativaa asiantuntijatyötä, ei sitä voi täysin opettaa. Pitää vaan ryhtyä tekemään hommia.

Jos ei ole perehdytyksen puuttumisen takia käsitystä mitä pitäisi tehdä ja millä tavalla? Mistä löytyy aineistoja työssä hyödynnettäväksi ja miltä lopputuloksen pitäisi näyttää?

Kuitenkin ilman perehdytystä silti edellytetään että työn tulokset täyttäisivät yhtenäiset standardit, ei niin että kukin tekee itsekseen mitä sattuu.

Vierailija
49/59 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole perehdytyksen puuttumisen takia käsitystä mitä pitäisi tehdä ja millä tavalla? Mistä löytyy aineistoja työssä hyödynnettäväksi ja miltä lopputuloksen pitäisi näyttää?

Kuitenkin ilman perehdytystä silti edellytetään että työn tulokset täyttäisivät yhtenäiset standardit, ei niin että kukin tekee itsekseen mitä sattuu.

Työelämä tuntuu olevan pahasti rikki. Uudet työntekijät jätetään nykyään todella helposti oman onnensa nojaan.

Vierailija
50/59 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työelämä tuntuu olevan pahasti rikki. Uudet työntekijät jätetään nykyään todella helposti oman onnensa nojaan.

Ihmeellistä miten sellaiseen on varaa, kun samaan aikaan kärsitään työvoimapulasta.

Vierailija
51/59 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellaan, että töihin terveyskeskukseen tulee uusi lääkäri, joka on tehnyt muualla 10 v lääkärin työtä. On kerrottu perusasiat ja sitten pitäisi vaan ryhtyä töihin, eli vastaanottaa potilaita. Kyllä tuosta pitää selviytyä.

Vierailija
52/59 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellaan, että töihin terveyskeskukseen tulee uusi lääkäri, joka on tehnyt muualla 10 v lääkärin työtä. On kerrottu perusasiat ja sitten pitäisi vaan ryhtyä töihin, eli vastaanottaa potilaita. Kyllä tuosta pitää selviytyä.

Mutta jos henkilö ei olekaan tehnyt muualla lääkärin töitä, vaan työskennellyt 10 vuotta sairaanhoitajana ennen lääkäriksi opiskelua? Pitääkö siltikin töiden sujua ilman perehdyttämistä, kun "onhan terveyskeskus sinulle jo työympäristö"?

Vierailija
53/59 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos henkilö ei olekaan tehnyt muualla lääkärin töitä, vaan työskennellyt 10 vuotta sairaanhoitajana ennen lääkäriksi opiskelua? Pitääkö siltikin töiden sujua ilman perehdyttämistä, kun "onhan terveyskeskus sinulle jo työympäristö"?

Tuttu työympäristö. Kokemukset tosin ovat jostain ihan muualta ja erilaisista tehtävistä, mutta anyway... Jokainen asiantuntija tietysti osaa hoitaa ilman mitään opastuksia kenen tahansa muun asiantuntijan työt. Sairaanhoitaja voi hypätä kylmiltään it-konsultiksi, lääkäri lakimieheksi jne.

Vierailija
54/59 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu työympäristö. Kokemukset tosin ovat jostain ihan muualta ja erilaisista tehtävistä, mutta anyway... Jokainen asiantuntija tietysti osaa hoitaa ilman mitään opastuksia kenen tahansa muun asiantuntijan työt. Sairaanhoitaja voi hypätä kylmiltään it-konsultiksi, lääkäri lakimieheksi jne.

Elleivät työt ala sujua ilman perehdyttämistä, on se merkki virherekrytoinnista. Se onneksi voidaan korjata potkimalla tyyppi pois koeajalla tai antamalla ymmärtää, että olisi paras itse ymmärtää lähteä.

Vierailija
55/59 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollegat ovat yleensä perehdyttäneet. Kerran kun esihenkilö muka perehdytti minua, kokenutta työntekijää joihinkin harjoittelupaikan töihin, tunnelma oli lähes työpaikkakiusaushenkinen. Esihenkilö yritti välttää kertomasta, miten työ pitäisi tehdä. Myöhemmin jälkeenpäin ojensi jonkun paperin ja sanoi muka kauhistuneena "tätä sä olet tehnyt".

Tuli selväksi, että itse ei ollut perehdyttäjätyyppiä vaan saattoi nähdä jopa kokeneen harjoittelijan kilpailijana. Yllättävää kasvatustieteilijätaustaiselta esihenkilöltä. Toisaalta hiljainen tieto voi olla heillä ylpeytenä, jolloin juuri tuollaista voi käydä.

Vierailija
56/59 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän pomot välttämättä tiedä, mitä alaiset tekevät. Jos työt ovat vakituisia, riittää että rahaa tulee ja jos joku lähtee pois, tilalle on varaa palkata uusi.

Jos pomo tarvitsee tietoa jostain alaisten tekemästä esim. osallistuakseen omiin kokouksiinsa tai työryhmiinsä, hän kysyy silloin tai ottaa muuten selvää.

Nykytyössäni pomo osallistuu säännöllisesti kokouksiin vain ylempien alaistensa kanssa ja käy uusien alempien kanssa haastattelut ja loppukeskustelut. Yksittäisiä muita kertoja voi nähdä jossain yhteydessä, mutta niissä ei ole kyse töiden virallisesta arvioinnista.

Vierailija
57/59 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kollegat ovat yleensä perehdyttäneet. Kerran kun esihenkilö muka perehdytti minua, kokenutta työntekijää joihinkin harjoittelupaikan töihin, tunnelma oli lähes työpaikkakiusaushenkinen. Esihenkilö yritti välttää kertomasta, miten työ pitäisi tehdä. Myöhemmin jälkeenpäin ojensi jonkun paperin ja sanoi muka kauhistuneena "tätä sä olet tehnyt".

Tuli selväksi, että itse ei ollut perehdyttäjätyyppiä vaan saattoi nähdä jopa kokeneen harjoittelijan kilpailijana. Yllättävää kasvatustieteilijätaustaiselta esihenkilöltä. Toisaalta hiljainen tieto voi olla heillä ylpeytenä, jolloin juuri tuollaista voi käydä.

Tai esihenkilö ei ollut tehnyt kyseisiä töitä aiemmin ja ajatteli, että voi feikata kokeneelle.

Vierailija
58/59 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tuollaset ulisijat saada pois pilaamasta ilmapiiriä. Koeaika ja heippa. Taidot on nähty.

Vierailija
59/59 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tuollaset ulisijat saada pois pilaamasta ilmapiiriä. Koeaika ja heippa. Taidot on nähty.

Miten luulet että tuollaiseen työpaikkaan saadaan niitä osaajia, jos ketään ei opasteta alkuun? Menetys on ensisijaisesti työpaikan, jos porukka vaihtuu koko ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän