Todella kiusallinen tilanne uuden esimiehen kanssa
Aloitin kuukausi sitten uudessa työssä. Esimieheni, joka on myös koko organisaation johtaja, vääntää nimeäni todella omituisesti. Tämä on johtanut siihen, että nyt koko organisaatiossa osa uusista työkavereistani on alkanut tehdä samoin. Välillä hän sanoo nimeni kuten pitääkin, mutta useimmiten todella oudosti.
Olen Ann-Marie ja esittelin hänelle itseni kuten nimeni on aina lausuttu: Ann-Marii. Hän tietää nimeni tasan tarkkaan, sillä hän oli mukana rekrytointiprosessissa ja sen jälkeen kuullut lukuisia kertoja, kun olen esittäytynyt uusille kollegoille. Esimies (nainen) sanoo toistuvasti nimeni: "Ann-Maaria". Inhottava ja kiusallinen tilanne, kun kyseessä on esihenkilö! Jos se olisi kollega, voisin vaan vetää hihasta sivuun ja huomauttaa, että hei kuule, mun nimi on Ann-Marii, ei Ann-Maaria. Mutta tää esimies on ns. isopomo ja tilanne on kiusallinen. "Hei Ann-MAARIA, voisitko esittää valmistelemasi presentaation." "Ja sitten Ann-MAARIAN vuoroon." jne.
Olisin kiitollinen ideoista, miten tämä kannattais hoitaa niin, ettei esimies menetä kasvojaan tai ettei tästä koidu mulle mitään ikävää jatkossa... Aika tiukkapipoisen oloinen henkilö kyseessä..
Kommentit (44)
AP on epätoivoinen DIS informaatio trolli.
Vailla totuuden häivää...
Paskat on housuissa, kun mikään ei auta, kun persut jyrää voittoon.
Luulet, että tällainen jorina auttaa puoluettasi...
Noin 60% niistä ketkä äänestävät on jo antanut äänensä jo ennakkoon.
Loput 40% antavat sunnuntaina ja loput nukkuvat...
Voi elämän kevät- minä sanoisin ystävällisesti tälle esihenkilölle, että ole Ann-Marii , en siis Ann-Maaria. Ellei oppis, sanoisin uudelleen viikon kuluttua.
Ei kai kukaan nyt ihan oikeasti ensimmäisenä vedä johtopäätöstä, että joku v*ttumaisuuttaan kutsuu jotakuta väärin.
Mun luokalla on lähes saman niminen henkilö kuin ap ja mulla kesti todella pitkään, ennenkuin opin sanomaan nimen oikein. Todella kaunis nimi, mutta erikoisuutensa vuoksi ei välttämättä mene heti perille.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tunnen yhden Ann-Marien. Oikeasti hänen nimensä on Anne, ja olenkin alkanut kutsua häntä nimellä Anne, vaikka hän haluaisi olla fiinimmin Ann-Marie.
Olen nähnyt hänen virallisen virkatodistuksensa toisessa yhteydessä.
No onpa epäkohteliasta, jos toinen haluaa käyttää Ann-Marie nimeä. Ehkä vaihtaa sen joskus ihan viralliseksi nimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanon mun pomoa Lassea aina Niiloksi.
Olen tehnyt samaan oman esihenkilöni kanssa. Hän kutsui minua aina Hannaksi, vaikka olen Hanna-Mari, joten minä kutsuin häntä Katariinaksi, vaikka hän on oikeastaan Katri.
Meillä kävi niin , että esimieheni sanoi minua Pirjuliksi, olen siis Pirjo. En pitänyt tästä Pirjuli nimestä ja aloin sanoa häntä Raijuliksi. Hänen nimensä on Raija. Jopa oppi heti oikean nimeni!
Sulla on vaan vaikea nimi. Jos esimies ei ole kielellinen multitalentti, niin sen järki ei vaan riitä ymmärtämään/muistamaan nimesi ääntämistä. Pomo voi olla ikäluokkaa, joka ei ole opiskellut koskaan sanaakaan ruotsia.
Itse letkauttaisin, että kutsu vaan Ansuksi/Anskuksi/Annaksi tmv. En jäisi vänkäämään Ann-Mariista, kun fakta ei selvästi uppoa.
Meillä taas kollega
alkoi tytöttelemään minua ( olen 10 v vanhempi). Minä aloin reippaasti häntä pojittelemaan-tyyliin hei poika. Jopa oppivat oikean nimen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimiehesi ei pidä sinusta.
Väärää nimeä käyttämällä hän asettaa sinut omalle paikallesi, eli mitättömyydeksi jonka nimellä ei ole oikeastaan mitään väliä.
Olet koneiston ratas, niin kauan hyödyllinen kuin tuotat muutaman killingin organisaatiolle.
Jos alat osoittamaan omaa tahtoa ja korjailet esimiehesi sinulle antamaa mitätöntä nimeäsi, he korvaavat sinut jollakin uudella Kukka-Marialla, jota voidaan kutsua ihan miksi tahansa, vaikka konttorin tytteliksi.
Kieltämämättä mielessä on käynyt myös tämä, että onko kyseessä joku piilotajuinen tapa ilmaista, etten ole pidetty. Mutta jotenkaan en jaksa uskoa tätä, sillä miksi hän olisi puoltanut rekrytoimistani jos kyse olisi tästä.
Ei ole piilotajuinen tapa vaan tekee tuon ihan tahallaan. Taitaa olla aikamoinen k-pää tämä esimies. Jostain syystä ei nyt vaan tykkää susta. Joku asia kaihertaa selkeesti. Tällaisia ihmisiä on olemassa ja valitettavan usein esimies - ja johtoasemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan nyt ihan oikeasti ensimmäisenä vedä johtopäätöstä, että joku v*ttumaisuuttaan kutsuu jotakuta väärin.
Mun luokalla on lähes saman niminen henkilö kuin ap ja mulla kesti todella pitkään, ennenkuin opin sanomaan nimen oikein. Todella kaunis nimi, mutta erikoisuutensa vuoksi ei välttämättä mene heti perille.
Ann-Marie, hmm ei kyllä ole mitenkään utopistisen vaikea nimi ääntää oikein. Ja jos on jo kertaalleen, ehkä jo pariinkin kertaan korjattu. Mten muut osasivat nimen ääntää oikein mutta vain tämä organisaation johtohahmo ja naisen esimies ei sitten osaa? Vaikka on kuullut nimen sanottavan ihan Ann-Marien omasta suusta oikein useampaan kertaan? Millaisen johtopäätöksen tästä enää voi vetää?
Vierailija kirjoitti:
Muutat tietenkin nimesi helpommin lausuttavaan muotoon, kuten esimiehesi sinulle on havainnollistanut useita kertoja.
Eihän sitä muuten esimieheksi pääsisikään, ellei olisi huomattavasti älykkäämpi ja käytännöllisempi kuin alamaisensa.
Arvostin vitsiäsi.
ohis
Minua ei yhtään häiritsisi tuollainen. Siitä lähtien kun ulkomaille lähdin, ei kukaan osannut lausua oikein - ei etunimeä eikä sukunimeä. Mitä sitten, siihen tottuu ihan hyvin. Saattaa olla, että nimi korjaantuu niin esihenkilön kuin kollegoidan suussa, kunhan ei välitä sen enempää eikä ainakaan tee asiasta työpaikalla isoa numeroa. Saattavat kutsua pilkun viilaajaksi...
Täähän on ollut ennenkin. Nyt unohdit sen vaimon joka tuntee sut ennestään.
Se on siis kotonakin sanottu väärin, sehän pitää sanoa kuten kirjoitetaankin eli Ann-Marie.
Itsekin lausuisi automaattisesti anmarii. En ole kuullut kenenkään Marie nimeä lausuttavan Marie!
Jos on elänyt kaksikielisessä ympäristössä lausuu tietenkin anmarii.
Suomessa lausutaan, kuten kirjoitetaan. Esimiehesi on ollut ystävällinen ja yrittänyt lausua nimesi haluamallasi tavalla, mutta se ei onnistu, koska Suomessa lausutaan, kuten kirjoitetaan.
Olisit vaan sanonut koko nimesi reilusti Änn-Märiii Pilkunviilaaja`.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ann-Marie, hmm ei kyllä ole mitenkään utopistisen vaikea nimi ääntää oikein. Ja jos on jo kertaalleen, ehkä jo pariinkin kertaan korjattu. Mten muut osasivat nimen ääntää oikein mutta vain tämä organisaation johtohahmo ja naisen esimies ei sitten osaa? Vaikka on kuullut nimen sanottavan ihan Ann-Marien omasta suusta oikein useampaan kertaan? Millaisen johtopäätöksen tästä enää voi vetää?
Sen, että Suomessa, kielitoimistonkin mukaan, lausutaan kuten kirjoitetaan. Tylsä nipo-nipo provo tämä.
Minäkin tunnen yhden Ann-Marien. Oikeasti hänen nimensä on Anne, ja olenkin alkanut kutsua häntä nimellä Anne, vaikka hän haluaisi olla fiinimmin Ann-Marie.
Olen nähnyt hänen virallisen virkatodistuksensa toisessa yhteydessä.