Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

¤¤ENSIKOT vk48¤¤

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

D on nukkunut pari yötä tosi huonosti ja siihen päälle 5 kk liian vähänt unet ja tää sadesumusää.. Oon ollut tänään itekin jo kaksilla päikkäreillä, mut silti väsyttää, enää ei vaan saa unta. D heräilee syömään hiukan useammin kuin yleensä ja on tosi hankala nukutettava lisäks on nukkunut tosi huonoja päikkäreitä muutaman päivän. Eli päivätkin tahtoo olla vaan kiukkuamista, mikä väsyttää mua entisestään :(. D' lla oli tällänen samanlainen kausi joskus 3 kk iässä ja silloin D muutti päikkärirytmiään tolla. Toivottavasti nytkin ois vaan samanlainen viikon tai kahden kestävä jakso (tai tietysti mieluiten vielä lyhyempikin käy ;) ).

Soseet varmaan auttais tohon yöheräilyyn, mutta ne ei mee alas :(. Oon nyt kokeillu porkkanaa ja bataattia, kun sanoi yhtäkkiä yök perunalle. Noi molemmat oli tosi yö yök :(. Seuraavaks taidan sit antaa jotain hedelmää tai kokeilen tota perunaa viel uusiks. Peruna kuitenkin meni hetken alas tosi hienosti ja tuo perunalakkokin taitaa olla vähän äidin syy :(. Yhtenä päivänä en jotenki ehtinyt tehdä sosetta ja se jäi sit väliin ja seuraavana päivänä erehdyin tekeen sauvasekottimella perunaliimaa :S.

Kissankellolla oli ollut kiva " loma" miehen kans. Mäki haluun! Meil vaan tuo pieni nirppanokka ei suostu syömään kuin äidin sylissä :S. Tosin tää munkin univelka varmaan vaatis " hiukan" enemmän kuin yhden hyvin nukutun yön. Meilläkin D herää yleensä 7 aamulla, mutta nyt pari aamua klo 6, mikä on äidille ihan liian aikaista!

Lisalle onnea muutosta (toivottavasti toteutuu nyt bd)! Oot niin paljon haaveillut siitä, et tosi kiva jos ja kun pääsette muuttamaan! Lyhyellä varotusajalla joudutte kyllä muuttamaan. Veetikin on oppinut paljon uusia juttuja ja hamaitakin on tullut. Oliko kipeät hampaat ennen kuin puhkes?

Lara: Mä taas en pystynyt imettämään aluksi lainkaan istuallaan ja sen opettelu oli hankalaa. Vinkkejä löytyy varmaan siitä äitiyspakkauksen vihkosta tai netistä. Aamupesulla ekaks pesen pepun ja kuivaan ja jätän ilman vaippaa. Sit harjaan hiukset ja seuraavaks pesen silmät, kasvot ja kaulan. Silmien kasvojen ja kaulan pesuun käytän pumpulilappuja. Kaula kuivataan pikkupyyhkeellä ja kasvoille laitetaan perusvoidetta (D' lla tosi kuivaiho). Viimiseks laitan vaipan. Illalla pesen noiden lisäks kädet, korvantaustat ja kainalot. Kädet pesen hanan alla ja välillä kasvotkin. aluksi pesin nekin pumpulilla, kunnes D kasvoi ja jaksoi enemmän kannatella itseään. Päiväsaikaan pesen pepun vaan kakan yhteydessä tai kakattomina päivinä kerran. Rasvaa käytän vaan kasvoihin ja sinkkivoidetta vaippa-alueelle jos on hiertymiä tai punottaa paljon. Kylpyveteen laitetaan öljyä (D kylpee ke ja su) ton kuivanihon takia. Vähitellen teillekin muodostuu omat rutiinit. Meilläkin kesti aikansa ensin sopeutua ja keksiä miten tehdään nää ym. jutut. Kaikki kuivaukset kannattaa muuten tehdä pyyhkeellä taputtelemalla, koska ohut iho rikkuu helposti märkänä.

Q: Mulla on toi mun palapeli ollutj o varmaan pari kuukautta meidän sängyn alla odottamas jatkoa ;). Kohta alkaa olla pakko tehdä se valmiiks enne ku D alkaa ryömiä..

Järkätään vaan ne treffit pian, et Lisa ja Veetikin saadan mukaan (jos ehditte muuttotouhuiltanne). Mulle käy ens viikolla kaikki paitsi tiistai. Jos Q' lle käy ti ja to, niin oisko sit to? Tai voidaan me tulla tiistainaki muskarin jälkeen mut se ei kyl oo mitenkään ihanteellinen vaihtoehto.. Ja Jumbo sopii meille hyvin. Mulle tuli jotain tarjouskuponkeja Pampersin vaippoihin Cittarista ja niit oli liikaa miedän tarpeisiin niin voisin sit lahjottaa niitä samalla teille.. Kaks kuponkia on ylimäärästä ja kupongilla saa kaks megapakkausta, joten voitte sit sopia niiden käytöstä jos on intoa..

Viipero: Varmaan tossa iässä vauvat nukkuu sen mitä nukkuu eikä siihen voi vaikuttaa tai oikein kääntää rytmiä tms. Tietysti yöllä voi välttää puhumista ja leikkimistä yms. jos vauva siitä alkais vähitellen ymmärtää et yöllä ei seurustella vaan nukutaan..

Queen: D tekee tota samaa ja nolaa mamman aina.. Jos valitan et D ei nuku ja kiukkuaa niin sit heti onkin hyvällä tuulella ja nukkuu hienosti :S

Jenni ja D 5 kk ja 1 päivä ;)

Vierailija
22/46 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienen kanssa. Nyt on jo kolme päivää oleiltu ilman isin seuraa päivisin ja hyvin on mennyt. Toissayönä tyttö heräs kolmelta juttelemaan mulle ja päätin vielä itse nousta " jo" yhdeksältä kun neiti jatko unia. Illalla olinkin sitten ihan poikki, kun päiväunet jäi vähiin eikä illallakaan uni meinannut tulla varttia pidemmäksi aikaa. Viime yönä sitten luovutin ja annoin tytön nukkua mun vieressä, ja avot, kylläpä on äiti levännyt! Posoteltiin yhteentoista tänään ja otettiin vielä päiväunet iltapäivällä yhdessä. Oikein ihanaa... Miehelle soitin töihin ja pohdin ääneen, että mitenkähän meistä ikinä tulee yhteiskuntakelpoisia, kun niin äiti kuin tytärkin rakastaa näköjään pitkään nukkumista.

Kauhulla luen noita teidän isompien rytmikuvauksia kuinka aamulla herätään seitsemältä jne... karseeta ajatella, että niin tuo tyttelikin varmaan jossain vaiheessa herää tähän maailmaan ja tajuaa, että äiti on vaan valehdellut, että nukkuminen on elämän tarkoitus.

pesukarhulla on jo joululahjat kasassa - mulla taas on pää ihan tyhjä, että mitä kenellekin hankkisi. Vauvalle en aio hankkia mitään, kun tiedän, että saa kuitenkin niin paljon muilta. Karmee äiti... oon koettanut muuten tarkkailla niitä hymyjä, mutta en oikein usko, että tulevat tarkoituksella. Aika iloton on tuo meidän neiti muutenkin, lähinnä keskittyy kitisemiseen. :)

open tyttö on kyllä niin söpö!

Viipero, tuo kuudesta kahteen valvominen kuulostaa kyllä kamalan pitkältä, nukahtaako hetkeksikään siinä välissä? Meillä pisimmät valvomiset on tainneet olla jotain neljää tuntia ja silloinkin usein nukahtaa lyhyiksi hetkiksi kunnes havahtuu kitisemään. Mutta en mä osaa sanoa, onko tuo liikaa tai voiko siihen mitenkään vaikuttaa. Meillä ainakin tyttö nukkuu sitten pidemmän pätkän tai enemmän seuraavana päivänä, jos on tuollainen huonon unen päivä ollut. Ikävää, ettei sun miehes voinut jäädä kotiin avuksi, kyllä mulle oli tosi iso apu siitä, että yhdessä miehen kanssa opeteltiin hoitamaan. Riittämättömäksi tuntee itsensä varmasti jokainen, ku pieni itkee, mutta sä teet varmasti parhaasi eikä kukaan osais paremmin auttaa.

Mä oon muuten ihmetellyt, kun oon tosi vähän ollut alakuloinen enkä ole oikeestaan itkeskellyt lainkaan vaikka yleensä olen hirmuinen itkupilli. Joskus yöllä, kun huuto vaan yltyy, tuntuu et seinät kaatuu päälle, mutta kun pääsee uneen, niin johan suru unohtuu.

amyllakin on kovat iltakonsertit, kovin tunnutaan silti helpolla meillä pääsevän. Toivottavasti vyöhyketerapia auttaa! Mä oon haaveillut siitä hierontaan menosta, mutta jotenkin en saa aikaiseksi varata kun mulla ei oikein ole ketään vakkarihierojaakaan nyt.

Lisan Veeti on melkoisen reipas poika, kun nyt jo pottailee!

Ei mut nyt mies jo huutelee vaunulenkille, joten täytyy mennä. Tyttökin nimittäin huutaa ja kovaa...

-Osse ja neiti melkein 3vk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä tapaamisesta. Mulle käy se ensiviikon torstai hyvin. Mietin vaan, et käviskö kaikille paremmin sittenkin se seuraava viikko? Oliko se Amy ja Napero, jotka ei pääsis ensviikolla? Sillon mulle käy mikä päivä vaan. Ehdotuksia kehiin :)

Eli nyt on ehdotettuna 7.12 ja paikkana Jumbo. Onko muita ehdotuksia?

Tsemppiä kaikille väsyneille äideille!

pesukarhu

Vierailija
24/46 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin mielelläni nuo Ossen unenlahjat itselleni :) Minulle alkoi jo raskausaikana muodostumaan joku sisäinen herätys, että kahdeksalta olisi noustava ja se vain jatkuu vaikka Ida uniaan vielä jatkaa :) Tänään jostain kumman syystä kyllä heräsin vasta klo 9.30!!! Ja olo on pirteä. Ida tuolla vielä nukkuu. Meidän piti lähteä ekan kerran perhekerhoon, mutta ne ei oikein sovi vielä tytön päivärytmiin :D Mä jo kauhulla mietin et miten me herätään vauvauintiin joka alkaa klo 8 sitten joskus :)

Jostain kumman syystä tytöllä oli illalla nukahtaminen yöunille niin pirun vaikeaa. Mutta kun minä olen niin sitkeä niin varmaan jonkun 20 kertaa aina nostin tytön syliin kun rupesi omassa sängyssä itkemään ja kun rauhoittui laitoin takaisin :) Ja nukahtihan se sinne klo 22.30 ;) Yöllä heräsi syömään klo 4 ja klo 7. Klo 7 halusin jättää hänet viereeni (mies oli jo lähtenyt töihin) ja sehän tarkoitti sitä, että Ida heräsi klo 8 ja klo 9 ottamaan muutaman imun tissistä. Musta tuntuu ettei tyttö enää osaakaan mun vieressä nukkua :)

Eilen meillä oli se neuvola ja kolmessa viikossa oli tullut 600g painoa ja 3cm pituutta :) Eli 2kk-mitat oli 5520g ja 56,2cm :) Terveydenhoitajamme on aivan ihana. Kyseli minun jaksamista ja myös miehen (mies pääsi taas mukaan)! Hän sanoi että antakaa Idaa aina vain hoitoon kun pystytte. Mutta enhän mä raaski. Hirveä jono meitin ovella on kyllä jo hoitajia ;) Terkkani on myös erittäin imetys-myönteinen ja kannustaa minua siinä. Hän myöskin sanoi (tietokone oli rikki) että hän ei mitään käyriä tuijottele vaan Idasta todellakin näkee, että hänellä on komiat vauvamakkarat :D Ida oli koko reissun todella kiltisti, ensimmäisenä rupesi hymyilemään ja juttelemaan terkalle :) Seuraavalla kerralla me saadaankin molemmat rokotukset, kääks!

Lisan poitsukin se on tajunnut potan merkityksen, hienoa :)

Kaippa tässä pitäisi alkaa valmistautumaan siihen jälkitarkastukseen. Sekin jostain kumman syystä vähän jännittää...

MiaMik ja Ida 8vkoa+

Vierailija
25/46 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita innokkaita Naperon lisäksi? Osse, pikku-milli?? Ketäs muita täältä päin on? Yhdessä odottajien kanssa?

Vierailija
26/46 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän niinku mä aattelinkin, muut osaa laittaa lapsensa ajoissa nukkumaankin... meillä siis ei todellakaan ole toiveitakaan 22.30 olla petissä, vaan kahteentoista asti kitistään ja sittenkin nukahdetaan vain ja ainoastaan äitin syliin ja jos yritätkään laittaa muualle kuin äitin viereen nukkumaan, niin jopas herään taas. Että näin mua viedään ku pässiä narussa...

päivisin jaksan olla jotenkin paljon " tiukempi" , nytkin tyttö nukahti puolen minuutin hirmuisen huudon jälkeen tuohon lattiamatolleen, kun vähän tyynnyttelin enkä suostunut ottamaan syliin. Yöllä jotenkin tuntuu, että mitäs jos se herää uudelleen, enkä jaksa taas aloittaa hyssyttelyä uudelleen. Tänä aamuna tunsin itseni vielä huonommaksi äidiksi, kun vasta kahdeksalta vaihdatin miehellä vaipan, vaikka tiesin että kakka tuli kahdelta.... mikähän siinä muuten on, että tuo meidän lapsi kakkaa edelleenkin 3-4 kertaa päivässä ja suurimman osan niistä yöllä/aamulla? Loppupäivä sit vaan piereskellään vauhtiraitoja jos niitäkään.

Nyt taitais olla aiheellista mennä suihkuun, jos meinaan rauhassa saada käydä. Tänään on vissiin taas päänsärkypäivä, eilen päästiinkin ihan ilman.

Ja mulle käy kyllä treffit. Jostain syystä nyt tuntuu, et olis kiva nähdä ihan vaan synnyttäneiden kesken, mutta tietty tulen vaikka kaikki olis paikalla. Tuntuu vaan, että mulla olis niin paljon kysyttävää vauvanhoidosta, enkä enää oikein jaksais miettiä odotusasioita... Mutta ehkä tää on vaan olo, jota en siellä treffeillä sitten ees muistais, kun olisin niin innoissani aikuisesta seurasta! :D

-Osse ja typy 3vk

Vierailija
27/46 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apuva kun on pitkä pino =D Täytyy ruoskia itseensä taas aktivoitumaan¿

Ensin vielä kiitokset Burdelle ja pennille matkaseurasta. Oltiin sunnuntaina Helsingissä ensikoiden treffeillä. Harmi vaan, että vauvallisia enskoja ei paikalle sitten muita ilmaantunut kun me kaks. Niin haikea olo tuli kun katseli kun muut silitteli ihania masujaan¿ enää ei ikinä pääse kokemaan sitä ihkaensimmäistä raskautta. Junamatkailukin sujui vauvojen kanssa hienosti!

Kissankellon vapaailta kuulostaa ihanalta. Täällä vietetään huomenna samanlaista vaikka ihan vaan kotosalla ajateltiin olla.

Niamey, meillä kans Aksulla heitti rytmi pyllylleen tässä¿ on nukahtanut vasta lähempänä puoltayötä illalla, mutta eilen sitten sain jo kymmeneltä nukkumaan. Heräsikin sitten aamulla jo puoli seiska¿

Open Aino on kyllä niiiin ihanan pikkuinen. =)

Viiperolle ja Amylle jaksamista pienten masuvaivaisten kanssa!!

Apua, nyt vasta huomasin, että MiaMikin neiti on saanut nimen. Onnea pienelle kauniista nimestä!

Meillä Aksu on nyt alkanut nukkua yhdet pitkät päikkärit päivässä. IHANAA!!! =D ja nukahtaa jopa parvekkeelle vaunuja heijaamalla¿ Mitäs vielä. Ai niin, nyt täälläkin sitten ryömitään ihan eteenpäin jo. =) Niin ne kasvaa vauhdilla.

Tampereen tapaaminen kiinnostaa juu. Ehdotuksia vaan ajasta ja paikasta. Siperiassa ainakin se kahvila siinä ¿aukiolla¿ on sellanen mihin pääsee vaunujen kanssa hyvin

Pikku-milli & Aksu 7kk

Vierailija
28/46 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli pakko vaan tulla äkkiä kiittämään hyvistä vinkeistä!! :) ihanaa,että olitte jaksanu kirjottaa omista rutiineistanne ja imetysvinkkejäkin:)

niistä oli apua!

nyt en enempää jaksa kirjottaa.. väsymys ottaa vallan, jos en nyt mee nukkumaan,ku poika nukkuu..

paremmal ajal kirjottelen enemmän.

lara ja pikkumies (huomenna jo 3vk)

Vierailija
29/46 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tienneet, että Nan standard poistuu markkinoilta tän vuoden loputtua? Nan 1 ja 2 jää kauppoihin, mutta ne on ainakin meille turhan kalliita. Tutteliin aletaan totutella tässä pikimmiten..

Jenni

Vierailija
30/46 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se sitä jauhetta vai? Siskon typykkä syö Nania, kun Tuttelista tuli ainakin aluksi jotain kummia vatsavaivoja. Tosin Nanistakin tuli, mutta kun he kävivät tytön kanssa allergiatesteissä, mitään allergiaa ei löytynyt, ja saman tien alkoi korvikkeetkin pysyä sisällä. Taisi tyttö vaan juoksuttaa äippää ja iskää. :)

-Q-

Vierailija
31/46 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoitteluni, en ehdi tällä kertaa kommentoimaan sen enempää, kun pitäis vielä ruokaakin laittaa. Joten vain jotain omanapaista luvassa:

Meille käy tapaaminen kyllä seuraavallakin viikolla, tiistai ja torstai sopii edelleen parhaiten. Onkohan kellään mitään sitä vastaan, jos sisko tulisi myös taas mukaan, vaikka ei olekaan täällä kirjoitellut? Saisin kyydinkin helpommin, jos nimittäin Jumbossa meinattais treffata...

Pikku-quulla on joku mieletön kakkakierre meneillään. Eilen oli kerhossa kainaloihin asti sinapissa niin, että sain vaihtaa kaikki vaatteet. Sitten pidin herraa ilmakylvyissä kotona, niin johan alkoi taas kuulua pörinää. Päätin sitten, että mennään ilmakylpyjen lisäksi ihan oikeaan kylpyyn. Tänään sama paukuttelu on jatkunut. Äsken iltapesujen yhteydessä sain pestä pepun neljään kertaan, kun just kun olin pessyt ja kuivannut ukon, alkoi taas tulla tavaraa, huhhuijjaa! Aina kylvyn tai peppupesujen jälkeen käärin pikku-quun pyyhkeeseen ja totean, että " ukko pakettiin ja Timbuktuun." Toivottavasti se ei ota kaikkia äipän juttuja ihan todesta.. :) Tuntuuko teistä ikinä, että puhutte vauvalle ihan pöhköjä juttuja? Luulen, että jos joku muu kuuntelisi täällä päivisin mun juttuja, mut varmaan lähetettäisiin itse sinne Timbuktuun.

Niin, ja just kun pääsin sanomasta, että en ole käyttänyt quulla mitään rasvaa, niin sille ilmaantui ilmeisesti kaikesta tosta paukuttelusta johtuen vähän ihottumaa, joten päätin ilmakylpyjen lisäksi laittaa vähän rasvaa tonne vaippa-alueelle. Taisi se auttaakin.

Yöt on mennyt meilläkin nyt ihan hulinaksi. Poika kyllä nukahtaa helposti, mutta heräilee tosi usein, siis 2-3 tunnin välein, vaikka ennen mentiin 1-2 syötöllä koko vauvojen yö, mikä meillä tarkoittaa n. klo 19-8 aamulla. Mietin, että jos antaisin Tuttelia tms. illalla viimeisellä syötöllä, niin jospa se pidentäis vähän tota syöntiväliä. Eikös noi korvikkeet oo tuhdimpaa kamaa, kuin äidinmaito? Ens viikolla taidetaan sitten mekin aloittaa perunamaistiaiset, hui! Täytynee yrittää olla vähän quuta edellä tässä asiassa, ennen kun sen öinen nälkä kasvaa niin valtavaksi, että kohta meillä ei nuku enää kukaan! Mitenkäs muut about samanikäiset vauvat teillä nukkuu? Queen ja Niamey ja ketäs muita olikaan? Niameylla taisi olla kans jotain hulinaa, vai joko se rauhottui?

Niin, ja ei quu siis vielä ole oppinut kierähtämään vatsalleen hereillä ollessaan, vaan unissaan. Hassua! Teknisesti siis osaa homman, mutta ei vaan viitsi ilmeisesti vaivautua, kun onhan aina olemassa äippä, joka kääntää, jos vähän korottaa ääntään. :)

Huomasin muuten just, että tiistaina oli tasan vuosi meidän inssipäivästä. Kaikki on sen jälkeen muuttunut nin täydellisesti, mutta vaan ihanaan suuntaan! Edelleen olen siis nostalgisissa tunnelmissa...

Nyt ruoanlaittoon!

-Q- ja -q- viikon vajaa 4kk.

Vierailija
32/46 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mimmiä tässä yritän nukuttaa rintarepussa, kun taas ei tunnu uni tulevan likan silmään. Saattaa siis jäädä aikas lyhyeks tää viesti... Mutta siis vyöhyketerapiassa oltiin taas tänään ja lauantaina seuraavaks. Koskahan se alkaa auttaa kunnolla? Ollaan meinaan taas kaks yötä valvottu kolmeen saakka. Likalla on oikeesti vuorokausirytmi nyt ihan päälaellaan: päivällä nukkuu taas ihan hyvin, mutta yöt vaan venyy. Kyllä Mimmi aina välillä nukahtaa syliin, mutta havahtuu pian hutamaan - viimeistään, kun laitan sen sänkyyn. =(

Ensi viikon treffit vois sopia silloin torstaina, jos nähdään aamupäivällä. Miehus tekee loppuviikon lyhyttä päivää ja iltapäivisin jatkuu rempan viimeistely/muuton aloittelu. Olis mukava tosiaan tavata teitä vauvallisia enskoja. Vaikka olenhan mä teistä muutaman tavannutkin - ilman vauvaa osan ja vauvan kanssa osan. =)

Juu, huutoa on nyt. Pakko lopettaa ja lähteä taas kävelemään ympäri kämppää...

-Amy ja Mimmi

Vierailija
33/46 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva on kerrankin vähän pidemmillä päikkäreillä niin äitikin uskaltautui koneelle. Meillä poika tosiaan nukkuu mielestäni turhankin hyvin yöllä ja päivällä sitten kukutaan ja viihdytään äidin tissillä. Laitoinkin tuonne ihan oman aloituksen siitä, miten tiuhaan täysimetyksellä olevan vauvan pitäisi yöllä syödä? Ihan säikähdin viime yönä, kun tajusin pojan nukkuneen 5 tuntia yhteen menoon. Illalla meillä kyllä valvottiin ja mielestäni vauva menikin ihan yliväsyneeksi. Jostain syystä se uni ei vaan tullut. Nyt mietinkin, että pitääkö ensi yönä laittaa herätyskello herättämään vähintään kolmen tunnin välein, kun neuvolassa olivat sitä mieltä että vauvan pitäisi syödä pääsääntöisesti kahden tunnin välein öisin. Meillä kyllä päivällä ja varsinkin illalla tankataan ahkerasti tunnin välein. Minä olisin tyytyväinen jos tuo yö menisi vaikka niissä kolmen tunnin pätkissä ja unta riittäisi vähän päiväänkin. Kurjalle vaan tuntuu alkaa toista herättelemään kesken unien. Toisaalta sitten on huoli vauvan painonnoususta ja miten nuo pitkät välit vaikuttaa maidontuloon :(

Huoli onkin tämän äidin kohdalla sellainen jokapäiväinen murhe. Pyörittelen edelleen päässäni synnytyksen jälkeistä aikaa ja vauvan rankkaa alkua ja tietyllä tavalla syytän niistä itseäni, vaikka en tilanteelle mitään voinut. (Kirjoittelen vielä jossain vaiheessa siitä synnytyksestä ja sen jälkeisestä ajasta, mutta asia on tosiaan vieläkin niin kipeä, että sen ajatteleminen tuntuu tuskalliselta) Se vauvan tehohoidossa oleminen vaikutti myös niin, että minun on vaikea luottaa siihen että vauvalla olisi nyt kaikki kunnossa vaikka vauvan pitäisi olla tosiaan kaikin puolin terve. Viipero taisi puhua riittämättömyyden tunteesta ja sitä löytyy täältäkin. Sitä yrittää niin hirveästi ja silti tuntuu, että voisi tehdä asiat paremmin. Tuntuu, että viimekin yönä minun olisi pitänyt tajuta itse herätä jo aiemmin ja herättää vauva syömään. Vauvasta kyllä nauttii tosi paljon ja ikävä ehtii tulla ihan hetkessä :) Saisi vaan stressata tämä äiti vähemmän.

Tänään mennään käymään lakkiaisissa vauvan kanssa ja toivon kyllä, ettei ihan hirveästi tulisi uteluja synnytyksestä.

Tässä nyt pikaiset kuulumiset ja toivotaan, että meidän vauveli säästäisi tosiaan yöltä sitä unta tänne päivälle niin ehtisin teidän kuulumisianne paremmin lukemaan ja kommentoimaan.

Terkkuja kaikille,

Mörötin ja " Otso" -poika 2vko 2päivää

Vierailija
34/46 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipsutirallaa!

Täällä tää yks ensikko taas pitkän tauon jälkeen. Ihan hyvin menee, mutta haipakkaa pitää yhä. Meidän pikku Viljo ei olekaan mikään liian helppo tapaus, vaan tykkää mm. valvottaa mamia pitkin öitä roikkumalla tississä vähän väliä. Ehkä tää on jotain kehitysharppauksesta johtuvaa levottomuutta.

Pidetään nyt kaikki peukkua, että mä ehdin hiukan lueskella pinoja ja tulla kirjoittelemaan pitemminkin kuulumisia :). Tai siis, mä nyt itse ainakin pidän, ei teidän muiden tietysti tarvitse... :D. On just maaginen puoli tuntia mennyt pojalla tämänhetkisillä päikkäreillään, toivotaan, että jatkaa vielä...

Joulukuisin terveisin

Mii- & Vili viikkoa vajaa 4 kk

Vierailija
35/46 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Möröttimelle piti vaan tulla sanomaan, että kyllä mullakin oli alkuun ja on vieläkin välillä huolta ja murhetta kaikesta, sitä miettii koko ajan onko vauvalla kaikki hyvin... Ja tuttu tunne on täälläkin tuo, että itseään aina syyllistää, vaikka ei asioille mitään voikaan! Mua siis lähinnä mietityttää tytön pienuus, oisko pitänyt jotenkin toimia toisin raskausaikana jne, vaikka mekin todella oltiin tarkassa syynissä koko loppuaika, eikä mitään epäilyttävää silloin havaittu... Mä en tosta syömistiheydestä kyllä osaa sanoa yhtään mitään, kun meillä taas tytön pienuuden vuoksi mennään yhä kolmen tunnin rytmissä yötä päivää, siis herätetään syömään ja tuputetaan sapuskaa aina kolmen tunnin välein yötä päivää ;) Raukka pieni ei varmaan opikaan itse tunnistamaan nälkää...

Muutenkin piti sulle joskus sanomani, että teidän tarina menee kutakuinkin samalla kaavalla kuin meillä; raskausmyrkytysepäilyä, synnytyksen käynnistäminen ja vauvan elämän ensi päivät teholla.... Kerro ihmeessä synnytyksestä tarkemmin, kun haluat ja jaksat! Ja jos et halua kirjoittaa täällä, mistä kuka tahansa voi sen lukea, niin liity ihmeessä tonne Ensikoiden omaan yhteisöön, siellä ei ulkopuoliset pääse lukemaan!

Muutkin uudet mammat mukaan yhteisöön, hakmusta vaan vetämään osoitteessa http://groups.msn.com/Ensikot

Siellä on suuri osa täälläkin palstailevista enska-mammoista mukana!

Meidän neiti vissiin meinaa tänään taas kasvaa oikein urakalla, kun on syönyt hyvin ja nukkunut paljon ;))

t. Ope ja pikku-Aino

Vierailija
36/46 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saas nähdä saanko nyt kirjoitettua loppuun asti ja vielä lähetettyä viestin - eilen en päässyt paljon alkua pidemmälle kun kutsu kuului ja koko loppu illan sitten äitiä vietiinkin..

Mörötin, teitä on kyllä koeteltu. Vaikea loppuraskaus, hankala synnytys ja vauvan elon rankka alku¿ Hattua täytyy nostaa että olet jaksanut läpikäydä vaikeudet noinkin hyvin! Meillä kaikki meni ns. normaalisti, ja vauvan hyvinvoinnista stressaa silti jatkuvasti ¿ voin vain kuvitella sun huolen määrän. Varmasti osaat hoitaa Otsoa riittävän hyvin! Sellaista opetteluahan tämä alku tuntuu olevan, ja päivä päivältä varmuus omasta osaamisesta kasvaa. Mäkin aluksi kirjasin ylös ihan stressaantuneena, mihin kellonaikaan poika on viimeksi syönyt, kummastako rinnasta, milloin vaihdoin vaipan jne.. Pikku hiljaa oon oppinut rentoutumaan ja unohtamaan liiallisen kelloon tuijottelun. Kyselit yöimetyksestä. Onko Otson paino noussut ihan hyvin? Meidän neuvolantäti sanoi että ihan hyvin voi vauvantahtisesti imettää kun paino kerran pojalla nousee ja on tyytyväinen. Meidänkin poika nimittäin nukkui aluksi kuusikin tuntia yöllä heräämättä syömään. (Nykyään herää parin tunnin välein.) Tietysti jos on joku syy esim. Otson vaikea alku, jonka takia on hyvä syödä sen parin tunnin välein?

Amy, vai on meillä samanlaiset iltahuutelijat. Meillä isäntä muutti toistaiseksi toiseen huoneeseen, jotta jaksaa paremmin herätä aamuisin ennen kukonlaulua (7 päivänä viikossa). Nyt kun sängyssä on paremmin tilaa, olen usein jättänyt pojan syötön jälkeen viereen nukkumaan, kun meillä kanssa huuto tahtoo aina jatkua kun yritetään siirtyä omaan sänkyyn. Toivotaan että te saisitte vielä avun vyöhyketerapiasta. Jaksamista yövalvojaisiin!

Q, ihan pöhköjä tämäkin mamma juttelee vauvalle. Lienee yleistä :)

Napero, ihan asiaa puhuit noista kotitöiden tekemisestä. Eihän ne mihinkään karkaa, turha niistä on stressiä itselleen ottaa. Lapset on pieniä niin vähän aikaa ja varsinkin vauva-aika hujahtaa varmasti ohi ihan hetkessä.

Osse, kuudesta kahteen on tosiaan ollut valvomisennätys, mutta onneksi ihan noin pitkiä pätkiä usein valvo. Mutta neljä viisi tuntia on meillä ihan normaalia. Luultavasti poika kuitenkin nukkuisi enemmän jos vain masuvaivoiltaan pystyisi. Toisaalta tänään on ihan hyvin maistunut joten kaipa tuo nukkuu välillä univelkojaan pois. Meilläkin vaihdellaan kakkavaipat pääasiassa yöaikaan ja aamupäivisin. Mikä siinä onkin että masun pitää toimia juuri yöllä. Vauva virkistyy pyllynpesutouhuissa niin että siinä saakin taas hyssytellä aikansa ennen kuin uni taas tulee.

MiaMik, teilläpä on ihanan kuuloinen terkkaritäti! Suhtautuu painoasioihinkin sopivasti maalaisjärjellä :)

Pikku-Millin Aksu oli oppinut ryömimään, hienoa! Ja Lisan Veeti pissannut nyt jo pottaan, aika hyvin!

Meillä kävi eilen terkkari poikaa katsomassa. Painoa oli tullut tosi hyvin, 750g kymmenessä päivässä! Onkohan tuo jo vähän liikaa¿? Syntymäpaino oli 3680g ja nyt siis 4800g. Kyllä huomaa että on posket pyöristyneet ja kaksoisleukakin jo aikas miehekäs. Mutta siis nyt alkoi vähän vaivaamaan, että syötänkö poikaa ihan liikaa? Terkka vain sanoi, että voihan niihin masukitinöihin välillä kokeilla ihan vaan tuttiakin tarjota¿ Nyt alkaa pukata siis stressiä siitä, että saako tissiä tarjotakaan niin usein kuin sitä on ollut tarjolla. Selvästi viime aikoina on kysyntä lisääntynyt, syöttöjen väli on 1-3 tuntia kun se ennen oli välillä pitempikin. Tänäänkin on tissitelty jo kuusi kertaa (klo 8 lähtien.) Ja yöllä kolmen tunnin välein. Mutta kamalalta tuntuu olla tarjoamattakaan jos ei huuto/kitinä muuten lakkaa. Hyvällä halulla tuo kuitenkin syö. Ja aina vaan yhden rinnan kerrallaan.

Nyt on sitten aloitettu Cuplatonit Rela-tippojen rinnalle. Jos lähtisi vähän paremmin ilmat liikkeelle.

Mites on, kun niissä Cuplatoneissa lukee että ennen jokaista ateriaa. Mitä jos vauva imee välillä tunnin välein? Onkohan silloin liikaa antaa tippoja ennen ihan jokaista syöttöä. Onko niissä joku maksimi vrk-annos..?

Tulipas taas ahdisteltua teitä kysymyksillä. Mutta on niin paljon asioita joita ei vielä tiedä ja sitten yksin täällä pähkäilee :)

Mukavaa viikonlopun alkua kaikille mammoille vauvoineen!

Viipero & Poitsu 3,5 vkoa

Vierailija
37/46 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viipero: Meille apteekista sanottiin " ei ihan jokaista ateriaa ennen" , eli ei tarvitse antaa 10 kertaa päivässä tms. (mikä meillä olisi ehkä se määrä). Mä oon antanut silloin alussa (meillä aloitettiin se lääke 3 kk:n vanhana vasta) ehkä neljä kertaa päivässä. En antanut yösyötöillä, enkä välttämättä aamun ensimmäiselläkään. Ja sit kun mä tajusin, että siinä käsketään sekoittamaan se nesteeseen, niin oon sit sitäkin vähän kummastellut. Meillä on nyt sit vesitilkan kanssa se annettu, parit hassut tipat vettä lusikkaan ja sinne tipat. Ja sit ehkä vielä toinen lusikallinen vettä vielä perään. Se vaan sit kun se vesi pitää keittää, niin hidastaa toimenpidettä aika paljon, kun ei tule koskaan keiteltyä vauvalle vesiä ajoissa, kun ei sitä vettä muutenkaan tarjoilla.

Nykyään annan 1-2 kertaa päivässä. En ole oikein varma, onko sille tarvetta vai ei. Mutta silloin alussa se auttoi selvästi ja meillä nukuttiin jopa tunnin päiväunia sen ansiosta välillä. Rela-tipoista oon myös oikeastaan luopunut, välillä mä epäilin, että se aiheuttaisi vähän kuin ummetusta, mutta en siitäkään ihan varma ole. Meillä ilmeisesti joko Cuplaton tai Rotarix-rokote aiheuttivat sen, että pierua ei tule kuin pari kertaa päivässä isoina " annoksina" (+kakkelit) ja se näyttää tosissaan kiusaavan poikaa. Samalla kakka on muuttunut erilaiseksi, on nykyään usein sellaista myrkynvihreää ja löysempää kuin ennen (ja välillä tuli kakkaan ihan verihitusia sekaan, mikä ei kai ole vaarallista jos on vaan vähän ja kirkasta verta). Ehkä se rota-virus aiheutti jotain pientä hämminkiä... Nyt hiljalleen on tilanne palautumassa vähän tavallisemmaksi, kunnes kohta on taas uuden Rotarixin aika.

Jooh, se näistä kakkajutuista, tätähän tää tietty on koko elämä.

Mäpäs haen sinne yhteisöön myös :)

Mii-

Vierailija
38/46 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei mitään uutta.. Soselakko jatkuu, persikkakin oli pahaa :S. Ihme mies! Peruna upposi hienosti silloin yhdes välisä, kunnes äiti sössi ja erehtyi antamaan kaupan peruna-kukkakaalia.. Annan nyt pari päivää lomaa soseista ja sit taas perunaa. Tuolla taktiikalla vimmeksikin alkoi peruna maittamaan, toivottavasti nytkin..

Tänään aamulla Daniel kääntyi kaks kertaa masulleen! On jo pidemmän aikaa kääntyillyt kyljelleen, etenki pukiessa ja vaippaa laittaessa (mikä helpottaa älyttömästi noita toimituksia ;) ). Tänään aamulla sit pukiessa meni kaks kertaa kyljeltä masulleen..

Q: Se jauhe on Nan1. Nan standardia on tetroissa, tosin niissä tetroissa on myös 1 ja 2, mut niissä lukee et mitä ne on. Meillä ei korvikkeella ollut mitään vaikutusta yöuniin.. Daniel syö öisin 2-3 kertaa, mut meillä yö onkin (toivottavasti) 21-7. Illalla voi mennä hiukan aiemminkin unille (yleensä 20.30-21) ja nyt viime päivinä on herännyt aamulla klo 6, minkä mä haluan kyllä loppuvan mahd. pian! Mäkin täs kaiholla muistelin sitä kun päivä ennen miehen synttäreitä testasin + (24.11.05) ja nyt ihan selvästi jotkut joulujutut aiheuttaa oksetusta (viime vuonna tähän aikaan kärsin pahimmasta pahoinvoinnista).

Tapaamisesta, mulle käy sit seuraavalla viikolla muut paitsi ti ja ke. Ens viikolla käy muut paitsi ti. Mun puolesta Q' n sisko on tervetullut ja melkein kuuluukin porukkaan, kun on niin usein ollut noilla tapaamisilla ;).

Mörötin: Mun käsittääkseni täysaikainen terve vauva saa nukkua pidempiäkin pätkiä ilman että tarvii herätellä syömään. Meilläkin alku elettiin 3 h pätkissä (niin kuin opellakin) vähien raskausviikkojen ja pienen koon takia. Varsinkin jos Otso tankkaa ahkeraan illalla, niin uskon et voit ihan hyvin antaa nukkua. Noista huolista kannattaa puhua jollekin ennen kuin ne nakertaa sun jaksamista tai kasvaa liian isoiksi. (Oman masiksen takia oon niin kovasti aina puhumassa jaksamisen tärkeydestä..) Osittain tuo stressaaminen varmaan katoaa ajan kanssa, mutta oishan se hyvä kuitenkin jo nyt päästä vähän " hellittämään" . Meilläkin aluksi merkattiin listaa syömisajat, vaipanvaihdot yms..

Miin " maaginen puolituntia" kuulostaa kovin tutulle ;) Täälläkin näinä päivinä kun D nukkuu huonoja päikkäreitä, ollaan suunnilleen hengittämättä ton puolen tunnin-45 min kohdalla ;)

Viipero: Meidän terkka sanoi, että vauva ei syö liikaa.. Itekin olin tosi varovainen tutin kanssa ja aina tarjosin ekaks ruokaa. Nyt vasta oon vähitellen luopunut tosta (kun D saa väärään aikaan tarjotusta pullosta hirveet raivarit).

Mii: Meidän terkka oli myös sitä mieltä et Suomessa ei vesijohtovettä tarvitse keittää. Ainakin Vantaalla oli vesilaitokseltakin sanottu niin. Meillä ei siis edes aluksi (2kk iässä siirryttiin korvikkeeseen) keitetty jauhekorvikkeen vesiä.

Jenni

Vierailija
39/46 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä cuplatonit annetaan suoraan suuhun 4 tippaa, vaikkakin Idan pää heiluu puolelta toiselle ja osuminen on epävarmaa ;) Kuulin tänään uuden keinon antaa ne: tipat vaan nännille suoraan :) En minäkään ihan aina anna (yöllä en ollenkaan), ainakaan jos syötön välillä on tunti...

Mörötin: Jos tosiaan poitsusi kasvaa hyvin, painoa tulee, niin en usko että häntä tarvitsee herätellä syömään! Voihan olla, että parin viikon päästä tulet kertomaan, että poika herää tunnin välein yöllä syömään ;)

Jaahas, nyt tyttö taas suuttuu, on tainnut olla tänä iltana taas masuvaivaa :(

MiaMik ja Ida

Vierailija
40/46 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytsy nukahti ja jäi jopa omaan sänkyyn BB finaalin jälkeen. Saa nähdä, koska käsky käy...

Muutamia kysymyksiä sitten seuraavaksi:

1.Mites muiden pikkuiset vauvat tai vanhemmatkin silloin pienenä, millaista hereilläoloaika on teillä? (Olipas selkeä sanajärjestys... )

- Meillä kovin usein valveillaolo päivälläkin kääntyy kiukkuamiseksi, jos ei tyttö pääse syliin. On toki hetkiä, jolloin hän makoilee sängyllä tai leikkimatolla tai istuu sitterssä ja on tyytyväinen ja hymyileväinen. Mutta sitten on päiviä, jolloin mikään ei ole hyvin ellei voi olla sylisssä.

2.Nukuttamisesta tai oikeastaan nukkuma-asennosta: meille neuvottiin laitoksella nukuttamaan öisin kyljellään ja meillä onkin pieni tyyny Mimmin selän taakse sängyssä, jotta hän pysyy kyljellään. Ja syöttöjen jälkeen vaihdetaan toiselle kyljelle. Päivällä annan nukkua selällään, kun voin itse vahtia. Ja sylissä nukkuu vatsa-asennossa. Milloin vois alkaa öisinkin antaa nukkua selällään?

Osse oli pohtinut yhteiskuntakelpoisuutta ja aamulla herämisiä. Meillä on ihan sama juttu, että jos on neuvolaa tai jotain aamusta, niin ihan kauheeta. ja kun ei oikein osaa ees arvioida, että paljonko menee aikaa syöttöihin ja muihin, niin vaikee laittaa kelloa soimaan tarpeeks ajoissa. Onneks noita pakkoheräämisisä on kovin vähän. Varsinkin kun meidän nää yöt on olleet aika kamalia. Tosin viime yö oli taas parempi: Mimmi nukkui illalla jo hyvin ja sitten puol ykstoista heräs syömään ja nukahti puol yks (eikä huutanut koko aikaa), josta veteli puol viiteen, söi ja nukahti ennen viittä, ja puol kasilta sama juttu eli syöttö ja alle puolen tunnin takas nukkumaan. ja aamulla veteli vielä melkein kymmeneen. Ja nyt on siis jo unilla. Ihanaa!

MiaMik oli pohtinut, ettei raaski antaa tyttöä hoitoon. Mulla alkaa olla jo huono omatunto, kun Mimmi on niin paljon jo hoidossa. Mutta kun ei tuo remontti valmistu, jos ei sitä tee. Arki-iltaisin Mimmi on usein muutaman tunnin mun vanhemmilla ja taas viikonlopuks tulee miehen äiti Mimmiä hoitamaan. Eli hyvissä käsissä neiti on. Ja muuttaa pitäis ens viikolla, jonka jälkeen hoitotarve vähenee kovasti.

Möröttimelle vastasinkin unijuttuun tuonne toiseen pinoon. Mutta tuli mieleeni, että pystytkö juttelemaan noista tunteistasi neuvolassa tai edes jollekin läheisellesi? Ettei vaan taakka ajatuksistasi ala olla liian painava. Toivottavasti olo helpottuu ja pääset nauttimaan täysn rinnoin vauvasta ja äitiydestä! Voimia sinne!

Kiva, että Mii- kävi meitä moikkaamassa! =) Monta muutakin tuttua tuntuu olevan hukassa: pepsis, sippuliini, suippo... Olis kiva kuulla edes pieni vinkkaus, että kaikki on hyvin!

Joulusta on ollut jotain juttua tässä jo. Mä tykkään ihan hirveesti joulusta ja odotankin kovasti, että päästään muuttamaan ja saan laitettua joitain koristeita jo esille. Lahjoista ei vielä tietoakaan, mutta ennättäähän sitä - ne kun ei oo mulle tärkeimpiä. Mutta lunta sais tulla, jotta pääsis tunnelmaan!

Nyt täytyy kyllä lähteä suihkuun ja nukkumaan, jos tyttö vaikka nukkuis vähän pidemmän pätkän nyt. Huomenna onkin sitten taas vyöhyketerapia ja muutenkin sutinaa tiedossa. Meinaan muuten jäädä huomenna sinne uuteen kotiin yöks, jotta saan yhde yön nukuttua kokonaan. Mies ja mummi hoitaa Mimmiä silloin. Yksinäistä voi olla, mutta tulee tarpeeseen.

-Amy ja Mimmi, kohta kuusi viikkoa