Annatteko n. 4-vuotaiden askarrella omin päin?
Meillä on 4-vuotias poika, joka on valtavan kiinnostunut askartelemisesta, erityisesti leikkaamisesta, liimaamisesta ja teippaamisesta. Myös maalaaminen ja sormivärit kiinnostaa, piirtely ei niinkään.
Ominpäin on tietysti piirrellyt jo kauan ja saksia saanut käyttää itsekseen (tietysti vähän katsottu perään mitä leikkelee, lähinnä mainoksia ym.), liimaamista ja maalamista on kuitenkin tehty vain aikuisen valvonnan alla, ettei tule kauheaa sotkua. Askartelutarvikkeet (eriväriset paperit, pahvit, höyhenet ym.) on olleet kaapissa jemmassa ja sieltä on otettu niitä yhdessä. Askarteluideat on tulleet lähinnä minulta, poika ei vielä ole hirveästi itse osannut keksiä mitä kaikkea materiaaleilla voisi tehdä.
Poika haluaisi kuitenkin askarrella koko ajan (on siis kotihoidossa, mutta saa viikottain askarrella kerhossa) ja jatkuvasti pitäisi olla antamassa papereita, liimaa ja muuta tarviketta ja keksimässä mitä niillä tehdään. Olenkin miettinyt, että jos antaisi tarvikkeet kokonaan pojan haltuun, saisi niillä tehdä sitten mitä haluaa ja milloin haluaa. Saisi sopivassa paikassa sotkea liiman kanssa (maalit jättäisin kuitenkin vielä aikuisten haltuun) ja silputa rauhassa papereitaan. Ja mikä ehkä tärkeintä, askarella omien ideoiden mukaan ja kokeilla erilaisia juttuja.
Siispä kysynkin annatteko te muut 4-vuotaidenne touhuta liiman ja saksien kanssa aivan omin päin ilman että istutte vieressä vahtimassa? Minälaisia juttuja lapsenne itsekseen askartelee?
Kommentit (11)
Moi!
Meilläkin on kova piirtely- ja askarteluinto 4-vuotiaalla. En kylläkään ideoi yleensä mitään hänelle, sillä pojan mielikuvitus suoltaa jatkuvasti uusia (ja vanhoja tuttujakin) aiheita.
Meillä on kotona 2-vuotias pikkusisko, joten joudun aina hieman vilkuilemaan perään, etteivät tussit ja sakset jää liian matalalle. (Olen yrittänyt opettaa, että tussit ja sakset täytyy aina nostaa jonnekin korkealle, jotta sisko ei niihin ylettyisi. Ja kyllä tämä jo alkaa pysyä pojan muistissa.)
Teippiäkin poika hakee joskus omin päin askarteluihinsa, mutta useimmiten ottaa sinitarraa isommasta klöntistä, joka on kiinni lastenhuoneen ovessa niin korkealla, ettei kuopus siihen ylety.
Kaappien oviin sitten ilmestyy päivittäin uusia teoksia ihailtavaksi. Suurimpana inspiraation lähteenä näyttäisivät olevan lastenohjelmat, sillä niitä hetken katsottuaan pojan täytyy heti päästä piirtelemään samoja aiheita.
Niin, ja paketti kopiopaperia on myös esillä niin, että paperi ei ainakaan pääse loppumaan kesken.
Kyllä se käsillä väkertely on tosi hyödyllistä ja kehittävää lapselle!
Itsekin tykkään askarrella, joten tarvikkeita on pilvin pimein. Laitoin lapsille (silloin 2v ja 3,5v) oman laatikon, johon heitän omia jämäpaloja ja lapsia varten ostettuja tarvikkeita. Laatikosta löytyy myös sakset molemmille sekä liimaa. Sitten on vielä kolme laatikkoa kyniä (liidut, puukynät ja tussit) ja moneen lomakelaatikkoon lajiteltuja papereita. Niitä kaikkia saavat käyttää vapaasti. Sen sijaan sormivärit, vesivärit yms. tosi sotkevat asiat pidän ylemmillä hyllyillä, samoin helposti loppuun kuluvat kuten teipin.
Paljon on terotettu lapsille sitä, että vain paperiin piirretään ja vain lastenlaatikon sisältöä leikataan. Hyvin ovat tytöt totelleet. Ainoa murheenkryyni on se, miten huonosti tusseihin muistetaan laittaa korkit päälle... Ja todella hienoja askartelujuttuja tekeekin varsinkin esikoinen. Itse asiassa esikoinen ei ohjatusti halua tehdä mitään, vaan vain vapaasti tehdessään päästää luovuutta pintaan.
Ainakin meidan neljavuotias on ihan " tayspainen" naissa asioissa. Eri asia on sitten lahes 2-v pikkuveli joka myos tykkaa saksista, maaleista jne... Mutta ehdottomasti annan. Meilla tytto on tosin ollut tarhassa ja nyt kay jo koulua (taalla alkaa koulu nelivuotiaana) eli en muutenkaan pida mitenkaan erityisen lapsellisena, vaan ennemminkin aika itsenaisena jo.
taisin antaa vihkon ja kynät myös jo 2v. Ensin liimasi kaiken vihkoon, (tietysti lisäksi on aina askarreltu yhdessä koristeita sun muuta, mutta 3,5v alkoi askarrella itse jo kaikenmaailman silppua... askarteluvauhti ja taso on huimasti harjoituksella kiihtynyt, ja nyt 5v on jo hyvinkin tuottoisa taiteilija... kaikenmaailman hökötyksiä kehittelee saksien, teipin, liiman, tikkujen, kangaspalojen kanssa! Ja itse haluaa kerätä kaiken vähänkin erityisen paperin/tilkun/nauhan/pahvirasian. Sisäistänyt kierrätyksen tärkeyden, hehhe.
Joskus ihmetyttää luomisvimma, mutta toisaalta on aina nähnyt mun ompelevan/näpertelevän/piirtävän/maalaavan... joten kaipa se on geeneissä! Itse muistan, että lukittauduin lapsena usein varastoon kyhäilemään kaikenlaista, koska siellä oli isän työkalut ja puunpalasia. :) :) Se on varmasti hyvä tapa kehittää lapsen luovuutta, kun annetaan kokeilla kaikenlaisia materiaaleja vapaasti. Toisaalta itse annan kyllä aina ohjausta, jos on uutta materiaalia, mitä ei ole ennen käyttänyt, tai meinaa ideat päästä loppumaan, tai itselle tulee joku vastaava kierrätysidea mieleen... tällä hetkellä linnat ja prinsessat on jees, joten linnoja on leikelty pahvirasioista...
olen ollut AINA tosi laiska katsomaan perään kun poika (nyt 4,5v) on halunnut askarrella, joten aniharvoin sitä on meillä puuhasteltu. En vaan jaksaisi sitä sotkua :/ ja kun haluaa koko ajan että autan jos jossakin.. Pikkusisko on 2v, joten perään pitäisi olla katsomassa, tussinjälkiä pöydässä jo riittämiin, ja tietty haluaa aina tehdä samaa kuin isompikin..pienemmälle ei oole tullut annettua saksia vielä ollenkaan, pitäisi varmaan antaa alkaa harjoitella?
Niinpä nyt kun isompi on kerhossa, niin ei ole ollut kovin hyvä askartelemaan ja vähän turhautuukin sielä välillä niitä tekemään, joskin sitten ylpeänä kiikuttaa kotiin valmiita töitä :)
Esim. teippiä en ole varmaan koskaan antanut pojalle käyttöön, huhhuh. On vaan laitettu heti ihan sotkulle kun on saanut kokeilla.
Olen silti kyllä itse innokas väsäämään kaikkea käsilläni.
Pitääpä kunnostautua, tuo askartelulaatikkoidea oli kyllä hyvä! taidan laittaa samanlaisen. värkkejä kyllä riittäisi omista säästöön otetuista.
-pupsu
Tai haluaa aina kyllä askarrella, kun sitä ehdotan, mutta ei ole vielä koskaan itse ehdottanut, että haluaisi askarrella. Meillä on papereita lukuunottamatta kaikki piirrustus- ja askarteluvälineet lapsilukkojen takana, mutta lähinnä vajaa 2-v pikkusiskon takia. Yleensä jos askarrellaan pojan kanssa (siskon päiväuniaikana), poika saa kyllä vapasti leikata ja liimata keittiönpöydän äärellä askarteluvahakankaan päällä, mutta mä olen itse siinä lähettyvillä seurana. En antaisi pojan askarrella esim. omassa huoneessa, koska keittiössä on parempi pöytä ja helpompi korjata jäljet.
skaset ja liimat ovat ylähyllyllä, minä annan ne. Paperia ja sälää säilytetään lasten ulottuvilla.
Askartelut tehdään keittiön pöydän ääressä ja sekaannun niihin kun apua pyydetään eli periaatteessa touhuavat keskenään.
Keräilen koko ajan jemmaan kaikenlaista pahvia ja kuorta ja narua ja pakkausta koska materiaalin menekki on valtava... ja raahaan töistä paperia (käytettyä) selkä vääränä...
Meillä on silputtu, saksittu, liimattu ja tehty montaa muuta juttua jo vuoden verran (3-vuotiaasta) eli lapsella on omassa huoneessaan saatavilla lasten saksia, kuviosaksia, mainoslehtisiä, erilaisia värejä kuten puuvärit, liidut, vahaliidut, tussit (vesivärit ja sormivärit ovat vanhempien jemmassa), askartelutarvikkeet on vielä olleet mulla jemmassa, mutta voisi nekin pojalle antaa. Liimaa on ollut hänellä jo jonkin aikaa jos haluaa liimailla papereita. Lisäksi on mm. kuvioreijittäjä yms. itsellään.
Meillä reilu 4v pojat enkä anna saksia ilman valvontaa. Söhläävät keskenäänkin niin paljon ja aina on niin kova kiire. Viimeksi pelästyin, kun toinen oli leikannut vahingossa uuteen paitaansa ison reiän. Illalla sitten huomasin, että toisella oli lipsahtanut yli viisi senttiä pippelin kohdalta housuja rikki.
Askartelevat kyllä päivittäin, tarrojen laittoa, piirtelyä, muovailua en vahdi, mutta jatkossa saksien kanssa entistäkin tarkemmin. Kaiketi parturoivat muuten seuraavaksi toisensa!
Annan hänelle tarvittavat välineet ja sitten ihan kiltisti puuhaa. Sakset ja värit/tussit on hänellä omassa läätikossa. Liimat ja muut tarvikkeet annan pyydettäessä.
Meillä on keittiössä askartelunurkkaus, jossa vahakangas, joka saa likaantua ihan vapaasti. Pari laatikollista askartelumateriaaleja - en anna näihin " omiin" askarteluihin mitään kalliita ostomateriaaleja vaan sinne on kerätty vessapaperirullia, jämä lahjapapereita, vanhoja meille tulleita postikortteja, kuvastoja ja lehtiä, joita saa vapaasti leikellä, silkkipaperin, kuviopapreiden, huopien ja kartonkien jämiä, kierrätyspaperia (minä teen töitä kotona ja joskus printtaan matskua, mitä ei sitten kauaa tarvi, nää menee askartelukoppaan), tarroja jne., mitä nyt sattuu huusholliin kertymään.
Lapset väsäilee sitten inspiraationsa mukaan jos jonkinlaisia rakennelmia. Usein liimailevat jotain kolmiulotteisia hökötyksiä. Ai niin, suosiossa on myös paperinrei itin ja narunpätkät, nyörit, langat, joilla sidotaan esim. kaksi vessapaperirullaa yhteen tms. Meillä sääntönä, että askartelutuokion jälkeen pitää kerätä paperisilput roskiin ja pistää liimat, sakset, värikynät jne. niille varattuun laatikkoon.
Minusta on hyvä, että saavat tehdä oman mielikuvituksensa mukaan. Mallin mukaan saavat/joutuvat tekemään elämänsä varrella ihan tarpeeksi. Ja kun tosiaan kaikkea kierrätysmateriaalia kertyy talouteen joka tapauksessa, niin ei tarvi huolehtia, että menisi kalliita raaka-aineita " hukkaan" .