miten vauva omaan sänkyyn ja tutin opettelu?
Antakaapa lisää vinkkejä miten vauva saisi yöksi nukkumaan omaan sänkyyn. Vauva nyt 2,5kk ja yöt rauhattomia. päivällä nukahtaminen ja nukkuminen halpompaa, mutta loppuillasta alkaa huuto ja piereskely. (mahavaivoihin kokeiltu kaikki mahdolliset konstit) Pisin unipätkä on yöllä ollut 4h, yleensä herää 2h välein ja rauhoittumaan ei saa muuten kuin tissillä. Kun yritän vauvan nostaa nukkuvana omaan sänkyyn, havahtuu heti. Sama homma kun yritetään laittaa illalla nukkumaan. (monesti menee klo 01-02 asti ennen kuin nukahtaa)Olen itse ommellut jonkinlaisen kapalopussin, joskus rauhoittaa hieman, joskus näyttää ahdistavan ja haluaa kädet pussista pois. Olen yrittänyt pitää päivärytmin säännöllisenä ja jos on näyttänyt päivällä nukkuvan aivan mahdottomia määriä, olen herätellyt jotta yöllä ei tarvi valvoa. Meidän välissä siis nukkuu hyvin. Onko kokemuksia miten olette saaneet perhepedissä nukkuneen vauvan siirtymään myöhemmin omaan sänkyyn/huoneeseen? Esikoinen hyppäsi 4v meidän sängyssä ennen kuin alkoi nukkua koko yön omassa sängyssä. Siinä häiriintyi kaikkien unet.
Tuttia olen yrittänyt kuukauden verran saada syömään, mutta suostuu imemään korkeintaan 5min. Edellisten lasten perusteella tiedän että tutti auttaisi varmasti nukahtamisessa. Olen kokeillut deetippoja tutin nokassa, mutta imee vain hetken. Myös silikoni ja luonnonkumituttia on kokeiltu. Kaikki konstit nyt tarpeen, alkaa olla melko väsynyt jatkuvan yöheräilyn vuoksi.
Kommentit (3)
Meillä kans yritettiin vauvalle pari kolme viikkoa tyrkyttää tuttia joka välissä, tuloksetta. Päätin sitten, että mitäpä se tutilla sitten tekeekään, että turhaan sitä tyrkyttää enää. Meillä on nukahdettu hyvin ilman tuttia eikä tarvi siitä vieroittaa. Äidin/isän syli on kaikista parhain jos tulee itku jostain syystä. Tuttia ei meillä kaivattu.
kun tajusin laittaa hänelle pinnasänkyyn vaununkopan ja sinne vielä makuupussin. Isossa sängyssä vauva tuntee olonsa helposti turvattomaksi, vaununkopassa nukkuessaan on kuin pienessä pesässä ja makuupussissa on lämmin (meillä sisällä viileä). Oletko kokeillut unipussia, jossa kädet vapaana, jos kapalossa vauva ahdistuu?
Kannattaa myös kokeilla, että nukutat/syötät vauvan peittoon käärittynä, kapaloituna tai makuupussissa ja siirrät sitten omaan sänkyyn, jolloin lämpötilavaihtelua ei tule kuten viileisiin lakanoihin nostettaessa, jolloin vauva saattaa jatkaa tyytyväisenä uniaan.
Tutin opetteluun en osaa sanoa muuta kuin että tarjoa usein, sillä tavalla meillä kakkonen oppi hetkeksi syömään tuttia ja rauhoittui se suussaan. Tällä kolmannella on tutti ollut laitokselta saakka kovan imemistarpeen takia.
Vauva on nyt pian 11 kk ikäinen. Ensimmäiset 2 viikkoa nukkuin hyvin omassa sängyssään kunnes yht´äkkiä teki stopin. Oma sänky ei kelvannut sitten millään ja huutoa tuli vaikka kuinka. Vauva nukkui perhepedissä melkein 5 kuukauden ikään asti enkä välillä edes yrittänytkään tyrkyttää omaa sänkyä. Vauvan ruvetessa liikkumaan, oli pakko siirtää se omaan sänkyyn. Perhepedistä vauvan omaan sänkyyn vaihto kävi kivuitta. Iltraruuan/tissin jälkeen vain vauva suoraan omaan sänkyyn ja peitto päälle ja pois itse huoneesta. Sinne vaavi nukahti ihan itsekseen aikansa kitisten. Joskus yltyi huudoksi jolloin piti käydä rauhottelemassa.