Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako yli 40-vuotiaana lähteä kirjoittamaan ylioppilaaksi?

Vierailija
31.03.2023 |

Lapsuuteni ja nuoruuteni oli lasinen vanhempieni takia ja sen vuoksi olin sellainen 7,5 keskiarvon oppilas, joka meni amikseen. Sieltä sitten duunariammattiin, jossa olen ollut. En kuitenkaan pidä itseäni tyhmänä ja minua on surettanut aina silloin tällöin, että en koskaan mennyt lukioon. Se on ikään kuin osa sitä lapsuuden traumaa, kun kotiolot oli pahat.

Lueskelen paljon, seuraan maailman tapahtumia ja joskus jopa kirjoittelen kaikenlaista omaksi huvikseni. Minulla ei ole paljoa yhteistä työkavereideni kanssa, siis puheen tasolla. Nyt sattumalta kuulin, että koska minulla on 3-vuotinen ammattitutkinto, voisin sen perusteella mennä kirjoituksiin suoraan. Toki siten, että kävisin nämä kirjoitettaviin aineisiin tarkoitetut kurssit ensin. Nyt vaan mietin, että onko siinä järkeä. Omaksi huviksi se tulisi ja oppimisen halu olisi kova. Tiedän historiasta paljon, osaan kirjoittaa ihan kohtuullisesti ja englantikin on kohtuullisella tasolla. Tavoitteena olisi se lakki.

Onko muita jotka on kirjoittaneet tällä tavalla ja vanhemmalla iällä?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata.

Vierailija
22/29 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lukion ilta-/aikuislukiossa (nimi vaihtui sinä aikana, kun siellä opiskelin). Vanhimmat opiskelukaverini olivat eläkeiässä. Se oli heillä harrastus.

Minulla on ystävä, joka kirjoitti ylioppilaaksi yli 40 vuotiaana. Hän opiskeli sen jälkeen uuden ammatinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos se omaksi huviksi tulee, niin silloin kannattaa. Ammatillisessa ja taloudellisessa mielessä ei kannata.

Salla Suominen valmistui lääkäriksi 47-vuotiaana:

https://yle.fi/a/3-11883047

Äh, ehkä pitää lähteä nukkumaan, kun menee ihan horinaksi tämä kirjoittelu. Valmistui siis ylioppilaaksi 47-vuotiaana ja jatkoi siitä lääkikseen.

Heheh, ei kyllä uskoisi, että minäkin olen lukion käynyt ja ylioppilaaksi kirjoittanut! Jo kaksi virhettä meikäläisen tilillä; eka tuo ikämoka ja sitten vielä se että hän ei ole mikään Salla, vaan Saila. Noloa, mutta nyt nukkumaan ja aloittajalle tsemppiä opintoihin!

Vierailija
24/29 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos se omaksi huviksi tulee, niin silloin kannattaa. Ammatillisessa ja taloudellisessa mielessä ei kannata.

Juu, en ajatellutkaan muuta kuin sitä lakkia. Olisipa se nyt sitten saatu ja haluaisin kyllä ihan yleissivistävää opetusta, vaikka vaan omaksi huvikseni.

Lukiosta saisi todellakin irti aivan eri tavalla aikuisena kun ne opetetut asiat saattavat jopa oikeasti kiinostaakin. Jos tuo on motivaatiosi, niin mene ihmeessä.

Vierailija
25/29 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitin syksyllä -22 ja opiskelin nettilukiossa. Ikää 42v.

Motivaatiota vaatii, ainakin jos työn lomassa opiskelee. Kukaan ei sua ä opeta niinkuin ope tunnilla, vaan valitset kurssisi itse ja opiskelet netissä. Haastavaa.

Mä tein 3 vuorotyötä toisella paikkakunnalla. Kyllähän viikonloput ja lomat meni opiskelun merkeissä. Mutta valkolakki tuli.

Turhaa opiskelu ei ole koskaan. En minäkään sillä lakilla mitään tee, noin tulevaisuutta ajatellen, paitsi lätkäsen päähän sen vappuna.

Vierailija
26/29 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kävi peruskoulun ja lukion hyvällä menestyksellä nelikymppisenä iltaopintoina. Oli hänelle selvästi tärkeää ja merkityksellistä, kun oli aikanaan köyhän perheen lapsena mennyt suoraan niin nuorena töihin kuin pääsi. Luki sen jälkeen myös jonkinverran historiaa ja latinaa avoimessa yliopistossa omaksi ilokseen kukkakauppansa pyörittämisen lomassa ja myöhemmin eläkkeellä on opetellut venäjää ja saksaa. Hänen mielestään opiskelu kannattaa aina, pysyy mieli virkeänä.

Vierailija
27/29 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin etänä lukion mutta aikuislukiolla. Kirjoitin kolmekymppisenä, ja yhdyn psykologiseen merkitykseen. Tarkoitus jatkaa oppikirjojen parissa eli minulla.

Vierailija
28/29 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin etänä lukion mutta aikuislukiolla. Kirjoitin kolmekymppisenä, ja yhdyn psykologiseen merkitykseen. Tarkoitus jatkaa oppikirjojen parissa eli minulla myös tavoitteellista.

Jos innostut, voit aina iskeä kiinni monimutkaisempiin opintoihin.

Vierailija
29/29 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tavoitteena on yliopisto-opinnot, kannattaisi suorittaa mieluummin avoimen yliopiston perus- ja aineopintoja. Niistä saa hyväksilukuja opintoihin ja valmistuu nopeammin. Lukiosta voi valita vain sellaisia kursseja, joita pitää opintojen kannalta tarpeellisinä.

Onhan noita vanhoja mummoja, jotka ovat kirjoittaneet ylioppilaaksi, toteuttaneet nuoruuden haaveen vanhoilla päivillään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän