*****SYYSKEIJUT vko 48*****
Viime viikko löytyy täältä:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8889481&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (27)
olen jäänyt koukkuun Huuto.nettiin ja viime aikoina kun olen ollut koneella olen ehtinyt vain sinne. Nykyisin onneksi menestyksekkäästi myös myyn siellä jatkuvan ostamisen sijaan, olen tehnyt kyllä tosi hyviä löytöjä lapsille tässä syksyn aikaan.
Jospa ensin vähän kommentoisin vanhoja galluppeja
JOULU&LAHJAT: Meillä ollaan perinteisesti joulu kotona omalla porukalla ja tapanina reissataan mummolat läpi. On kiva rauhoittua ihan omalla porukalla. Vauvalle ajattelin ostaa joululahjaksi lampaantaljan ja muut jää sitten kummien haltuun, olen esittänyt toiveeksi pitkävartisia ensilusikoita niihin hetkiin kun sitten aikanaan aletaan maistella muutakin kuin tisua. Leluja on niin paljon jäänyt sisarruksilta että niitä ei kamalasti tarvita.
JÄLKITARKASTUS JA EHKÄISY: Minulla oli ja meni jälkitarkastus, kaikki oli ok. Ehkäisystä ei tuolloin puhuttu, ollaan pähkäilty et mitä tehtäis. Kierukkaa en taida uskaltaa nyt laitattaa jos tulee kipuja tms oireita, tuntuu etten jaksa sellaisia arjessani nyt. Minipilleriresepti odottaa neuvolassa, ei tekisi mieli niitäkään vielä aloittaa kun menkat eivät ole alkaneet ja en haluaisi että vielä alkaisivatkaan. Toivoisin että miehellekin riittäisi ehkäisyksi imetys vielä toistaiseksi. Millanen se EHKÄISYRENGAS on, tuntuuko se hommailtaessa ja pysyykö se siellä hyvin? Tuleeko siitä kans painonnousua, aknea ja kaikkee muuta mukavaa? Kertokaapa kommentteja.
LÄSKIT: Mulla on käyny poikkeuksellisesti eli paino ei ole laskenut yhtään sairaalasta lähdön jälkeen, kiloja on edelleen 10 ylimääräistä. Olen pitkä ja ollut kovin hoikka, joten ihan läskimakkaralta näytä, mutta olo on raskas ja tukkoinen ylipainon kanssa. Aiemmin parin ekan kuukauden aikana on lähtenyt ylimääräiset pois, joku pari kiloa on saattanut jäädä ja ne on hävinneet imetyksen lopettamisen jälkeen. Tuntuu et aineenvaihdunta on kokonaan jumissa, odottelen tässä että pääsis vyöhyketerapiaan, sen avulla korjaantui painoasiat keskenmenon jälkeenkin. En jaksa ottaa makkaroistani pulttia, niiden karistamisen aika on sitten kun en enää imetä eli joskus ensi syksynä.
MASENNUS; vähän vetää synkäksi välillä. Yksinäisyys lietsoo sitä, vanhemmat lapset ovat hoidossa ja eskarissa aamupäivät ja minä olen kotona vauvan kanssa yksin. Olen kovin väsynyt vaikka vauva antaakin nukkua yöllä, tuntuu, että käyn läpi alitajuisesti raskautta ja synnytystä vieläkin läpi, se käsittämätön menetyksen pelko purkautuu nyt ja siitä aiheutunut väsymyskin. Lisäksi kun lasten välillä ehti tottua jo omaankin aikaan tehdä jotakin, niin sekin välillä ahdistaa kun sitä ei enää juurikaan ole. Olen rauhoitellut itseäni että se on vaan väliaikaista ja rakastan yli kaiken rauhallisia aamuja vauvan kanssa, imen itseeni muistoja vauva-ajasta koska tätä tuskin koskaan enää koen, nyt edelleen tuntuu siltä. Tämä kaamos ei paranna tilannetta, olisin taatusti energisempi ja iloisempi kun tulisi lunta ja pakkasta, valoisampaa. En minä itke, huokailen vaan syvään ja tunnen suurta uupumusta aina ajoittain. Olen ajatellut että jos jättäisi pojan pois hoidosta niin se aktivoisi itseäni lähtemään ihmisten ilmoille, mutta vähän kammoksuttaa että jos en sitten jaksakaan? Taantuuko poika kotona vauvaksi uudestaan, hän on kuitenkin jo 4,5v.
VAUVA: Vauveli syö tisua, aamulla herätään 8-9 aikoihin ja vauveli syö, valvoo, ottaa pikkutorkut ja herää ennen klo 11, jolloin syö vähän pidempään ja noin klo 11:30 kun lähdetään isompia hakemaan tyttö käy 4h päikkäreille. Ilta tisutellaan tiuhempaan ja klo 20 alkaa syönti yötä varten, vauva käy nukkumaan 9-11 välillä, yleensä eka yösyönti on klo 01, sitten 03-04, 06-07. Välit nukkuu hyvin. Tästä olen hyvin kiitollinen sillä poika söi aikoinaan tunnin välein yötäpäivää. Tyttö juttelee kovasti, on tehnyt sitä jo kuukauden ajan eli räpätäti on tulossa, höy ja öy, vastaa kun hälle juttelee samalla tavalla, välillä ei meinaa syömisestä tulla mitään kun pitää iskeä juttua niin kovasti. Viikon päästä on 3kk neuvola.
KAKKAG: Kuinkas usein teillä suoli toimii? Siis vauvoilla. Meidän neiti hienostelee ja kakkaa noin kerran viikossa, välillä, usein ennen kakka päivää on vähän masuvaivoja. Kun neiti kakkaa sitä on vaippa ja potkarit täynnä. Tuotos on erittäin paksua, löysää sinappia. Olen antanut maitohappobakteeria, mutta päivinä jolloin hän sitä saa, neiti on tosi kärttyinen ja kipeä mahastaan. Vaikka hän saisi happoja säännöllisesti kakka ei tule useammin. Yleensä kun annan happoja, ja kun en anna kakka tulee, mutta tuolla rytmillä vauva on kärttyinen koko ajan. Normaalisti jos en anna happoja, hän ei ole vaivainen tai kärttyinen. Itseäni vaan huolestuttaa tuo harvakseltaa kakkaaminen. Aiemmat ovat kakanneet päivittäin. Kakan väristä...poika oli pahasti allerginen, nimenomaan suolioireisesti. Hänellä allergioiden ensioire oli vihreä/vihertävä kakka, eli jos on itkuinen vauva ja tuon värinen kakka, suositan lämpimästi maidotonta ruokavaliota äidille+ 1.ryhmän ainekset pois.
Anteeksi pitkä paatos, edellisestä kerrasta onkin varmaan 2kk.
Ruusunen ja Liinamaria kohta 3kk.
Hei vaan!
Kirjoitan myös pitkästä aikaa kun en ole ehtinyt aikaisemmin.
Täällä oli ristiäiset jo n. 3 viikko sitten . Niemski tuli Jesperi Miro Ilmari. Olisin halunnut jonkin eriksoiemman nimen, mutta mies ei suosunut. Olenmme olelet molemmat miehen kanssa ihan umpiväsyneitä ja oltiin kriisissä jo ennen ristiöisi, mutta nyt alkaa helpottamaan. Mutta väsymys ei helpota: vauva nukkui viime yönäkin n. tunnin pätkissä ja nukahtaa vasta n. klo 01:00. Zzz.. Ollaa tehty nini,e ttä mies valvoo tuonne yhteen asti ja minä sitten hoidan sen yön ja aamun. Sitten kaiken lisäksi esikoienn (1v. 4.5kk) on alkanut myös välillä heräilemään keskellä yötä. Sillepitää sitten mennä antamaan tuttia sitten ottaa viereen, että nukahtaa. Yhdet päikkärit kuitenkin nukkuu vielä,e ttä ehtii itsekin levätä. Meillä on kuitenkin käynyt nyt tässä kuussa kodinhoitaja 2krt/vko auttamassa. nimittäin kahden pienen lapsen lisäksion miehen 3 lasta (12, 10 ja 9v).
Masentanut on myös täällä aika ajoin.
LÄSKEISTÄ: Täällä on myös liikaa painoa, mulla siis. N. 9 kiloa sain heti synnytyksen jälkeen pois ja sitten kotona vaan n. 2ikloa joista 1 on tulult taas takaisin kun on sellainen elämän tilanne,e ttä tätyy saada herkkuja. Eikä jaksa oiekin missään hikilenkillä käydä. Sitäkin olen yrittänyt ja ostettiin kuntopyörä, muta enpä ole kauheasti ehtinyt tai jaksanut. Myös nämä läskit masentaa. Vaikka eihän synnytyksestä ole kuin kohta 3kk aikaa, mutta kuitenkin. En tajua miten joillakin lähtee nopeasti ylimääräiset kilot pois.
Kävin jälkitarkastuksessa ja kaikki oi muuten ok, mutta minulla on ilmeisesti rakon laskeuma. Tulihan tämä toinen aika nopeasti ekan perään.
Ehkäisyaisaa en ole vielä miettinyt enkä ole käynyt ehkäisyneuvolassa. Kierukkaa neuvolassa suositteli ,mutta en koe sitä kovin miellyttäväksi. :/ Ehkäisyä ei tosin ole tarvittukaan lähiaikoina kun mitään ei ole jaksanut tehdäkään, heh.
No, ei tässä minulla muuta tällä kertaa. Pitää mennä lepäämään kun esikoinen vielä nukkuu.
T.Rose74 ja pojat 1v4kk ja 2,5kk
EHKÄISY on retuperällä meillä ihan kokonaan ja kun en imetä niin ei voi siihenkään luottaa... huomenna menen uudestaan jälkitarkastukseen, sieltä pitäisi pyytää... niin mitä? Pillereitä en halua, ehkäisyrengas aiheutti mulle samanlaisia sivuoireita kuin pilsut (migreeni, mielialavaihtelut, pahoinvointi, äkäisyys, painonnousu jne), kierukasta oli yhtäjaksoista tiputtelua&kipuja 4kk kunnes poistatin sen. Olen miettinyt minipillereitä, jos ne sopisi. Mies toivoisi hormonikierukkaa sen varmuuden takia, minua se hirvittää kun kuparikierukan laittokin oli jumalattoman kipeetä ja jos saan siitäkin sivuoireita niin tule kalliiksi kun poistatan sen sitten pian. Ja kondomia inhoan, kun se kuivattaa paikat! Ehkäisvaahto taas päinvastoin ja saan siit kirvelyä. Mulle ei sovi mikään varmat päivät menetelmä vaikka se on aikaisemmin osoittautunut ihan luotettavaksi, mutta nyt olen niin horopää päivien kanssa ja tosiaan joku varmempi ehkäisy olisi paikallaan kun ei ole toiveissa enää vauvoja *niisk* Ehdotin miehelle vasektomiaa, muttei se siihen jostain syystä suostu ja onhan se liiankin lopullinen ratkaisu, sillä jos sittenkin halutaan vielä neljäs lapsi.
Me tosiaan ollaan käyty miltein kaikki vaihtoehdot ehkäisyn saralla lävitse, eikä mikään ole sopiva. Minipillereiden lisäksi vielä ehkäisykapseli kokematta, mutta siitä löytyy aika huonosti tietoa hinnoista jne. Jospa huomenna lääkäri siitä valistaa.
ROSELLE jaksamista, uskon että olet väsynyt noilla heräämisillä kun itsekin olen vaikka Onni syökin vain kahdesti yössä. Lisäksi sitten 4v heräilee pitkin yötä, kävelee unissaan, tulee pisuvahinkoja ja muuta. Ja aamulla herättävä klo 7 laittamaan esikoinen kouluun *haukotus*
RUUSUNEN onko teidän alueella mitään äiti-vauvajuttuja joihin voisit mennä mukaan? Jos sellainen toisi vähän piristystä arkeen. Tai jospa löytyisi muita kotonaolevia, voisi vähän helpottaa yksinäisyyttä.
KAKKAG Onni kakkaa ihan päivittäin ja haiseepa tuo korvikekakka kamalalle, ihan eri luokkaa kuin rintamaidosta. Ja on paljon kiinteämpääkin mutta onneksi ei aiheuta ummetusta pojalle. Välillä tosin änkee ja puskee kuin viimeistä päivää.
Jahas poju heräsi päikkäreiltään...
Mayella ja Onni *huomenna 2kk*
Kävin viime viikolla jälkitarkastuksessa. Muuten kaikki oli hyvin, mutta mun kohdunsuuni kuulemma hieman punoittaa. Meillä ei lekurin kanssa oikein synkkaa ja pientä kielimuuriakin on (ei siis ole suomalainen), joten mulle jäi epäselväksi, mitä punoitus voi merkitä. Pitäisi kuulemma mennä papakokeeseen, kun poika on noin vuoden vanha. Lääkärin mukaan " Suomessa on tapana, että tällaista ei tutkita vaan vain seurataan" . Hieman jäi häiritsemään, olisiko asiaa lääkärin mielestä pitänyt tutkia tarkemmin, ellei käytäntö Suomessa olisi se mikä on. Mulla on toiveissa toinen lapsi aika nopeasti, joten ehkä pitäisi käydä papassa heti kun kuukautiset taas alkaa.
Rasmus on pahasti koukussa peukalon imemiseen :( Väsyneenä poika alkaa herkästi imeä nyrkkiään ja hupsis huomaamatta vaihtaakin peukun koko nyrkin tilalle. Me päädyttiin sellaiseen ratkaisuun, että Rasmukselle laitetaan illalla nukkumaan käydessä puuvillatumppu (jota ei vastasyntyneenä tarvittukaan raapimista estämään) vasempaan käteen, joka jostain syystä maistuu paljon paremmin kuin oikea käsi. Jos tämä vaikka estäisi peukun imemistä kehittymästä vallan tavaksi. Ei niin, etteikö poika kuitenkin yrittäisi laittaa peukaloa suuhun tumpusta huolimatta. Tumppu on nimittäin usein märkä kun otan pojan yöllä syömään.
Me ollaan aikeissa mennä torstaina vauvavoikkaan. Käytiin jo viime viikolla vähän katsomassa ja muutaman minuutin ajan kokeilemassakin sitä, mutta ei vielä jääty pidemmäksi aikaa, kun poika alkoi olla väsynyt ja nälkäinen. Toivottavasti saadaan päikkärirytmi osumaan nyt kohdalleen. Vähän kyllä jännittää, miten Rasmus jaksaa olla rauhallisena koko 45 min, mutta toisaalta kyllä kai tuollaisissa ollaan totuttu siihen, että aina välillä joku vauvoista hermostuu.
KAKKAG: Rasmuksen suoli toimii nykyään parisen kertaa päivässä usein niin, että joko päivällä tai illalla tulee pariin perättäiseen vaippaan satsit ja sitten menee pitkään pelkillä pissoilla (ja " värikkäillä" , pienet jäljet vaippaan jättävillä pieruilla ;) Ja kuinkas ollakaan, yleensä kakat tulee juuri silloin kun pojalla on kestovaippa (meillä siis osakestoillaan), joten saan suureksi riemukseni pestä usein kakkavaippapyykkiä. Alkuun poika kakkasi melkein joka vaippaan. Pojan kakka on jonkun aikaa ollut melko löysää ja oonkin pohtinut voisiko olla jopa ripulia. Luulen, ettei ole, mutta mulla on niin laho pää, etten millään muista, oliko pojan kakka kovasti erilaista ekoina viikkoina.
PARISUHTEESTA: Meillä menee keskenämme ns. normaalisti eli hyvin. Romantiikalle ei tietty ole kauheasti ollut aikaa ja energiaa, saati petipuuhille, mutta eipä olla onnistuttu myöskään saamaan riitoja aikaiseksi. Mulla tosin meinasi mennä hermot, kun mies onnistui pojan ollessa pariviikkoinen koukuttamaan itsensä nettipokeriin, mutta onneksi pahin into on nyt laantunut.
NIMISTÄ: Tuisku, hauska sattuma nuo teidän lasten serkkujen nimet vs. mun ja pojan nimet =) Samoin se, että mun ja Rantsu3:n pojat on kahden nimen osalta kaimoja. Mun ykkösehdotus oli lopulta Luka Onni Mikael, joten siinäkin tapauksessa olisi kaksi nimeä osunut yks yhteen.
Olikohan muuta kommentoitavaa... Ei nyt tule mieleen, mutta olihan tässäkin jo.
Riina & Rasmus
Mulla olis hirveästi energiaa ja haluaisin lähteä vauvan kanssa ihmisten pariin. Nyt harmittaa että asutaan täällä korvessa missä ei voi harrastaa mitään. Ei muutenkaan eikä varsinkaan vauvan kanssa.
Kakkag: meillä kakataan yleensä 2 kertaa päivässä. Joskus useemminkin ja sillon tuntuu että kaikki mitä tyttö syö tulee suoraan ulos. Mutta onhan tuo vähän pyöristyny niin kai sinne jääki ravintoa..
Ei muuta tänään :)
Äiti ja kerttu [color=red][size=5]♥[/size][/color]
Meillä täällä koko katras kovassa flunssassa...viime yönä alkoi Rosi itkeä sitten ihan hillittömästi ja itkua jatkui koko aamuyön.Heti tajusin että korva täytyy olla kipeä,ja meillä isommatkin on sairastaneet ekan korvatulehduksen 1-2kk ikäisenä.Onneksi kierre on ollut vaan yhdellä ja sekin loppui kitarisan leikkaukseen 1v.
No aamusta heti lähdettiin lääkäriin kun kuumettakin oli,ja korvatulehdushan se siellä oli,niinkuin aavistelin.Nyt täytyy vaan hoidella tää nuhainen porukka kuntoon ja toivoa että ei itse sairastu.
Kakka-asiaa...meillä Rosi kakkaa " pikkupieruja" joka päivä,mutta sellainen superhyperlasti tulee kerran viikossa.Ja sen jälkeen tyttö onkin kuin itse aurinko,kun saa masun tyhjäksi.Muutenkin neiti on alkanut olla ihan unelmavauva...pitkiä aikoja viihtyy lattialla,iltaitkut on loppuneet kokonaan ja uni maistuu mainiosti myös iltapäivällä sisällä.Yöt edelleen äidin kainalossa,enkä sitä halua muuttaa.Itselläkin on niin levollinen olo kun pikkuisin on siinä lähellä kainalossa.
Jokos teillä nauretaan ääneen?Rosi on hymyillyt jo kauan ja jutellutkin,mutta paripäivää sitten tuli ekat kikatukset!Voi että miten ihanan kuuloista kun toinen nauraa sydämensä kyllyydestä!Leikittiin kukkuu-leikkiä ja sekös Rosia nauratti!!
Nyt toki neiti ei ole yhtään naurutuulella kun korva kipeä ja nenu tukossa,täytyy mennä hoivailemaan pikkuista...
onko muuten meillä syyskuisilla mitään listaa josta näkisi minkä nimisiä pikkukeijut on?Näkeehän nimet viesteistä mutta olisi kiva saada ne muutenkin esille...vanhoja viestejä on niin kurja käydä läpi,ja nimet kiinnostaa kovasti!
terveisin: Unelias ja Rosi 2kk
Mua alkaa tosissaan tökkiä tämä keli...Esikoisella on ulkona tosi tylsää, kun kerettiin jo silloin lumen tultua kaivelemaan kaikki pulkat ja liukurit esiin. Nyt neiti sitten kiukkuaa pihalla, kun ei pääse mäkeen. Mutta enpä voi lumeksikaan muuttua.
Lisäksi tuo hiekan määrä sisätiloissa on sietämätön: koira tuo yhden kilon, esikko toisen kilon, rattaat vielä yhden....Ääh. Tulis jo vähän jouluisempi sää, niin ehkä omakin mieli piristyisi!
MASENNUSG:
Minä olen muutenkin ollut varsin alamaissa, kun lähipiirissäni sattui kuolemantapaus aiemmin syksyllä. Toisaalta lapset ovat pitäneet arjessa kiinni, mutta silti suru ja kaipaus ovat edelleen (ja varmaan vielä pitkään) pinnan alla. Välillä itkettää kovin, toisinaan päivät ovat jo helpompia.
Joulua aion kuitenkin laitella ihan normaaliin tapaan, sillä sitä läheisenikin olisi toivonut. Masentumalla en häntä takaisin saa.
Nyt tämän syksyn aikana lapset ovatkin tuottaneet korvaamatonta iloa. Varsinkin tuo pikkumies, kohta 3 kk, on jotenkin totaalisen sydämeenkäyvä hampaattomine hymyineen.
Ja uskokaa tai älkää, herra päätti jo kääntyä vatsalleenkin tuossa 2,5 kk iässä! Tiedän, tosi varhain - tullut siskoonsa ja isäänsä.
Tosin tuo kääntyilyoperaatio on nyt hiukan telakalla. Kun poika oppi taidon viime viikolla, hän harrasti sitä taukoamatta parin päivän ajan eli mönki heti mahalleen kun laskin maahan, mutta ei sitten osannut kääntyä enää takaisin joten minä jouduin käymään kääntämässä. Lopetti kuitenkin tuon parin päivän jälkeen, ja nyt selvästi " hauduttelee" taitoaan. Tai täsmälleen näin toimi ainakin esikoinen aikanaan.
JOULUG: Anoppilassa ollaan aatto, sitten äkkiä kotiin. Oman puoleni sukua tulee varmaankin meille joulupäivänä. Odotan niin kovasti noita pyhiä, eritoten yhteistä aikaa miehen kanssa...Toivottavasti päästään pitkälle koiralenkille aattona kaksin, ja sitten saunaan. Muita lahjoja en itse kaipaisikaan - niin kortilla ollut nyt tuo kahdenkeskinen aika.
Lapset saavat varmaan taas järkyn tavaravuoren, kun muita pikkulapsia ei kummankaan suvussa ole.
Itse emme heille hirveästi osta, lähinnä jotain vaatetta ja esikolle varmaankin sukset ja ehkä luistimet. Täyttää talvella 3v., joten eikös tänä talvena luistimet kannata jo ostaa? Mitä olette mieltä? Mietin juuri, että omat luistimet niin surkeat (lukioajoilta), että pitänee hankkia itsellekin. Milläs tyttöä muuten opetat kuin menemällä itsekin jäälle - jos pysyn pystyssä.
PAINOG: Mulle tuli 15 kg, synnärille jäi 5, nyt jäljellä 2-3. Eli ihan hyvin lähteneet, mutta jotenkin on tosi veltto ja löysä olo: ihan kuin painoa olisi paljon enemmänkin vielä jäljellä.
Esikoiselta kroppa palautui aika nopeasti entiselleen, nyt tuntuu että vatsa on ihan karmea pallo edelleenkin. Samoin reisiin ja pertsapuolelle on kertynyt (entisestäänkin) ihan ehtaa läskiä. Mua jotenkin inhottaa, haluaisin todellakin tästä kiinteytyä mutta en tajua miten ehtisin kolmesti viikossa salille? Öisin? HIkilenkkejä tulee tehtyä tuplavaunujen ja koiran kanssa, joskin esikoinen pistänee kohta niillekin topin - ei tahdo jaksaa istua kyydissä, ja ihmekös tuo, kun ikää on kohta jo kolme.
Kai se on ruvettava vaan kotona telkkarin ääressä vääntämään vatsalihasliikkeitä, vaikka vihaankin niitä. Mun motivaationi ei ole koskaan riittänyt minkäänlaiseen kotijumppaan. Sali on ainoa paikka, jossa saan itsestäni yhtään mitään irti.
Nyt alkoivat vaunut hytkyä terassilla siihen malliin, että menen hakemaan pikkukaverin syömään. Viikonjatkoja!
kuonokas ja pikkupennut 04 ja 06
Empä olekaan kirjoitellut neidin syntymän jälkeen..
Meillähän oli sovittu sektio ma 11.9,mutta neiti päätti pe-la välisenä yönä,että hän haluaakin maailmaan heti..Joten Jorvissa tehtiin sit päivystys sektio..Neiti syntyi 9.9 ja painoi 3780g ja oli 50cm pitkä..
Neiti syntyi rv 38+2 eli siihen nähden hyvän kokoinen neiti..
Ristiäiset vietimme kun neiti oli 5vk vanha ja hän sai nimeksi Heli Lumina Caroliina.
Heli on hyvin kiltti ja rauhallinen,paljon kiltimpi kun kaksi edellistä yhteensä..Mikä on mielstäni aivan ihanaa,jää mukavat vauvamuistot tästä viimeisestä.
Vatsavaivoista Heli on kärsinyt vähän,mutta Cuplaton on onneksi auttanut..
Kävimme juuri " 2kk" neuvolassa vaikka neiti onkin kohta jo 3kk ja mitoiksi saimme 5740g ja 61cm..Mites muilla?
Mutta nyt on mentävä 1,5v neiti kutsuu ts:heräsi päikkäreiltä..
Terkuin.Kuningascobra,Heini ja Heli-neidit..
No pelikaanilla ainakin :)
Musta tuntuu ettei tää päivä oo edenny yhtään. Varmaan tämä ainainen harmaus, monta päivää jo ollut harmaata. Eilen illalla yritii seljetä mutta tänään taas pikkutihkua kokoajan... Sama pimeys aamusta iltaan :/
Taitaa olla jonkin asteista (syys?)masennustakin. Ja tuo 3v. vetää mehut pois viimeseen tippaan asti...
Täytyy oikeesti harkita joko kerhoa tai päivähoitoa, koska mulla ei kyllä pinna kestä kauan enää. Heti aamusta alkaa riehuminen. Parhaassa tapauksessa jo 5.00 8/ Ei kiva kun itse olen päässyt nukkumaan vasta 23-24.
Ei ihme että Valtteri valvoo yömyöhään, kun silloin on isosisko nukkumassa ja äitillä aikaa seurustella. Äsken just huomasin kun poika nukahti että oho onko siitä jo pari tunita kun heräs. Empä montaa sanaa kerinny sille jutella kun piti siskoa jatkuvasti olla rauhottamassa.
Ja pari päivää on tuntunut siltä kuin maitokin olis vähissä. Johtuen varmaan liian vähästä unesta ja stressistä/masennuksesta.
Muuten olen sitkeästi yrittänyt imettää, vaikka sisko yleensä keksii silloin jotain kiellettyä puuhaa.
Tänään mietin tosissani että pitäiskö siirtyä pulloon, jos sujuis nopeammin nuo syötöt. Tissi+pullo ei onnaa kun pojalla hieman huono imuote ja menee ihan sekaisin jos välillä on tissi ja välillä pullo.
Entä kuinka maidontuotannon käytännössä käy, jos lypsyllä meinaa selvitä?
No niin, Valtteri kutsuu...
Tänne kuuluu edelleen hyvää. Leevi on vihdoin " oppinut" nukkumaan parvekkeelle päiväunet. Hyvin se uni maittaakin, eilenkin kävin kuuden tunnin unien jälkeen herättämässä pojan syömään.
Yksi pieni ongelmanpoikanen meiltäkin löytyy. Nimittäin Leevi vierastaa aivan kauheasti sitä neuvolasta saatua hymynaama julistetta. Meillä se oli liimattuna pesuhuoneeseen hoitotason viereen. Alkuun Leevi oli aivan innoissaan kuvasta. Mutta kerran vaipanvaihdolla Leevi ensin jutteli kuvalle, mutta pian alkoi huuli väpättämään ja lopulta kauhea loukkaantunut itku. Liekö johtui siitä, että naama ei vastannut hänen jutteluunsa.. Nykyään pelkkä pesuhuoneeseen meno saa aikaan mielettömät itkut. Ja itku on tosiaan aika erilaista kun muuten, sellaista oikein loukkaantunutta. Pikaisesti meillä hoidetaan siis kakkapesut ja kylvetykset.. Ei meillä isoveikat vielä noin pienenä vierastanut..
Käyn aloittamassa tuonne nimipalstalle meille syyskeijuille oman nimiketjun, joten käykääpäs lisäämässä sinne vauvojenne nimet!
Mukavaa loppuviikkoa toivottelee Andoliniska kera poikien
olen taas kadottanu alkuviikon johonkin...
EHKÄISY: mie otin sen NUVARING ehkäsyrenkaan, hyvin on pysyny sisällä, hommaillessa tuntumisesta en tiedä, ei ole hommailtu. Mula on vaan ollu ihmeelistä tiputtelua ja olen olevinaan huomannu olevani jotenkin itkusempi. En tiedä voiko se muka jo johtua renkaasta, vastahan tää on eka rengas??Olin kuvitellu että renkaasta ei pitäs tulla niin helposti pillereiden sivuvaikutuksia kun siinä on vähemmän hormonia, olenko ymmärtäny väärin? Hitto mie en totta puhuakseni haluais mitään ehkäsyä, ei tuo raskautuminen ole koskaan päässy vahingossa tapahtumaan (jokaista yritetty reippaasti yli vuosi), mutta inhoan sit kuitenkin sitä että kierrot seilaa ilman hormoneja 11-88 vrk välillä. Vaikka halvemmaks saattas kuitenkin tulla ostaa se raskaustesti kun näitä tosi kalliita renkaita. Mulle tää rengas alkaa olemaan kans viimenen mahdollinen ehkäsymuoto enkä tiedä mitä teen jos tääkään ei kunnolla käy.
LAPSI HOIDOSSA (RUUSUNEN JA KIRSIKKA): mulla on 4v poika hoidossa 8pv/kk eli noin 2pv viikossa ja olen kyllä ollu tyytyväinen ratkasuuni. Herra on melkoisen vauhdikas ja kaipaa toimintaa ja seuraa ja suoraansanottuna olen keskiviikko iltoina ja ihan kyllästyny ja iloitsen torstain ja perjantain hoitopäivistä. Kun isosisko on eskarissa, meillä menee ihan kivasti, pikkumies leikkii usein pitkiäkin pätkiä omia juttujaan, mutta auta armias kun isosisko tulee eskarista väsyneenä kotiin...ihan joka asiasta täytyy MOLEMPIEN uhallaan nau' uttaa toista, todella rasittavaa. Veetin hoitopäivät tuntuu välillä suurelta helpotukselta ja olen monesti kiittäny Luojaa että järki tuli päähän enkä tehny elämäni suurinta virhettä, eli ottanu tuota sosiaalista, touhun tarpeista poikaa kokonaan kotiin. JO ihan pari hoitopäivääkin siis varmasti auttaa, saa äippäkin omaa aikaa vauvan kanssa ja isompi seuraa ja virikettä, suosittelen!!
Eipä meille tänne oikein muuta kuulu kuin normaalia arkea. Romantiikka ei edelleenkään ole päässy valloilleen, mutta arki sujuu melko mutkattomasti. Sitä vaan joskus kaipais jalat alta vievää romantiikkaa, arki vaan on mitä on, eikä romantiikalle tunnu olevan voimia eikä aikaa. JA välillä marttyyrius iskee ja ajattelen ettei se taida miehelle olla niin tärkeetäkään. Mulla on siis suunnitteilla yö hotellissa tai jossain tuossa kevät talvella, vois sisältää leffaa ja ruokailua...jotain kivaa on keksittävä heti kun talouskin antaa myöten.
Kaivamma hömppäromaanin esille, kyllä tse tsiitä taas.
Minjuska ja Ihana-Iina (juttelee kovasti nalle-lelulleen tuolla)
Tämä ehkäisyasia puhuttaa edelleen ja siksipä kysynkin, että kuinka moni teistä uskaltaa luottaa täysimetykseen ehkäisynä? Mie jotenkii niin haluaisin luottaa siihen, ettei raskaus ala, kun ei oo vielä kuukautisiakaan...
Kakkag: Meillä kakkaa on lähestulkoon joka vaipassa, enemmän tai vähemmän, mutta on kuitenkin. Eilinen päivä oli kuitenkin poikkeus, vaihoin pojalta kakkavaipan tiistai-iltana joskus kuuden maissa ja seuraavan sitten eilen illalla vasta kahdeksan hujakoilla ja sittenpä sitä olikin vaippa pullollaan :)
Meille ei tänne kuulu mitään ihmeempiä, Luka kasvaa ja voi hyvin, elikkäs ollaan saatu terveinä olla koko ajan. Hymyillään kovasti ja muutaman kerran on jo yrittänyt nauraa ääneenkin, siskon valokuva on kaikista ihanin, niin ja se neuvolasta saattu hymynaama myös. Yöt ollaan nukuttu tosi mukavasti, poika herää pari kertaa syömään ja nukahtaa heti takasin. Ei meillä voi vielä puhua minkäänlaisesta rytmistä, nukutaan ja syödään miten sattuu.
Poika yrittää tässä sylissä nukkua, mutta näyttäisi olevan masuvaivoja. Voi pientä! Täytyy lopetella. Hyvää loppuviikkoa kaikille!
Niina ja Luka
Pitkästä aikaa ehtii tännekin... kummasti nuo päivät häviää ja mitään ei ehdi tehdä :D Olipa kiva lukea muiden keijujen kuulumisia. Tsemppiä kaikille, joilla ei vauvat kunnolla nuku öisin! Tyhmä kai sanoa, mutta kyllä se kohta helpottaa!
Meillä neiti on nyt siis hieman yli 2kk. 2kk neuvolassa painoa oli jo 6kg ja pituutta 57,5cm ja rintamaidolla pelkästään ollaan... neiti on siis melkein jo tuplannut syntymäpainonsa (3140g), oho! Taitaa tulla iso tyttö :O kasvaa ainakin kovempaa tahtia kuin isoveljensä.
Neuvolan täti kehui tosi jämäkäksi, niskat vahvistuneet hyvin. Ja muutenkin kuulemma ikäistään vanhemman " oloinen" ...
Meillä alkaa olla tuo vrk-rytmi melko hyvä. Tosin yöunille käydään vasta 12-1 aikoihin... mutta sitten nukutaan syömättä noin 8 aamulla! Ihanaa, alkaa oma univelka pikkuhiljaa vähentyä. Päivällä neiti nukkuu ulkona noin 4 tunnin unet ja sisällä muutamat lyhyet (vähän päivästä riippuen). Kiva tietysti olisi, jos illalla neiti nukahtaisi aiemmin, niin jäisi vähän aikaa itselle ja miehelle...
Jotenkin nyt tämän toisen kanssa ei ota tuota elämää niin " vakavasti" . Esikoisen kohdalla mentiin ihan pojan rytmin mukaan, mutta nyt sitten neiti tulee muiden rytmin mukana... ja ilmeisesti sopeutuu ihan hyvin.
Minulla jälkitarkastus oli reilu viikko sitten ja siitä asti olen noita minipillereitä popsinut. Ne mulla on käytössä jonkin aikaa ja sitten myöhemmin otan tuon hormonikierukan (kunhan menkat alkaa). Tota kierukkaa suosittelivat neuvolassa ja parilla kaverilla ainakin kokemukset on hyvät! Minä en nimittäin uskalla luottaa pelkkään imetykseen ehkäisynä! Ja meillä kun tuo lapsiluku on nyt täynnä, niin tuollainen pitkäaikainen ehkäisy on hyvä. Sittenpä ei tarvitse joka päivä muistaa noita pillereitä ottaa... Tosin kyllä, jos minusta olisi kiinni, niin ei me tarvittaisi mitään ehkäisyä... halut totaalisen hukassa... no, kyllä meillä about kerran viikossa seksiä on, mutta ei kyllä minun aloitteesta:D Tämä kyllä taitaa olla yleinen ongelma...
Toisena kyselynä taisi olla tuo vauvan kakkajuttu. Meillä isot kakat tulee onneksi kerran päivässä ja sitten lähes joka vaipassa on kyllä " jarrutusjäljet" ... Onneksi näin, niin ei hirveämmin vatsa vaivaa.
Jouluaaton me vietämme ensimmäistä kertaa anopin ja appiukon luona. Aiemmin olemme ollet kotona, mutta nyt pukki tulee anoppilaan. Mieheni veljellä on myös pieniä lapsia, joten kiva(?) kun ollaan kaikki aattona yhdessä... Jotenkin olisin mielummin itse ollut kotona rauhassa lasten kanssa, mutta tulipa luvattua että mennään. Isi meillä lähteekin aattoiltana sitten yöksi töihin (" ihanaa" paperimiehen elämää) ja on kyllä kaikki joulunpyhien yöt töissä...
Minä olen tässä pohtinut tuota rotavirusrokotetta. Meillä olisi mahdollisuus ottaa osaa tutkimukseen ja saisimme tuon rokotteen ilmaiseksi... Toisaalta tekisi mieli osallistua, mutta sitten taas ajattelee noita sivuvaikutuksia (vatsavaivoja, ripulia, kuumetta...)... Onko kukaan ottanut tuota rokotetta? Maksaa kuulemma n.140e, jos sen itse ostaa... Kun tietäisi, ettei tuota rotaa sitten saa... meillä ei kyllä lähipiirissä ole sitä yhdelläkään ollut.
Itse olen kohta viikon käynyt Buranan voimalla... hirveä flunssa siis päällä. Välillä hävisi äänikin lähes kokonaan ja päätä jomottaa ja kurkku on kipeä jne... Tänään olo jo vähän parempi. Onneksi muut ovat tältä ainakin vielä säästyneet!
Nyt syömään! Saa rauhassa syödä, kun kumpikin lapsi nukkuu...
Kuulumisiin ja hyviä vointeja kaikille!
Rose: Kuullostipas tutuille nuo teitin " rytmit" ja syömiset..täällä kanssa välistä tissillä/heräillään tunnin välein öisin..jee..
Viimeyö meni mukavasti, roope nukahti jo ilta viideltä mun kainaloon ja heräsi aamu kuudelta vasta(tai jo..) mutta siis välillä tietenkin tisuteltiin, muttei niin tiheään tahtiin kuin ennen..jospas se tästä..pikkuhiljaa.
Meilläkin oli neuvola ja jälkitarkastus keskiviikkona ja kaikki oli mulla ok. Minulla myöskin minipilleri resepti taskussa..vähän vaan arveluuttaa se tiputtelu..Roope painoi 4520g ja oli 55 cm pitkä (2920g,49cm)
Nyt vaan aletaan sitten tarkkailla tuota Roopen masuvaivaa, kun kerta on edelleen vihreää kakkaa.Olen itse ollut jo koko viikon maidottomalla " dietillä" ja Roope maha on toiminut tosi hyvin ja väänteitä ei ole juuri lainkaan ja tosiaan nyt meillä yötkin rauhottuneet.Tutkaillaan siis mahdollista maitoallergiaa.
Pojalla on paino noussut tosi hyvin, joten ei ole syytä ihan hirmuiseen huoleen vielä ainakaan.Hyvin näemmä saa sitä takamaitoakin, joten ei vihreä kakan väri voi johtua sen puutteesta.. Roopella vaan on paha tapa nukahdella tissille tosi usein..Onko muilla tälläistä samaa??
Koti kiinnostaa kovasti ja roope tutkii paikkoja ja on alkanut selvästi enemmän viihtymään sylissä ja pitäs kokoajan olla sen kanssa liikkeessä ja tutkia lamppuja ja tauluja jne :) jokeltelee myös nalleilleen ja jumppamatolla tykkää muutamasta lelusta, koska niitä voi läpsiä käsillä ja niistä kuuluu hassuja ääniä!
Hyvä homma, jos tuohon vatsavaivaan saadaan joku järkevä selitys tai tuomio..ja ylipäätään tietäisi mistä moinen johtuu..toisaalta en toivoisi sen mitään allergiaa olevan, mutta sittempähän ainakin osattas auttaa pienen masukipua, kun tiedetään niihin selkeä syy.saimme ajan neuvolalääkärille, mutta se on vasta 18.12, joten siihen saakka vain kotona tarkkaillaan ja olen itse ilman maitoa.
Nyt tämä mamma alkaa olla ihan kaput,poikki,YBERväsynyt..meillä kun aamut aina alkaa siinä kuuden pintaan, huoh! kumpa meilläkin nukuttais joskus koko yö syömättä ja herättäs vasta vaikka yhdeksän aikaan...Taidan mennä syöttämään Roopen ja sitten äipän kanssa nukkumaan..Äiti ja vauva elää ihan omaa rytmiään iskään verrattuna..eli eipä meilläkään noita petipuuhia juuri ehdi ajatella edes, saati toteuttaa;)
Viikonloppua ja BB finaalia odotellessa
Manta ja Roope tasan 2kk
muutamien päivien tauon jälkeen taas kirjoittelen.
e h k ä i s y r e n k a a s t a.
en ole omaani vielä hakenut kun minipillerit on käytössä toistaiseksi, joten en ole lukenut tarkkaa käyttöhjetta. joidenkin pohdintoihin seksiasiasta sanoisin, käsitykseni on että se otetaan pois seksin ajaksi ja laitetaan sitten taas takaisin. korjatkoon joku jos olen ihan väärässä, mutta näin olen ymmärtänyt :)
uma on reipas ja enimmäkseen hyväntuulinen tyttö. maito maittaa ja kun sitä tulee paljon, tyttö on oikein tyytyväinen. välillä ihan hermostuu kun maitoa tulee suu täyteen, mutta syöminen jatkuu vaan. painoa tuntuu tulevan koko ajan lisää, omat hauikset saa hyvää treeniä!
onko kellään muulla sellaista oloa että toisten vauvat on jotenkin outoja? minusta heti sairaalassa muiden pikkuiset olivat ihan kumman näköisiä ja kuulostivat ihan ihmeelliseltä.. en tiedä onko se vain sitä että oma vauva on vielä niin pieni ja ensisijainen kaikessa.
ennen raskautta en ollut erityisen lapsirakas, mutta lapset olivat ihan ok ja tutut lapset mukaviakin. nyt tuntuu että jotenkin ahdistun muista lapsista. en oikein osaa selittää varmaan ymmärrettävästi, itsestä ainakin ihan kummia nämä tunteet kun tulee melkein pelko jos täytyy pitää toisen vauvaa sylissä. ehkä se on jotenkin luonnonmukainenkin juttu, että oma lapsi tuntuu oikealta ja muut vierailta ja ns. vääriltä.
toivon että menee ohi kun muutenhan tässä ollaan pian sellaisia ' minun lapsi on paras' -äitejä :(
olen kyllä koettanut siedättää itseäni tuttujen vauvoja tapaamalla, niihin jo hieman olen tottunut. ihan älytöntä tämmöinen... :D
uma on potkinut tossut jalasta ja jodlaa sitterissä, varmaan aletaan puuhastelemaan jotain :)
hanna + uma, tasan 2 kk
EHKÄISYRENKAASTA minulla se oli noin 3v sitten ja ainakin silloin ohje oli, että voi ottaa yhdynnän ajaksi pois, muttei ole pakko. Minulla se nousi ainakin niin ylös kohdunsuulle ettei haitannut itseäni, mies sen sanoi kyllä tuntevansa ;) Siinä on joku tuntimäärä kauan se voi olla pois kerrallaan. Minä sain aikoinaan ihan samat oireet renkaasta kuin pillereistäkin eli päänsäryn, turvotuksen ja mielialavaihtelut, siksi sen jätinkin pois 2kk jälkeen. Nyt mietityttää kun lääkärit jne kovasti sanovat, ettei hormonikierukasta _yleensä_ tule vastaavia haittavaikutuksia, kun entä jos tuleekin ja se on aika hintava. Harmittaa maksaa 150€ jos ei voi pitää kierukkaa kuin kuukauden tai kaksi.
KIRSIKKA en siirtyisi pelkästään pumppaamaan+pulloruokintaan jos imetys muuten onnistuu, koska silloin ei rinnat saa sitä luonnollista stimulaatiota ja hyvinkin voi käydä kuten minulla eli maidontulo vähenee entisestään ja pian ei oma maito sitten riitäkään. Ja työläämpää se pumppaaminen ja pullojen pesu on, etenkin kun yölläkin on pumpattava ettei maidontulo ehdy... Jos pelkkää korviketta antaa niin minusta pulloruokinta on yllättävän helppoa, etenkin kun myös isä voi osallistua vauvan ruokkimiseen.
ISOMPI LAPSI HOIDOSSA meillä on vilkas ja touhukas 4v osapäivähoidossa eli 6h kerrallaan 2-3kertaa viikossa ja ratkaisu on loistava koko perheen kannalta. Poika tykkää kun on ohjattua toimintaa ja kaverit on tosi tärkeitä hänelle, minä saan levätä ja keskittyä vauvaan plus ehdn tehdä osan kotitöistä rauhassa. Keväällä ajattelin vähentää joko hoitoaikaa tai -päiviä. Kokonaan en kotiin tohdi toista ottaa, en näe mitenkään järkevänä siirtää lasta esim srk:n kerhoon, jossa olisi taas uudet kaverisuhteet luotava ja kun se kerho on kerran viikossa 2h niin ei vastaa tarpeitammekaan.
Onni on kovin liikkuvainen poika, potkii ja huitoo kovasti käsillään. Nyt yrittää innolla kääntyä vatsalleen, mutta vielä ei taidot ja voimat riitä. Vatsallaan ollessaan kaatuu selälleen kun heilauttaa päätään ylemmäksi ja siitä sitten pungertaa takaisinpäin ja hermostuu kun ei pääsekään :( Saa nähdä kuin pian onnistuu, kova on ainakin yritys. Jokeltelua tulee paljon ja hymyjä, unissaan nauraa usein ääneen ja kerran jopa jo hereillä ollessaankin :)
Me lähdemme vihdoin keskiviikkona Teneriffalle auringon lämpöön. Hurjasti tulee tavaraa mukaan vaikka yritän pakata vain tarvittavat kun kannettavaa riittää kolmen lapsen kanssa ihan tarpeeksi. Harmittaa kun emme saanneet babybasketia koneeseen eli matka menee Onni sylissä istuen/nukkuen.
Nyt pyykkikonetta pyörittämään :)
Mayella ja Onni 2kk2pvää
Kommentoinpahan muutamiin seikkoihin, kun en ole aiemmin ehtinynnä.
KAKKAG: Meillä kakkaillaan n. parisen kertaa pvässä, aina yleensä yöllä/aamuyöllä lörähtää ja sitten aamupäivällä/illasta toiset.Joskus riittää ihan yhdetkin kakkendaalit per pvä..mutta roopen kakkaa tutkitaan, epäillään maitoallergiaa, siis vihreän värin vuoksi jne..jne..masu selvästi rauhoittunut ja kakan junnaamiseen ei enää kulu tunteja huutaen samalla,kun en ole juonunna maitoo itse..niin ja värikin on muuttunut keltaiseksi siitä ällötys neonvihreästä!huoh.yleensä roopen vaippa on sitten ihan yltäpäältä kakkainen..hyvä ettei ole itse mies korvia myöten kakassa..
SYÖMISG: Miettiikös muut täysimettäjät täällä, että mitä saapi itse syödä ja mitä ei..??Mua välistä alkaa jo risomaan se, että kokoajan tarvis miettii mitä suuhunsa laittaa ja mitä ei laita..:(
Rantsu: Mä Niiin kovasti kans tahtoisin luottaa imetykseen
ehkäisykeinona, mutta en taida uskaltaa otta riskiä..mua ällöttää ajatuskin kierukasta, en tiiä miksi..ja nuo minipillerit tuossa pöydällä jotenki arveluuttaa..sen tipusjutskan vuoksi..
Mayella: Mahtavaa Lomaa koko perheelle!!:D nauttikaahan lämmöstä.Ihanaa. Meijänkin " Onni" on muutes kova potkimaan ja huitomaan käsillään:) hassu mies.Taitaa tulla aikas vilkas tapaus;)
Kuonokkaalle voimia arjen pyöritykseen ja jaksamista surun keskelle!varmasti on välillä todella rankkaa, mutta onneksi pieni vauva siellä kotona piristää ja auttaa jaksamaan ja hommaa piisaa ainakin, jos sen myötä ajatuksiakin saa välillä muualle.Tsemppi halin sulle tahdon lähettää!
