Hyvätuloiset maksuvaikeuksissa!
Olen kuullut jo useammastakin hyvätuloisesta perheestä, erityisesti pääkaupunkiseudulla, joilla on vaikeuksia selvitä laskuista. Pääsyynä erittäin nopea korkojen nousu. Osalla saattaa olla pelkkää asuntolainaa 400 000-600 000 € ja nyt pelkkiin korkoihin menee kuukaudessa lähemmäs 2000 €. Ja päälle lyhennykset. Lisäksi tähän päälle kaikki muut kustannukset, jotka ovat myös nousseet reippaasti. Monia voi asia ärsyttää, mutta totetan että pienituloisten rinnalla vaikeuksia on myös monilla suurituloisilla, joiden tulotaso on mahdollistanut suuret lainat ja joista on selvitty korkotason ollessa matalalla. Samaan aikaan edes asunnon realisointi ei auta, sillä kaupat ovat jäissä ja hidastuneet erityisesti kallimmissa asunnoissa. Millaisia kokemuksia muilla tilanteesta? En kaipaa kitinöitä, että "mitäs ovat ostaneet liian kallin asunnon". Kukaan ei ole voinut ennakoida näin nopeaa ja isoa korkojen nousua.
Kommentit (123)
Huh, kun lukee tätä ketjua mietin kauhuissani miten me uskallettiin ostaa okt juuri 90-luvun suuren laman kynnyksellä. Korot korkealla, pätkätyötä, työttömyyttä, pieniä lapsia. Mutta me ei kulutettu yhtään mihinkään, maksettiin pikavauhtia lainaa pois ajatuksena, että jokin päivä ollaan velattomia. Ja se tunne oli mahtava kun se päivä viimein koitti. Ikinä ei enää uskaltaisi, mutta nuorena uskalsi. Eli ei muuta kuin kulutus minimiin ja kaikki ylimääräinen lyhennyksiin. Kärvistelkää se 5 vuotta niin kiitos seisoo lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Hirvittävä tilanne, ei tässä kai auta kuin toivoa että venäjä saadaan ulos Ukrainasta ja sota siten päätettyä, jotta paremmat ajat voisivat jälleen palata. Toivotan voimia niille jotka joutuvat nyt taistelemaan tässä tilanteessa, niitä on monia.
Sodan aiheuttama energiakriisi liipaisi inflaation käyntiin, mutta perussyy oli että korot olivat nollissa ja EKP on painanut tuhansia miljardeja rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Huh, kun lukee tätä ketjua mietin kauhuissani miten me uskallettiin ostaa okt juuri 90-luvun suuren laman kynnyksellä. Korot korkealla, pätkätyötä, työttömyyttä, pieniä lapsia. Mutta me ei kulutettu yhtään mihinkään, maksettiin pikavauhtia lainaa pois ajatuksena, että jokin päivä ollaan velattomia. Ja se tunne oli mahtava kun se päivä viimein koitti. Ikinä ei enää uskaltaisi, mutta nuorena uskalsi. Eli ei muuta kuin kulutus minimiin ja kaikki ylimääräinen lyhennyksiin. Kärvistelkää se 5 vuotta niin kiitos seisoo lopulta.
Mä luulen, että moni ei vaan halua kärvistellä viittä vuotta minimikulutuksella ja mieluummin kantaa sen ison riskin. 🤷 On niin iso asia elää tietyllä mukavuustasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että moni ei vaan halua kärvistellä viittä vuotta minimikulutuksella ja mieluummin kantaa sen ison riskin. 🤷 On niin iso asia elää tietyllä mukavuustasolla.
Niin kai se on. Mutta oma tyydytys tuo se kärvistelykin kun vuoden lopussa huomaa kuinka paljon velka on lyhentynyt. Ja ne harvinaiset itsensä ja lasten hemmotteluhetket, meillä oli Ruotsin risteily tai kylpyläreissu, tuntuvat sitä mahtavimmilta kun se oli harvinaista herkkua.
Mielenkiintoisia nämä rusakkojen pelonlietsontaketjut.
