Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeakoulujen yhteishaku päättyy tunnin päästä! Mihin hait tai mihin jälkikasvusi haki?

Vierailija
30.03.2023 |

Onko mahdollisuudet päästä?

Kommentit (218)

Vierailija
161/218 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain Haaga heliaan kaikkiin tradenomi koulutusohjelmiin sekä restonomiksi, suht hyvällä todistuksella pääsisin haluamalleni ensimmäiseen hakukohteeseen, toki silti joudun varmasti osallistumaan AMK-kokeeseen, koska pisteeni osuvat juuri alimman hyväksytyn pisterajan alkuun. 

Et voi tietää tämän vuoden pisterajoja etukäteen. Viimevuotiset rajat kertovat taas vain viime vuoden tilanteen.

Vierailija
162/218 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun hakuun oli enemmän hakijoita kuin ajattelin. Ei ole vertailupohjaa edellisiltä vuosilta.

Helsingin yliopiston uusi terveystieteiden maisterin koulutusohjelma? Itse ainakin yllätyin, kuinka suosittu tuo oli. Kaikki tuskin tulevat tekemään kirjallista tehtävää etenkään nyt, kun selvisi että hakeneita on 48,3 aloituspaikkaa kohti.

Mulla oli haussa eräs koulutus , joka tehdään verkossa , sosionomi. Se oli hakuna 1. Onneksi vaihdoin kun löysin tilastot. Viime vuonna oli yli 2000 ensisijaista hakijaa ja sama taisi olla taas .

Ei niillä ensisijaisten hakijoiden määrällä ole mitään väliä. Et saa lisäpisteitä siitä, onko hakemasi koulutus listassa 1. vai 5.

No silti ihan fiksua katsoa vähän määriä. En ole muutenkaan ensikertalainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/218 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykokeissa ollut v. 2014, 2016, 2017(pääsin sisään,mutta ei ollut mun juttu), 2018, 2019, 2020 ja nyt. Tällä kertaa huomaan, että en stressaa samanlailla kuin muina vuosina

Vierailija
164/218 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vain uusia tuulia kohti

Vierailija
165/218 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääketiede, biolääketiede, kauppakorkea ja maantiede... Kuulemma suoraan papereilla sisään. Ei aio mennä pääsykokeisiin.

Sinne menee, mihin pääsee papereilla. Rivinä LLLLEEE

Vierailija
166/218 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois hoitoalalta

Vierailija
167/218 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain sosionomiksi monimuotototeutuksiin. Koitin hakea paikkoihin, joissa oli paikkoja hyvin myös ei ensikertalaisille. Harmittaa tuo ensikertalaiskiintiö , kun aloitin v. 2017 korkeakouluopinnot ja ala ei ollut yhtään sitä mitä halusin. Joten tämän taakan kanssa nyt sitten haetaan...

Opiskelun kanssa pitäisi yhdistää myös keikkatyö.

Mä teen opintojen ohella keikkatyötä.

Hyvin olen tähän asti jaksanut, kun olen ottanut vuoroja silloin kun lähiopetusta ei ole koululla, ja pitänyt huolen että ennen deadlinea olen tehtävät saanut palautettua. Kalenteri on todella tarpeellinen, jotta hahmottuu milloin keskittyy opiskeluun ja mihin väliin töitä. Vapaapäiville tulee myös muistaa antaa aikaa. Ei ole etujesi mukaista opiskella lähes päivittäin ja siinä välissä käydä töissä.

Hyvin olen rahallisesti toimeen tullut, koska keikkatöillä tienaa hyvin vaikkei vuoroja olisi kuukauden aikana hirveästi.

Aloitin opinnot viime syksynä. Tsemppiä kaikille!

Mitä keikkatyötä teet? Jäin työttömäksi ja haluaisin opiskella uuden ammatin. Työkkäri sanoo lähes 100-varmasti nay nay, joten tarvitsisin keikkatyötä, jota jaksaisi tehdä opintojen ohessa. Vinkkejä kellään?

Vierailija
168/218 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain, koska olen hullu :D Hain Aaltoon suositulle taiteiden linjalle, enkä todellakaan usko pääseväni valintakokeeseen, saati sitten sisälle. En ole vuosiin antanut itselleni lupaa harrastaa tuota kyseistä taiteenlajia, sillä olen uskotellut, että en voi siinä kuitenkaan pärjätä. On tää ihan kamalaa tietää oma intohimonsa, mutta sitten vaan hassata elämäänsä kaikkeen muuhun turhaan...

Miten te alanvaihtajat ja aikuisopiskelijat rahoitatte opintonne? Mun alkuperäinen ala on TÄYSIN väärä mulle. Muutama vuosi sitten pääsin Helsingin valtsikaan alalle, joka on ihan kivaa, mutta en yksinkertaisesti jaksa opiskella kun on pakko käydä kokopäivätöissä että selviää taloudellisesti :/ Pelkään jumittavani paskaduuneissa lopun elämääni... Jotenkin masentava tilanne. Mikähän ala olis kivaa ja jonne voisi kouluttautua suht nopeasti? 

Vierailija
169/218 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun hakuun oli enemmän hakijoita kuin ajattelin. Ei ole vertailupohjaa edellisiltä vuosilta.

Helsingin yliopiston uusi terveystieteiden maisterin koulutusohjelma? Itse ainakin yllätyin, kuinka suosittu tuo oli. Kaikki tuskin tulevat tekemään kirjallista tehtävää etenkään nyt, kun selvisi että hakeneita on 48,3 aloituspaikkaa kohti.

Mulla oli haussa eräs koulutus , joka tehdään verkossa , sosionomi. Se oli hakuna 1. Onneksi vaihdoin kun löysin tilastot. Viime vuonna oli yli 2000 ensisijaista hakijaa ja sama taisi olla taas .

Ei niillä ensisijaisten hakijoiden määrällä ole mitään väliä. Et saa lisäpisteitä siitä, onko hakemasi koulutus listassa 1. vai 5.

No silti ihan fiksua katsoa vähän määriä. En ole muutenkaan ensikertalainen.

Hakujärjestys merkkaa tasapistetilanteessa. Jos kahden hakijan pisteet ovat vaikka 147, niin seuraavaksi katsotaan hakujärjestysvalinnat.

Vierailija
170/218 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääketiede, biolääketiede, kauppakorkea ja maantiede... Kuulemma suoraan papereilla sisään. Ei aio mennä pääsykokeisiin.

Maantiede? Se ei ole kovin työllistävä, kannattaa mennä vain jos ala ihan oikeasti kiinnostaa. Jännä ettei valinnut esim. biokemiaa tai biotekniikkaa, ne on lähellä biolääketiedettä. Valmistuneet työskentelee usein ihan samoissa töissä esim. lääketutkimuksessa.

Vierailija
171/218 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain, koska olen hullu :D Hain Aaltoon suositulle taiteiden linjalle, enkä todellakaan usko pääseväni valintakokeeseen, saati sitten sisälle. En ole vuosiin antanut itselleni lupaa harrastaa tuota kyseistä taiteenlajia, sillä olen uskotellut, että en voi siinä kuitenkaan pärjätä. On tää ihan kamalaa tietää oma intohimonsa, mutta sitten vaan hassata elämäänsä kaikkeen muuhun turhaan...

Miten te alanvaihtajat ja aikuisopiskelijat rahoitatte opintonne? Mun alkuperäinen ala on TÄYSIN väärä mulle. Muutama vuosi sitten pääsin Helsingin valtsikaan alalle, joka on ihan kivaa, mutta en yksinkertaisesti jaksa opiskella kun on pakko käydä kokopäivätöissä että selviää taloudellisesti :/ Pelkään jumittavani paskaduuneissa lopun elämääni... Jotenkin masentava tilanne. Mikähän ala olis kivaa ja jonne voisi kouluttautua suht nopeasti? 

Epärealismi paistaa. Miten kuvittelet opiskelevasi Aalto-yliopistossa taidealaa, jos käyt täysipäiväisesti töissä?

Varsinkin jos valtsikassakaan se ei onnistunut. Valtsikassa on paljon helpompaa yhdistää työssäkäynti opiskeluun, kun läsnäoloa ei juuri vaadita. Taidealoilla vaaditaan ja päivät on pitkiä.

Vierailija
172/218 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hgin yliopston suosituimmat mihin haettiin,  Oikeusnotaari   3574   otetaan 160 

Lääketiede 3364   108, psykologia  2910   50, sosiaalityö   861   26,   erityispedagogiikka   698  25, 

sosiaalipsyk ja yhteiskunta   16§10    61,  logopedia   684   27   filosofian kandiohjelma   613   25    historia   849    32 

Pitäisikö mielestänne aloituspaikkoja lisätä?

Kun juuri noista suosittujen alojen ammattilaisista on pulaa.

Lääkärien palkat laskee jos lisätään paljon paikkoja

Eli mieluummin lääkäripula? Se ei ole yhteiskunnan etu. Mitä kun se olet sinä, joka jää ilman hoitoa? Jopa Lääkäriliitto myöntää, että koulutusta tarvitsee lisätä, mutta yliopistot vähensivät lääketieteen aloituspaikkoja tähän hakuun. Sairas tilanne.

Vierailija
173/218 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisin taloudellisesti paremmin toimeen opiskelijana kuin työttömänä pätkätyäläisenä

Vierailija
174/218 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maantiede? Se ei ole kovin työllistävä, kannattaa mennä vain jos ala ihan oikeasti kiinnostaa. Jännä ettei valinnut esim. biokemiaa tai biotekniikkaa, ne on lähellä biolääketiedettä. Valmistuneet työskentelee usein ihan samoissa töissä esim. lääketutkimuksessa.