Roselle: jaksamista yövalvoskeluun. Onneksi on ohimenevää, mutta onhan tuo rankkaa, kokemusta siis on ja sun jutut ja teijän rytmit kuullostivat kyllä niiin tutuilta, että kohtalotovereita löytyy.koitetaanhan jaksaa! Mä tuun sit aina tänne purnailemaan ja purkamaan itteeni.:)
unelias:pikaista paranemista pikku neidille! inhottavaa kun on nuha ja korvatulehdus vielä. Jännä tuo äidinvaisto vaan, kun heti tietää, että kaikki ei oo kohdillaan ja melkeempä aina arvaakin missä on vika/kipu.
Roope sai toissayönä hirveän kökimisohtauksen,limaa tuli kurkusta ja nenästä ja varmaan myös osittain silmistä..herättiin neljältä siihen kakomiseen, kun hän meinas ihan limaan tukehtua!! on saanut silloin viimeksi nuhaisena tälläisiä.Soittelin neuvolaan ja saatiin aika maanantaina lääkärille, kun samalla tutkitaan tuo kakan värikin..mä olen varma, ettei hän ole nuhaa saanut uudestaan, vaan nämä kaksi asiaa liittyvät toisiinsa ja kun mulla on epäilys siitä maitoallergiasta. Nyt on roope jo kakannut normaalisti ilman tuskaista vääntämistä ja kakan väri ja koostumus on muuttuneet, kun olen ollut itse viikon maidoton.Luin tuosta liman kökimisestä netistä ja yllätys yllätys se liitetään maitoallergiaan.....!!!noh jospas maanantaina jotain jo selviäis kokeilla ja testeillä..eilen jo meinattiin lähtee päivystykseen, kun hän oli niin itkuinen ja ihan väsynyt, muttei unta tullut millään ja lima vaan rohisi keuhkoissa.Viimein sai unen minun viereeni ja nukkua poroteltiin taas ilta seiskasta aamu viiteen, kunnes oli vaihdettava kakkavaipat.nyt roope nukahti tyytyväisenä onneksi uudestaan, mutta äitiäpäs ei enää väsytä..
Nyt lopettelen tään romaanin taasen.
Hyvää viikonloppua keijut!
Manta ja Romppu 2kk 1 pvä
Syömisg: Täällä kans ahdistaa se kun neuvolantäti luetteli niin pitkän listan mitkä saattaa ehkä mahdollisesti tehä vauvalle makakipuja ja nyt tuntuu että mitään ei sais syödä tai jos syö nii tulee huono omatunto. Maitotuotteet minä oon jättäny kokonaan pois mutta muuten oon syöny pieniä määriä omenoita, sipulia jne. Meidän vauvan mahakivuilla ei tunnu olevan mitään logiikkaa, se itkee joskus joka ilta ja välillä ei itke. En oo löytänyt yhteyttä syömisiini.
Mayella toivottavsti teillä on hieno loma!! Olen pikkuisen kade. Vitsit tätä vesisateista joulukuuta!!!!!!!
Meidän Kerttu on onnistunu taas kääntään umirytminsä ihan onnettomaksi. Valvoo tuonne 2-3 jokayö ja sitten nukutaan puoleenpäivään. Siis äitikin nukkuu. Ja isikin nyt kun on isyyslomalla. Apua sitten kun miehellä alkaa työt ja ei voi valvoa yöllä meidän kanssa....yksin en jaksa. Pelottaa jo nyt!!! Pitää alkaa vääntään tuota vauvan rytmiä erilaiseksi. Kun vaan tietäs miten. Huoh.
Tsemppiä kaikkien nuhanenien ja muuten flunssaisten vanhemmille. Täällä ollaan vielä säästytty...
Malintypy, kaikenlaista ne naisen hormonit teettää:) Mulle on käyny ihan päinvastoin, minusta on tullut todella vauvarakas ja tuntuu että kaikki maailman vauvat on aivan ihania!!! Ja sukulaisten lapset! Ja jopa naapurien lapset!! :D Mutta onhan se ihan selvää että oma vauva on aina se kaikkein ihanin:)
Aamupalalle.....
t.kerttu & äiti [color=red][size=5]♥[/size][/color]
Siis kello on vaille kolme iltapäivällä ja ulkona on jo ihan hämärää. Tulisipa sitä lunta...
Manta79: kiitos osanotosta. Mieli on tosiaan haikea, mutta niinpä sen kuuluukin olla.
Toivottavasti teillä Roopen vaivat selviävät. Maitoallergia on tietysti harmillinen juttu, mutta toisaalta varma tieto lienee kuitenkin hyvä juttu? Sittenpähän osaa elää sen kanssa.
Mayellalle olen minäkin pikkuisen kade. Kuulostaa ihanalta tuo reissunne. Meillä matka luvassa toukokuussa, joskin sittenhän täälläkin alkaa jo lämmetä....Mutta onhan se joka tapauksessa kiva nähdä välillä muita maisemia. Saas vcaan nähdä, miten matka sujuu uhmiksen ja (silloin jo luultavasti liikkuvaisen) vauvan kanssa!
Oikein ihanaa reissua teille!
Ehkäisystä oli puhetta, Rantsuko kyseli: en minä kyllä imetykseen yksin uskalla luottaa. Kaikenlaiset hormonivalmisteet ahdistavat, pillerit eivät ainakaan sovi enkä jotenkin yhtään innostu muistakaan hormoniehkäisimistä. Itse asiassa vanhan ajan kuparikierukka voisi olla yksi vaihtoehto. Kellään kokemusta?
Jaahans, se tällä erää. Nyt halkeaa etuvarustus, ellei tuo pikkukaveri kohta herää pihalla. Oikein kivistää....Taidan mennä vähän tuuppimaan. Viikonloppuja keijuille!
kuonokas
Meillä viikonloppu meni isompien lasten sairastellessa, molemmissa kävi kuume ja nuha, keskimmäisellä vielä hieman nenä vuotaa. Toivottavasti pöpöt ei vauvaan tarttuis, ja että pöpö tajuais lähteä talosta seuraavaan yhtä nopeaan kuin se tulikin meille :)
Ja sit jouluasiaa.. Jokos teillä muilla isommat lapset on jo ihan onnessaan joulun lelulehdet katsoneet ja joulupukille pitkät listat kirjoiteltu? Meillä ei vielä ole joulupukille kirjoitettu, mutta lelulehdet on kyl selattu tarkkaan ja kovin tuntuu toiveita olevan.. :) ja kovasti lasketaan päiviä, milloin saa avata ensimmäisen luukun kalenterista.
Mutta, hauskaa alkanutta viikkoa kaikille syyskeijuille!
Lunta odotellen.. snoopy77 & Riina 2kk sekä Kasperi 5v ja Oona 2v.