Ei taida ihmiset nykyaikana syödä lammasta. Edes pääsiäisenä. Mitä siis syötte?
Me ei tykätä edes mämmistä. Joten meillä suklaamunat ainoa pääsiäiseen liittyvä syötävä.
Kommentit (102)
Karitsaa meilläkin syödään. Ilmeisesti karitsanliha tekee hyvin kauppansa, kun meidän vakio karitsanlihan ostopaikka myi ei oota jo kuukausi sitten. Ennakkotilausta olisin silloin tehnyt. Ostamme yleensä pääsiäisen lihat suoraan tilalta.
Muita pääsiäisherkkuja on tietenkin mämmi, joku rahkaherkku ja tietenkin suklaamunat.
Vierailija kirjoitti:
Karitsan, mämmiä, rahkapiirakkaa, pashaa, suklaamunia, kananmunia, valkosipuliperunoita, parsaa
Aiot syödä kokonaisen karitsan? Pään ja sorkat myös? Huhhuh, on meitä moneksi.
Yleensä jotain keväistä. Parsaa ja lohta esim., ja joku sitruunajälkiruoka.
Tänä vuonna sen sijaan lupasin lapselle meidän normaalin uudenvuoden menun, koska se jäi väliin kun oltiin silloin kylässä syömässä. Eli listalla on saaristoilaisleipää, lohimoussea, katkarapuja, munia ja salaattia. Uutena vuotena kyllä on yleensä lisäksi perunasalaattia ja nakkeja tms. mutta ne saa jäädä nyt väliin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä syödään lammasta, muutenkin kuin pääsiäisenä. Kesät menevät Norjassa, siellä lammasta on joka paikassa, vielä halvalla. Suomessa saa metsästellä ja maksaa itsensä kipeäksi.
Tämä!
Norjassa saa edullista lampaanlihaa heti syksystä lähtien, miksi Suomeen tuodaan lamma Uudesta-Seelannista?
Vierailija kirjoitti:
En osaa tehdä.
Kai sentään grillata osaat? Lammasta voi grillata ja tulee erinomaisen hyvää. Maustat hyvin - valkosipulia ja yrttejä. Itse laitan yön yli marinaadiin. Kyllä on hyvää. Olen myös ostanut eli pyytänyt lihakaupassa jauhamaan lampaanlihasta jauhelihaa. Lisään naudanjauhelihaa joukkoon ja teen isoja lihapullia, nekin grilliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa tehdä.
Kai sentään grillata osaat? Lammasta voi grillata ja tulee erinomaisen hyvää. Maustat hyvin - valkosipulia ja yrttejä. Itse laitan yön yli marinaadiin. Kyllä on hyvää. Olen myös ostanut eli pyytänyt lihakaupassa jauhamaan lampaanlihasta jauhelihaa. Lisään naudanjauhelihaa joukkoon ja teen isoja lihapullia, nekin grilliin.
Nuo lihapullat kuulostavat helpolta tehdä. Osaisin.
En söisi lammasta enkä karitsaa. Ne kuuluvat laitumelle kesällä.
Mä olen 43v. eikä mun pääsiäiseen ole koskaan kuulunut lammas. Mämmi on pahaa. Täällä Etelä-Pohjanmaalla kiertää lankalauantaina trullit ja illalla sitten sytytetään pääsiäisvalkia.
Ihmisillä ei ole varaa eikä osaamista. Ennen oli varaa ja naiset teki keittiössä ruoat ilman mikroa.
Meillä on yleensä ollut hirvenlihaa.
Kyllä ostin karitsan paahtopaistia. Tykkään erittäin paljon.
Karitsaa syödään pääsiäisenä. Grillataan kyljyksiä ja sisäfilettä.
Karitsaa, valkosipulikermaperunoita, parsaa, jtn salaattia mihin laitan hyvää juustoa ja hedelmää.
Pääsiäisenä on yleensä myös rahkapiirakkaa (pullapohja, rusinoita ja sitruunankuorta täytteessä).
Mämmiä maistellaan vaniljajäätelön kera. Yksi suklaamuna myös.
Vierailija kirjoitti:
No siis suomalaiset ei lampaanlihasta erityisemmin syty, mutta monessa muussa maassa kelpaa mainiosti. Esimerkiksi Autraliassa makkaratkin on useimmiten tehty lampaasta.
Emmehän me syty kun se on niin kallistaa.
Nam, pari vuotta sitten tehtiin alkuruoaksi tuorehernesosekeittoa ja devil's eggs.
Pääruoaksi tais olla pitkään haudutettu lammaspata, jossa oli juureksia ja punaviiniä.
Vierailija kirjoitti:
En pidä lampaanlihasta mutta aina joka pääsiäisenä olen tehnyt kanaa.
Minäkään ei suuremmin pidä lampaanlihasta, mutta syön kyllä naudan, sian, kanan ja kalkkunan lihaa. Ostan pääsiäiseksi luultavasti broilerin koipireisiä tai possunlihaa sisältäviä kasslerpihvejä. Mämmi kevytkerman ja sokerin kera kuuluu minun pääsiäistraditioihin, mutta en suuremmin välitä suklaamunista.
Vierailija kirjoitti:
Karitsaa, valkosipulikermaperunoita, parsaa, jtn salaattia mihin laitan hyvää juustoa ja hedelmää.
Pääsiäisenä on yleensä myös rahkapiirakkaa (pullapohja, rusinoita ja sitruunankuorta täytteessä).
Mämmiä maistellaan vaniljajäätelön kera. Yksi suklaamuna myös.
No hyi hemmet mitä moskaa.
Lammasta ei tunnu löytyvän mistään, karitsaa syödään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole varaa eikä osaamista. Ennen oli varaa ja naiset teki keittiössä ruoat ilman mikroa.
Jos kana pitäisi valmistaa ostamalla ensin kokonainen kana torilta ja sitten valmistaa siitä ruokaa, niin tuskinpa kananlihaa syötäisiin nykyiseen malliin. Jokunen vuosi sitten YLE:ltä tuli mielenkiintoinen historiaan pohjautuva tosi-tv-sarja, jossa käytiin läpi yhden koeperheen kautta miten brittiläiset kotitaloudet ovat muuttuneet 1940-luvun lopulta nykypäiviin mm. kodinkoneitten ja valmisaterioiden vaikutuksesta.
Karitsan, mämmiä, rahkapiirakkaa, pashaa, suklaamunia, kananmunia, valkosipuliperunoita, parsaa