Todella kiusallinen tilanne uuden esimiehen kanssa
Aloitin kuukausi sitten uudessa työssä. Esimieheni, joka on myös koko organisaation johtaja, vääntää nimeäni todella omituisesti. Tämä on johtanut siihen, että nyt koko organisaatiossa osa uusista työkavereistani on alkanut tehdä samoin. Välillä hän sanoo nimeni kuten pitääkin, mutta useimmiten todella oudosti.
Olen Ann-Marie ja esittelin hänelle itseni kuten nimeni on aina lausuttu: Ann-Marii. Hän tietää nimeni tasan tarkkaan, sillä hän oli mukana rekrytointiprosessissa ja sen jälkeen kuullut lukuisia kertoja, kun olen esittäytynyt uusille kollegoille. Esimies (nainen) sanoo toistuvasti nimeni: "Ann-Maaria". Inhottava ja kiusallinen tilanne, kun kyseessä on esihenkilö! Jos se olisi kollega, voisin vaan vetää hihasta sivuun ja huomauttaa, että hei kuule, mun nimi on Ann-Marii, ei Ann-Maaria. Mutta tää esimies on ns. isopomo ja tilanne on kiusallinen. "Hei Ann-MAARIA, voisitko esittää valmistelemasi presentaation." "Ja sitten Ann-MAARIAN vuoroon." jne.
Olisin kiitollinen ideoista, miten tämä kannattais hoitaa niin, ettei esimies menetä kasvojaan tai ettei tästä koidu mulle mitään ikävää jatkossa... Aika tiukkapipoisen oloinen henkilö kyseessä..
Kommentit (44)
Koska olet organisaatiossa uusi, voit aloittaa jokaisen presentaation esittäytymällä.
"Nimeni tosiaan on Ann-Marie...." ja sitten jatkat presentaatiota kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Aina, jos joku keskustelussa sanoo väärin, korjaat vain "Anna-Marie". Ei tarvitse sanoa muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella epäkunnioittavaa Sinua kohtaan.
Ainakin niille muille voit oikaista nimesi.
Tuolle pomollekin vielä kerran.
Mutta muitakin töitä voi vaivihkaa alkaa katsella.
Nuorena opiskelijana menin naimisiin kesken lukuvuoden ja nolotti suunnattomasti erään opettajan käytös. Hä puhutteli meitä aina sukunimellä ja nimenvaihdoksen jälkeen nimeni oli aina tyyppiä *Virtanen-sorry-Koskela*.
Tulkintani mukaan hän oppi uuden nimeni loistavasti, mutta halusi omista syistään letkauttaa vasta-avioitunutta nuorta.
Minustakin tuo on ennen kaikkea tosi epäkunnioittavaa. Olemme globaali yhtiö ja henkilöstöä on monista eri kulttuureista. Minusta ihmisen nimi pitäisi ainakin lähtökohtaisesti koettaa lausua oikein ja jos se ei onnistu, niin sitten edes sinne päin. Tässä nyt ei ole kuitenkaan siitä kyse, etteikö pohjoismaalainen henkilö pystyisi sanomaan "Marii".
Kuulostaa todella inhottavalta toi sinun opettajan käytös. Liekö taustalla jotain ikäkateutta.
Tuo minullekin tuli mieleen paljon myöhemmin. Ikäeroa opettajan kanssa oli vähintään 20 vuotta.
Silloin en osannut ajatella niin, hävetti vain tuo asia, joka kiinnitti huomion epäolennaiseen, pois opiskeltavasta aiheesta.
Ooo, luulin, että kiusallinen vaivasi koskisi pidätyskyvyttömyyttäsi...