En saa enää öisin unta stressin takia
Tekee varmaan tosi hyvää sikiöllekin... Heräsin viime yönä 4 tunnin jälkeen, stressaa aivan kaikki eikä uni enää tullut sen jälkeen.
Jotain vinkkejä stressitason laskuun?
Kommentit (10)
Älä välitä mä en oo saanut tuon mielipuolen alakerran likan takia siis uusi asukas joka metelöinyt siitä asti kun muutti eli jo kuukauden nukuttua, ei tee hyvää olla vajailla unilla työmaalla.
Anna kaikki huolesi Taivaan Isälle.
Jos juot kahvia tai teetä, rajoita yhteen mukiin aamulla, ettei estä asenosiinin eritystä ja unipainetta
Tuttu tilanne. Unihygienia ohjeita parjataan paljon, mutta voivat ne toimiakin. Jos voit niin kokeile nukkua päivällä ja eri paikassa. Aivot assosioivat ajattelua paikkasidonnaisesti, minkä vuoksi nukkumispaikan muuttaminen ja jopa vain tyynyn siirtäminen sängyn toiseen päähän voi harhauttaa aivoja. Tärkeää on myös rentouttaa kasvot ja yrittää ajatella vain yhtä asiaa. Itse ajattelen lapsuuden isoa kiveä, pinnistelen ajatukset pydymään siinä. Tai vanha konsti numeroiden luetteleminen (lampaiden laskeminen) tai armeijan konsti hokea paria sanaa mielessään. Helppoa se ei ole. Itselläni auttaa ehkä parhaiten se, että nukun eri huoneessa puolison kanssa ja huone on pimennetty, jolloin ei herätä mikään muu kuin se stressi.
Jos muu ei auta, jää sairauslomalle, ap. Kyllä sikiö pärjää, älä ole huolissasi. Mutta sinun oma jaksaminen on nyt tärkeää.
Kadun itse, etten jäänyt vastaavassa tilanteessa sairaslomalle. En muka voinut, koska mun työt olisi jääneet muille. Se on työnantajan vastuu, ei sinun. Vauva edellä! Mars siis työterveyteen.
Tee rentoutumisharjoituksia. Mistä stressi johtuu kirjoita tänne, niin ehkä huomaat, ette stressaaminen mihinkään auta. Vain pahentaa kaikkea
Hengitysharjoitteita, kevyttä liikuntaa, huolipäiväkirja, puhu jollekin ja pura huoliasi.... ja jos ei auta lääkäriin.
Yin-jooga tai restoratiivinen jooga. Voi tehdä harjoitteita myös kotona.
Öisin pitää kokeilla, onko parempi jäädä sänkyyn vai nousta ehkä lukemaan tylsähköä kirjaa taskulampun valossa?
Riittävästi liikuntaa illalla, ei kuitenkaan liian myöhään.