Säälittävää
En usko että oikeilla hyvätuloisilla tulee suurempia ongelmia. Ongelmat ovat pahimpia ns wannaabe hyvätuloisilla. Sanotaan sellasilla jotka tienaa 4000-5000e/kk ja ajattelee että puol miltsiä lainaa on ookoo.
Kyllä monilla puntit tutisee. Toiset selviää, se on sellaista.
Jääkää työttömäksi. Työmarkkinatuki on 746 netto, jos on 2 lasta.
Ei ole kauaa. Kokoomus hoitaa meidät oikealle tielle.
Marinin hallitus pois korkovähennyksen verotuksesta. Jospa sen saisi takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Marinia voi syyttää näköjään kaikesta, myös vuoden 2012 tehdystä Jyrki Kataisen (kok.) hallitustuksen päätöksestä, jolloin päätettiin ajaa korkovähennysoikeus asteittain alas.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 90-luvulla asuntolainassa korko 18% ja silloin voi todellakin sanoa, että siihen ei kukaan osannut varautua. Nykyinen korkotaso ei ole korkea ja siihen olisi kyllä pitänyt osata varautua, että 0korkotaso ei ikuisesti kestä.
ja lainasumma oli? silloin oli asuntojen hinnat huomattavasti alhaisemmat kun nyt..
Harva ottaa noin suuria lainoja. Asun Vantaalla ja minulla on paljon ystäviä. Ainoastaan yhdellä perheellä tiedän olevan 180000 e lainaa. Sekin on paljon. Pärjäävät hyvin.
Siis--
Onko kukaan opiskellut historiaa???
Ja sillä silmällä tehnyt huomioita että tämä on aivan sama kehä joka toistuu.
Aina jokin " maailmanhistorian" kulkutauti ja sen jälkeen sotaa .
( Kun vihollinen on luonnostaan heikentynyt )
Ihmislaji on aina.
Kyräillyt ja sotinut.
Ensin ollaan liittolaisia ja sitten vihollisia.
Missä siis se vika on?
Ihme ihmisyys.
Ainahan pieniä sotia pitää saada aikaan.
Dollari vahvenee.
Asekauppa kukoistaa ja saadaan mahtavia uudisrakennus kohteita .
Mutta mitäpä voi ihan perus kansalainen tehdä?
Pysyä kunnossa ja äänestää viisaasti.
Mitäpä it- laardipallero tekee kun ja jos alkaa tulemaan kunnon tilanne joka vaatii kuntoa?
Siinä vaiheessa kun viesti ja sähköverkot kaatuu on ihan sama kuinka suuri kapitalisti sitä kuvitteli olevansa.
Jos tähtäin on ollut vain Call of dutyssä...
Suureen depressioon on vielä matkaa-
se onko se lähellä vai kaukana- se on jokaisen oma dilemma
Itse lama-ajan lapsena osaan kyllä odottaa yllättäviäkin käänteitä. Meillä talous meni päin honkia lama-aikana äkillisesti. Siksi vältän viimeiseen asti isoja lainoja. Vältän muutenkin velkaantumista. Nytkin minulla on yksi luotto ja ajattelin mahdollisimman nopeaa maksaa sen. En halua että pankki omistaa persettäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marinia voi syyttää näköjään kaikesta, myös vuoden 2012 tehdystä Jyrki Kataisen (kok.) hallitustuksen päätöksestä, jolloin päätettiin ajaa korkovähennysoikeus asteittain alas.
Joo ja Uniper kaupoista myös tietty ja kaiken julkisen omaisuuden tappiollisesta mynnnistä ja.... ja...
Kaikki omilla aivoillaan ajattelevat ovat tajunneet jo vuosia sitten, että iso osa suomalaisista hankkii kaiken velkarahalla. On kallis asunto, kallis auto, kakaralla kalliit vaatteet, ulkomailla käydään velkarahalla jne. Kaikki tehdään velkarahalla ja sitä velkaa on otettu niin paljon kuin on mahdollista. Tyhmäkin tajuaa, että suurella todennäköisyydellä se kostautuu jossain vaiheessa.
Pienituloiset ymmärtävät paljon paremmin rahan arvon kuin hyvätuloiset.