Maantieteessä itse asiassa esim. paikkatieto työllistää tosi hyvin

Vierailija
175/218 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epärealismi paistaa. Miten kuvittelet opiskelevasi Aalto-yliopistossa taidealaa, jos käyt täysipäiväisesti töissä?

Varsinkin jos valtsikassakaan se ei onnistunut. Valtsikassa on paljon helpompaa yhdistää työssäkäynti opiskeluun, kun läsnäoloa ei juuri vaadita. Taidealoilla vaaditaan ja päivät on pitkiä.

Kyllä opinnot vaatii aikaa. Ei voi ajatella, että teenpä tässä täyttä päivää töitä ja tutkinnon sivussa. Toki jos jotain monimuotoa tekee niin paremmat mahdollisuudet , mutta ei päiväopiskeluna.

Vierailija
176/218 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi on käytävä kokopäivätöissä? Et voi käydä kokopäiväisesti töissä ja opiskella kokopäiväisesti, vuorokauden tunnit ei riitä siihen, ellet ole jossain käsienheiluttelutyössä, jossa voit opiskella työajalla. Kannattaa miettiä niiden menojen pienentämistä. Jos työhistoriaa tarpeeksi ja sulla on vakituinen työsopimus saat aikuiskoulutustukea jolla elät herroiksi muihin opiskelijoihin nähden.

Vierailija
177/218 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosionomiksi . Olisin jo päässyt v. 2015, mutta elämäntilanne oli sellainen, että opiskelut eivät siihen mahtuneet. Nyt uudella yrityksellä... Monimuotopuolelle, koska koen olevani jo "vanha"...

Itse kun aloitin 42-vuotiaana monimuotopuolella sairaanhoitajan opinnot, niin nuorimmat oli 21v. Ei se monimuoto sitä tarkoita, että ns. vanhat vain siellä opiskelisi. Kyllähän nämä nuoretkin voi olla jo esim. lähihoitajia ja työelämässä eikä sen vuoksi päiväopinnot sovi elämäntilanteeseen.

Vierailija
178/218 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosionomiksi . Olisin jo päässyt v. 2015, mutta elämäntilanne oli sellainen, että opiskelut eivät siihen mahtuneet. Nyt uudella yrityksellä... Monimuotopuolelle, koska koen olevani jo "vanha"...

Itse kun aloitin 42-vuotiaana monimuotopuolella sairaanhoitajan opinnot, niin nuorimmat oli 21v. Ei se monimuoto sitä tarkoita, että ns. vanhat vain siellä opiskelisi. Kyllähän nämä nuoretkin voi olla jo esim. lähihoitajia ja työelämässä eikä sen vuoksi päiväopinnot sovi elämäntilanteeseen.

Tai sitten nykyajan uusavuttomat nuoret eivät ole vaivautuneet edes selvittämään mitä monimuoto tarkoittaa. Yksi pääsi kouluun ja viikon jälkeen tajusi ettei siellä koululla käydäkään joka päivä. Toinen valitti kun vanhukset ei jaksa lähteä jokaisiin opiskelijabileisiin ja baariin eivätkä ymmärrä että muilla opiskelijoilla on jo perheet, joiden arki sanelee paljon milloin voi käyttää aikaa opiskeluun. Se keskiviikkoinen opiskeluun suunniteltu päiväkin voi mennä pilalle samantien, kun lapsen päiväkodista tulee viesti että pekkapetterillä vuotaa nenä.

Vierailija
179/218 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten nykyajan uusavuttomat nuoret eivät ole vaivautuneet edes selvittämään mitä monimuoto tarkoittaa. Yksi pääsi kouluun ja viikon jälkeen tajusi ettei siellä koululla käydäkään joka päivä. Toinen valitti kun vanhukset ei jaksa lähteä jokaisiin opiskelijabileisiin ja baariin eivätkä ymmärrä että muilla opiskelijoilla on jo perheet, joiden arki sanelee paljon milloin voi käyttää aikaa opiskeluun. Se keskiviikkoinen opiskeluun suunniteltu päiväkin voi mennä pilalle samantien, kun lapsen päiväkodista tulee viesti että pekkapetterillä vuotaa nenä.

Voi hyvänen aika sua. Jos teidän ryhmään on sattunut joku tuollainen nuori, niin ei se tarkoita sitä, että kaikki nuoret ovat monimuotoryhmässä tuollaisia. Kyllä meidän ryhmässä jokainen tiesi, että koulua ei ole joka päivä. Siksi he olivat monimuotoon hakeneetkin, että pystyvät tekemään töitä. Mitään bilehileitä ei meidän ryhmässä ole. 

Vierailija
180/218 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maantieteessä itse asiassa esim. paikkatieto työllistää tosi hyvin

No en nyt sanoisi. Mulla on monta opiskelukaveria työttömänä.

Biologian ja maantieteen ope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän